Mat, drikke og røyk Tacokrydder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Ble såpass inspirert av denne tråden tidligere i dag at jeg har kjøpt inn nødvendige ingredienser å skal i gang på kjøkkenet nå.
    Rapport følger :) Forretningen hadde ikke løkpulver igjen, så få duge med litt fersk i steden :)
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Blander man krydder for å bruke kun den ene gangen, er det vel best med ferske varer, og det er vel strengt tatt unødvendig å blande disse andre steder enn i gryta? Skal man derimot lage en blanding for å ha i beredskap, da vil det nok være lite lurt å blande ferske varer sammen med tørkede... ;)

    Kjøttdeig; stikk innom slakteren og be om fersk kjøttdeig eller fersk karbonadedeig. Denne skal ikke være tilsatt noe som helst, og er uten tvil best på smak.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Men det er da så trivelig å sitte å pusle med å blande krydder.. Her er jo så mange krydder at det er greit å gjøre det før man begynner synes jeg. Når man steker karbonadedeigen så har man jo sin fulle hyre med å hakke den i småbiter.

    Ellers også helt enig i at slakteren er lurt; vi pleier å handle vår karbonadedeig der så ofte som mulig. Liker ikke helt tanken på kjøttdeig annet enn til nød; det er så mye "umat" i den, karbonadedeig er drøyere, smaker bedre og er mye sunnere; og kjøttet er jo den egentlige hovedingrediensen i taco, så liten grunn til å knusle på det.

    Ellers synes jeg da visserlig Gildes karbonadedeig er helt OK også, bruker den mye til burgergrilling på sommeren... får komme tilbake med en egen tråd om hvordan man lager best mulig burgere på grillen senere. Jeg tror noen stikkord kan være karbonadedeig, Weber, øl, briketter osv osv :)
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Då har eg testa oppskrifta. Det blei bra det. Eg steikte ein hakka lauk i lag med kjøtdeigen og slengte oppi tre fedd hakka kvitlauk undervegs. Fulgte elles oppskrifte med heimemalt koriander, spisskumen og pepar. Heilt klart nokre hakk over Santa Maria ;D

    Veit dei betre halvdelane dykkar eigentleg kva som foregår på dette forumet? ;D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Enig! Smakte meget godt dette. Takker for tipset Vidar :)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Testet den i to varianter. en hvor løkpulveret ble byttet ut med fersk løk. foretrekker løkpulver faktisk. uansett veldig god. Takk for tips
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    De krydder jeg kanskje er aller mest begeistret for er tyrkiske chiliflak. De kjøper gjerne i litt store poser i importbutikker. Det er soltørkede chiliflak som er dypt røde på farge, og de beste har en litt oljete overflate. De er varme og litt søte i smak, ikke alt for sterke, men slik at man kan bruke en god klype av gangen når man anvender det. Det står gjerne Aci/k?rm?z? Biber eller noe slikt på pakken.

    Det egner seg usedvanlig godt til både gryter og stekt kjøtt/kjøttdeig og vil nok være et godt alternativ til cayenne når man lager Taco.

    Det kan forøvrig brukes til alt mulig annet også: strø på steikt egg, på fisk, i supper og alt annet der man vil tilføre en deilig kryddervarme uten at det blir direkte sterkt. De kan dog variere litt i styrke og karakter etter kvalitet og sort, så man må prøve seg litt frem.

    Men skulle jeg hatt ett krydder på kjøkkenet ved siden av sort pepper så hadde det blitt dette.

     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ahh, det krydderet, Gjestemedlem. En av mine aller beste minner fra Tyrkia, som virkelig er ett matland av dimensjoner. Det å få disse ferske, nan-lignende brødene med sesamfrø (går nanbrød en høy gang etter min smak) servert rett fra leirovn og oppblåst på bordet, for deretter å smøre på hvitløkssmør og dette chili-krydderet, det er snadder. Alle burde prøve litt av Tyrkias cuisine, virkelig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ikke for å ødelegge stemningen i tråden.. men karbonadedeig som det snakkes så pent om kan like gjerne være gammel melkeku som noe annet, så lenge det er lite fett salt og vann.
     
    N

    nb

    Gjest
    Kjøtt kverner man enkelt selv. Funker faktisk ganske bra å bruke kniven i en foodprosessor.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hjelper lite det hvis du har vært på rema å kjøpt limt ku :D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    cruiser skrev:
    Hjelper lite det hvis du har vært på rema å kjøpt limt ku :D
    Er det ikke en selvmotsigelse å kjøpe biffkjøtt fra Fjordland for å lage sin egen karbonadedeig? Det vil jeg tro er uaktuelt for alle som kverner sin egen farse.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skal nok innrømme å være bortimot kresen på mye av råvarene jeg bruker, men det er vel ikke akkurat til taco man pleier å ta diskusjonen på kjøttkvalitet eller ei? Kukjøtt kan brukes til litt av hver det, spør en kokk.
     
    N

    nb

    Gjest
    MaHa skrev:
    Jeg skal nok innrømme å være bortimot kresen på mye av råvarene jeg bruker, men det er vel ikke akkurat til taco man pleier å ta diskusjonen på kjøttkvalitet eller ei? Kukjøtt kan brukes til litt av hver det, spør en kokk.
    Sant nok, men karbonadedeig er jo ikke spesielt rimelig heller. Akkurat nå koster en kilo av sorten sånn ca det samme som fersk, argentnisk entrecote på min lokale matbutikk (som riktignok er latterlig billig for tiden sammenlignet med hva det pleier å koste). Til det man gjerne bruker karbonadedeig til, så finnes det mange gode alternativer som også koster mindre.

    Til ting som skal putre en stund pleier jeg å bruke grytekjøtt som bibringe eller bogkjøtt. Mye mer smak, men krever en viss tid i gryta. Da vet man i det minste hva man spiser.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Disse forvokste cornflaksene er forøvrig helt uegnet til formålet. Hvis man ikke vil lage ordentlige tacos, med tortillas, er det vel bedre å bruke en pose nachos eller knuse tacosjellene mellom nevene og strø på kjøttet, over med raspet cheddarost noen japapenos og en tur under grillen.
     
    N

    nb

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Disse forvokste cornflaksene er forøvrig helt uegnet til formålet. Hvis man ikke vil lage ordentlige tacos, med tortillas, er det vel bedre å bruke en pose nachos eller knuse tacosjellene mellom nevene og strø på kjøttet, over med raspet cheddarost noen japapenos og en tur under grillen.
    Amen! Som nevnt tidligere i tråden, tacoskjell må være det mest idiotiske formatet noen noensinne har funnet på å servere en rett i. Pølse i vaffel fremstår jo som direkte rasjonelt i forhold.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    Amen! Som nevnt tidligere i tråden, tacoskjell må være det mest idiotiske formatet noen noensinne har funnet på å servere en rett i. Pølse i vaffel fremstår jo som direkte rasjonelt i forhold.
    Hm, kanskje det går an å bruke vaffeljernet til å lage mailtortillas? Burde fungere med en egnet røre/deig vil jeg tippe. Nysteikte slike med Vidars kryddermiks og egnet tilbehør er sikkert ikke vondt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.858
    Antall liker
    8.173
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    nb skrev:
    Amen! Som nevnt tidligere i tråden, tacoskjell må være det mest idiotiske formatet noen noensinne har funnet på å servere en rett i. Pølse i vaffel fremstår jo som direkte rasjonelt i forhold.
    Hm, kanskje det går an å bruke vaffeljernet til å lage mailtortillas? Burde fungere med en egnet røre/deig vil jeg tippe. Nysteikte slike med Vidars kryddermiks og egnet tilbehør er sikkert ikke vondt.
    Kona kjøpte Tacojern på ebay frå USA. Det lønte seg fraktmessig å kjøpe tre, så vi har eitt på hytta i tillegg, og så hadde vi ei artig julegåve til nokre kjentfolk...
    Billeg. Og kveitelefse er betre enn masislefse, tykkjer no eg iallfall (vurderte grovlefse, men har ikkje fått familien med på sånt endå....)
     
    N

    nb

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    har du noe i mot pølse i vaffel om jeg tør spørre?
    Det er ikke min livrett akkurat.

    Jeg tenkte ikke primært på smaken, mer hensiktsmessigheten av sammensetningen. Det er jo rent praktisk ikke noe problem å spise en pølse i en vaffel. Å spise tacoguffe stappet i de skjellene er en dog større utfordring.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    sammensetningen er jo en Michelinkokk verdig. Mat for avanserte ganer.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.877
    Antall liker
    94.822
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Takker så mye for oppskriften. Har akkurat blandet kryddermixen (minus saltet) og det lukter fortreffelig. Gleder meg allerede til middagen. Må jo nevnes at jeg hadde slik ferdiglaget mix i skapet, men den gikk rett i søpla. Oppskriften har jeg hengt på en Post-it lapp på innsiden av kjøkkenskapet ;) ;D :p
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er tydelig at taco er populær mat i folkedypet, tror dette må være rekordrespons på en tråd om krydderblanding ;)

    Den gjennomsnittelige norske famile spiser kjøttdeig 70 ganger i året eller hva det nå var det stod i Aftenposten her om dagen. Jeg synest det hørtest veldig mye ut, men etter responsen her å dømme ser det mer rimelig ut...
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.877
    Antall liker
    94.822
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    nb skrev:
    Det er tydelig at taco er populær mat i folkedypet, tror dette må være rekordrespons på en tråd om krydderblanding ;)

    Den gjennomsnittelige norske famile spiser kjøttdeig 70 ganger i året eller hva det nå var det stod i Aftenposten her om dagen. Jeg synest det hørtest veldig mye ut, men etter responsen her å dømme ser det mer rimelig ut...
    Og resten av året er det Grandis?
    Må jo si at det er mange måter å spise Taco på. Alt er ikke bare i skjell eller tortillalompe....
     
    N

    nb

    Gjest
    TTmania skrev:
    Må jo si at det er mange måter å spise Taco på. Alt er ikke bare i skjell eller tortillalompe....
    Jeg tipper veldig mye av det norske konsumet består av skjell, kjip salatmix, en pose ferdigkrydder og dandert med litt revet, smakløs Norvegia-ost på toppen.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.877
    Antall liker
    94.822
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    nb skrev:
    TTmania skrev:
    Må jo si at det er mange måter å spise Taco på. Alt er ikke bare i skjell eller tortillalompe....
    Jeg tipper veldig mye av det norske konsumet består av skjell, kjip salatmix, en pose ferdigkrydder og dandert med litt revet, smakløs Norvegia-ost på toppen.
    Joda, betviler ikke det, men det finnes så mye mer enn det Kari og Ola vet om/tør å prøve....Trist egentlig
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Derav denne oppbyggelige og allmennviktige tråden om tacokrydder :)

    Det blir taco i kveld i det P'ske hjem også; karbonadedeigen er innkjøpt fra slakteren, og jeg skal prøve tørket finhakket hvitløk istedet for hvitløkspulver.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Så er Dr VidarPs mirakelblanding klargjort. Ytrefilet er plukket ut av fryserdypet og politisk ukorrekte, men like fult gode, skjell er kjøpt inn. Her lages alt av mat fra bunn, med unntak av nettopp tacos. Må si jeg faktisk liker tacos-ferdigkrydder, har til og med kjøpt 1kg bokser (prisen i Norge er jo omtrent som prima kokain) til under 100kr stk i Sverige. Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke tror dette blir godt eller enda bedre! Nei!!! Når herdet fett med salt og bøss smaker så godt som det tross alt gjør må jo Vidars blanding være praktfull. Gleder meg!
     

    Vedlegg

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.877
    Antall liker
    94.822
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Smakte like godt som det luktet. Dessuten fettfri og selvblandet. Nok engang takk
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så oppskriften var bra altså? Fikk den fra en venninne, men ville ikke investere i krydder før jeg visste den var bra. Nå som jeg har lurt halve HFS teste den, og den smaker bra, så skal jeg jammen ta meg en tur på butikken og handle inn krydder i morgen jeg også. Takker alle sammen!
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.979
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Vidar P skrev:
    Så oppskriften var bra altså? Fikk den fra en venninne,
    sikkert.

    finnes omlag 49344 slike å finne om du har internett og litt vett.

    38339 av dem er omtrent identisk med din.


    Hugh skrev:
    Så er Dr VidarPs mirakelblanding klargjort.
    ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For de som hadde vett nok til ikke å la seg lure av min lille fleip; nok en fredag med taco her. Min assistent hadde sjokkerende nok ikke kjøpt inn ferske råvarer (med unntak av karbonadedeig fra slakteren), så krydderet ble som vanlig denne gangen.







    Spennende Hugh, håper på tilbakemelding.
     

    Vedlegg

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    1
    bodde i dublin en periode for noen år siden. Der hadde de 2 slaktere på det lokale kjøpesenteret. Kalv dagsslakt sammen med pasta var fortreffelig må jeg si.

    Og øl da, selvsagt. Det var tiden sin!
     

    hififruen

    Fersking
    Ble medlem
    23.07.2006
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Dr VidarPs mirakelblanding smakte fortreffelig igår,som alltid  ;D
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må henge meg på halleluja-koret jeg også. I går skred jeg til verket under iherdige heiarop fra fruen. Riktignok begikk jeg den kardinalsynd å bruke kjøttdeig, siden det var det vi hadde for hånden. Jeg syndet også litt til ved å bruke taco-shell, som vi spiste ved siden av. Men med selve krydderblandingen fulgte vi P-versjonen til Punkt & Prikke. Og så nydelig mat! Kona var helt over seg. Og jeg ble så hekta at jeg rent glemte all justering og innstilling av min nyerhvervede sub, og da kan dere selv tenke dere! ;D Tusen takk til Vidar P for at han delte denne oppskriften med oss!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn