Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2019

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    6 uker viste seg å bety 8 måneder. Nå er det bare å krysse fingrene for masse snø og generelt dårlig vær så jeg slipper å svette.
    Everest nr 1 - skru på pedaler. Kjøpe sko. Ha ork.

53456671_1139094859602204_1935755079000784896_n.jpg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Zomby, du kan ikke tilfeldigvis noe om forhold setehøyde, sete frem eller tilbake og lengde på kroppen og sånn? Alt mer enn null er megamye. Det tar fyr i knær og lår på fulldemperen, orker ikke det på denne også.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    It never gets easier, it only goes faster...

Skal google litt etter basics.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    på landevei er vel inseam x 0.883 et godt utgangspunkt for setehøyde, men man kan godt gå opp eller ned et hakk ut i fra hvordan det føles.
    setet frem og tilbake er en het potet, og om man ligger veldig aerodynamisk så må det langt frem, men da funker det ikke å sitte behagelig oppreist.
    gammel visdom er vel at man skal kunne ta armene bak ryggen fra den vanlige sitteposituren og fortsatt holde balansen, men jeg har aldri funnet meg godt til rette med den metoden.
    triks nummer tre er å bruke et lodd til å sjekke at undersiden av kneskålen liner opp med tåballen med krankarmene rett frem.

som sagt så er alt sammen bare utgangspunkt for videre eksperimentering, noe som bare kan gjøres over lang tid.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    It never gets easier, it only goes faster...

Skal google litt etter basics.
    Jau, men det er mer snakk om smerte på ekte enn at jeg er sliten eller det er tungt. Ikke samme smerte på f eks Bontrageren. Får måle avstand/høyde på den og ha det som utgangspunkt. Tror det kanskje kan være innstilling/oppsett av hev/senk-pinnen som kludrer det til for meg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Prøv deg litt fram med plassering av klossene på skoa. Jeg har hatt godt resultat med å flytte dem så langt bak på skoa som det går, og vinkle dem sånn at min naturlige fotvinkel med tåa lett ut ligger midt i 'float' på pedalene. Spesielt det å få dem bakover hjalp med kneproblemer a la jumpers knee for noen år siden.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ellers lurer jeg på om Roberten og Fosse kan kaste stein på hverandre fra hagen. Tror ikke de trenger å være skolemester i liten ball.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.210
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Syklet i Göteborg i helgen. Det var deilig. På lørdag var det fem grader, masse regn og frisk bris. Syklet i tre timer.
    På søndag var det sol, vindstille og seks/syv grader. Syklet i fire timer ++. Kom tilbake tilbilen i solnedgangen. Da var det null.
    Sykler i Änggårdsbergen for dere som er kjent. Her er det mer eksponert fjell og sandbunn enn i det andre, store skogsområdet som heter Delsjöen. Der er det våtere og mer myr/storskog. Kanskje litt som Østmarka/Nordmarka i Oslo.

Fordel å kjenne folk så man kan låne en varm dusj etter syklingen. Bodde i bilen. God mat, hyggelig selskap. Nydelig helg.

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Snasent. Litt retro, men med hårfin 'aero'-profil.

Ellers kan det meldes følgende om slangeløs Conti GP5000 700x25 på Shamal Ultra: Litt jobb å få på felgen, måtte til med dekkspaker og litt tid. Smatt helt selvfølgelig på plass med vanlig gulvpumpe. Magefølelsen er at dette kan man sykle på uten guffe.

Litt bar, frostfri og nykosta asfalt nå, så er vi der.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    Hjulene er Hunt sprint aero wide.
    Overraskende lette hjul, og de endte på kun 2,5kg til sammen, med dekk, slanger, kassett og quickrealease montert.
    Det er til sammenligning 500g lettere enn mavic aksiumene som var montert før - ikke værst for en 30mm dyp alufelg.

Daccordien er nå i alle fall 100% Fast and the furious-speccet :cool:

DSCN6681.jpg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    Ja, ur-shamal er jo en av de kuleste felgene som noensinne er laget, så deter en bra vibb å få.
    synes campa kunne tatt seg sammen og laget en oppdatert versjon i alu med de gode gamle rosa dekalene. ;)

Etter en kjapp testur kan jeg også avsløre at sykkelen nå føles hinsides rask og responsiv.
    Moderne hjul og stivere kranksett har faktisk mer å si for kjørefølelsen enn jeg hadde trodd før jeg begynte på oppgraderingene.

Fikk i forrige uke tak i enda en La Migliore, som jeg har restaurert og bygget opp med den tidsriktige 600 gruppen den ble født med og campagnolo omega pariserfelger.
    De to syklene føles helt forskjellige.
    DSCN6658.jpg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fremhjul /DT Swiss RR411 smetter på plass slangløst så lekende lett:confused: bestiller Stan's Notubes felgtape legger ny på bakhjul. Ellers trur jeg uten og ha prøvd enda? att Hutchison Fusion dekkene kan ha meget godt veigrep.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Noen som har en sliten offroader de har tenkt å kaste? Hadde en eldre Klein som ble brukt til butikk/bade- og markaturer, kanotrekking.... m.a.o. relativt ukritisk og uvøren bruk og en sykkel jeg ikke var engstelig for å få stjålet. Trenger selvsagt ikke være Klein altså :rolleyes:

Er dette noe for deg så nøl ikke med å ta kontakt.:D
    Renslighet og diskresjon en selvfølge.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    årets første demontering av krank og inspeksjon av hjullager utført på CAAD'en etter 1,148km på innendørsrullen løpet av vinteren - heldigvis i tipp topp form, uten knasing, så da varer de forhåpentligvis litt lengre enn forrige gang ;)

kjedet var derimot årets store skuffelse, for det var allerede langt forbi 0,5 på strekkmåleren, og moden for utskriftning til tross for at det kun har gått rundt 1500km - mesteparten innendørs.
    burde kanskje ha opprettholdt det hyppige smøre-regimet selv om sykkelen bare har gått inne siden november.

til dere andre som bruker strekkmåler - hvor mange kilometer pleier dere å få ut av kjedet før det må byttes, og hvilen smurning bruker dere?
    (bruker selv morgan blue extra dry lube)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Med stiv overleppe og høy neseføring sier jeg deg: Jeg bruker ikke strekkmåler. Jeg bruker Campa.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    Med tanke på prisen av campakassetter og klinger så er det vel mye billigere å bytte kjedet når det blir strekt enn å vente på at det sliter ut alt annet? ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Neida. Dobbelt så dyrt og varer dobbelt så lenge. Halve arbeidet for samme delepris.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvilket pumpehode var det man skulle bytte til igjen? Nå har min SKS begynt å skape seg med lufta ut gjennom Schraderhullet igjen. Mener at noen hadde et tips om en passende erstatning en gang?

Faen så irriterende.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    har et vagt minne om at det var silca.
    mitt SKS pumpehode gjør det samme, men klarer som regel å fikse biffen ved å ikke stikke den like langt inn, og vrikke litt på den når jeg begynner å pumpe (sa brura)

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha brukt det billige platehodeadapteret til Silca litt, så må jeg si at det er stor forskjell mellom denne og det "ekte" Silcahodet. Faktisk så jeg er fristet til å påstå at det på en måte er verdt den absurde prisforskjellen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Blir et billig substitutt for Silca foreløpig. Ordentlig står på 'to get'-lista foreløpig, men det der automatiske fjolleriet på SKS-pumpa, og Park Tool-pumpa jeg hadde før den. Fyffan!

Ellers, en kort oppdatering om GP5000TL. Nope, ikke helt tett. Lakk sakte gjennom sideveggene på dekket, faktisk, ikke mellom felg og dekk, men gjennom dekket. Må ha guffe, men da holder det.

Kom også over et par nye Hutchinson Sector 28 til hyggelig pris på sykkelbørsen på fjesboka. De var Veldig lette å få på felgen (DT 460). Men ville ikke poppe med vanlig pumpe (hjelper ikke at min har en tendens til å sende lufta ut gjennom Schraderhullet med mindre det er litt trykk i dekket fra før). Måtte på bensinstasjon med det. Kjipe faen som jeg er, så har jeg fortsatt ikke skaffa meg en sånn air shot eller lignende.

Men. Et spørsmål til dere som bygger hjul. Har et prosjekt gående for en kollega, og lot meg overtale til å prøve med DT Revolution. De vrir seg som politikere under stramming. Prøvde å lage flagg av post-it, men jeg synes fortsatt det er noe dritt å jobbe med. Jeg vet, jeg har lest Roger Musson, men det er noe med å gjøre alle dumme ting selv i stedet for å høre på noen som vet. Erfarne fjellfolk? Hørte ikke............

Noen tips annet enn å plages med det til det blir som det skal?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Med tanke på at det var nesten 99% billigere enn det foretrukne alternativet må det vel anses for å være en akseptabel løsning.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Blir et billig substitutt for Silca foreløpig. Ordentlig står på 'to get'-lista foreløpig, men det der automatiske fjolleriet på SKS-pumpa, og Park Tool-pumpa jeg hadde før den. Fyffan!

Ellers, en kort oppdatering om GP5000TL. Nope, ikke helt tett. Lakk sakte gjennom sideveggene på dekket, faktisk, ikke mellom felg og dekk, men gjennom dekket. Må ha guffe, men da holder det.

Kom også over et par nye Hutchinson Sector 28 til hyggelig pris på sykkelbørsen på fjesboka. De var Veldig lette å få på felgen (DT 460). Men ville ikke poppe med vanlig pumpe (hjelper ikke at min har en tendens til å sende lufta ut gjennom Schraderhullet med mindre det er litt trykk i dekket fra før). Måtte på bensinstasjon med det. Kjipe faen som jeg er, så har jeg fortsatt ikke skaffa meg en sånn air shot eller lignende.

Men. Et spørsmål til dere som bygger hjul. Har et prosjekt gående for en kollega, og lot meg overtale til å prøve med DT Revolution. De vrir seg som politikere under stramming. Prøvde å lage flagg av post-it, men jeg synes fortsatt det er noe dritt å jobbe med. Jeg vet, jeg har lest Roger Musson, men det er noe med å gjøre alle dumme ting selv i stedet for å høre på noen som vet. Erfarne fjellfolk? Hørte ikke............

Noen tips annet enn å plages med det til det blir som det skal?
    Mine Hutchinson Fusion5 holdt heller ikke tett uten guffe viste det sig, men med 1oz guffe blev det tett.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det billige ventilhodet var ikke stort, kostet heller ikke stort, så det er vel greit samsvar. Om ikke annet, så går det i det minste an å pumpe opp sykkelen nå, selv om man må holde på ventilen, og det er jo tungt å pumpe til 7,5 Bar med en hånd.

Sett litt på Ebay, og SKS har et som til forveksling ligner Silca sitt (kopi?). Det koster heller ikke allverden, enten blir det en sånt, eller et til en formue pluss frakt og fortolling. Vi får se.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Det billige ventilhodet var ikke stort, kostet heller ikke stort, så det er vel greit samsvar. Om ikke annet, så går det i det minste an å pumpe opp sykkelen nå, selv om man må holde på ventilen, og det er jo tungt å pumpe til 7,5 Bar med en hånd.

Sett litt på Ebay, og SKS har et som til forveksling ligner Silca sitt (kopi?). Det koster heller ikke allverden, enten blir det en sånt, eller et til en formue pluss frakt og fortolling. Vi får se.
    Trenger du en Air Booster så har jeg en!

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Går fint nå. Så lenge det går å poppe dekk på bensinstasjonen nede i veien, så er det enklere enn å måtte låne og levere en booster. Når det en gang ikke er nok, så blir det vel til at jeg må kjøpe min egen. Ellers hjertelig takk for tilbud.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn