Jeg skal til Bilbao i oktober og skal ha med sykkelen i hard koffert. Informasjonen på hjemmesiden til Norwegian var for meg noe uklar når det gjelder regler for sykkel: Det anbefales å pakke inn sykkelen, men man kan ha med sykkel uemballert med demontert styre. Det er en grense på 4 sykler per flight. På strekningen koster det 350 eller 399 kroner å ta med sykkel (nettpris og pris ved betaling på flyplassen). Jeg har en B&W Bike Box som veier 11-12kg, så om jeg pakker kun sykkel i kofferten kommer jeg under Norwegians 20kg grense for standard kolli. Kofferten er også mindre enn maksmålene individuelt og sammenlagt. Jeg lurte derfor på om jeg måtte betale 350 kroner for sykkel når den var pakket i koffert. Etter å ha snakket med 3 konsulenter på bagasjeavdelingens kundeservice, noen enda mer forvirrede enn andre viser det seg at joda, det må jeg.
Blant høydepunkter fra samtalene nevnes:
-Det er innholdet i kofferten som bestemmer prisen. Om jeg pakker noe annet i sykkelkofferten betaler jeg ikke for sykkel.
-Om jeg har med en liten Brompton sammenleggbar sykkel med små hjul i en liten koffert må jeg betale for sykkel.
-Jeg kan ta sjansen på at det ikke oppdages hva innholdet i kofferten er, men om de sjekker, og ser at det er en sykkel kommer den i retur og må leveres som spesialbagasje etter at jeg har betalt.
-Grunnen til at prisen avhenger av koffertens innhold, ikke av størrelse og vekt, er at reglene er sånn.
-At det synes pussig at prisen for å ha med bagasje ikke bestemmes av kolliets størrelse, vekt, eller krav til stuing/plassering var det forbausende liten forståelse for.
-Ingen kunne svare på hvor grensen mellom sykkel i koffert og sykkeldeler i koffert går. Mitt spørsmål om rammesett i vanlig koffert må betales for som sykkel forble ubesvart. Det samme gjelder spørsmålet om hvorvidt sykkehjul regnes som sykkel. Hvordan dette håndteres ved bagasjebåbdet hadde de ingen formening om.
Jeg ble etterhvert lattermild av surrealismen i regelverket og problemene de hadde med å kjenne til og å forklare det. Ingen andre lo.
Enden på visa blir at jeg legger inn en stopp i Munchen/Frankfurt og flyr med SAS. Ingen ekstra bagasjekostnad og servering om bord.
Edit: Nidartikkel i Landevei?