Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.793
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sykler en del, men sliter med å finne ørepropper som fungerer på sykkel pga vindsus. Kjøpte nylig Airpod Pro da jeg tenkte at tettere plugger ville fungere bra, men dette er helt katastrofe. Det er konstante blåselyder og skal man høre noe, vil man ikke høre noe trafikk. Det blåser nesten for mye selv på joggeturer (selvfølgelig er støyreduksjon avslått).

Er det noen som har tips om propper som fungerer bra uten ekstremt med vindsus?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.502
    Jeg sykler en del, men sliter med å finne ørepropper som fungerer på sykkel pga vindsus. Kjøpte nylig Airpod Pro da jeg tenkte at tettere plugger ville fungere bra, men dette er helt katastrofe. Det er konstante blåselyder og skal man høre noe, vil man ikke høre noe trafikk. Det blåser nesten for mye selv på joggeturer (selvfølgelig er støyreduksjon avslått).

Må det være propper? Hva med en lavterskel-løsning ala Focal New Utopia og en enkel headfi-unit og batterier i sekken?

IMG_2446.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.612
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er muligens noe slikt som dette som må til:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.654
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

MC butikker som Bullfighter, MC Oslo, Biker Shop osv har slike propper.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.654
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da blir det vel helt stille?
    Nei. Om du klikker på linken så er det info om hvordan de fungerer. De har et filter som hindrer den type støy som er skadelig men samtidig slipper igjennom lyd av stemmer osv, dog noe dempet.
    En video forklarer også litt rundt funksjon.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.793
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Om du klikker på linken så er det info om hvordan de fungerer. De har et filter som hindrer den type støy som er skadelig men samtidig slipper igjennom lyd av stemmer osv, dog noe dempet.
    En video forklarer også litt rundt funksjon.
    Dette er vel propper for å dempe vindstøy, men ingen headset?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.654
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vurderer å pensjonere den gamle isoporklossen, men klarer ikke helt å bestemme hvilken som skal erstatte.

Vanskelig da ingen av de 2 på foreløpig short list kan prøves i butikk i Oslo/Omegn (jeg kjenner til):

MET Rivale:
    Met Rivale.jpg
    Kask Mojito 3:
    kaskmojito3.jpg

Pros & Cons med begge.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.299
    Sted
    Holmestrand
    Vurderer å pensjonere den gamle isoporklossen, men klarer ikke helt å bestemme hvilken som skal erstatte.

Vanskelig da ingen av de 2 på foreløpig short list kan prøves i butikk i Oslo/Omegn (jeg kjenner til):

MET Rivale:
    Vis vedlegget 1047505
    Kask Mojito 3:
    Vis vedlegget 1047506

Pros & Cons med begge.
    Du kan bestille kask hos bikeshop for levering i butikk på Skøyen. Vil du ikke ha den er det bare å levere tilbake med en gang.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.654
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ja, men vanskelig å vite hvem som passer knollen best uten å ha prøvd de. Ligger nok også i grense mellom S og M.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.654
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Du kan bestille kask hos bikeshop for levering i butikk på Skøyen. Vil du ikke ha den er det bare å levere tilbake med en gang.
    Godt tips. Skal høre med de om det går å bestille 2 størrelser.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.654
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kjøp den som passer knollen din best men prøv den med de brillene du bruker.
    Har nå hatt en runde og prøvd en rekke forskjellige modeller (fra bl.a Lazer, Bontrager, Sweet, Limar og et par andre, men pr dato er et par (Kask Sintesi og MET Rivale) ikke tilgjengelige i rett størrelse hos noen.
    Fikk testet Kask Mojito 3 - og den passet perfekt. Mest behagelige jeg har prøvd, men vil gjerne prøve Kask Sintesi og MET Rivale før jeg bestemmer meg.

Så viste det seg at en kollega hadde kjøpt en Mojito X og kjapt prøvd den på før han klipte av tags og kastet esken. Men, ved re-prøving syntes han den var litt trang. Jeg er litt mindre tjukk i hue enn han - og den passet meg perfekt. Så da ble det en grei "ventepølse" til hyggelig pris (som kan bli hytte-hjelm om jeg velger å kjøpe en til).
    Såpass lite igjen av sesongen uansett, så jeg avventer og ser det an.

Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    987
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Negativt: Begge er svarte!

Ser stadig syklister som har kostet på noen lapper for et blinkende lys.
    Det er smart, men mange (de fleste?) har slikt lys bare bak.
    Samtidig så er resten svart. Hjelm, trøye, bukse, hansker, sko og gjerne sykkel.
    Ikke noe sjakktrekk for å bli sett
    Jeg bruker alltid blinkende lys både bak og framme på E-MTB'en, men mener at bak er viktigst da bilene kommer opp bak meg. Har til og med bremselys. ;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.654
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Negativt: Begge er svarte!
    Samtidig så er resten svart. Hjelm, trøye, bukse, hansker, sko og gjerne sykkel.
    Bor ved innfallsporten til en av Norges mest benyttede strekninger og område for sykling. Gjorde i formiddag en høyst uoffisiell «telling» på de som passerte her i løpet av en drøy halvtime under formiddagskaffen.
    Ca 1 av 30 hadde farge - dvs annet enn svart, hvit eller svart/hvit på hjelmen.
    Mht bekledning så var det også i all hovedsak samme kombinasjoner - omtrent 2 av 30.

For egen del er farge på hjelm uaktuelt (hvit, svart eller kombo) men et anstrøk diskret farge som på den avbildede MET hjelmen kan gå.

Om jeg skulle syklet mye i bybildet/trafikkerte områder - type til/fra jobb osv ville jeg nok vurdert noe som gjorde meg mer synlig.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.299
    Sted
    Holmestrand
    Ute og syklet på onsdag.
    Midt en relativt uoversiktlig venstrekurve så må en VW Transporter presse seg forbi.
    75m(!!!!) etter så er det bom stopp, han skal nemlig inn til venstre.
    Som stilen er i dag så legger han seg da HELT over til høyre, vrir rattet kraftig over, og sperrer kjørefeltet fullstendig med sin venstre skjerm 40-50 cm inn i motgående kjørebane.
    Jeg måtte stoppe siden jeg ikke hadde noe sted å gjøre av meg.
    Bilen som kom bak holdt på å kjøre på meg bakfra, og havnet også godt ut motgående felt før han fikk stoppet.
    Det virket som han hadde vært "litt" uoppmerksom.
    Motgående bil kom inn på stive hjul (eldre varebil).

Joda .
    Det er syklistene som er problemet i trafikken.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn