Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2016

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.933
    Sted
    Holmestrand
    Gikk på en smell i dag:

Vis vedlegget 390569

Ble ikke så verst dyrt med OBOS-rabatt hos sportslageret. Stooooor hjelm, klovnenesestor, men morsomt utseende. Elvisbrillene mine (også POC) sitter dønn fast i 'eye garage' når de ikke er i bruk. Svært behagelig på hodet. Kanskje ikke den revolusjonen jeg hadde håpet på med tanke på vindstøy, men nok litt bedre enn Giro Aeon likevel.
    2,4 høvdinger ....
    :eek:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ok, da. Fjollete dyrt, selv etter 15% OBOS-rabatt....

Men som de sier, man skal være god mot seg så lenge man har seg, eller hvordan det var.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.933
    Sted
    Holmestrand
    Ok, da. Fjollete dyrt, selv etter 15% OBOS-rabatt....

Men som de sier, man skal være god mot seg så lenge man har seg, eller hvordan det var.
    Du har råd => du har lov

Jeg sliter med å finne hjelmer som passer, så jeg kjøper den som passer, også hvis prisen ikke passer helt.
    ...men det er en frisk pris. :)

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.294
    Torget vurderinger
    1
    Då tok eg berre å kjøpte meg ein Nakamura Pursuit 6.0T, sidan eg fekk ein skammeleg god pris. Utruleg kor kjapt deg gjekk å venna seg til SRAM sitt system.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Syklet Molde Challenge i helga:
    Vis vedlegget 390519
    Min barndoms dal!
    Skal oppover en tur i august. De har laget noen veldig fine sykkelveier der oppe, tenkte å ta med sykkel å prøve lokalitene. Molde Challenge går delvis på disse veiene.
    Hadde vært interessant å høre litt om turen Anonym?
    Kjemperitt å sykle men det er utrolig hardt, fine omgivelser. Ser det er folk som reiser langveisfra for å sykle rittet. Veldig lite asfalt men bra med grus og terreng. Klarte å plassere meg litt under midten på resultatlista, ca 35 minutter bak vinneren. Hadde jeg vært dame hadde det blitt 3. plass men det er tydeligvis mange menn med midtlivskrise.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.575
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har på mine Conti GP4000II fått en del kutt/sår i gummin,ytligt men kan kanske få i en spiss sten som kutter opp dekket?
    Kjøpte Tec7 og fylte opp kuttene funker bra som forsegling av såren.

edit: det var ikke bare i Frankrike zomby, har fått flere her hjemme nå også! skall prøve antingen Vittoria open corsa eller Veloflex Master
    som neste dekk sett

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.933
    Sted
    Holmestrand
    Syklet Molde Challenge i helga:
    Vis vedlegget 390519
    Min barndoms dal!
    Skal oppover en tur i august. De har laget noen veldig fine sykkelveier der oppe, tenkte å ta med sykkel å prøve lokalitene. Molde Challenge går delvis på disse veiene.
    Hadde vært interessant å høre litt om turen Anonym?
    Kjemperitt å sykle men det er utrolig hardt, fine omgivelser. Ser det er folk som reiser langveisfra for å sykle rittet. Veldig lite asfalt men bra med grus og terreng. Klarte å plassere meg litt under midten på resultatlista, ca 35 minutter bak vinneren. Hadde jeg vært dame hadde det blitt 3. plass men det er tydeligvis mange menn med midtlivskrise.
    Når man kjenner krisenivået, så er vel midt på lista mer enn godkjent?
    Selv har jeg et svært dårlig utviklet konkuranseinstinkt og bryr meg lite om slikt for egen del.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.294
    Torget vurderinger
    1
    Nokon som veit kor ein finner rimelegaste SRAM deler i Noreg? Eg kjenner eg er i feitaste laget til 53/39 og 11-26:)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.575
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ibland lurer jeg på om man ikke skulle hatt en sånn her!

En trailer med henger på smal 70 vei(ikke veiskulder) presset seg forbi idag, det var klaring til bilen men henger veldigt nære når den kom etter :p

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.882
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har vært borti Scott Speedster 15?
    https://www.xxl.no/scott-speedster-15-roadbike-16-landeveissykkel/p/1118173_1_style

Tenker da i hovedsak til mosjonsbruk og mulig deltagelse på Lillehammer-Oslo dersom formen skulle bli såpass etter hvert.

Spesifikasjoner:
    - Ramme: Lett alu aero ramme
    - Gaffel: Karbon/alu.-gaffel
    - Gir: Shimano 105 Black 20 gir
    - Kranksett: Shimano FC-R 460 Hyperdrive 34x48 kranksett
    - Styre: Syncros RR 2,0 styre
    - Bremser: Tektro SCBR - 525 brems
    - Setepinne: Syncros RR 2,5, 31,6 mm diameter
    - Sete: Syncros Road Endurance
    - Hjulsett: Syncros Race 27 Aero Profile hjulsett
    - Dekk: Kenda Kriterium 700 x 23
    - Pedaler: Må kjøpes separat!
    - Størrelser: XS - S - M - L - XL - XXL
    - Vekt: 9,2 kg i str. M

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg ville nok unngått 10-delt Shimano 105 nå, med mindre jeg fikk en særdeles hyggelig pris. Shimano har gått til 11 på Dura Ace, Ultegra, og 105 for en god stund siden. Tiagra er fortsatt 10-delt men er ellers oppgradert med en god del av den siste generasjonens finesser. Neste generasjon Dura Ace er på vei, og trickle down til 105 tar snaue to år. Funksjon på dagens 105 er etter ryktet betraktelig bedre enn på den 10-delte. Men det viktigste er nok ikke det, men snarere at du om et år eller to vil måtte vente på bestilling av slitedeler til 10-delt, og etterhvert til og med slite med å få tak i.

Hva med å sjekke Gavia hos bikeshop.no? Landevei skrøt fælt av valuta for pengene, og det er folk vi kan stole på.

Det ser ut som aluminiumsvarianten som ble testet i Landevei er borte (utsolgt?), men denne ser ikke så hakkande gærn ut.

https://bikeshop.no/sykkel/komplett...-2016-sort-str-m-54-cm-gmodena15m-p0000068810

Tillegg: Jeg blir ikke klok på bildet og teksten på Scotten. Bildet viser 10-delte hendler og jeg tror bakgir, men 11-delt krank. Teksten sier 10-delt. Her er det litt photoshop ute og går, og jeg blir litt usikker på hva Scott/XXL egentlig leverer her.

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Som et lite apropos. Jeg har nylig tatt service på noen enda litt rimeligere Scott for Røde Kors nettverk etter soning. Jeg ble litt nedstemt av elendig kvalitet på eikeniplene i Syncroshjulene. Jeg skulle rette et bakjul på en, og flere av niplene røyk bare jeg tok i dem. Det endte med å bygge på nytt med standard messingnipler fra DT. Felger og nav var helt OK.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Syncros hjulene er som regel DT, iallfall på dyrere modeller.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    De jeg skrudde på hadde Alex felger og noname nav som jeg ikke dro kjensel på annet enn at de lignet rimelige Shimano. Felgene på bildet av Scotten ligner de jeg skrudde på.

Er det DT på de dyrere variantene så er det neppe noe å bekymre seg for.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Blir det billig nok blir det som regel bare kjipt.

Scale 910'en min har DT hjul originalt, fikk bygd opp bakhjulet på nytt etter å ha kjørt istykker felgen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Sant nok. Tror ikke nødvendigvis de Shimano RS-10 som sitter på Gaviaen er allverden å skryte av heller. Men hva var poenget med alu eikenipler av åpenbart elendig vkvalitet på Syncros? Messingnipler av god kvalitet kan da ikke koste stort, i hvert fall ikke med 24 eiker pr. hjul....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    RS10 har iallfall overlevd meg, da jeg hadde 2 racere brukte jeg de på jobbsykkelen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.933
    Sted
    Holmestrand
    Jeg ville nok unngått 10-delt Shimano 105 nå, med mindre jeg fikk en særdeles hyggelig pris. Shimano har gått til 11 på Dura Ace, Ultegra, og 105 for en god stund siden. Tiagra er fortsatt 10-delt men er ellers oppgradert med en god del av den siste generasjonens finesser. Neste generasjon Dura Ace er på vei, og trickle down til 105 tar snaue to år. Funksjon på dagens 105 er etter ryktet betraktelig bedre enn på den 10-delte. Men det viktigste er nok ikke det, men snarere at du om et år eller to vil måtte vente på bestilling av slitedeler til 10-delt, og etterhvert til og med slite med å få tak i.

Hva med å sjekke Gavia hos bikeshop.no? Landevei skrøt fælt av valuta for pengene, og det er folk vi kan stole på.

Det ser ut som aluminiumsvarianten som ble testet i Landevei er borte (utsolgt?), men denne ser ikke så hakkande gærn ut.

https://bikeshop.no/sykkel/komplett...-2016-sort-str-m-54-cm-gmodena15m-p0000068810

Tillegg: Jeg blir ikke klok på bildet og teksten på Scotten. Bildet viser 10-delte hendler og jeg tror bakgir, men 11-delt krank. Teksten sier 10-delt. Her er det litt photoshop ute og går, og jeg blir litt usikker på hva Scott/XXL egentlig leverer her.
    .... jeg kjører fortsatt rundt med min 9-delte dura-ace, så jeg skal ikke råde verken til eller fra.
    Men 9-delt fungerer helt fram-i-frå for meg.
    :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det gjorde den så lenge jeg hadde den også. Nå er sykkelen pensjonert og satt bort, delvis i deler. Du må bare si fra om du skulle trenge en reservedel. Jeg tror som sagt at det er det største problemet, var det egentlig allerede i 2007 da jeg trengte et nytt bakgir.

:)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sora er vel 9 delt så deletilgangen er fortsatt god.
    Dagens Tiagra er 10-delt og sikkert like bra som alt annet.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.882
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Skal sykle Drammensfjorden rundt neste helg, noen som vet om andre turritt i Buskerud, Oslo eller Vestfold i løpet av høsten?

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.882
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

Nå er sykkelen satt ned fra 12.000 til 8.000 - er det en særdeles hyggelig pris? Eller fortsatt mer enn hva man får?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror XXL har trykkfeil på siden sin, ser ikke for meg at Scott monterer gamle deler på 16-modellene sine.

Uansett mye for pengene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hivs det er 11-delt, så er det et godt kjøp. Hvis det er 10-delt vil jeg si at det ikke er det.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo en Scott og ikke et husmerke, mener det er verdt noen kroner.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ble action på Oslo Triathlon i dag! Bakhjulet eksploderte etter 15 km, så jeg måtte sykle 25 km med flatt dekk.. Hastigheten min på sykkelen gikk fra 38.6 km/t til 26.5 km/t, løste det med å løpe fortere :)
    Vurderte å bryte og var i utgangspunktet fornøyd med å gjennomføre.
    Da smakt det ekstra godt med ny pers :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    37-800x533.jpg

3T launches an aero gravel bike — we're not joking | VeloNews.com

Aerodynamisk ramme til og med. Jeg må spørre. Hva er poenget?

Vi skal altså ha en sykkel som legger seg mellom kross og 'birken'-sykkel.

Kommer de til å gi seg før hver og en av oss har en banesykkel, en temposykkel, en aeroracer, en pavéracer, en kross, en sånn derre greie som de har laga nå, en birkensykkel (helst en med stiv gaffel og en med dempegaffel), en fulldempa rundbanesykkel, en stisykkel, en utforsykkel, en BMX (eller det er vel et par-tre forskjellige kategorier innafor den også) og gjerne en elsykkel, en liggesykkel, en trehjulssykkel og en veltepetter.

Går folk på dette?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En i klubben har Spezialized Diverge som er en av de styggeste syklene jeg har sett live. Men når selv GT Grade selger så er det tydelig at markedet er der.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det materialistiske jaget stopper dessverre aldri. Selv hoppet jeg av den karusellen, når det gjelder sykler, i fjor.
    Siden da har fokuset vært å trimme mannen, ikke sykkelen.
    Angående stisykler, må du nok legge til en god del alternativer. 27,5", 27,5"+ og 29, både halv og heldemper med forskjellige vinkler på gaffel.
    Et par fatbikes hører også til..

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Sant nok. Det jeg reagerer på, som gjør det til enda en unødvendig og konstruert 'nisje' i markedet, er at du kommer deg greit fram på kross. Der du ikke gjør det er det ikke fordi dekkene er for smale, men fordi bukkestyret flytter overkroppen og tyngdepunktet for langt fram og ned. Det neste naturlige steget mot terreng er en terrengsykkel.

Sist redigert av en moderator:

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Trenger litt tips til nye foran-lampe på vintersykkelen. Sykler mye på veier uten gatelys, så må lyse godt, og helst ha batterikapasitet på minst 2-3 timer.
    Finnes det noen gode betalbare med internt batteripakke?

Har kikket litt på denne:

Wiggle | Lezyne Power Drive 900XL Front Light Y9 | Front Lights

Noen som kjenner denne, eller har andre tips?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror jeg skrev litt om mine lånte (av en som jobber hos importøren og neppe kommer til å ville ha dem tilbake) i fjor. Lupine Pico er helt fantastisk. Kompakt, praktisk, kraftig og jevnt lys, nesten evigvarende på et lite rammemontert batteri. Wilma er enda kraftigere, men til de grader overkill for jobbpendling på krossen.

Men så er det prisen, da, for de som måtte betale for det. Det hadde ikke blitt noe av om jeg måtte kjøpt, selv med kompisrabatt fra importøren.

Jeg hadde en annen før det, men husker ikke navnet. Mener den endte hos Anonym via sykkelbørsen på FB. Den var også god, og til å betale.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har Magicshine MJ 808 (mye omtalt som DX lykta på terrengsykkel.no) , 868 og 880 (kjøpt av Zomby).

Sykler med 868 på hjelmen og 880 på styret. Skulle jeg hatt kun en lykt og pendlet ville jeg brukt 868 grunnet mer kompakt batteri.

808 lykta mi er ikke i bruk, kostet omtrent like mye for en kraftigere lykt med batteri på salg som kun batteri.

Jeg bruker kun maks effekt på lyktene og batteriindikatoren tuller på alle sammen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn