Diffusoren er altså bygget av 20 mm XPS plate. Denne dimensjonen er bestillingsvare de fleste steder. Min lokale Byggmakker skaffet de på noen dager, men jeg måtte betale en tusing i frakt på de. Total kostnad for to diffusorer er snaut 5000 kr. Byggevarer er dyrt...
Det gikk med eksakt 3 pakker (60 plater), og da var jeg ekstremt gjerrig for å unngå kapp. Det ble kanskje under en halv plate i kapp totalt. Som man ser av bildene under er de bygd med en 20 mm XPS plate som rygg. I følge mine beregninger skulle hele diffusoren bli 180 cm bred, og da fylle tre plater. Siden XPS'en viste seg å være rundt 18,5 mm tykk ble bredden bare 163 cm. Den er fortsatt delt i tre biter - en 60 cm på hver side, og en midtre del på 43 cm.
Kapping ble gjort på billigste bordsirkelsag fra Jula. Helt grei, men litt i smaleste laget den saga. Man får ikke alt for under tusen kroner heller.
Alt ble limt med Multibond rapid fra Biltema. Det er ikke spesielt rapid på flater som ikke er sugende, så det trengte en times tid under lett press for å feste bra. God temperatur på terassen hjalp også til her... Jeg brukte blant annet noen 30 mm MDF plater å holde det på plass med. Jeg limte sammen blokker med 3 til 5 brønner om gangen, og monterte så disse blokkene på bakplata.
Når det er 44 forskjellige platebredder er det ekstremt viktig å merke alle plater med bredde i mm etter man har kappet de!