En episode fra runden igår på västkusten, tok igen en annen syklist og passerte den, holdt forsåvidt bra fremdrift men jeg hade vel litt høyere fart 28-30km/h. Når jeg passerte viste deg sig att det var en kvinne hun la sig på hjul og kom opp og fortalte hun var gammel tävlings cyklist fra Sverige hun var nå 71år og kjørte på en fin Cervelo, hengde på en mil ca sen skulle hun en annen vei så fikk ikke snakket noe mer sammen.
Håper og støte på henne en annen gang og høre litt om hennes sykel karriere
En episode fra runden igår på västkusten, tok igen en annen syklist og passerte den, holdt forsåvidt bra fremdrift men jeg hade vel litt høyere fart 28-30km/h. Når jeg passerte viste deg sig att det var en kvinne hun la sig på hjul og kom opp og fortalte hun var gammel tävlings cyklist fra Sverige hun var nå 71år og kjørte på en fin Cervelo, hengde på en mil ca sen skulle hun en annen vei så fikk ikke snakket noe mer sammen.
Håper og støte på henne en annen gang og høre litt om hennes sykel karriere
En episode fra runden igår på västkusten, tok igen en annen syklist og passerte den, holdt forsåvidt bra fremdrift men jeg hade vel litt høyere fart 28-30km/h. Når jeg passerte viste deg sig att det var en kvinne hun la sig på hjul og kom opp og fortalte hun var gammel tävlings cyklist fra Sverige hun var nå 71år og kjørte på en fin Cervelo, hengde på en mil ca sen skulle hun en annen vei så fikk ikke snakket noe mer sammen.
Håper og støte på henne en annen gang og høre litt om hennes sykel karriere
Hon profilen Höglund? Nei dette var nån lokal Bohusläns kvinna holdt til mellom Hamburgsund/Bovallstrand og lokal var hun defenetivt hade en riktig grötig Bohuslän dialekt hun kjeftet på meg ett par ganger, sluta vingla pojk kjør rett det var en god del sidevind igår så noen sleng hade jeg nok men jeg fikk skryt att jeg kjørte på riktige gir når det gikk litt oppover, herlig spontan kvinne en riktig stålmormor
Jeg begynte å sykle igjen for 3 år siden. Fikk en sykkel av mitt søskenbarn som noen hadde kastet på dynga.
I og med at jeg veide 100 kg på 173 cm så tenkte jeg at det kunne være en god ide.
Det var det ikke. Noe jeg fant fort ut. Det dumme jeg gjorde var å sykle fra meg og til butikken.
6 km er ikke all verden men høydeforskjellen fra meg og til butikken er 400 meter.
Full forståelse for at folk kjøper seg elektrisk sykkel hehe.
Ok, turen nedover er jo som man skjønner nettopp det, nedover. 6 km tar ca 7-8 minutter.
Turen oppover gjør ikke det for å si det sånn.
Så i god optimistisk stil startet jeg turen hjem. Etter 100 meter så tenkte jeg at dette var ikke særlig smart.
Så etter et sted som jeg bare kunne velte meg på siden. Å løfte beina over stanga var ikke et alternativ. 100 meter haha og jeg
kødder ikke.
Så etter en times gåtur med meg og sykelen fikk den permanent oppholdstillatelse innerst i garasjen.
Dette var ikke noe for meg, nope....
I fjor, ikke noe smartere gjorde jeg det samme igjen. Nå var jeg litt bedre forberedt og klar for at dette kom til å koste meg.
Klarte 500 meter før det var dønn stopp. Så ble det 100 meter gåing, 100 meter sykkel osv.
Det gikk greit og jeg gjorde det samme et par dager seinere.
Etter en mnd klarte jeg å sykle halve turen dvs 3 km i ett strekk.
14 dg seinere klarte jeg hele. Bra jeg ikke hadde pulsklokke den dagen for da hadde jeg kanskje ikke gjort det.
Etter noen smeller med nærings-tom sånn halveis så klarte jeg sånn ca og beregne tid og mengde med mat før sykkelturen.
I ettertid hadde det kanskje vært ørlitt smartere å ta med sykelen ned til bygda og starte treninga på flatmark.
Men det fine med bakkeklatringa var at fettet rant av som smør i sola. 23 kg letter kropp gjør noe med farten.
Min søppel dynge sykkel var er en Diamant med dempegaffel (som ikke virker) og grove knastedekk.
Jeg ville ha noe letter så jeg kjøpte meg en Giant sykkel. Blanding av gatesykkel og hybrid kanskje. Jeg har null peiling som dere skjønner.
Men fikk da kjøpt en i rett størrelse. Diamant sykkelen var et par nr for liten og ruller ikke lettest av gutta i klassen.
Giant sykkelen var reine carbon raceren for meg. Lett var den også. Blytung i forhold til en racer tenker jeg. 1500 kr betalte jeg for den.
Nye dekk, slanger og bremseklosser skal den få etter påske.
Har rotet litt rundt på finn for det frister litt med noe enda bedre. For 5000 kr skulle det vel være mulig å finne noe.
Ser det ligger en Shimano Everest Racing der til 5500 kr. Kanskje den kunne duge?
Turene mine har blitt flere og lengre. Har noen grusveier som jeg kan velge om jeg vil sykle over mot Gardermoen. Men da må jeg vel velge
dekk som tåler en time på grus før jeg kommer på dårlig asfalt.
Klick pedaler har jeg også tenkt litt på. Er det stor forskjell å sykle med kontra uten?
Jeg sykler alltid alene og noen langturer har det ikke blitt ennå. Men det kommer det til å bli nå i sommer. 35-40 km har det blitt noen av. Men som dere skjønner så må jeg ha litt igjen på tanken til mine 400 høydemeter på 6 km hjem.
Det suger big time å kjenne at blodsukkeret er på minus 100 når du har 3 km med bratt bratt oppoverbakke igjen.
Uansett det å ta opp igjen syklingen var noe av det smarteste jeg har gjort.
Dama er veldig happy ihvertfall hehe.
Lasse
Ok jeg er litt kjent med det kuperte ski terrenget i omegn.Syklet noen turer rundt Nannestad og videre mot Maura, Dal og ner mot Skedsmokorset igen fine veier i kupert landskap
Tror jeg ville styrt rimelig langt unna den der. For 7-8000,- så er det mulig å få en god ny sykkel, den Shimano Everest Racing sykkelen er vel godt over 20 år gammel.
Takk for det. Jeg tar ydmykt imot tips og forslag. Kanskje lurt å vente til høsten med å kjøpe en?
Tenker 5000 er passe.
Ja det er rett link HC
Får ikke all verden for det men jeg er bare en liksom syklist hehe..
Blir max 100 km i uka.
Jeg er snart 60 år så noen karrière hos AG2R blir det neppe.
Lasse
Takk for det. Jeg tar ydmykt imot tips og forslag. Kanskje lurt å vente til høsten med å kjøpe en?
Tenker 5000 er passe.
Ja det er rett link HC
Får ikke all verden for det men jeg er bare en liksom syklist hehe..
Blir max 100 km i uka.
Jeg er snart 60 år så noen karrière hos AG2R blir det neppe.
Lasse
Hvis du ikke har syklet på en landeveissykkel før så hadde jeg testet en før et eventuelt kjøp. Kanskje liker du ikke å sykle på den type sykkel i det hele tatt og da er det dumt å ha øst ut 5K. Hvis du også vil ha noe som funker på grus bør du se etter såkalte blandeveissykkeler som tar grovere hjul og dekk.
Uansett hva du finner på så anbefaler jeg absolutt klikkpedaler, mye bedre å sykle med.
Takk HC den var jo skikkelig fin å så riktig pris. Holder sikkert i bøtter & spann til mitt bruk.
Har tenkt litt på hva slags sykkel jeg burde ha. Tenker det blir 25% grus og 75% asfalt.
Kanskje det er mulig å sette rett styret på den i linken?
Da blir det klikkpedaler. Det kan jeg kanskje teste ut på den jeg har.
Lasse
Hvorfor skal man gå så mye når man har sykkel? Forøvrig får man kjøpt terrengsykkelsko for klikkpedaler som er helt greie å gå med. Turer sv typen pushbike går helt greit med spd stisykkelsko.
Tja, kombipedaler koster 400,- og sko kan man fint få for 600,- Da kan man sykle med vanlige sko når man skal til butikken og klikke seg inn for trening.
Takk HC den var jo skikkelig fin å så riktig pris. Holder sikkert i bøtter & spann til mitt bruk.
Har tenkt litt på hva slags sykkel jeg burde ha. Tenker det blir 25% grus og 75% asfalt.
Kanskje det er mulig å sette rett styret på den i linken?
Da blir det klikkpedaler. Det kan jeg kanskje teste ut på den jeg har.
Lasse
Sykkelen i linken er en ren landeveissykkel og nok ikke rett sykkel for deg med 25% bruk på grus. Jeg ville ikke begynt å endre styre heller, mye enklere å kjøpe riktig sykkel med en gang. Det beste er antakeligvis å besøke en sykkelbutikk for gode råd og testing av litt forskjellige sykler. Det kan ende opp med å koste et par tusenlapper mer, men da får du en sykkel i rett størrelse om med en geometri som passer deg. Ofte billigere i det lange løp.
Takk HC, gode råd som jeg skal ta med meg. Skal teste det med pedaler. At de ikke er løpesko
Bekymrer meg lite.
Er bra utstyrt på løpesko fronten.
Egentlig derfor jeg startet med sykling. Var jo alt for feit til å løpe hehe.
Nå på 78 kg så går det meget bedre.
Lasse
Leide meg en sykkel på Mallorca iår fra Lexberg litt spent på vad han skulle trille frem når jeg stod der til avhenting, ikke alltid det blir som avtalt der kom frem med en helt ny Focus Izalco Race som er en rimligere mod enn Max geometrien er vel mere oppreist også.
Etter en prøve runde og fikk dem og snu stemmet rett vei etterpå så må jeg si att en Focus frister og da en Max Stiv,responsiv, stabil og samtidig føles den leken og kjapp i manøvreringen
Har vært på en ukes ferie på vestlandet, tok med sykkel siden værmeldingen var god - ble selvfølgelig syk første dagen, og har ikke fått meg en eneste tur til tross for strålende forhold.
Det er ekte smerte det.
Jeg er ganske sikker på svaret, klistremerkene på felgene bør av? Hadde de hjulene på CAAD10’en tidligere og den er jo langt mer jøglete enn Ultimate’n.
Jeg vet jeg bør sage av tårnet men er litt feig og har ikke trillet mye over 100 mil med sykkelen siden jeg kjøpte den på tampen av 2017 sesongen. Sager litt ut i denne sesongen, vil være helt sikker først.
her er det bare å finne frem hørføneren og pille for harde livet.
du kan jo også vurdere å bare kappe av en liten bit av styrerøret til å begynne med - med mindre du tror du noensinne kommer til å kjøre stemmet helt opp i toppen...
Var bare å dra av klistremerkene. Får følge anbefalingene her å korte ned spacerstacken litt, har en spacer under styret også, har ikke jobbet meg helt ned enda. Sitter mer aggressivt på CAAD’en.