Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2014

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Når det gjelder Campa vs. Shimano. Jeg må innrømme at jeg finner lite som kan forklares med 'bedre enn'. Annerledes enn er det mer enn nok av, og jeg foretrekker Campa. Min største hodepine når det gjelder Campa vs. Shimano var en periode å ha begge deler. Forskjellig giring og deler som ikke passer sammen. Jeg plagdes litt (ikke mye) når jeg byttet mellom de to syklene mine. Dette er løst med å ha Campa på begge. I tillegg har jeg nå stor grad av kompatibilitet på deler, i fall noe skulle ryke. Jeg synes Valentino ville gjøre lurt i å gå for likest mulig, 11-delt campa også på sykken nummer to.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.492
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Og ett par sko på plass også, ubrukte fra Finn for 500spenn! og riktigt størelse:) Håper det ikke er noen uskrevne regler i sykkel, som i golf att man bruker vite sko først som singel handicapare:rolleyes:
    Nå åker dem inn i ovnen sammen med fredagspizzan for tilpassing:D

DSC_2190.jpg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Sykkelglede i Sandefjord er ett godt sted å handle hvertfall. De ringte i dag og fortalte at den var ferdig, nytt girøre, nytt kjede og komplett nytt bakhjul på plass, no questions. Chainstay-quard med som plaster på såret. Sånn skal det være!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Service er gull. Tror de uansett tjener det inn igjen på kundlojalitet, Emo. Jeg har sett syklinga di på film, og kan ikke se for meg annet enn at du trenger en jevn strøm av nye biter. :D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    I sykling er det så mange uskrevne regler at du må være 'singelhandicapare' for å kunne halvparten. :D

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Service er gull. Tror de uansett tjener det inn igjen på kundlojalitet, Emo. Jeg har sett syklinga di på film, og kan ikke se for meg annet enn at du trenger en jevn strøm av nye biter. :D
    På BMX går det en del deler ja, jeg har av en eller annen grunn høyt forbruk av rammer og har måttet velge tyngre og tyngre siste åra. Var oppe i en ny per 4 mnd på det værste, selv om det "hjalp" at bmxsesongen er ca 7mnd per år for min del....

Har ingen erfaring med terrengsykkel, men merker jeg er litt skeptisk til holdbarheten til dette....En ramme kan jeg tåle å ødelegge med javne mellomrom når det er såpass lett, men deler som hjul og krank burde virkelig holde en stund!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Centaur er mye lettere, like slitesterkt, likt priset, og mye mer sexy enn 105. Det har ikke noe med religion å gjøre, men preferanser. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal ha pruppstusselige ting når jeg kan ha noe morsommere.
    Over disk er det nok ikke likt priset.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.022
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Campa er svært høyt priset i Norge.

En Chorus/Athena-utstyrt vintersaltlakesykkel, som er hva jeg er ute etter, synes jeg er å sløse. :)

Forøvrig: Bianchi har sluppet 2015-linjen. Sempre Pro kommer helt i Celeste. Deilig. Det er en formidabel ramme, det er nesten så jeg vurderer å kjøpe en og henge 2015 SR mekanisk på den, med et sett Shamal Mille og et sett av de nye Bora 50 til. Bella!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ser godt sløsepoenget, Val. Jeg har vel endt med totalkost på rett over 20k for Zurigo/Athena/Zonda. Jeg har handla ganske lurt hele veien, Stort rimeligere tror jeg ikke man får Athenabasert custombygge. Klart, ferdigbygget er noe annet, og Shimano 105 er rimeligere uansett. Men jeg hadde så imma lyst...

Jeg står igjen med to argumenter i forsøket på å rasjonalisere om sløseriet: Lik plassering av gir på begge syklene er en fordel. Det samme er større grad av like/kompatible deler om jeg skulle trenge en hastereparasjon.

Gleder meg til å finne bedre bilder av neste års serie. Ser at de har en de kaller Oltre XR.1 som også kommer i ren celeste. Den er pen, den! Noe mer info fra vår mann i pressen?

Bianchi - More than 125 years of history, international leadership

xr1veloce__39887.1407873544.1280.1280.jpg

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og ett par sko på plass også, ubrukte fra Finn for 500spenn! og riktigt størelse:) Håper det ikke er noen uskrevne regler i sykkel, som i golf att man bruker vite sko først som singel handicapare:rolleyes:
    Nå åker dem inn i ovnen sammen med fredagspizzan for tilpassing:D

Vis vedlegget 274897
    Fine sko - har hvite selv. Håper du ikke varmebehandlet de på 225 C - da er jeg redd du kan kjøpe nye med en gang :confused:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Men Val, du MÅ ikke kjøpe Campa i Norge da. For øvrig synes jeg planen om ny sykkel lyder aldeles fortreffelig!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Asså. Nå har jeg liksom 'linket sammen' Garmin connect og Strava. Det var en jævlig dårlig idé! Faenskapet laster nå ned automatisk til Garmin, og tilsynelatende derfra til Strava. Nå klarer jeg ikke å skille syklene fra hverandre lenger.
    Helvetehelvetehelvetehelvetehelvetehelvetehelvete !!!!!

Noen som vet hvordan man går fram for å gå tilbake på den utrolig mislykkede handlingen?

Data er definitivt ikke min sterke side, så det trengs veldig små teskjeer.

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Asså. Nå har jeg liksom 'linket sammen' Garmin connect og Strava. Det var en jævlig dårlig idé! Faenskapet laster nå ned automatisk til Garmin, og tilsynelatende derfra til Strava. Nå klarer jeg ikke å skille syklene fra hverandre lenger.

Noen som vet hvordan man går fram for å gå tilbake på den utrolig mislykkede handlingen?

Jeg tror du gjør det slik: I Garmin Connect, gå til Innstillinger og Kontoinformasjon. Nederst kan du fjerne tillatelse for Strava.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Holmestrand
    Om jeg ike huseker helt feil, så er SR-kranken min produsert i Romania. Husker ikke akkurat hvilke andre biter, men mener det er flere av dem også. Det er neppe noen som kan verge seg helt mot dette i et globalt marked, så det er ikke ment som kritikk av noe som helst. Før eller siden kommer det nok til å finne en balanse et eller annet sted. Før eller sener vil Rumenere kreve såpass betalt at de kan utstyre syklene sine med Campa. Det blir spennende å se utviklingne fremover. Men hvor romantiske kan vi være i mellomtiden?
    Hvis det er utjevning i forhold til asiatiske arbeidere du venter på, så er det satt på pause:
    1,7 milliarder for nye sko - Basketball - VG

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.022
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Campa, Moa, svært mange sykkelskofabrikker, og Assos: Når de åpner nye fabrikker er det i Europa. Assos siste er i Tessaloniki, men S7-buksene lages i - vent - Romania. Har mye med tradisjonell Italiensk eierstruktur å gjøre tror jeg. Selskapene er ikke på børs.

picture-1.png

Det var en vittigper på tvitter som lurte på om beina til Jens Voight kom til å prate ham i senk fra i dag av.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Holmestrand
    Centaur er mye lettere, like slitesterkt, likt priset, og mye mer sexy enn 105. Det har ikke noe med religion å gjøre, men preferanser. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal ha pruppstusselige ting når jeg kan ha noe morsommere.
    Det høres litt religiøst ut da, men kjære deg: Det er da ingen som sier at du ikke kan/skal/må ha Campa? Campa er kjempefint, jeg har ikke rom på budsjett for ny sykkel, og da fungerer min gamle Dura Ace HELT upåklagelig for meg. Og de nyere gruppene jeg har prøvd holder også fint mål, både Shimano og Campa.
    Hele diskusjonen er som mac/windows.
    Jeg har vært macbruker siden de så slik ut (og ikke hadde disk):
    Macintosh_128k_transparency.png
    Den gangen var det VIRKELIG forskjell! I dag bruker jeg på grunn av jobb mest windows.
    Til sjuende og sist så er en del av dette smak og behag. Jeg kjører Shimano, og fortsetter nok med det. Like lykkelig. :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det høres litt religiøst ut da, men kjære deg: Det er da ingen som sier at du ikke kan/skal/må ha Campa? Campa er kjempefint, jeg har ikke rom på budsjett for ny sykkel, og da fungerer min gamle Dura Ace HELT upåklagelig for meg. Og de nyere gruppene jeg har prøvd holder også fint mål, både Shimano og Campa.
    Hele diskusjonen er som mac/windows.
    Jeg har vært macbruker siden de så slik ut (og ikke hadde disk):
    Vis vedlegget 275361
    Den gangen var det VIRKELIG forskjell! I dag bruker jeg på grunn av jobb mest windows.
    Til sjuende og sist så er en del av dette smak og behag. Jeg kjører Shimano, og fortsetter nok med det. Like lykkelig. :)
    Hvis man ser på hva det koster over disk så er en kassett til Centaur (799) dobbel så dyr som en til 105 (399) på Oslo Sportslager og i min LBS (Sykkelhuset Kristiansund) har de satset stort på Shimano så der koster en Ultegra kassett 409 kroner mens de ikke har en eneste reservedel til Campa.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Ja, prisene på Campa over disk i Norge er tøysete. Det må ha noe med importøren å gjøre, virker ikke som butikkene får spesielt gode priser..... Har jeg behov for reservedeler til Campa kjøper jeg det som regel på postordre. Smådeler får jeg god pris på hos Spinn (som for øvrig er stedet med peil på og utvalg av Campa i Oslo). Jeg har en fornemmelse av at eierne av Spinn også er importør av Campagnolo til Norge for øvrig.

For øvrig; mange proffer i Vueltaen er på Strava, moro å følge med på. I dag blir det en spennende etappe, pen liten knekker helt på slutten, så nå får vi se om Sagan er i form. Kanskje Degenkolb henger med opp? Tipper dog Valverde tar den i rødtrøya.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg tror du gjør det slik: I Garmin Connect, gå til Innstillinger og Kontoinformasjon. Nederst kan du fjerne tillatelse for Strava.
    Jepp. Lasta opp jobbpendling i dag etter å ha gjort akkurat sånn. Funker, takk og lov.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Ja viktig med lette hjul i Pilestredet.

Cipollini med ny temposykkel, og selvsagt en konge reklame som vanlig.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Angående bruk av hjelm: De eneste tallene for risiko per time for alvorlig hodeskade ved ulike aktiviteter jeg har sett* viser at sykling er på nivå med bilkjøring. Siden det er mye mer bilkjøring enn sykling så står bilkjøring for mer enn halvparten av hodeskadene, mens sykling står for en forsvinnende liten del. Nå er det også slik at de fleste syklister etter hvert bruker hjelm, så et påbud vil gjøre mindre forskjell her enn et hjelmpåbud ved bilkjøring. Videre: Risikoen per time er ca dobbelt så høy ved gåing som ved sykling, så om vi antar at man sykler fire ganger så fort som man går, så er det åtte ganger så risikabelt å gå til jobb som å sykle.

Den helt åpenbare implikasjonen er at hjelmpåbudet bør komme for bilister og fotgjengere først. Når det er implementert kan man diskutere sykkelhjelmpåbud. Selv vurderer jeg å bruke Arai-hjelmen (godkjent for road-racing) når jeg kjører langturer i bil, samt å bruke sykkelhjelm når jeg går tur. Jeg bruker allerede hjelm under CX- og stisykling, og av og til på landevei, men å sykle i byen med hjelm synes jeg er å gå for langt. Men hvem vet, etter noe tid som hjelmkledd fotgjenger har jeg kanskje vent meg til å ha den med, og begynner kanskje å sykle med den og.

Kjør debatt.

*Fra midten/slutten av 90-tallet, men det er vel liten grunn til å tro at dette har endret seg vesentlig?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.004
    Torget vurderinger
    23
    Har sagt det før; hvorfor må disse sykkelhjelmene SE så toskete ut??? Omtrent som tenkehetta til Petter Smart på det værste! ;) Resten av utstyret i sykkelsporten er jo tildels preget av meget god design.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Uansett kuriøst at mange nå ser det som uansvarlig å sykle uten hjelm, mens bilkjøring og gåing med hjelm oppfattes som en spøk.

Edit: en generell betraktning, mener ikke å inkludere Xerxes i disse "mange"

Sist redigert:

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Hjelm er fint i mange situasjoner, men som mye annet er denne debatten kuppet av fanatikere. Det har faktisk blitt politisk korrekt i Norge å si at den eneste grunnen til at man er imot frihetskrenkende forbud, er å si at det er "vanskelig å håndheve i praksis"... Ganske pinlig. Det største problemet man ser med forbud mot sykkelhjelm, is, pølse, øl, alt med sukker osv er at det er vanskelig å håndheve. Blæh.

Det var jo en sak i nyhetene nylig med en eldre kar som nærmest ble folkehelt i de nordligere landsdeler fordi han nektet å vedta bot for ikke å ha redningsvest i båten, og han blånektet også å ha med redningsvest i fremtiden. Han hadde vel fisket på de samme stedene siden femtitallet, men nå mener en byråkrat med middelmådige karakterer at han altså må ha vest. Poenget er at det er hans valg. Og i EU er det i ferd med å bli enda verre, ikke tro dette er noe særnorsk.

Edit: Fant'n. Herlig type altså.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Holmestrand
    Uansett kuriøst at mange nå ser det som uansvarlig å sykle uten hjelm, mens bilkjøring og gåing med hjelm oppfattes som en spøk.

Edit: en generell betraktning, mener ikke å inkludere Xerxes i disse "mange"
    Korrekt, jeg er ikke en av mange. :)
    Eneste grunnen til min kommentar er at det nesten er sjelden å se noen uten hjelm på sykkel i dag.
    Hvor vidt man går eller kjører bil med eller uten hjelm er dog en total avsporing av situasjonen. Det har absolutt ingen betydning for hva man gjør på sykkel. Skal man se på sikkerheten burde man vel alltid bruke hjelm og vernesko - hørselvern, briller, hansker ...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    sikkerheten i bil er vesentlig forbedret siden midten av 90-tallet. Airbags i alle retninger. Videre så har bilene blitt enda bedre i å absorbere energi i form av deformeringssoner. En syklist har ingen deformeringssone utover hudlaget utenpå hodeskallen og hodeskallen selv, og den bulken du lager i siden på bilen du treffer. Jo mindre deformeringssone, jo større G blir du utsatt for. Passerer du 50 G kommer skadeomfanget for fullt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg kan komme på en situasjon hvor det er jævlig fint med hjelm: Når man går på skikkelig trynet. :)

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    sykler du i 10 m/s, altså 36 km/t, og bråstopper med hodet først i siden av en bil og lager en 2 cm dyp bulk så har du blitt utsatt for over 250g.
    sykler du i 5 m/s, altså 18 km /t og bråstopper med hodet først i siden av en bil og lager 1 cm dyp bulk har du blitt utsatt for 125g.

slipper du noe ned fra 2m så vil den nå en fart på 6 m/s i det den treffer bakken. Når noe velter vil aksellerasjonen ikke være like stor, men fortsatt mer enn nok til å gi deg masse G når du stopper etter deformasjonssone på noen mm som hud og hodeskallen utgjør. Er jo ikke uten grunn at vi har en refleks i å ta oss for når vi faller. beskytt hodet!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Holmestrand
    La oss ikke ta hele hjelmdiskusjonen på nytt da!
    Tror de aller fleste står på samme side her, så vi trenger ikke slå inn alle de åpne dørene.
    :)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Har sikkert nevnt det før, men fatter'n hadde vært død eller grønnsak hvis han hadde brukt sykkelhjelm. Anekdotisk, javel, men det er nå likevel slik det er.

Bertrand Russel hadde vært død hvis han ikke hadde røkt pipe. Han ble plassert bakerst i flyet som styrtet i Trøndelag på syttitalet fordi han bad om røykeplass. Han hadde opprinnelig blitt tildelt sete fremst, hvor alle som satt døde.

Alt er relativt, og hvis man vil røyke pipe og/eller sykle uten hjelm applauderer jeg det fordi man gjør det av fri vilje.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn