Hei alle sammen.
Jeg inrømmer gjerne at jeg er Tandbergvenn!
Jeg har vel aldri vært så fryktelig opptatt av Hi-Fi, men jeg er glad i musikk og har et godt øre. Jeg er vel også ganske opptatt av kvalitet og misliker ting som er laget for å gå i stykker.
Sikkert er det i hvert fall at jeg er "preget" av oppveksten med tandbergknapper på receiveren skapet.
Vet ikke om jeg tør påstå at jeg kjenner igjen en Tandberg på lyden, eller skulle kunne skille den fra annet. Jeg vet derimot at jeg får en sterk tilfredsstillelse av å se på, knatte, skru, trykke og lytte til receiveren min. Akkurat nå briefer den faktisk noe veldig her i stuen, hvor den har flyttet inn fra kontoret i påsken. (Den får låne plassen til familiens Beocenter 7700, som har vunnet min kones hjerte... Sukk)
Anledningen til at jeg har laget en bruker her, og nå poster for første gang er at jeg er relativt lite teknisk av meg og håper å få svar på noen spørsmål fra dere mystisk begavede mennesker!
Jeg kjøpte den aktuelle receiveren, en TR1000, for et par år siden da jeg kjørte ens ærend til Sandefjord og plukket den opp hos en hyggelig kar.
Den er paret opp med et par Hi-Fi system 3 på kontoret.
Den siste tiden har det vært en sus, pipelyd, ikke ulikt lyden av et glattet ut oppringingsmodem. Denne har vært uavhengig av volum, og har vært lite merkbar når jeg spiller. Blitt verre med tiden.
Fm-delen er blitt tynn og pinglete. Den trengte tidligere to minutter og så bang! -så kom godlyden. Nå kan den stå hele dagen og aldri komme ut av stemmeskiftet.
Den skraper selvfølgelig på vriderne.
Men mer alvorlig; den har begynt å gi fra seg små støt når jeg berører den, jeg kan se små lynglimt når jeg er nær!
I sum kvalifiserer dette til en service tenkte jeg og pakket den sammen.
Mens jeg samlet mot, tid og krefter til å prøve å få levert til en av guruene søkte jeg litt på Finn.no hvor det lå en TR1000 til 800 kroner!
Det ble nok en tur ned til Vestfold. Vi prøvelyttet denne der nede og den var finfin. (Derimot ekstremt skitten og slitt i panelene)
Det overrasket meg derfor at når jeg koblet den opp på kontoret hadde den også både ulyd og lyn i seg etter en liten stund!
Hmm.. Kanskje jeg må prøve noen andre høyttalere, tenkte jeg, og tok den opprinnelige receiveren med hjem i stuen.
Her er den nå koblet opp med et par B&W 685. Jeg må bare si FYTTIRAKKERN!!! Så SINNSYKT mye bedre lyd enn Bang Olufsen!
Men en annen ting er at den har ingen ulyd, (mindre skraping også faktisk) og gir heller ikke lenger støt! (Puh)
Spørsmålene er dermed som følger:
Kan det være at støtene kommer fra høyttalerene?
(De bygges opp over tid mens jeg spiller)
Kan ulyden være noe i høyttalerene?
Kan det være noen forhold på kontoret som skaper disse tilstandene?
Håper på svar og ønsker dere alle en god påske, hilsen Carl Andreas