Mat, drikke og røyk Tacokrydder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Nok en fredagsmiddag fortært med Vidar P sin fantastiske krydderoppskrift. Justerte opp med cayennemengden denne gang og brukte hele koriander og cuminfrø som jeg malte, finfint. Min forrige kaffekverner er nå i tjeneste som krydderkvern, utrolig praktisk.
    Har prøvd ulike varianter fra nettet, men denne er soleklart best.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det ble ikke taco igår, men karbonadedeig fra den lokale slakteren er kjøpt inn, så det blir nok i helga. Har vært en runde gjennom ferske krydderingredienser, men har returnert til krydder. Det gjenstår å kverne eget krydder, så der fikk jeg all behøvelig inspirasjon MaHa, man takker!

Takk for skryt av oppskriften også, den er faktisk ikke fra nett, men selvkomponert med basis i de tiltrengte nødvendige krydderier, og selvsagt med elementer av samme kryddere som man finner på nettoppskrifter. Om man kan være så ubeskjeden så er jeg enig med deg, den soleklart beste taco jeg har smakt. Hyggelig at dere også liker den!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er vår nå og tid for å så frø til krydderplater. Er man virkelig tacoentusiast så bør man vel dyrke sin egen koriander og spisskummen?

http://www.zimtrade.no

En jordbærkrukke på altanen med krydderier er kjekt å ha.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Til glede for nye lesere så kan jeg nok en gang bekrefte fortreffeligheten av oppskriften i første innlegg; det fungerte også veldig bra til første omgang av åttendedelsfinalen mellom USA-Ghana.

Jeg har etter mye eksperimentering, og en fornøyelig reise med krydder, kommet til at jeg personlig er veldig glad i krydderne slik de opprinnelig er beskrevet i første innlegg; med en åpning for noe mindre paprika, noe mer meksikansk chilipulver. Eksperimenter og vitenskapelige forsøk med ferske råvarer har vært fornøyelig og velsmakende, men merkelig nok ikke overbevist om at det er bedre.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ærlig talt NRK, dette er virkelig altfor dårlig. Og så av en ernæringsfysiolog attpåtil… snakker meg om bortkastet utdannelse. Og så på en fredag attpåtil, hvor vi andre er nøye med å bruke de rette ingrediensene ut ifra basismalen på førstesiden i tråden.

Her er det liksom et forslag til sunn taco, og så skal de ha oss til å tylle dette skrekkelige ferdigkrydderet i den ellers så sunne karbonadedeigen. Dette krydderet er fullt av E'er, herdet fett og sukker, og har ingenting i taco å gjøre. Skulle tro at de ikke hadde hørt om en av HFS sine viktigste tråder gjennom tidene! Som om det var mulig…

http://www.nrk.no/mat/1.7434290

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg åpnet tråden tenkte jeg "der var den klassikeren igjen. Hva har de laget nå?".

S

Stereo_Mono

Gjest
    Mulig jeg nevnte en sted i tråden tidligere, men testet ut deres oppskrift i fjor på forsommeren Vidar P. Det var en stor suksess her i heimet. Selv Maddamen var også meget begeistret, selv om jeg er muligens er litt vel glad i ekstra kayennepepper :)

Var egentlig supert at jeg kom over denne tråden igjen. Frister med en gjentagelse på søndag :)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Har ennå ikke funnet spisskumen.... :p :(

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Taco for meg er rene smaker, selv om det er sterkt og mange av dem. Da funker det DÅRLIG med grå masse med masse tacokrydder ala pose i, være det karbonade eller soyamince eller refried beans. Meksikansk mat skal være fargerik!

Jeg pleier å varme oljen godt i pannen, tilsette godt (1-2ts) med både cuminfrø og sennesfrø og la dem "poppe" godt før jeg har i en grovkuttet løk, en god dose grovkuttet sopp, og en ternet paprika. Fres godt under omrøring. Når dette er stekt til ønsket konsistens (paprikaen burde fortsatt ha "krunsj") har jeg i en boks sorte eller røde bønner. Dette røres rundt og gjøres varmt, før jeg har i 1ts eller 2 med korianderpulver. Mer røring skal til, før jeg vender i en spiseskjed eller to med kjøpt eller hjemmelaget salsa. Freses litt, ha i ønsket mengde salt og pepper og voila. Bedre og mer velsmakende tacofyll får du ikke etter mine preferanser, uansett om man følger "min" diett eller ikke. Røkt paprikapulver er godt i, om man finner slikt.

Dette er mer "dynamisk", med mykt, sprøtt og saftig konsistens i stedet for den homogene kjedelige massen.

Guacamolen må ha fersk koriander og LIME for å bli best, synes jeg. Hvitløk likeså, liker den over gjennomsnittet syrlig. Fersk koriander kan også has i hovedfyllet, om det ønskes.

Jeg "må" også ha noe søtt i tacoen min, gjerne mango eller ananas, i samspill med masse jalapenos.

Har sluttet helt med slike tacoskall, kjører på med tortillas.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Ærlig talt NRK, dette er virkelig altfor dårlig. Og så av en ernæringsfysiolog attpåtil… snakker meg om bortkastet utdannelse. Og så på en fredag attpåtil, hvor vi andre er nøye med å bruke de rette ingrediensene ut ifra basismalen på førstesiden i tråden.

Her er det liksom et forslag til sunn taco, og så skal de ha oss til å tylle dette skrekkelige ferdigkrydderet i den ellers så sunne karbonadedeigen. Dette krydderet er fullt av E'er, herdet fett og sukker, og har ingenting i taco å gjøre. Skulle tro at de ikke hadde hørt om en av HFS sine viktigste tråder gjennom tidene! Som om det var mulig…

http://www.nrk.no/mat/1.7434290

For noen amatører ;D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Høsttid og meksikansk er igjen naturlig på menyen, for min del.
    Det er ikke bare taco-krydder som snekres fra bunn av her i residensen, er tilhenger av å gjøre det med mye, så sant det blir bedre og er sunnere samtidig.

Sist ut var en nett-oppskrift på fajitakrydder. Miles better enn disse forferdelige ferdigmiksene som smaker salt og hockeypulver.
    Det er jo ikke stort annerledes enn taco-krydder, bortsett fra at koriander skal ut.
    Som vanlig benytter jeg ikke hvitløkspulver da jeg ikke liker det, og steker heller fersk hvitløk.
    Fajita bruker man jo som kjent til biffkjøtt og kylling, jeg stekte noen bønner lett ved siden av brukte samme krydder på de. Merk at maizenna er med, dette skaper en fin glace og for alt til å feste seg godt på kjøttet.
    Husk at ca 2 ss tilsvarer 1 krydderpakke fra butikken. Liker man sterk mat, kan man dra på litt mer med chili og cayenne. Jeg kjørte alt i kaffekvern som vanlig. Billige, elektriske kverner er geniale til krydderbruk. Oppbevares f.eks på små krydderglass.

Ingredienser:
    1 ss maizennamel
    2 ss chilipulver
    1 ts salt
    1 ts paprikakrydder
    1 ts sukker
    3 / 4 ts knust kyllingbuljongterning
    1 / 2 ts løkpulver
    1 / 4 ts hvitløkspulver
    1 / 4 ts cayennepepper
    1 / 4 ts malt spisskummen

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Glimrende oppskrift Vidar, har vært på jakt etter en sånn.

Et annet tips for å gjøre tacoen enda sunnere er å bruke isbergsalat som "innpakking" i stedet for skjell og lomper.

Det er supergodt og sunt!!
    Til og med junior syns det smaker bedre nå. :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.985
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    Til og med junior syns det smaker bedre nå. :)
    ....helt til noen gir han en brødskive med nugatti ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    topline skrev:
    Et annet tips for å gjøre tacoen enda sunnere er å bruke isbergsalat som "innpakking" i stedet for skjell og lomper.
    Takker for tips, det var jo faktisk et riktig bra et også! Skal prøves!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Ingen som tør prøve veganvarianten min? Hadde vært artig med en tilbakemelding fra de vantro. I DARE YA ;D

Husk å ikke brenne krydderne, da blir det bittert!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen tips til hva man kan gjøre for å gi tacoen en julevri? Så den kan forsvares å ha som julemat en av dagene?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vidar P skrev:
    Noen tips til hva man kan gjøre for å gi tacoen en julevri? Så den kan forsvares å ha som julemat en av dagene?
    Ribbesvor som tilbehør og tyttebærsyltetøy

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, hakket pinnekjøtt. Og ribbesvor som tilknask. Neida, må ikke ha taco hver uke… men det er en fordel ja :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    Hehe, hakket pinnekjøtt. Og ribbesvor som tilknask. Neida, må ikke ha taco hver uke… men det er en fordel ja :)
    Dersom du ikkje et baccalao minst like ofte som taco, bør du iallfall ikkje skrive om det her på nettet. Du har etniske forpliktingar, veit du.Eller så legg eg ut Haagensen-oppskrifta på baccalao på nett. Og den er frå Ålesund, som du sikkert veit, der potetene serverast ved sida av.

C

Cyber

Gjest
    Da var oppskriften din testet, Vidar, og den løftet Taco-måltidet til nye høyder. Deilig å slippe den salte smaken fra posekrydderet! Meget bra!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, vi som lager vårt eget Vidar P's tacokrydder trenger jo ikke bekymre oss for innholdet i krydderet. Men det er best å være obs på ting som f.eks palmeolje i skjell, tortillas etc... jeg holdt på å få fnatt en dag da kona kom hjem med skjell merket "B" for Bunnpris, de inneholdt 20% av det arterietettende remediet! Best å følge med...

Vis liste - Palmeolje.no

Slik styrer du unna palmeoljen - Helse-forbruk-og-livsstil - NRK

Taco blir visst mer og mer populært, og da er det nok endel aktører i markedet som gjerne vil konkurrere på pris. Palmeolje gir billige produkter; billig i innkjøp og visstnok billig å bruke i produksjonen også av flere grunner.

Ruster opp til taco-krig i Norge - Næringsliv - E24

N

nb

Gjest
    Eyvind Hellstrøm kastet seg på bølgen med hjemmelaget Taco i dagens Hellstrøm Rydder Opp
    Norsk fredagstaco er en parodi på Mexikansk mat. Og om man kutter ut salthelvetet til Old El Paso mfl og blader guffa selv så kommer man ikke unna dette poenget selv om det selvsagt hjelper. Jeg tviler sterkt på at du vil klare å lokalisere et eneste tacoskjell i Mexico. Det er en amerikansk rett som også som kjent spises i store mengder her på berget. Omtrent det eneste Hellstøms sak har felles med norsk Taco er navnet.

Som Hr. P selv påpeker er det store mengder søppel i tacoavdelingen i norske matvarebutikker. Les varedeklarasjonen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ganske forunderlig at disse smakløse skjellene har slått an. Ja det er et stort mysterium spør du meg. Ikke er de gode, ikke er de sunne, og et mer upraktisk 'hylster' for maten skal man lete lenge etter. Takke meg til myke tortillas.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn