Jeg ville nok unngått 10-delt Shimano 105 nå, med mindre jeg fikk en særdeles hyggelig pris. Shimano har gått til 11 på Dura Ace, Ultegra, og 105 for en god stund siden. Tiagra er fortsatt 10-delt men er ellers oppgradert med en god del av den siste generasjonens finesser. Neste generasjon Dura Ace er på vei, og trickle down til 105 tar snaue to år. Funksjon på dagens 105 er etter ryktet betraktelig bedre enn på den 10-delte. Men det viktigste er nok ikke det, men snarere at du om et år eller to vil måtte vente på bestilling av slitedeler til 10-delt, og etterhvert til og med slite med å få tak i.
Hva med å sjekke Gavia hos bikeshop.no? Landevei skrøt fælt av valuta for pengene, og det er folk vi kan stole på.
Det ser ut som aluminiumsvarianten som ble testet i Landevei er borte (utsolgt?), men denne ser ikke så hakkande gærn ut.
https://bikeshop.no/sykkel/komplett...-2016-sort-str-m-54-cm-gmodena15m-p0000068810
Tillegg: Jeg blir ikke klok på bildet og teksten på Scotten. Bildet viser 10-delte hendler og jeg tror bakgir, men 11-delt krank. Teksten sier 10-delt. Her er det litt photoshop ute og går, og jeg blir litt usikker på hva Scott/XXL egentlig leverer her.