Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.270
    Antall liker
    24.848
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var i Serre Chevalier/Briancon vinterstid fantastiskt ski område (alpint) med kort vei til Sestriere også, hade gjerne tenkt meg tid igjen for sykling🚴‍♂️
    Gamlebyen i Briancon er virkelig flott. Vi kom over Telegraphe-Galibier (Valloire ligger mellom de to), overnattet i Briancon og dro videre over Izoard som starter i Briancon. Fantastisk område for sykling.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.469
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Langt intervju med Jonas Abrahamsen, mannen som pr. i dag innehar både poengtrøya og klatretrøya i årets TdF.

     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    6.760
    Sted
    Holmestrand
    Dersom transporten var det eneste målet med dette ville jeg vært helt og totalt enig med deg, @xerxes Men så er det også en porsjon kjekt-å-fikle-med-noe, og oi-så-fine-sykler-var-på-nittitallet! over det hele. + jeg har nå de rammene, tenk så fint det er å kunne si: der ser du, det er jommen bra jeg ikke kaster noe! Kjekt å ha!
    Der er vi helt på bølgelengde.
    Kaster ingenting …
    😂
    … men nå har kona oppdaget det … 🤣
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.240
    Antall liker
    7.130
    Torget vurderinger
    4
    Gøy med gamle Cav, men jeg er jammen imponert over han figuren litt bak i feltet, helt i høyre kant av bildet, som elegant hopper over konkurrenten som gikk på trynet i asfalten.

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.825
    Antall liker
    18.227
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Forslag til BIB/Seleshorts?
    Stikkord - "smal/tynn", men komfy pad - gjerne litt lengde på bena - diskret farge.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.825
    Antall liker
    18.227
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Skal sjekke ut den :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.825
    Antall liker
    18.227
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Assos prøvd, og føltes ikke mer komfy enn den jeg har. Så da får jeg sjekke ut EPIC - og evt et par andre.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.270
    Antall liker
    24.848
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bioracer Epic er også bra ja.
    IMG_0195.jpeg
    Jeg bruker standardlengde, Long har 2-3 cm lenger bein. De fleste i Uno-X bruker Long.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    6.760
    Sted
    Holmestrand
    Assos prøvd, og føltes ikke mer komfy enn den jeg har. Så da får jeg sjekke ut EPIC - og evt et par andre.
    Hvilken bukse er det du har?
    Min erfaring når det gjelder komfort er gjerne at problemet er mest relatert til sadel og/eller innstilling av denne.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.825
    Antall liker
    18.227
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er en eldre Craft - shorts, ikke BIB og med litt kortere ben enn ønsket.
    Komfort ("mangel av") gjelder pute (størrelse/bredde og tykkelse) og ikke sadel, eller innstilling av den. Det er sykkel nr 2 jeg har denne sadelen på (flyttet over fra forrige) - av årsak at den passer rumpa godt - og den er "nitidig" justert mht både høyde, vinkel og lengde.

    IMG_3647.JPG

    "Mangel" av komfort mht bukse er at jeg synes pad er litt i "veien" på innsiden av lårene helt oppe i skrittet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.825
    Antall liker
    18.227
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Jepp. Har allerede notert meg den.
    Men, hva med Bioracer Icon. Avviker den fra Epic mht pad?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.825
    Antall liker
    18.227
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Fysisk utforming mellom Assos og Bioracer er temmelig forskjellig ser jeg.
    Wave ser ut til å være mer i retning av det jeg (tror) jeg er ute etter.

    Assos:
    Assos pad.png
    Wave:
    Wave pad.png

    Prøvde forøvrig en Diadora på Birk i går, og den hadde tilnærmet perfekt (for meg) padding. Dessverre hadde de kun M inne, og den var litt for trang. Litt merkelig at man ikke får treff på nettsøk på Diadora sykkelbukser, foruten den på Birk ?!?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.270
    Antall liker
    24.848
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og akkurat når man har kost seg med Jonas Abrahamsen i solobrudd og Biniam Girmays andre seier i årets TdF og det hjemme hos General de Gaulle kommer melding om at André Drege er død etter et krasj i Østerrike Rundt.

    André Drege vant Gylne Gutuer i 2022. Kondolerer til alle som kjente ham.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    1.473

    6,98 watt per kilo kroppsvekt over 15,8 kilometer! 🤯


    – Jeg lar meg sjokkere av at det er såpass heftig som nå. Det er fem minutter bedre enn Lance Arsmtrong og flere minutter raskere enn Marco Pantani, sier Sørtveit.

    Spørsmål, ikke påstand:

    Er det noen grunn til å ikke mistenke at han er på en laboratorieliste?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.270
    Antall liker
    24.848
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sammen med Jonas og Remco da vel? De var raskere enn Pantani alle tre og det til tross for at de ikke syklet på Bianchi.
    Sykling har et noe annet doptestregime nå enn for 20-30 år siden. Man kan mer om trening og ernæring, Det er allerede noen år siden at Dave Brailsford mente at vi snart vil se ryttere levere bedre enn syltetøyblodgutta fra EPOtiden.
    For ordens skyld: Jeg har ikke snøring på om utøverne i moderne sykling har regimer som lurer dopingtestene.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.269
    Antall liker
    28.762
    Sted
    Oslo/Grebbestad

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    1.473
    Sammen med Jonas og Remco da vel? De var raskere enn Pantani alle tre og det til tross for at de ikke syklet på Bianchi.
    Sykling har et noe annet doptestregime nå enn for 20-30 år siden. Man kan mer om trening og ernæring, Det er allerede noen år siden at Dave Brailsford mente at vi snart vil se ryttere levere bedre enn syltetøyblodgutta fra EPOtiden.
    For ordens skyld: Jeg har ikke snøring på om utøverne i moderne sykling har regimer som lurer dopingtestene.
    Ja, absolutt -spørsmålet mitt gjelder for alle som er i verdenstoppen nå. Og er ikke mer fundert enn at så lenge jeg har vært glad i sykling har toppene vist seg å være dopet oftere enn ikke. Men interessant det du sier om trening og ernæring. Og f eks denne artikkelen viser noen sider som tyder på at det ikke må være doping.

     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.774
    Antall liker
    2.924
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Charlie Parker var dopa 24 timer i døgnet, men han spilte bare bebop, han spilte ikke en eneste takt i ¾ og alt var diatonisk. Chris Potter er muligens verdens streiteste fyr og ville spilt i sirkler rundt Parker:


    Men det er selvfølgelig fordi Parker bana vei og lagde musikk som de kommende generasjonene kunne bygge på. Det samme fenomenet har du hos Ingebrigtsenbrødrene, der den eldste er flink men jo yngre de blir, jo bedre blir de òg – de kan lære av det de før har gjort.
     

    larax

    Medlem
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    78
    Se der ja!
    Min første fulldemper var en 1995 Pro-Flex Animal, som i praksis var det samme som du har på bildet her. HED felger og Magura RaceLine var standard på min også. Hadde mye moro med denne sykkelen, men det var vel historisk sett en av syklene jeg har hatt kortest tid før den ble solgt og erstattet med noe bedre.
    Fjæringen er en diger elastomer.
    Dempingen, om man kan kalle det for demping, er at de små luftporene i elastomerne er mettet med fett. Om man ville ha rask retur, så kunne man avfette elastomerne, men det ville man jo ikke. elastomere var jo alt for raske i returen uansett, så da prøvde man istedenfor å mette gummien med så mye smørefett som absolutt mulig i håp om at den skulle bruke litt tid på å sige ut igjen etter komprimering.
    Ellers var geometrien på gaffelen helt krise. ved komprimering bevegde ikke gaffelen seg oppover, men i en bue som først gikk bakover og deretter oppover så styrevinkelen ble sykt mye brattere under komprimering. Som om den ikke var bratt nok fra før.

    Men på den tiden så var det ikke så mye annet brukbare løsninger, men det har heldigvis ganske mye som har endret seg de siste tretti årene.
    Jeg hadde også en Animal. Året etter byttet jeg til en Pro Flex i carbon og med elektronisk styrte dempere. Vekker minner det her. :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.270
    Antall liker
    24.848
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det var flott jeg!
    1721588436260.png

    Ikke kom og si at dere ikke fikk hjertet i halsen av på forhjulet-innbremsingene til Vingegaard og Pogačar i dag. Antiklimaks. Pøh.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    1.473
    Kort: gammal ramme nye deler?

    Lang:
    Fordi jeg ikke sykler ofte nok med syklene mine har det vokst frem et behov om å ha enda mer jeg ikke bruker. Forklaringen jeg gir meg selv er at det ikke er noen av syklene mine som egner seg til å tråkke opp til Holtet eller ned til byen for en handletur eller et glass å støtte seg til. Jeg har tatt vare på et par av rammene oppgjennom, så aktuelle kandidater er en yeti fro alloy og en bontrager race lite. Jeg har en race lite i brillefin form i dag, men den har fortsatt fullstendig gruppesett, de hjemmelagde hjula til Keith osv fra den gang da så jeg tør ikke sette den fra meg på gata, det ville gjort for vondt i hjertet.

    Vil noe sånt som dette funke?


    Og jada, jeg har også tenkt tanken om white industries, paul components osv. Men det gjør ingenting om dette koster nærmere 10.000, ikke 40.000. Og det er 25 år siden jeg var i denne verden så jeg aner ikke hva som finnes lenger.

    Har en gammal sid og en indy sl men lurer på om stiv gaffel er veien å gå her.
    Det man ikke gjør er å ta en titt på Bontrager og Yeti-rammene man har for så å kjøpe en Yo Eddy Fat Chance ramme fra '92.

    Det man IKKE gjør er å ta en titt på Bontrager og Yeti-rammene man har for så å kjøpe en Yo Eddy Fat Chance ramme fra '92.

    Det man IKKE gjør er å ta en titt på Bontrager og Yeti-rammene man har for så å kjøpe en Yo Eddy Fat Chance ramme fra '92.

    Det man IKKE gjør er å ta en titt på Bontrager og Yeti-rammene man har for så å kjøpe en Yo Eddy Fat Chance ramme fra '92.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn