Synergistic Research Acoustic Art Line

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    timc skrev:
    BT skrev:
    Dette ser ut til å være et godt produkt. Det har jo ordet art i produktnavnet. Kunst skal som kjent engasjere folk, og ingen kan nekte på at de lykkes med det.
    Pøh...Kunst er i dag, bare ett begrep arbeisdsky ¤#%" gjemmer seg bak for å slippe å havne i skikkelig jobb. Noen hederlige unntak finnes.
    Musikk er tydeligvis ikke kunstform...Her er det grafer som gjelder... 8)

T

timc

Gjest
    HCS skrev:
    timc skrev:
    BT skrev:
    Dette ser ut til å være et godt produkt. Det har jo ordet art i produktnavnet. Kunst skal som kjent engasjere folk, og ingen kan nekte på at de lykkes med det.
    Pøh...Kunst er i dag, bare ett begrep arbeisdsky ¤#%" gjemmer seg bak for å slippe å havne i skikkelig jobb. Noen hederlige unntak finnes.
    Musikk er musikk. Musikk lages av komponister, låtskrivere, teknikkere +++ Ikke kunstnere.

T

timc

Gjest
    HCS skrev:
    Her er det grafer som gjelder...

Dersom du tror jeg mener det, så tar du fryktelig feil.....men det skal du så klart få lov til. Det er jo subjektivt, ikke sant? ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    timc skrev:
    HCS skrev:
    timc skrev:
    BT skrev:
    Musikk er musikk. Musikk lages av komponister, låtskrivere, teknikkere +++ Ikke kunstnere.
    Hvis ikke musikk er en kunstform for deg timc bør du slutte å leke så mye med hvitfrakkene og heller komme deg ut på konsert... ;)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Music

edit: sier forøvrig noe om tilnærming når ikke musikk er kunst..Men noe som "lages"...

N

nb

Gjest
    Kan ikke bare alle som mener at disse produktene potensielt kan funke som avertert kjøpe de inn da? Forhandler gir sikkert en "try-before-you-buy"-avtale for å få i gang markedet om vedkommende som selger de faktisk mener at de funker som avertert. Burde ikke koste noe å prøve og effektene som loves er jo mildt sagt formidable.

T

timc

Gjest
    HCS skrev:
    timc skrev:
    HCS skrev:
    timc skrev:
    BT skrev:
    Hvis ikke musikk er en kunstform for deg timc bør du slutte å leke så mye med hvitfrakkene og heller komme deg ut på konsert... ;)

edit: sier forøvrig noe om tilnærming når ikke musikk er kunst..Men noe som "lages"...
    Musikken kan være kunst, men den blir ikke laget av kunstnere.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    timc skrev:
    HCS skrev:
    timc skrev:
    HCS skrev:
    timc skrev:
    BT skrev:

Musikken kan være kunst, men den blir ikke laget av kunstnere.
    Hvis det er "Smurfeveiser" med Geir Børresen du primært hører på skjønner jeg utsagnet ditt.. Men at de store klassike mestre , Dylan, Springseteen ikke er kunstnere er vel å dra den vel langt..Rettere sagt å være litt snever.. ;D

T

timc

Gjest
    HCS skrev:

Sier noe om DEG, at du aldri klarer å holde deg saklig. Du må dra frem "grafer", "hvitfrakker" og lignende åpenbart negativt ladede uttrykk for å komme noen vei.

Og som nb sier. Dersom du mener at dette faktisk har noen hensikt, så kjøp de da vel. Ikke sitt passiv og forsvar tingene. Eller har du kanskje ikke helt den store troen du heller, når alt kommer til alt?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Kari Bremnes ser ut til å være en stor kunstner i alle fall. Hun engasjerer tydeligvis folk her, redde som de er for å bli sett på som hifi-geeks. Akkurat som det finnes noe annet her på hfs.

T

timc

Gjest
    HCS skrev:
    Hvis det er "Smurfeveiser" med Geir Børresen du primært hører på skjønner jeg utsagnet ditt.. Men at de store klassike mestre , Dylan, Springseteen ikke er kunstnere er vel å dra den vel langt..Rettere sagt å være litt snever.. ;D
    Og hvor hadde disse "kunstnerne" vært om ingen hadde tatt opp, mikset, mastret +++. Det du hører er en sum av alle leddene i produksjonen.

Jeg er fullt klar over at mange mener at musikk skal gå inn under kunstbegrepet. Det er jeg veldig uenig i. At det inngår under kultur er derimot en selvfølge.

V

vredensgnag

Gjest
    HCS skrev:
    Ja, det virker som om Synergistic Research er veldig opptatte av å fremstå som vitenskapelige, så du har rett i at der er det grafer som gjelder. Og litt tibetanske tempelklokker ...

I sin beskrivelse av "acoustic art analogue room treatment" brukes ordlyd som nok passer best til grafer, og ikke til kunst:

We began our research by studying Helmholtz resonators, which have been used for over a century to tune low frequencies in an acoustic environment. We worked to modify Helmholtz resonator principles to incorporate the full spectrum of sound; not just low frequencies. We found we could tune music with a system of resonators working together in harmony at key acoustic pressure points. Further research led to several patents-pending. The first deals with the use of magnets to contour activation and decay properties of the Vibratron and Magnetron Satellite resonators. The second includes a new resonator shape called the Vibratron that radiates in a 360 degree pattern over a scientifically-arrived-at frequency range. The third utilizes a unique dispersion baffle to precisely control how the Bass Station resonator affects a rooms’ low frequency acoustics. Later we discovered that using spikes to mechanically couple the Bass Station to a room further enhances control of low frequencies (the Bass Station‘s Stilettos). Next began a painstaking process to find resonator material with the correct mass that would operate at mathematically-arrived-at frequencies with target decay patterns. The acumination of these scientific principals sets the Acoustic ART (Analogue Room Treatment) System apart from all other room tuning methods.

Det enkleste hadde nok vært å si at man tok Francks spinnville idé og forsøkte å ta den et steg videre, for så se hvor lett det er å selge rare påfunn til HiFi.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    timc skrev:
    HCS skrev:

Sier noe om DEG, at du aldri klarer å holde deg saklig. Du må dra frem "grafer", "hvitfrakker" og lignende åpenbart negativt ladede uttrykk for å komme noen vei.

Og som nb sier. Dersom du mener at dette faktisk har noen hensikt, så kjøp de da vel. Ikke sitt passiv og forsvar tingene. Eller har du kanskje ikke helt den store troen du heller, når alt kommer til alt?
    Jeg har skrevet i denne tråden at jeg har sett de demonstrert uten at de ga meg noen hørbar effekt... Lær deg å les 8)

N

nb

Gjest
    HCS skrev:
    Jeg har skrevet i denne tråden at jeg har sett de demonstrert uten at de ga meg noen hørbar effekt... Lær deg å les 8)
    Jeg har fått med meg at du har fått de demonstrert med begrenset (jeg antar det er en høflig måte å si null) effekt på. Så hva er da problemet;)

T

timc

Gjest
    HCS skrev:
    Lær deg å les 8)
    Igjen tvinges du til å gripe etter disse håpløse negative vendingen. Kan du virkelig ikke bedre? Blir litt slitsomt i lengden.

Jeg har så klart fått med deg at du ikke hørte noen effekt. Likevel forsvarer du tingene. Du lar tvilen komme disse tulleproduktene til gode.

Er det rart vi "hvitfrakker" rister oppgitt på hodet?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    timc skrev:
    HCS skrev:
    Og hvor hadde disse "kunstnerne" vært om ingen hadde tatt opp, mikset, mastret +++. Det du hører er en sum av alle leddene i produksjonen.

Jeg er fullt klar over at mange mener at musikk skal gå inn under kunstbegrepet. Det er jeg veldig uenig i. At det inngår under kultur er derimot en selvfølge.
    Musikk er kunstform for meg...Som mottager...Er den ikke det for deg?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nb skrev:
    HCS skrev:
    Jeg har fått med meg at du har fått de demonstrert med begrenset (jeg antar det er en høflig måte å si null) effekt på. Så hva er da problemet;)
    Ikke noe prob... Som jeg sa til vreden er det greit å ha hørt de før en dømmer det nord og ned... Men kjøper hans argumenter samt har EGNE erfaringer med produktet som er samfallende...

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    timc skrev:
    HCS skrev:
    Lær deg å les 8)
    Igjen tvinges du til å gripe etter disse håpløse negative vendingen. Kan du virkelig ikke bedre? Blir litt slitsomt i lengden.

Jeg har så klart fått med deg at du ikke hørte noen effekt. Likevel forsvarer du tingene. Du lar tvilen komme disse tulleproduktene til gode.

Er det rart vi "hvitfrakker" rister oppgitt på hodet?
    Hvis du har lest hva jeg har skrevet så har du mitt standpunkt da vedr produktet.

N

nb

Gjest
    HCS skrev:
    Ikke noe prob... Som jeg sa til vreden er det greit å ha hørt de før en dømmer det nord og ned... Men kjøper hans argumenter samt har EGNE erfaringer med produktet som er samfallende...
    Det er vel her enigheten slutter. Jeg ser overhodet ingen grunn til å teste om disse produktene funker som avertert. Fordi det for meg er så skrikende åpenbart at de ikke kan gjøre det. Samtidig som produktbeskrivelsen på produsentens nettside inneholder en mengde svada som er imponerende selv i HiFi-assesoar-sammenheng. Om noe ser ut som en and, kvekker som en and og går som en and, så er det nok en and;)

T

timc

Gjest
    HCS skrev:
    Ikke på generell basis nei. Det som virkelig rører, eller det som, la oss si, er litt spesielt, kan jeg oppleve som kunstnerisk. Men jeg dytter det ikke inn i BEGREPET kunst. Ikke mer enn en pen solnedgang.

For å virkelig dra det langt. Er det kunst disse håpløse gatemusikkantene uten musikalske egenskaper overhodet, driver med?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    timc skrev:
    HCS skrev:
    Ikke på generell basis nei. Det som virkelig rører, eller det som, la oss si, er litt spesielt, kan jeg oppleve som kunstnerisk. Men jeg dytter det ikke inn i BEGREPET kunst. Ikke mer enn en pen solnedgang.

For å virkelig dra det langt. Er det kunst disse håpløse gatemusikkantene uten musikalske egenskaper overhodet, driver med?
    Hvis mottager oppfatter det som kunst, noe som berører han , så ja... Musikk er så mye mer enn teknikken rundt det å lage den, eller reprodusere den... I mine ører. Musikk er heller ikke nødvendigvis menneskeprodusert.. :)..Hvem er du, eller jeg , til å si hva som er musikk i andres ører ?

O

Oblivion

Gjest
    Det de kaller "Quantum Tunneling" ser ut til å være en implementasjon av:

Dielectric-barrier discharge

http://en.wikipedia.org/wiki/Dielectric_Barrier_Discharge

Hva dette gjør eller ikke gjør med dielektrikum inne i en kabel utenom å produsere OZON er uvisst.

Det jeg lurer på er hvordan effekten er på dielektrikum inne i en kabel.
    Og det om effekten minsker med lengden på kabelen.

V

vredensgnag

Gjest
    @Brasse

Er dette Ted Denney, Lead Designer, som ble inspirert til Art Line da han var på seiltur i Asia og opplevde tibetanske bønneklokker?

V

vredensgnag

Gjest
    KJ skrev:
    vredensgnag skrev:
    Er det en Van de Graff genarqator eller en Tesla spole, eller en «hybrid»? En underlig sak.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vandegraff_generator
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_coil

mvh
    KJ
    De bruker navnene Galileo og Tesla frimodig på sidene sine. Innen HiFi-mytologi er Galileo anerkjent som mannen som gikk midt imot makta fordi han hadde rett; og Tesla er kjent som en unik vitenskapsmann med sensasjonelle løsninger på overføring av energi.

Så da kan man koke ihop et apparat som ser spennende ut, av samme type som man ser i bruk i Frankenstein-filmer. Legg merke til hva han sier i innledningen, og overfør det til alle utsagnene vi leser fra ulike som har kommet frem til noe som vitenskapen enda ikke har forstått.

V

vredensgnag

Gjest
    Legg merke til at det Dr. Frankenstein gjør i filmen over er temmelig likt det man gjør med alle disse forandringene som hifi-komponenter utsettes for.

Ta en komponent.
    Utsett den for din søkte elektriske/temperaturmessige/oljebadaktige behandling.
    Nå er den forbedret.

It's Alive!

Kanskje kult å ha Quantum Tunneler som stillingsbeskrivelse på visittkortet?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.046
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    timc skrev:
    Beethoven kalte det han bedrev kunst. I'm with Ludwig.

V

vredensgnag

Gjest
    Ja. Tror nok det er rett. Det er kunst. Herfra til evigheten er nok det kunst, det Ludwig bedrev.

T

timc

Gjest
    Har undersøkt litt. Musikk er ikke kunst pr. definisjon. Det kreves ett minimum av innsats for det som ligger bak. Musikk klassifiseres også etter en masse parametere.

I tilfellet Ludwig er jeg helt enig. Han bedrev kunst. Men han kan ikke brukes som en generalisering av musikk.

Edit: Ble litt rotete det der. Tidlig på morgenen :p

Det jeg i bunn og grunn sier er: Musikk KAN være kunst, men at noe kan klassifiseres som musikk, gjør det ikke til kunst.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.135
    Torget vurderinger
    23
    Ludvik og de andre store gutta: Musikk = kunst + solid håndtverk
    ABBA etc.: = underholdning, ikke musikk. Underholdning = fag.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    timc skrev:
    Har undersøkt litt. Musikk er ikke kunst pr. definisjon. Det kreves ett minimum av innsats for det som ligger bak. Musikk klassifiseres også etter en masse parametere.

I tilfellet Ludwig er jeg helt enig. Han bedrev kunst. Men han kan ikke brukes som en generalisering av musikk.

Det jeg i bunn og grunn sier er: Musikk KAN være kunst, men at noe kan klassifiseres som musikk, gjør det ikke til kunst.
    Du får prøve å få endret definisjonen i wikipedia da.

"Musikk (fra gresk ??????? ????? musike tekhne, det vil si «musisk kunst») er en kunstdisiplin som uttrykker seg gjennom lyd og stillhet disponert over tid [...] "

T

timc

Gjest
    BT skrev:
    timc skrev:

"Musikk (fra gresk ??????? ????? musike tekhne, det vil si «musisk kunst») er en kunstdisiplin som uttrykker seg gjennom lyd og stillhet disponert over tid [...] "
    Tror det bunner ut i hva som kan kalles musikk. TONO har jo ett avansert system for hvordan ulik musikk blir klassifisert.

Hva som står på wikipedia tar jeg ikke så tungt. Her er to andre definisjoner:

1. The art of arranging sounds in time so as to produce a continuous, unified, and evocative composition, as through melody, harmony, rhythm, and timbre.
    2. Vocal or instrumental sounds possessing a degree of melody, harmony, or rhythm.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    timc skrev:
    BT skrev:
    timc skrev:

Tror det bunner ut i hva som kan kalles musikk. TONO har jo ett avansert system for hvordan ulik musikk blir klassifisert.

Hva som står på wikipedia tar jeg ikke så tungt. Her er to andre definisjoner:

1. The art of arranging sounds in time so as to produce a continuous, unified, and evocative composition, as through melody, harmony, rhythm, and timbre.
    2. Vocal or instrumental sounds possessing a degree of melody, harmony, or rhythm.
    Lager naturen musikk ? Er dette isåfall kunst eller kultur ?

V

vredensgnag

Gjest
    Definisjonen på kultur krever en grad av sosial organisering slik vi forstår den når mennesker samhandler.

Men vi kan overføre dette til kultur mellom syngende hvaler, for eksempel ... de er sosialt organiserte, og kommuniserer ved hjelp av sang (som de hører i mindre og mindre grad fordi vi støyer så forjævlig i havet.)

Men jeg forstår ikke din motsetning mellom kunst ELLER kultur?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Tibetanske bjeller ender i hvalsang..?Ja, ja, slik går no dagan.

Men hvorfor får dere lov til det Orso ikke fikk lov til? ::)

Bols

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Tibetanske bjeller ender i hvalsang..?Ja, ja, slik går no dagan.

Men hvorfor får dere lov til det Orso ikke fikk lov til? ::)
    Hva som er kunst kan bli et bra tema i en musikktråd eller off topictråd. Start opp de som er i filosofisk modus!
    SRAAL er dog litt mer beskjedne enn de religiøse symbolene de blir sammenlignet med, de lover ikke annet enn bedre lyd.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    nb skrev:
    Jeg ser overhodet ingen grunn til å teste om disse produktene funker som avertert. Fordi det for meg er så skrikende åpenbart at de ikke kan gjøre det. Samtidig som produktbeskrivelsen på produsentens nettside inneholder en mengde svada som er imponerende selv i HiFi-assesoar-sammenheng. Om noe ser ut som en and, kvekker som en and og går som en and, så er det nok en and;)
    Har du noen gang hørt hva en "super-tweeter" gjør med/tilfører lyden? Jeg mener da ikke at du hører frekvenser over 20KHz, men hvilken virkning dette har nedover i det hørbare området?

Jeg tror du har et feil utgangspunkt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn