Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2022

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det var på høy tid å komme seg ut døra. Magan henger. Nedpå knærne og jeg er rusten. Etter. Masse trøbbel mel med Suomi tubeless ble det Schwalbe som spratt rett på felgen. Ikke lekker det heller. 46D52BEF-9FED-4356-9621-4103E51685CD.jpeg

Herlig på tur.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    Jøss, er det ikke januar hos deg ?

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Januar er godt i gang her, dog kun innendørssykling så langt :)
    Desember 2021 var fokus høydemetere, for januar 2022 så er det metere fremover :cool:

jan.jpg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er en anstendig mengde innendørstrening på såpass kort tid. Kudos for å holde ut.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Imponerende.

Januar i Horten. Det aller meste er islagt, så gode piggdekk er et must.

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Det er en anstendig mengde innendørstrening på såpass kort tid. Kudos for å holde ut.
    Har klart å stykke opp den totale mengden i mindre delprosjekter, uten å ha "et stort" mål langt der fremme. Siden treningsfrekvensen er høy begrenser jeg intensitet betydelig på en del av dem (60-85% av FTP), tar heller en veldig rolig økt fremfor fullstendig hvile.

Bruker Tacx og kjører filmer derfra og har der tatt for meg region/land/område og fokusert på de. Første uken i januar var det f.eks alle løypefilmene fra Mallorca etc... Har nå tatt de fleste i Norge og er ft i Sverige ;)
    31/1 starter dog et større prosjekt, sykle (virtuelt) Middelhavet-Atlanterhavet via løypenettet til Tacx langs Pyreneene. (Putting it out there for å holde press på gjennomføringsevnen ;) )

Tacx har et verdenskart med oversikt over hvilke områder de har løyper i, som har vært flittig brukt mtp å plukke mindre delmål:

Treningsmengden min nå er et resultat av treningsgleden jeg har fått av å komme i en form/vektklasse jeg ikke trodde var mulig eller interessant for meg innledningsvis. Startet livsstilendringen i januar 2021, gjort flere tilpasninger underveis og forholdt meg til mindre delmål som f.eks "Komme meg under 110kg, klare å jogge 5km" etc. Hadde jeg for 1 år siden tenkt at jeg skulle være der jeg er i dag så tror jeg prosjektet hadde strandet for lenge siden da jeg (feilaktig) ville vurdert det som urealistisk. Så feil kunne jeg ta, og det er derfor jeg fremdeles klarer å holde på treningsgleden :cool:

Men - mengden trening "i dag" er ikke realistisk som varig aktivitetsnivå, sommerhalvåret har andre hobbyer/aktiviteter for meg - men kan kombineres :)

Kudos til alle som kommer seg ut og lever litt, enten det er 2km på sykkel, 500m til fots eller what not - så lenge det er "mer" enn hva som var (y)
    Hvis det er det man vil da! :ROFLMAO:

Sist redigert:

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Vurderer sterkt en "ny" sykkel for utendørsesongen og kikker litt på Finn.no - men er relativt ukjent med hva som er kurant/riktig pris etc. Noen som har noe input? (Gjerne PM om man ikke vil være offentlig om synspunktene sine)

Hva jeg er ute etter:
    En rask og lett landeveissykkel / "aero", jeg har kvittet meg med mine kilo, nå vil jeg ha en sykkel som har "kvittet" seg med sine ;)
    (Gammel sykkel veier 9,5kg, jeg er 186cm og vekta ligger på rundt ca 85kg)
    Bruksplanene er egentrening og "raske" koseturer, både korte (25-50km) og lengre (100km+).

Budsjett rundt 15k og under følger noen linker til alternativer som jeg kunne finne på å vurdere (i rangert rekkefølge):
    Fuji Transonic 2.? - https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=246399762
    Fuji Transonic 2.9 - https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=201554208
    Bianchi Impulso - https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=230377472
    Trek Madone 5.5 Carbon - https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=245902057

Noen som kan hjelpe meg litt i "jungelen"? 🤞 :geek:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmålet er vel først hvordan du ønsker å sitte, altså hva du ønsker å endre utover vekt?

Noen grunn til at kjente allroundsykler som Supersix, Ultimate og Tarmac ikke er på listen?

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    694
    Sted
    Oslo
    For de med piggdekk (og gjerne motor :) ) er det fantastiske forhold i oslo marka om dagen.
    Bak rikshospitalet, retning sognsvann, østsiden av vettakollen og opp til Skjennungsstua, ned via Ullevålseter og hjem.
    Stort sett hardt hele veien, og møtte 4 syklister oppe i høyden.
    20220129_093631.jpg 20220130_142718.jpg 220130.jpg

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    1 - Spørsmålet er vel først hvordan du ønsker å sitte, altså hva du ønsker å endre utover vekt?
    2 - Noen grunn til at kjente allroundsykler som Supersix, Ultimate og Tarmac ikke er på listen?

1 - Sittestilling, fremoverlent ;)
    2 - Har ikke kikket på allroundere og tok bare et lite utvalg basert på pkt. 1 for å gi en idé om hvor jeg stod pr dd :)

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Helt sikkert, er det "bedre" sykler å finne innen allroundsegmentet / budsjettnivået? Jeg spør for jeg kjenner ikke markedet eller utviklingen som har vært, det er nå 12år siden jeg kjøpte ny brukt sykkel :ROFLMAO: Den jeg har i dag mangler jeg ikke noe åpenbart på, men ønsker meg noe mer "sportsbilpreget" nå for 2022 :cool:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Jeg ville vurdert Canyon Endurace, en modell innenfor budsjett og med kjent leveringstid. Bransjen sliter stort med tilgang på sykler og deler.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Aeroad er aerosykkelen til Canyon. Selv har jeg en Ultimate, ingen giraff under styrefremspringet og syklet >50 komfortable mil over 2 dager med den forrige sommer. Jeg ville ikke vurdert en mer komfortrettet sykkel enn den jeg har. Nå skal det sies at det ikke er noen stor forskjell på geo mellom Ultimate og Endurace.

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    En ting er sikkert, mye pent og heftige sykler der ute - men noe mer enn 15k har jeg ikke disponibelt på denne siden av jul... :)

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    So it has begun....
    😅

Virtuell Ride via Tacx-appen - Fra Middelhavet og retning Atlanterhavet langs Pyreneene startet i går.
    Totalt 19 etapper og ca 660km å ta av...

Raid Pyreneene Etappe 1 - Check (y)
    Tok det relativt rolig.

For å bryte monotoniet ved sykkelrulle så har jeg delt opp vinteren i mindre fokus/geografiske regionsområder, desember var klatremetere (19.084m), januar var distansefokus (1.083km), for februar blir det Raid Pyrenees Stage 1-18 fordelt utover. Regner med jeg er ferdig medio mars :)

raid1-2.jpg
    raid1-1.jpg

Vedlegg

• Liker
    Reaksjoner: ugn

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Rakk 3 etapper av Raid Pyreneene, en hver dag tirs-torsdag før feber/halssymptomene gjorde seg gjeldede, jepp - Covid :sleep:
    Så da er det bare å la treningsprosjekt være treningsprosjekt og vente til man er på hugget igjen før arbeidet gjenopptas :ROFLMAO:

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Back in business etter Covid, feberen slapp etter 3dager og hatt en rolig igangkjøring før 4. etappe av "Raid Pyreneene" ble gjennomført i går (y)
    Mye motbakke :ROFLMAO: men gikk radig etter toppen ble forsert!

Fikk brukt nedetiden til å hente "ny" sykkel for utendørssesongen, en Storck Scenero SC (Ultegra + Mavic Cosmic Pro). Vurderte egentlig bare å fornye den gamle litt med nye hjul e.l. men prisen for Storck´en komplett var overkommelig. Så får vi se hvordan den passer meg og mitt bruk...
    Liten "bonus" til meg selv etter å ha kvittet meg med en haug av kilo siste året, så nå ble det en liten "slankekur" også for sykkelen (y)

272952348_3020706644813194_6898284334511762676_n.jpg storck_scenero.jpg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Grattis med ny sykkel. Flere her på forumet som har hatt (den samme) Storck.

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.284
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    ”Du er første utenlandske medlem i CVK👍😆 Vi får søke world tour lisens snart🤣🙏
    Känner igen press.😎😂
    Får nog lägga på några träningstimmar på cykeln.🚴‍♂️

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor skal alle på død og liv sitte så aggressivt? :)
    Men hvis man vil så lar det seg vel alltids gjøre?
    Det var ikke jeg som ønsket å sitte fremoverlent, jeg ville bare vise at det lar seg gjøre uten aerosykkel.

Selv har jeg brukt en fysioterepaut for å sitte riktig på sykkelen, tror det er de best anvendte 2.5k kronene jeg har brukt på sykkel.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.686
    Sted
    Holmestrand
    Det var ikke jeg som ønsket å sitte fremoverlent, jeg ville bare vise at det lar seg gjøre uten aerosykkel.

Selv har jeg brukt en fysioterepaut for å sitte riktig på sykkelen, tror det er de best anvendte 2.5k kronene jeg har brukt på sykkel.
    Jeg støtter 100% å finne riktig sykkel, så jeg er oppriktig glad på dine vegne når du har funnet en god sittestilling på sykkelen.
    Det er verken lett eller opplagt at man får til.
    Selv er jeg noget (!) overvektig, sitter så absolutt framoverlent på alle mine sykler, men absolutt ikke aggressivt.
    Skjønner selvsagt at unge, slanke og spreke både ønsker og klarer helt andre sittestillinger enn en liten tjukkas som meg.
    Poenget mitt er bare at man kan ha utrolig mye kos og moro på sykkel uten at man sitter som en krok.
    :)

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Er ikke sikkert det jeg liker "i dag" er det samme som jeg velger "i morgen" - men etter at jeg gjenopptok syklingen i fjor høst så er "fart" en faktor jeg henter litt motivasjon fra så dermed blir det fremoverlent :giggle: At sykkel tilpasses kropp er viktig, helt klart og jeg har på den gamle justert en god del for å finne et oppsett kroppen trives med.

Men uten motor blir det ingen fart, så bruker noe tid på å tilegne meg kunnskap om hvordan trene kroppen på en bedre og mer målrettet måte - hva / hvordan / hvorfor - for å gi treningsmengden et formål og opprettholde motivasjonsfaktor :)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.686
    Sted
    Holmestrand
    Viktig at alle skaffer sykler som er riktig for seg selv.
    En sykkel som du syns ser ser kul ut (muligens med et aggressivt stuk), kan bli et ubehagelig og dyrt feiltrinn som kjapt kan avslutte et potiensielt langt sykkelliv.
    Sykler må passe til kropp, sinnelag, terreng og bruk.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.134
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Viktig at alle skaffer sykler som er riktig for seg selv.
    En sykkel som du syns ser ser kul ut (muligens med et aggressivt stuk), kan bli et ubehagelig og dyrt feiltrinn som kjapt kan avslutte et potiensielt langt sykkelliv.
    Sykler må passe til kropp, sinnelag, terreng og bruk.
    Som det er med stort sett allt av sportutstyr, du bruker det du mestrer.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hvordan er kvaliteten på fullldemper sykler i prisklassen rundt 25?

For eksempel Scott 970 på sport 1 eller cube stereo på bikeshop?

Ambisjoner er å ha det gøy og som ett tilskudd til sykling på landevei.

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    694
    Sted
    Oslo
    Hvordan er kvaliteten på fullldemper sykler i prisklassen rundt 25?

For eksempel Scott 970 på sport 1 eller cube stereo på bikeshop?

Ambisjoner er å ha det gøy og som ett tilskudd til sykling på landevei.
    Hvor grove stier har du tenkt å sykle?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    25 er der du faktisk kan få en fulldemper som funker.
    Dog, du kan ikke være vedig prippen, og utvalget er lite. Men innimellom kan du være heldig.
    Begge alternativene ser ikke så aller verst ut med tanke på hvor "lite" de koster og hvor mye du får.
    Har du noe personlig forhold til noen av sjappene? du vil normalt sett handle der du forventer best service. Om du ikke forventer noenting fra noen av dem, tar du den som ser stiligst ut.
    For meg hadde det blitt Cuben, men det er jo en personlig smakssak.

inpain1968

Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    8.038
    Noen som har anbefalinger til mekkestativ? Det bør være solid, stabilt og ha en skikkelig festeanordning. Pris helst ikke over 2000 kr.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.686
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har den forrige modellen av dette (den nye har metallkjeft, den gamle hadde plast), og det gjør jobben helt topp.

Jeg har en billigvariant som ligner.
    Det har verdens usleste klemme, men det verste er at det har lett for å velte.
    Hvordan funker det med dette?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn