Taco for meg er rene smaker, selv om det er sterkt og mange av dem. Da funker det DÅRLIG med grå masse med masse tacokrydder ala pose i, være det karbonade eller soyamince eller refried beans. Meksikansk mat skal være fargerik!
Jeg pleier å varme oljen godt i pannen, tilsette godt (1-2ts) med både cuminfrø og sennesfrø og la dem "poppe" godt før jeg har i en grovkuttet løk, en god dose grovkuttet sopp, og en ternet paprika. Fres godt under omrøring. Når dette er stekt til ønsket konsistens (paprikaen burde fortsatt ha "krunsj") har jeg i en boks sorte eller røde bønner. Dette røres rundt og gjøres varmt, før jeg har i 1ts eller 2 med korianderpulver. Mer røring skal til, før jeg vender i en spiseskjed eller to med kjøpt eller hjemmelaget salsa. Freses litt, ha i ønsket mengde salt og pepper og voila. Bedre og mer velsmakende tacofyll får du ikke etter mine preferanser, uansett om man følger "min" diett eller ikke. Røkt paprikapulver er godt i, om man finner slikt.
Dette er mer "dynamisk", med mykt, sprøtt og saftig konsistens i stedet for den homogene kjedelige massen.
Guacamolen må ha fersk koriander og LIME for å bli best, synes jeg. Hvitløk likeså, liker den over gjennomsnittet syrlig. Fersk koriander kan også has i hovedfyllet, om det ønskes.
Jeg "må" også ha noe søtt i tacoen min, gjerne mango eller ananas, i samspill med masse jalapenos.
Har sluttet helt med slike tacoskall, kjører på med tortillas.