John_Harald
Hi-Fi freak
En liten oppdatering underveis. Første turen med piggdekk veide sykkelen 13,7 kg 3. Mars. I dag veier den 12,3 kg. Venter på flere deler og vekten vil gå mye mer ned når dette er montert.
Jegcgikk på en smell med magesjuke for en måned siden. Var frisk 3-4 dager og gikk rett på lett corona. Corona var egentlig ikke noe problem, men etterpå har jeg ikke hatt pust i det hele tatt, så de siste 4-5 ukene har det bare vært litt forsiktig gåing. Virker som det slipper nå, så jeg håper jeg kan få en tur i morgen.Da var mars over for i år, fornøyd med å klare å holde treningslysten oppe
Nå blir det to rolige dager der evt innsats kun legges til gåing, da jeg har hatt en full uke og kjenner kroppen brygger på noe...håper jeg klarer å styre unna
God helg, enten den blir tilbrakt på sykkelsetet eller sofaputen
Vis vedlegget 805682
Det er hvor du fyller luft i gaffelen! Gaffeltrykket justeres etter vekt på rytter og bør sjekkes et par ganger gjennom sesongen. Gaffelpumpe får nan kjøpt for noen hundrelapper eller så må du oppsøke verksted.Men har denne noe funksjon, og hvordan bør den eventuelt stå?
Vis vedlegget 809917 B
Følte det var lite luft i bakdekk igår, på 29" så bør 30 psi gå greit? Jeg er ganske tung. Skal sjekke idag hva den er nå.
Aha, takk for svar - tydelig nybegynner her altsåDet er hvor du fyller luft i gaffelen! Gaffeltrykket justeres etter vekt på rytter og bør sjekkes et par ganger gjennom sesongen. Gaffelpumpe får nan kjøpt for noen hundrelapper eller så må du oppsøke verksted.
Når det kommer til dekktrykk så kommer det an på underlaget, men 30psi er generelt mye!
Bare hyggelig Gratulerer med ny sykkel by the way Jeg er såkalt en konvertert landeveissyklist da jeg i mange år syklet terreng. Har fremdeles en hardtail stående i boden, men den brukes alt for lite. Var foresten ikke så langt unna ditt nabolag tidligere i uka. Syklet gjennom Hof og over Hanekleiva.Aha, takk for svar - tydelig nybegynner her altså
Nå vet jeg ikke hva du mener med tung, men jeg er nok definitivt i den klassen, selv om jeg er ned fra snaue 120 til 97. På terrengsykkel har jeg stort sett ligget på ca 40, noen ganger mer. I terrenget noe lavere. Da mener jeg sti i motsetning til skogsvei med litt sti.Aha, takk for svar - tydelig nybegynner her altså
Tja, her er Schwalbes syn på saken.40 psi er veldig mye, går jo litt på preferanser men jeg vil tro et sted mellom 20 og 30 psi passer de fleste.
Hof og Hanakleiva er min hjemmebane. En hyggelig bakke, men det er mange aggresive bilister der.Bare hyggelig Gratulerer med ny sykkel by the way Jeg er såkalt en konvertert landeveissyklist da jeg i mange år syklet terreng. Har fremdeles en hardtail stående i boden, men den brukes alt for lite. Var foresten ikke så langt unna ditt nabolag tidligere i uka. Syklet gjennom Hof og over Hanekleiva.
Som en ser av tabellen, dess bredere dekk dess lavere lufttrykk. Jeg har 3 tommers dekk og bruker 25 psi. På fatbiken med 5 tommers dekk brukte jeg mellom 10 og 15 psi.Tja, her er Schwalbes syn på saken.
Jeg sykler med 50 mm, og veier 97kg.
Der sier Schwalbe 4-5 bar ( minimum 60psi for de som absolutt skal benytte ukurante enheter).
Men her er bruk, underlag og preferanser selvsagt vesentlig å ta hensyn til.
Nettopp.Som en ser av tabellen, dess bredere dekk dess lavere lufttrykk. Jeg har 3 tommers dekk og bruker 25 psi. På fatbiken med 5 tommers dekk brukte jeg mellom 10 og 15 psi.
Da er vi nok jevntunge. Jeg dro den opp mot underkant av 30 istad, skal prøve ei runde å se. Må nok eksperimentere litt. Er nok skogsvei med litt sti der jeg er oftest, hvertfall i startenNå vet jeg ikke hva du mener med tung, men jeg er nok definitivt i den klassen, selv om jeg er ned fra snaue 120 til 97. På terrengsykkel har jeg stort sett ligget på ca 40, noen ganger mer. I terrenget noe lavere. Da mener jeg sti i motsetning til skogsvei med litt sti.
Jeg er vokst opp i Sundbyfoss så det hender jeg er innom gamle trakter når jeg besøker moren min som nå bor i Horten. Denne gangen så tok jeg en liten tur med en barndomskamerat som for oppe på fjellet i HolmestrandHof og Hanakleiva er min hjemmebane. En hyggelig bakke, men det er mange aggresive bilister der.
Det med dekktrykk er noe en må prøve seg litt frem på etter min erfaring. Det er greit å ta utgangspunkt i sånne tabeller, men det kommer også an på hva en setter dekket opp med! Har kjørt med vanlig slange, latex, Tubolito og slangeløst. På vanlig slange og latex så brukte jeg samme dekktrykk, men ikke på Tubolito og slangeløst. Slangeløst er behagelig å sykle på, men kan være noe hærk og montere av demontere etter min erfaringHer er en kalkulator man kan bruke for å finne "riktig" dekktrykk. Kan bruke den som en veiledning og finne ut hva som passer best for deg.
SRAM | AXS
axs.sram.com
Jeg bor på Island helt inntil E-18.Jeg er vokst opp i Sundbyfoss så det hender jeg er innom gamle trakter når jeg besøker moren min som nå bor i Horten. Denne gangen så tok jeg en liten tur med en barndomskamerat som for oppe på fjellet i Holmestrand
Imponerende tempo
Ble en liten motbakke tur på meg idag, brukte betydelige kortere tid ned enn opp. 400 høydemeter, men bare en lang motbakke.
Vis vedlegget 810580
Hyggelig å se/høre at folk koser seg på min hjemmebane.Imponerende tempo
Ble en liten motbakke tur på meg idag, brukte betydelige kortere tid ned enn opp. 400 høydemeter, men bare en lang motbakke.
Vis vedlegget 810580
Hvittingfoss?Brukte ca 20 minutter fra hajern og ned til gårdsplassen min på sykkel, så er forholdsvis hjemmebane for meg også
<10psi?Jeg startet med 25 psi på årets nye 29’ terrengsykkel med 2.4’ brede dekk og ser at jeg bør gå ned i dekktrykk. Man mister mye grep ved å ha høyt trykk.
På forrige terrengsykkel med 2.8’ dekkbredde syklet jeg med rundt 20 psi og på Fatbike med 4’ bredde sykler jeg som regel med <10psi.
Er ikke noen tungvekter men blir tung lell siden jeg er 188cm høy, 78-80 kg er vekta.
Ikke jeg heller.Snakker om graderingen på pumpen evt trykkmåler/manometer hvis man holder på med terrengsykkel, så det kan være at korrekt skal være at man skal starte på 1.013 bar. Det har jeg egentlig ikke tenkt over.
Manometer måler trykkdifferansen mot atmosfærisk trykk. Så dekktrykket kan faktiske stige eller synke ifht atmosfæriske trykkforandringer / høydeforanding gitt at det er 100% tett. En høydeforskjell på ca 8m tilsvarer ca 1millibar trykkforskjell.<10psi?
Volumet har mye å si for valg av dekktrykk, har man et stort volum som på en Fatbike kan man ha lavere trykk enn med en vanlig sykkel uten å få snake-bite.Ikke jeg heller.
Poenget er vel bare at det er svært lavt, i hvert fall i forhold til det jeg gjerne bruker.
Hvordan er det med snake-bites med svært lavt trykk?
Sikkert ikke så farlig på fat-bike, men ellers?