Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2016

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Går man for 26" hjul vil jeg tro at man får en bra sykkel til 2.5k.

I dag har jeg fullført månedens Gran Fondo.

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Ja nå har jeg tenkt mye fram og tilbake og kommet frem til at det kanskje er like greit å bare kjøre på med di2 Mtp dette mest sannsynlig er en sykkel jeg kommer til å ha resten av livet:) Hva syns dere?

Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    170km og 2250 høydemeter i strålende sol på så og si helt bilfrie veier i dag(Med unntak av ca 20km på rv9 som hadde en del trafikk).
    Vi har en herre i klubben som er helt suveren når det kommer til å velge ruter. Tror ikke det er en meter med vei på sørlandet som han ikke vet om.
    Desidert årets fineste tur.

Blir en tøff uke. 170km i dag, 160km planlagt til Torsdag, og Søgne Grand Prix på Lørdag. Heldigvis er sistnevnte ikke så langt, men veldig veldig gøy. Rundbaneritt på stengte veier = HØY fart (Hvis beina vil, og det vil de stort sett ikke :) )

Bat78

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    7
    Har noen her erfaringer med Brooks sine seter?
    Tenkte spesielt på Cambium C17 carved.

Har hatt som prosjekt å finne det ultimate setet i år. Bruker ISM Adamo nå, overraskende ok å sitte på mtp hvor kort det er. Men det gnisser i overkant mye på innsiden av lårene siden det er såpass bredt foran.

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Ja nå har jeg tenkt mye fram og tilbake og kommet frem til at det kanskje er like greit å bare kjøre på med di2 Mtp dette mest sannsynlig er en sykkel jeg kommer til å ha resten av livet:) Hva syns dere?
    Du kommer ikke til å ha den resten av livet, men det vet du jo like godt selv. Men kjør på :)

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Du kommer ikke til å ha den resten av livet, men det vet du jo like godt selv. Men kjør på :)
    Du tror ikke jeg kommer til å ha den resten av livet altså.
    Blir ihvertfall ikke en like grom sykkel noen gang igjen.
    Men jeg må og si at selv om det frister lite og bruke 13tusen ekstra for di2 så er jeg veldig usikker samtidig som jeg har bittelitt trua på at jeg kanskje vil angre i etterkant viss ikke jeg kjøper di2.., og kanskje omvendt også.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.933
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er elektronikkingeniør, og har jobbet mye med presisjonsmekanikk, -elektronikk, -styringer og tilhørende herligheter. Ikke sikker på at jeg vil satse på di som et parameter for noe som skal vare lenge. Men jeg kan selvsagt ta feil.
    For meg er vurderingen basert på pris, ønsker ikke komplisere unødig, vekt.
    Men, jeg er sikkert noe konservativ når det gjelder slike ting.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo bare å bytte etterhvert som det blir slitt. Bakgir og hendler er jo utsatt for brekkasje.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.882
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da kan det se ut som jeg skal se på en brukt sykkel i morgen, dog tar jeg ingenting for gitt når det gjelder kjøp på FINN.
    Man har ingen garantier for at tingen plutselig er solgt når man dukker opp til avtalt tidspunkt..

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hva tror folket om Vision karbonhjul? Ingen upris akkurat: Vision 700c Carbon Tubular Road Bike Team Wheelset 11 Speed Shimano | Planet X
    Er troende til mye nå etter å ha fått kink i ryggen, min aller første i en alder av 35 år.
    Dette ser ut til å være en rimeligere variant av Vision TC 24, som jeg innbiller meg at er gode hjul. Vision/FSA reklamerer med at de brukes i Paris-Roubaix og da bør de tåle en støyt.

Kjapt regnet kommer disse på under 4500,- inkl mva. Det må da være billig?! Har Valentino noe å tilføye?
    Endte opp med å kjøpe TC24 så slipper jeg å irritere meg over vektforskjellen i forhold til On-one varianten av de.
    Jeg sitter og venter på et sett TC24 fra Sykkelhuset. 6.000,- kan ikke være noe dårlig kjøp :). Hvilke dekk skal jeg ha til disse? Ønskene er minst 25 mm brede og aller helst lyse sidevegger. Schwalbe One fås kun i 28 mm med lyse sidevegger, blir det for bredt? Jeg har en Trek Domane, så jeg er ikke redd for plassen.
    Har fått syklet litt med Vision TC24 da jeg plukket de rimelig opp på Finn.no men som enkelte tester sier så er sideveis stivhet veldig dårlig (mot non-drive) på bakhjulet mens fremhjulet er stivt og fint.

Men sykkelen kjennes rask og fin ut og ble veid inn på 7.5kg, ikke dårlig i størrelse 58 med en totalkostnad på ca 12k.

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Noen som har erfaring med ulike bremseklosser til stisykkel? Byttet bak før sesongen og kjøpte det de hadde på Gmax men syns de skriker i overkant mye.
    Klossene var et random merke jeg ikke husker og bremsene er Shimano, er det forskjell på sånt montro?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da kan det se ut som jeg skal se på en brukt sykkel i morgen, dog tar jeg ingenting for gitt når det gjelder kjøp på FINN.
    Man har ingen garantier for at tingen plutselig er solgt når man dukker opp til avtalt tidspunkt..
    Og selger har ingen garanti for at du kjøper om han holder av til deg. Andre som er interessert og må stille i kø kjøper kanskje i stedet noe annet. Ingen patent på dette, selv om jeg nok ville ventet på deg om vi hadde en avtale.:)

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Endte opp med å kjøpe TC24 så slipper jeg å irritere meg over vektforskjellen i forhold til On-one varianten av de.
    Jeg sitter og venter på et sett TC24 fra Sykkelhuset. 6.000,- kan ikke være noe dårlig kjøp :). Hvilke dekk skal jeg ha til disse? Ønskene er minst 25 mm brede og aller helst lyse sidevegger. Schwalbe One fås kun i 28 mm med lyse sidevegger, blir det for bredt? Jeg har en Trek Domane, så jeg er ikke redd for plassen.
    Har fått syklet litt med Vision TC24 da jeg plukket de rimelig opp på Finn.no men som enkelte tester sier så er sideveis stivhet veldig dårlig (mot non-drive) på bakhjulet mens fremhjulet er stivt og fint.

Men sykkelen kjennes rask og fin ut og ble veid inn på 7.5kg, ikke dårlig i størrelse 58 med en totalkostnad på ca 12k.
    Hjulene jeg mottok viste seg å være for 10-delt, så jeg måtte få tilsendt 11-delt boss. Nå har jeg endelig limt dekkene og jeg er klar for å teste dem i helgen. Om bakhjulet er for slapt bør det vel gå an å stramme dem opp av en god mekaniker?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fra road.cc: The lateral stiffness is appalling and i would definitely recommend you check this with your own eyes before buying.
    Nå skal det sies at hjulene jeg tok av sykkelen er særdeles stive og nær bombesikre (Mavic CC SLR).

Kjente ingen åpenbart løse eiker så jeg velger å bare akseptere at bakhjulet ikke er så stivt, tror jeg skal bli fornøyd allikevel. Ser frem til å høre om dine erfaringer.

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Noen her som har zipp 404 11-25 delt liggende som vil selge?? Må være pent brukt :) Og du må kunne sende med mindre du bor nærme nok til at jeg kan hente. Pris blir vi enige om.. Hyl ut :) :) :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Vil man ikke ha 52-36 og 11-28 utveksling på landevei i 2016?

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.882
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Håpe du finner noe som er litt ålright og som ikke overskrider budsjettet altfor mye da :) maks 3tusen kanskje med rette utstyret.
    Bra tippet, overdkred budsjettet litt men klarte akkurat å holde meg innafor 3000kr! Var å hentet sykkelen i kveld og skal prøve å få lagt ut et bilde i morgen :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke noe problem å bruke andre kassetter på sykkelen. Men du kan trenge et lengre kjede.

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Hva koster det for slik kassett??
    Prisen på kassetter varierer med kvalitet/vekt. Sjekk Bikeshop.no og gå for Ultegra om du ikke absolutt vil svi av noen ekstra kroner på Dura Ace. Jeg ville valgt 11-28 istedenfor 11-25. Zomby_Woof refererer til alternativene for Campagnolo om jeg ikke tar feil.

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Med Campagnolo blir det 11-28 ser det ut til. Kosta litt men er vel kanskje verdt det på sikt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Du vet at Sram/Shimano og Campagnalo kassetter krever ulike boss?

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er ganske ny på akkurat det her når det gjelder sykkel.
    Men ang boss og slikt kan jeg vell bare ta en telefon til de så jeg får riktig boss osv. Jeg vet ikke helt hva boss er men

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Den delen som kassetten står på. Det er den som gjør at pedalene ikke går rundt når hjulet roterer. Kjøp hjulene først og så kjøper du kassett tilpasset hjulene. Man må ha noe verktøy også får å bytte kassett.

Sist redigert:

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Jeg er ganske ny på akkurat det her når det gjelder sykkel.
    Men ang boss og slikt kan jeg vell bare ta en telefon til de så jeg får riktig boss osv. Jeg vet ikke helt hva boss er men
    Jeg kjenner ikke til at Cervelo leveres med Campagnolo der du har handlet den og du kan enkelt se på utstyret om det står Shimano, Sram eller Campagnolo. På kranken din står det sikkert Rotor (en annen produsent).

Om det står Shimano på bakgiret ditt, skal du ha Shimano kassett. Din leverandør bør uansett være behjelpelig med dette.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kassettene for 11 delt er vel kompatible så man kan bruke hjul med Campagnalo boss og kassett sammen med Shimano gir.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kassettene fra den ene er kompatible med kjede og gir fra de andre. Shimano, SRAM, Campa, de går om hverandre så langt.

Derimot er det nødvendig å bruke kassett som passer på bakhjulet. Bakhjulet har et såkalt boss, delen som kassetten/tannhjulene skrus fast på. Denne er laget enten for Shimano/SRAM, eller for Campagnolo. Det er på en måte skrallesystemet som gjør at kjedet driver hjulet når du trår, men lar bakhjulet trille uten å dra pedalene med seg.

Skal du ha nytt hjul kjøper du for det samme som resten av drivverket. Skal du handle brukt, så kan du velge Campagnolo boss, og dermed kassett til Shimano. Men, en ting som er verdt å merke seg er at Campagnolo sine kassetter er betraktelig dyrere enn Shimano sine. Jeg ville ikke kjøpt bakhjul for Campa til en sykkel med Shimano. En annen ting å huske er at eldre hjul for Shimano kan være laget for 10-delt, og dermed for smalt til 11-delt. I noen tilfeller er det mulig å bytte bosset, i andre tilfeller må hele navet byttes ut (det vil i praksis si å bygge et nytt hjul med samme felgen).

Kort sagt. Finn hjul som er kompatible med 11-delt Shimano. Kjøp en 11-delt Shimano kassett i en passende utveksling, 11-28 er fint. Sørg for at du har passe langt kjede til denne (masse fine brukermanualer på Shimano, google er din venn).

Sist redigert av en moderator:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.031
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vil man ikke ha 52-36 og 11-28 utveksling på landevei i 2016?
    Jo.
    Kommer an på. 50/34 og 11-23, 11-25. 12-25 og 12-29 her, alt etter terreng og fart. 50x11 trenger jeg egentlig bare til rullekjøring og 34x29 komer godt med den siste kilometeren opp nordsiden av Galibier. Til det vanlige terrenget mitt på Hedmarken ville 52/36 og 12-25 passe ypperlig. Straight 12-19. Det er deilig det!

---

Dette er Gylne Gutuer:

635992430518715764zuper-24829.jpg

Au! Foto © ZUPERDEHLIE // Kåre Dehlie Thorstad

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med bosted Stathelle vil jeg anta at Lillegårdskleiva, Korketrekkeren, Oklungen osv er aktuelle strekninger å sykle.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.882
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Her er sykkelen :)

Velotech M6 Pro
    Shimano XT gir (foran og bak)
    Shimano XT gir/bremsehendler
    Shimano XT hydrauliske skivebremser
    Shimano XT krank
    Rock Shox Reba RL gaffel
    Ultralett ramme (usikker på vekt)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.031
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Steike. Hadde noen sagt at vi skulle havne her da jeg fikk lurt med et par andre eventyrlystne landeveisryttere ut på de lokale grusveiene ettersommeren 2010 hadde jeg sagt at de var noen tullinger. De fleste mente da at vi var noen tullinger. Landeveisykkel på grus? For noe tøys!

@fidelio: Du har del i dette her.

Over til Kåre:
    Gylne Gutuer! Just sayin’…

One of the very best races on the calendar: Gylne Gutuer! Tough, technical, and beautiful. Add one part Strade Bianche, one part Ronde Van Vlaanderen and a touch of Tro-Bro Léon, and you’ve got it. Kudos to Ottestad IL Sykkel for making this happen! Some photos for you to enjoy…

ZUPERDEHLIE - 2016 // Gylne Gutuer

Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Da var Søgne Grand Prix unnagjort. Det ble en våt opplevelse, men veldig gøy allikevel. Fett å sykle ritt når helikopteret flyr rett over hodet på oss :D

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.578
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ett tekniskt spørsmål til dere mer erfarne mekkere her! Har i år haft problemer med bak gir, når jeg kjør på lille skiva frem og girer opp så går kjede av det lille trinsehjulet og giret begynner og slå/pendle girer ner eller skifter til store skiva så er den på plass igen, dette skjer ikke var gang og kun på lille skiva.

Har haft sykkeln inne hos forhandler to ganger nå, justert gir samt brukt dette verktøy til og rette gir/øret han kunne ikke se noen direkte feil men mente att giret ev måtte byttes?
    Er dette en mulighet att giret er ødelagt? etter ett drøyt år isf burde det vel være en garanti sak! Og helt sikker på att den ikke har vært ute for noen slag eller andre skader.
    sånn legger sig kjede på trinsehjulet
    20160522_101309.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn