Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2014

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.212
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    rosa Brooklyncap (funker i Frognerparken, i motseting til på Stange der de ruller ned vinduet og roper "Homo!" etter folk med slike hodeplagg haha).
    Not me.

--

Fra den nye filmen til Danny M:

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er i litt hjulmodus om dagen. Først fikk jeg dette pent brukte Unaas-klatresettet på 1045g til Tarmacen (fortsatt uprøvd) i hus, og har etter det overgitt meg fullstendig til parisere på crossen med flere sett Nemesis på g, hvilket fristiller Unaas AS30 som treningshjul for Tarmacen mens Fulcrum 4 overføres til Vestlandssykkelen som nå har et lett skjevslått DT Axis 2.0 som det neppe er verdt å bruke penger på. Det jeg strengt tatt ikke trenger, men allikevel vil ha, er et aero tubularsett til ett og annet ritt og fartstrening. Enve 6.7 skryter mange av, og er pene å se på, men selv med en liten rabatt på de 22,000-23,000 de koster veiledende er det vel fortsatt i overkant. Så: av det som er mer betalbart, hva er best (stivhet, aerodynamikk, sidevindsfølsomhet, vekt)?

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Jeg er i litt hjulmodus om dagen. Først fikk jeg dette pent brukte Unaas-klatresettet på 1045g til Tarmacen (fortsatt uprøvd) i hus, og har etter det overgitt meg fullstendig til parisere på crossen med flere sett Nemesis på g, hvilket fristiller Unaas AS30 som treningshjul for Tarmacen mens Fulcrum 4 overføres til Vestlandssykkelen som nå har et lett skjevslått DT Axis 2.0 som det neppe er verdt å bruke penger på. Det jeg strengt tatt ikke trenger, men allikevel vil ha, er et aero tubularsett til ett og annet ritt og fartstrening. Enve 6.7 skryter mange av, og er pene å se på, men selv med en liten rabatt på de 22,000-23,000 de koster veiledende er det vel fortsatt i overkant. Så: av det som er mer betalbart, hva er best (stivhet, aerodynamikk, sidevindsfølsomhet, vekt)?
    Om du ikke MÅ ha så høy profil som 6.7 så bør du vurdere SES 3.4 fra Vegard Robinson Bugge. Jeg kjøpte selv et 6.7 sett fra ham for ca ett år siden, fantastiske hjul. Den gang var prisen 11.000 pr sett uten dekk/kassett, han og Adrian har dem fra United Health Care.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Takk for tips, har sett dem. Jeg prøvde faktisk å kjøpe et sett 3.4 av ham på forsommeren (da han også hadde 6.7), men han svarte hverken på mail, sms eller telefon. Siden da har jeg fått disse ultralette 30mm høye Unaas-hjulene, så om jeg skal ha noe mer karbon nå blir det noe aerodynamisk, kanskje til og med 8.9 e.l. (som om det er hjulenes luftmotstand som holder meg igjen...).

Edit: Jeg kommer ikke til å kjøpe noe dyre fullprisgreier nå uansett, det eneste måtte være om jeg kom over et underpriset og pent brukt sett i et svakt øyeblikk. Jeg "trenger" dem ikke før til våren, og til da har jeg forhåpentligvis slått det fra meg.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.065
    Sted
    Holmestrand
    Har du lyst har lov Totte, men får du egentlig brukt så mange hjulsett?
    Mine forsøk med flere hjulsett har endt med at jeg kjørte på de jeg likte best hele tida.
    :)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Crosshjulene med ulike dekk kommer nok til nytte, da crossen brukes på alt fra hard og tørr grus til gjørme og våt sti. 2 sett karbonparisere til landeveisbruk har jeg selvsagt begrenset bruk for, det blir mest for moroa. Jeg er ikke oppe i mer enn 40km landeveisritt så langt.
    Men: å være middelaldrende nordmann forplikter. Utstyret skal holde et høyere og mer spesialisert nivå enn syklisten. Videre: jeg kommer til å holde meg til 10-delt en stund til og da er det en del pent brukt og kurant å få til kraftig redusert pris. Lurer på et sett Easton EC 90 aero. Får mye skryt for alt bortsett fra at bremsing i bratt terreng fører til varmgang, men til slikt terreng har jeg jo klatrehjulene...

totte, klovn

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Lider vi av 'shiny kit syndrome' her i landet? :rolleyes:

Denne karen fikk litt lyst til å bygge en banesykkel forrige dagen. Man kommer jo til å legge parkett i Bergen om ikke lenge....

Bianchi_Super_Pista_2012_Frameset__64523_zoom.jpg

Sist redigert av en moderator:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.132
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Vurderer denne til neste år, Altamira 2.1.

image.jpg

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.065
    Sted
    Holmestrand
    Crosshjulene med ulike dekk kommer nok til nytte, da crossen brukes på alt fra hard og tørr grus til gjørme og våt sti. 2 sett karbonparisere til landeveisbruk har jeg selvsagt begrenset bruk for, det blir mest for moroa. Jeg er ikke oppe i mer enn 40km landeveisritt så langt.
    Men: å være middelaldrende nordmann forplikter. Utstyret skal holde et høyere og mer spesialisert nivå enn syklisten. Videre: jeg kommer til å holde meg til 10-delt en stund til og da er det en del pent brukt og kurant å få til kraftig redusert pris. Lurer på et sett Easton EC 90 aero. Får mye skryt for alt bortsett fra at bremsing i bratt terreng fører til varmgang, men til slikt terreng har jeg jo klatrehjulene...

totte, klovn
    Høres ut som du har ei smart plan til egen fornøyelse.
    Kos deg du. :)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Yadda:

Ny undersøkelse: Bilisters store fiende - Bil og trafikk - VG
    "Nesten hver tredje person, eller 31 prosent av de spurte, svarer syklister når de blir spurt om hvilken gruppe i trafikken de mener forårsaker flest farlige situasjoner. Undersøkelsen er utført av Respons Analyse, som har gjort 1166 webintervjuer og foretatt et representativt utvalg av befolkningen, for DNB Skadeforsikring."

Om denne tredelen har rett er dette fantastiske nyheter. Ved å fjerne syklistene vil brorparten av farlige situasjoner i trafikken fjernes. Om vi antar at det er et visst samsvar mellom andelen farlige situasjoner syklistene er involvert i og andelen ulykker syklister er involvert i kan vi slutte at brorparten av ulykkene også vil bli borte med syklistene. Videre: Siden syklister er langt dårligere beskyttet enn bilister vil bortfallet av ulykker med syklister gi en mye større nedgang i alvorlige trafikkskader enn endgangen i antall ulykker skulle tilsi. Konklusjonen er at vi kanskje kan oppnå 90% nedgang i alvorlige personskader i trafikken ved å forby sykling på veien, og uten å gjøre noe med motorisert ferdsel. Utropstegn. Alternativforklaringen er at ca en tredel av befolkningen er kraftidioter som synes at Ringkollen er Norges høyeste fjell og Barentshavet verdens dypeste hav, men å hevde det er så arrogant at det vil jeg ikke engang tenke på, og det synes jeg ingen andre burde heller. Det er viktig å ta folk på alvor.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.065
    Sted
    Holmestrand
    Yadda:

Ny undersøkelse: Bilisters store fiende - Bil og trafikk - VG
    "Nesten hver tredje person, eller 31 prosent av de spurte, svarer syklister når de blir spurt om hvilken gruppe i trafikken de mener forårsaker flest farlige situasjoner. Undersøkelsen er utført av Respons Analyse, som har gjort 1166 webintervjuer og foretatt et representativt utvalg av befolkningen, for DNB Skadeforsikring."

Om denne tredelen har rett er dette fantastiske nyheter. Ved å fjerne syklistene vil brorparten av farlige situasjoner i trafikken fjernes. Om vi antar at det er et visst samsvar mellom andelen farlige situasjoner syklistene er involvert i og andelen ulykker syklister er involvert i kan vi slutte at brorparten av ulykkene også vil bli borte med syklistene. Videre: Siden syklister er langt dårligere beskyttet enn bilister vil bortfallet av ulykker med syklister gi en mye større nedgang i alvorlige trafikkskader enn endgangen i antall ulykker skulle tilsi. Konklusjonen er at vi kanskje kan oppnå 90% nedgang i alvorlige personskader i trafikken ved å forby sykling på veien, og uten å gjøre noe med motorisert ferdsel. Utropstegn. Alternativforklaringen er at ca en tredel av befolkningen er kraftidioter som synes at Ringkollen er Norges høyeste fjell og Barentshavet verdens dypeste hav, men å hevde det er så arrogant at det vil jeg ikke engang tenke på, og det synes jeg ingen andre burde heller. Det er viktig å ta folk på alvor.
    Mye av forklaringen finner vi her:

Syklister er bilister og bilister er syklister.
    Dette handler mye om ego og at i dag er folk mest opptatt av å hevde egen rett, en rett de ofte ikke har, i stedet for å bry seg om de pliktene de har.
    da jeg lærte å kjøre bil ble det sagt at det er ingen som har forkjørsrett, det er noen som har vikeplikt.
    Dette gjelder selvsagt begge veier. Alle i trafikken plikter å gjøre alt for å unge ulykker. Der har definitivt mange bilister en vei å gå, men etter noen morgenturer til Oslo det siste halvåret er jeg sjokkert over hvordan en del syklister kjører. Kamikaze, dødsønske, selvmord.
    Diskusjonen kulminerte med tragedien på Gardermoen i helga, en hendelse jeg tror alle som trener på sykkel har ventet på.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Merkelig - fri mann til saken kommer opp om - 1år ? ???

Hadde han tukla med ei jente under lavalder så hadde han sittet inn men å kjøre ned og drepe en syklist nærmet med overlegg er ikke så farlig ????

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.212
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så merkelig det.
    Politiet inndrar rutinemessig sertifikatet i slike saker uansett.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Hvor har du overlegget fra ?

Han vil ikke kunne kjøre bil så gjentagelsesfaren er marginal.
    Varetekt er ikke ment å være straff, - den skal han sone når det foreligger en rettskraftig dom.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.065
    Sted
    Holmestrand
    Uansett hva de gjør med dusten så er det fortsatt en som er død og flere skadd.
    Varetekt og fengselstraff hjelper ikke på det.
    Innsatsen må settes inn for å redusere agresjonsnivået i trafikken.
    Bilister må akseptere at på samme som det er uakseptabelt å kjøre på bilen foran, selv om de er aldri så irriterende, så er det på samme måte helt uakseptabelt å kjøre på eller andre måter sjenere syklister.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Når dette tydeligvis er et tilfelle med kjøring i ruspåvirket tilstand tror jeg man skal være forsiktig med å ta saken "til inntekt" for hvor håpløse alle bilister er i forholdet til syklister på veiene.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Nei, men mye tyder på at årsaken til denne ulykken først og fremst var fyllekjøring, ikke generelt aggressiv adferd fra bilistene.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.212
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke så sikker på at han var "full". Jeg har lest at han har blåst, og at det er mistanke om promillekjøring, dvs. mer enn 0,2 i promille.
    Det som synes klart av bildene er at han har foretatt en forbikjøring over dobbel sperrelinje. Det er ganske aggressivt.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Trenger litt hjelp til å velge CX her. Valgets kval.
    Ramme er samme på begge. Cube cross race.

Alt 1: 2015 med 105 gruppe, fulcrum Racing 7 og mekanisk skivebrems. 10,2 kg
    Alt 2: 2014 med Ultegra 6800, fulcrum Racing 5 og Canti brems. 8,9 kg

Ellers er alt likt.
    Begge er splitter nye og koster det samme.
    Hva ville dere gjort? Er fryktelig i tvil.

Er det kørka å velge canti på ny sykkel?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.212
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan være mye klatt med mekaniske skiver. Finnes 2015 Ultegra med hydrauliske skiver? >:D

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, det gjør det, men koster VESENTLIG mer, og kommer ikke før over nyttår.

Kan jo bare sette på TRP CX 9 brems, og kaste Canti-driten. Hmmmm

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    Synd å se Hushovd spenne ben på sitt eget ettermæle.

Han synes visst doping er dumt, men noen andre enn han får stå for kampen mot det.
    Jeg kan forstå at han ikke aktivt ville gå ut med hva han visste når han ikke hadde bevis, men når han svarte unnvikende / nektet kjennskap på direkte spørsmål fremstår han som skuffende feig. Nettopp slik stilltiende aksept som bidrar til at doping ikke forsvinner ut av sykkelsporten med det første.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.212
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høh. Pressen vet akkurat hvordan de skal spenne ben på ham. Han har aldri vært en ordets mann, og det utnytter de godt siden det selger aviser og klikk.

Forøvrig synes jeg at fotball og tennis burde begynne å teste snart.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Deler din oppfatning Val. Thor er desverre en kar som nok er lett å angripe.

Fikk meg forresten en prøvetur på den nye crossen i går. Utrolig bra. De to siste sesongene har jeg brukt en 2010 modell av samme sykkel, men dette var noe helt annet. Var fornøyd med den gamle også, for all del, men den oppførte seg betydelig tyngre og tregere enn den nye. Lynkjapp og utrolig responsiv. Og Ultegra 6800 er bare helt vannvittig bra. Eneste som ikke tilfredstiller er Canti bremsene. De ryker i nærmeste søppeldunk meget fort.
    Blir en bra vinter dette :)

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Høh. Pressen vet akkurat hvordan de skal spenne ben på ham. Han har aldri vært en ordets mann, og det utnytter de godt siden det selger aviser og klikk.

Forøvrig synes jeg at fotball og tennis burde begynne å teste snart.
    Jeg har sagt det lenge at fotball kommer til å bli en værsting når/om de begynner med samme type testing som på syklister. Argumentet om at fotball er en teknisk idrett holder ikke. De løper lenger og raskere enn tidligere og mål scores oftest i siste del av omgangene. Kan noen gi meg et godt argument for at ikke epo har en effekt da?

Fotball er faktisk den idretten i Norge hvor flest blir tatt for doping, men det er mye hasj, marihuana og kokain.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.883
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Da har en bestillning av ny sykkel til neste sesong satt til verks. Dette gikk litt fortere enn jeg kanske tenkt meg tidl i høst:rolleyes: Har brukt Storck sykkeln jeg kjøpte av anonym en god del og fått veldig mersmak før dette med sykkelsport, mye pga kamrater i ov&vk:)
    Så gjort meg litt tanker frem og tilbake og kom frem til att dette har jeg lyst og fortsette med! så derfør har jeg lust på en ny sykkel til allerede neste sesong.

Haft noen besøk hos Sykkelexperten på Lørenskog og fått veldigt godt bemøtende/service der:) samt att dem selger det merket jeg hade mest lyst på også.

Så derfør blir det en Bianchi Intenso Ultegra Celeste. Egentlig kommer ikke 2015 ultegra i celeste kun i hvit/sort, 105 derimot i celeste! men Knut i butikken kom med forslaget att han skifter over utstyr fra modellene, så blir det en Intenso celeste ultegra uten extra kostnad og til en hyggelig pris dessutom:)

Så då vil den vel se ut så her ungefær:cool:

Sist redigert:

Elmer Midd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer så mye, den sykkelen der vil nok gi deg mye glede i årene som kommer.
    Vurderer som vi har snakket om å bytte selv.
    Cannondalen nærmer seg 17 år, så det det frister med noe nytt.
    Bare det ikke hadde vært så mye å velge mellom...
    Men først skal det anskaffes CX, må jo komme seg litt ut i naturen også:)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Veldig enig i vurderingen din, Elmer. Man kan rett og slett ikke bo et par steinkast unna Østmarka uten en sykkel som tåler litt 'enkel stikjøring'. Synes det er en fornuftig prioritering, og du får en helt ok racer med det samme.

Elmer Midd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Fikk telefon fra en forhandler igår om at 2015 modellene av cx'en jeg har sett meg ut har ankommet landet.
    Så var det bare å få tid da, er gressenkepappa denne helga. Tror ikke 4-åringen har tålmodighet til prøving
    og tilpassing av sykkel.
    Hmm, får kanskje prøve med litt bestikkelser:rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn