Hællanjævladussen. Linselusa vil ha sykkelfelt sammen med fortauet, fysisk adskilt fra bilveien. Han lar seg avbilde med det som formodentlig er hans valgte transportmiddel: elektrisk damesykkel. Tilfeldig? Neppe.
– Trangt for syklistene i Bjørvika - NRK – Østlandssendingen
Jeg har lyst til å starte foreningen "Syklister mot tilrettelegging for syklister" (SMTS).
Manifest
-Gang- og sykkelveier er ubrukelig for ordentlig sykling (i.e. om man sykler i mer enn joggefart og ikke er interessert i vikelikt for alt i hvert jævla kryss). De er utmerkede for barn, barnevogner, senile pensjonister og turgåere, som de også er fulle av. Kall dem gangveier og reguler dem som fortau.
-Sykkelfelt er noe svineri da de i tillegg til å ofte være fulle av grus og glasskår alltid er stykket opp av bussholdeplasser og annet som gjør at man må skifte fil til stadighet. Hadde man bare hatt en bred fellesfil kunne man ligget til høyre når det var mulig, uten å ihht reglene være filskiftende når man svinger rundt nok en feilparkert bil eller et miljøvennlig fellesskapsalternativ* på holdeplass.
-Sykkelfelt og gang- og sykkelveier fungerer som agresjonsgeneratorer for særlig de dummere av bilistene, som ikke skjønner at man ikke ligger i veien på fanskap. Hadde man ikke hatt dritten hadde de hatt mindre å irritere seg over, og konfliktnivået i trafikken kunne blitt noe dempet.
-Har stat og kommune penger til overs finnes det mye å bruke dem på. SMTS kan komme med forslag. Ny ishockeyhall for eksempel.
*dieselbuss