Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2019

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.316
    Antall liker
    7.433
    Torget vurderinger
    4
    U23-ritt avlyst: - Det dårligste arrangementet jeg har vært vitne til

    Leser at U23-fellesstarten ble avlyst fordi arrangøren ikke hadde kontroll på biltrafikk i løypa. Bl.a. bilister som trosset vaktene og likevel kjørte i løypa.
    Av nysgjerrighet, - hvordan håndteres normalt dette?
    Har sivile vakter lov til å stoppe bilister ?
    Skal hele løypa være bilfri under hele arrangementet eller stoppes trafikken bare når feltet passerer ? (Her var det vel snakk om en rundløype).
    Skiltes det med informasjon om ritt og alternative veier for bilistene ?
    For meg virker det rart at man kan sette ut vakter til å stoppe trafikken uten at det er noe politi tilstede slik man har valgt her. Eller er det normalt ikke noe problem ?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.880
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er normalt vakter med trafikkdirigerende myndighet. Vi gjør det slik, og vi bruker gjerne motorsykler med trafikkdirigerende myndighet også. Vi lager også trafikkplan for øvrig trafikk mens arrangementet pågår.
    Vi i Ottestad er kanskje litt vel oppesen, men det kan på oss virke som at SK Rye og NCF kun har tenkt at de skal lage ritt og at SVV og politiet har sviktet i sin kontrollfunksjon.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Litt mer kos med slangeløst, dere? Strengt tatt reprise, men en gøyal anekdote likevel. La merke til at bakhjulet mitt ikke lenger var sentrert i ramma etter dekkbytte. Da jeg kom hjem fra jobb på lørdag fant jeg ei eike som hadde skrudd seg helt løs, rett og slett (97,23% sannsynlighet for at det kommer av for lavt eikespenn). Dermed kom jeg til å tenke tilbake til byggingen, og på eikespennet som falt som en stein så snart jeg poppa på et dekk.

    Så dermed var det bare å fjerne felgtapen, riste ut nippelen, og 'bygge' hjulet på nytt. Disha og retta med 120- ish på kassettsiden uten dekk, poppa på dekket, og vips! Eikespenn nede på 70-tallet, og kanskje 2-3 mm ute av senter igjen. Det er jo for F*** helt vilt!

    Vi snakker DT R460 og Hutchinson Sector 28. Tror til og med det var enda verre med Schwalbe Pro One.

    Henrik Alpers var inne på noe i lederen om "brukerfeil" i siste Landevei. Det må en standard til ASAP!

    Og Cash63: Ta en titt på ditt bakhjul. Sitter det skjevt i ramma, så bør jeg rette det på nytt.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da finner vi en dag som passer. Skjønte at du her begynt med slange i dekket? Det er sannsynligvis mer elastisk kanttråd hvis du bruker dekk for slange, og dermed høyere spenn enn med slangeløsdekk. Det er ikke mer som skal til før felgen begynner å bevege seg....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har forresten mine tanker om krasjet. Min observasjon, etter å ha sykla styrkeprøven en gang: Når damene sykler saktere, så er det rent fysiologiske faktorer som er grunnen. De kan sykle! Den ryddigste og mest kontrollerte rulla jeg så var et damelag fra Nesodden.

    Så får jeg heller være den kjønnsfascisten jeg er....
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.632
    Antall liker
    30.852
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Da finner vi en dag som passer. Skjønte at du her begynt med slange i dekket? Det er sannsynligvis mer elastisk kanttråd hvis du bruker dekk for slange, og dermed høyere spenn enn med slangeløsdekk. Det er ikke mer som skal til før felgen begynner å bevege seg....
    Har brukt slange i både tubeless og clincher dekk på felgene uten og merket noe unormalt?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Går jo helt fint med slange i dekk som er laget for slangeløst. Forskjellen er at dekkene er litt stiver og litt tyngre enn de trenger å være. Men dette med kanttråden er en greie. slangeløse dekk har så trange og uelastiske kanttråder at det komprimerer felgen, og dermed reduserer eikespennet.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.632
    Antall liker
    30.852
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Var litt spent hur det skulle være på Vättern R men der gikk det veldig fint før sig, opplevde ikke noe aggressive forbi kjøringer. I steden for og skrike hold høyre vilket de fleste allerede prøver og gjøre, så varslet man kommer venstre når man passerer.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.880
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da har rittarrangøren konkludert: https://www.landevei.no/nyheter/asker-ck-deplassert-til-sisteplass
    Det er noe med nordmenn og turritt som ikke er sjarmerende.
    Nordmenn har en lei tendens til å lage konkurranse av alt, og akkurat Styrkeprøven er full av ulike konkurranser i samme trasé. Jeg syklet den som turist på lørdag på vei til hagefest på beste Smestad vest, og lot meg faktisk imponere av at det var satt av to kjørefelt til syklistene fra Olavsgård, og over toppen ved Djupdalen til Østre Aker vei sørgående som var stengt for biltrafikk helt til første drabanty-påkjøringsrampe. Der kom kjeglene og ett tilgjengelig kjørefelt, men da har det blitt flatt. Jeg tenkte at dette er jo mye bedre enn før, og det var det, men ikke nok. Blodtåke er blodtåke.

    Deplasseringen av Asker CK-laget er vel det eneste Styrkeprøven kunne gjøre som sanksjon, og jeg mener den er riktig.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.632
    Antall liker
    30.852
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Såg kjegle plasseringen på lørdag morgen på Østre Aker vei tenkte dette kan bli noe trangt, en gruppe i to ledd ikke mye plass igen mot mittdeler og passere på? det går utfor fra Djupdalstoppen inn mot Stovner/Haugenstua også.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.880
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fra Djupdalstoppen til første drabantbypåkjøringsrampe var det to kjørefelt og ingen kjegler. I fjor var det kjegler der etter hva jeg forstår.
    Da jeg kom til flatene og kjeglene så jeg det som selsagt at et passerende lag måtte kjøre på én rekke og ikke belgisk/rulle. Vet ikke hva Asker-laget gjorde, eller hvordan LE kjørte heller, men omfanget av velten kan tyde på at minst ett av lagene kjørte belgisk.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.239
    Antall liker
    8.036
    Sted
    Holmestrand
    Så dere TdF-velten i dag?
    Screenshot 2019-07-13 at 21.57.43.jpg
    Ikke verdens beste reklame for Pinarello Dogma kanskje?
    Ramme til 42.000 eller der om kring ...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man må nesten regne med sånt på high end sykler.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ser ikke på fjernsynet, følger ikke særlig med på sport heller. Men hvordan skjedde det?

    Ellers er jo Valentino veldig stilig som alltid. Alt som skal til, og ingen ting annet. Det er så riktig at man blir varm i hjertet.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    4.189
    Antall liker
    5.359
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    En riktig spännande etapp igår, enorm insat av de Gendt.
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.663

    Dedikerer hver sykkelsession på et enkelt triks/kombinasjon om dagen, er sikkert oppe i 10.000 forsøk uten å ha satt det en eneste gang. Noen ganger spør jeg meg selv hvorfor jeg driver med dette, men vanskelighetsgraden blir avhengighetsdannende i seg selv. Det minste fremskritt og følelse av økt sykkelkontroll kan vippe hele kvelden i positiv retning.
    Her en liten video fra i våres før jeg forsvant inn i nyere linjer....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ikke mange pene sykler å se, EF, Movistar, UAE og Astana ser bra ut, resten ser knapt ut.

    Red. Tar tilbake rosen av EF etter å ha sett nye supersix.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man må nesten regne med sånt på high end sykler.
    Hvorfor mener du at man må regne med sånt?
    Jeg mener det er mer eller mindre uakseptabelt.
    De får krefter en vei de ikke er dimensjonert for. Selv har jeg eksakt samme ramme som Movistar sykler med og all den tid ramma veier 800 gram så tar jeg det for gitt at den kan knekke ved en velt. Det er jo bare kjøpe en rimeligere modell hvis man ønsker litt marginer.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.239
    Antall liker
    8.036
    Sted
    Holmestrand
    Man må nesten regne med sånt på high end sykler.
    Hvorfor mener du at man må regne med sånt?
    Jeg mener det er mer eller mindre uakseptabelt.
    De får krefter en vei de ikke er dimensjonert for. Selv har jeg eksakt samme ramme som Movistar sykler med og all den tid ramma veier 800 gram så tar jeg det for gitt at den kan knekke ved en velt. Det er jo bare kjøpe en rimeligere modell hvis man ønsker litt marginer.
    Ei ramme må bare holde. Det er den som hindrer at du dundrer i asfalten i 100 km/t.

    Har prøvd å sjekke, men kan ikke finne fabrikanter som sier at deres rimeligere modeller er sterkere?
    Noen sier Pinarello garanterer 120 kg ryttervekt for alle sine modeller, men har ikke funnet offisiell dekning for dette.
    For racersykler, så er 120 kg definitivt i øvre sjikt, noe som burde peke mot en sterk ramme?

    Har alltid hørt: Sterk, lett, billig, velg 2.
    Men når det gjelder Pinarelloen, sier du velg 1, nemlig lett?
    Den er definitivt ikke billig. Tror listepris er rundt 5000£.
    Den knekker - 2 steder, så den er ikke spesielt sterk etter mine begreper.
    Men lett er den, og dette er vel en Xlight også?​
    ;)

    Nå er det ikke aktuelt å kjøpe en slik uansett, selv om jeg for over 40 år siden lovte meg selv en rød Pinarello med forniklet gaffel foran og bak. Min interesse er rent sykkelteknisk.
    :)
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det holder den, det den ikke holder er krefter i andre retninger. På Utflukt Landevei var det en som veltet alene i lav fart med samme sykkel som meg (Canyon Ultimate SLX) og da knakk ramma.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.880
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Sykkelrammer er ikke laget for å holde når folk lander på dem fra siden.
    Edit: Eller blir overkjørt av biler.

    + Jævlig kul video emokid.
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.663
    Nettopp. Sykkelrammer er ikke laget for å holde når folk lander på dem fra siden.
    Edit: Eller blir overkjørt av biler.

    + Jævlig kul video emokid.
    Takk! Kommer tilbake med mer.

    Helt riktig dette med rammer. Skal det tåle sideveis stress må det lages på annet vis. Jeg sykler på stålrammer, og har en tendens til å ødelegge en ramme hvert 12-24 mnd likevel. Sprekker i sveisen der tt møter st.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.632
    Antall liker
    30.852
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Blir vel detsamme som med skistaver, hockey klubber (carbon) lagd for og tåle krefter i en viss rettning, hade en kræsj i vintres på ski da gikk begge stavene som fyrstikker.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    9.894
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Eventuelt kan man jo gå for aluminiumsramme, Cannondale sin Caad veier inn på kun 8kg i 54cm-utgave.
    Generasjon 13 ble forøvrig annonsert i går med samme nye aero-detaljer som Supersix-utgavene som det EF-teamet sykler på i TdF

    https://www.bikeradar.com/news/cannondale-caad13/

    228AE6A5-C2B7-47B6-8163-0FDB29CE0C84.jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.880
    Antall liker
    26.184
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne garantert levd med en slik skiveramme med karbonpinne og noe Campa.

    Tillegg: Metallrammer tåler også dårlig sideveis stress, som emokid sa.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.719
    Antall liker
    1.510
    Fy faen, emo -det der er knall!

    Selv har jeg dratt med meg korset til Svalbard, det var passe spektakulært og stas

    IMG_1788.jpg

    og til Luster. Som er stas nok på sin måte.

    IMG_2128.jpg

    Det beste er egentlig at jeg ved å sykle med Hun har blitt fortalt at jeg gjør alt annet enn å ta knærne rett opp og ned når jeg sykler. Har ikke hatt aning om at knærne stikker hit og dit og lager halvsirkler, og når jeg prøver å konsenterere om å tråkke opp og ned merker jeg at knærne ikke vil sprenge på samme måte. Så her har jeg noe å finne ut av.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Prøv deg litt fram med vinkling av klossene under skoa. Sett deg på en stol, la føttene henge uanstrengt og naturlig, og prøv å vri klossene sånn at de peker rett fremover når føttene peker dit de vil.

    Det kan være det som skal til for at knærne går rett opp og ned i stedet for sideveis, og helt uten at du trenger å konsentrere deg om det.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dramatisk forslag:
    Kjør flatties en periode. (jada jeg vet at det er helligbrøde, men gjør det et sted ingen ser det, ok?)
    Når du har begynt å venne deg til det, så går du tilbake til klikkpedalene. Da vil du mye raskere kjenne hva som er galt.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.632
    Antall liker
    30.852
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Man blir litt forundret når man ser folk på landevei sykkel og knærne ut 45 grader, kan ju være av medisinsk grunn? Men ikke vanskelig og skjønne att mye kraft i tråkket blir borte der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn