I går fikk jeg testet Nemesisene med allround cross-dekk med lavt trykk på grus (Brekke-Hammern) og sti (Jotun-/Rondanestien vest for skjersjøelva).
Grus: Jeg hadde trodd det skulle lugge litt med dekk med lett gjørmemønster, men det rullet rystende lett. Kontroll, grep og selvtillit i svinger var i en annen klasse (altså høyere) enn småknastete clincherdekk med 50+ psi som jeg er vant til. Jeg tror det etterhvert kan gå styggfort. Uten å hverken tråkke til eller satse i kurvene trillet jeg inn til 26/948 på et Stravasegment.
Sti: Veldig mye bedre fremkommelighet og kontroll på både jord, pukk og røtter, både opp og ned. Jeg lot hjulene få kjørt seg litt og bunnet dekkene flere ganger.
Jeg har bestemt meg for å droppe clinchere på crossen fullstendig (bortsett fra de gamle DT2.0-felgene med piggdekk med egen kasett og kjede for bruk i saltsesongen) og kun kjøre tubular. Jeg bestilte like gjerne 2 sett Nemesis til i lunsjen, ett av dem har til og med nye (!) Vittoria cross XM, et gjørmedekk. Med frakt blir det DKK4700 (+ norsk mva). Det siste paret skal strippes for landeveisdekkene og få semislicks.
Som kanskje den eneste med flere hjulsett på ritt kommer jeg fullt fortjent til å fremstå som en klovn der jeg herjer bak halen på feltet. Jeg kommer til å vente med depottelt, støtteapparat, byttesykler og høyttrykksvasker med kompressor og vanntank på henger.