Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.995
    Antall liker
    13.450
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Hadde selv en mg1 arm som jeg aldri fikk satt opp,men den så ut som en seriøs "contender".
    hovedforskjellen mellom Airtangent og Rockport og røkla er vel at de2 førstnevnte har vesentlig høyere trykk på lageret.jeg kjører 4kilo på pumpa og drøye 3 på lageret.
    armen lyder dårligere med lavere trykk.....fex en HELT annen basskvalitet
    mange av de andre flyter bare på en luftpute,uten å egentlig ha et lager i den forstand.
    friksjonsløst...ja....men vesentlig mere "raklete"
    IMO
    Mvh
    Leif
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    HERNIS i Arendal er "pro" på luftpumper og regulatorer til elektronikk. Deres hovedprodukt er vel totalløsninger ifb. heavy duty kamera og monitorering i sensitive områder som oljeinnstallasjoner etc, men pumper og regulatorer er en del av produktet som opererer under overtrykk.  Man får alt, fra mekanisk til digital regulering og styring.  Da har nettopp levert EEX sikkert (intrical safe) 3 x kamera med monitorer til meg offshore.  Gjennomført profft.  Ingen sus eller annen lyd fra system etc.  
    Sikkert betydelig dyrere enn akvariepumper, men så er produktet også deretter.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.995
    Antall liker
    13.450
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    luftLAGER ble vel introdusert i forskningssammenheng for vibrasjonfri kamerastyring
    tror jeg
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har undersøkt endel rundt pumpealternativer. Etter anbefaling fra produsenten av armen Lin, har vi vel nesten bestemt oss for å gå for den litt større varianten av pumpa som selges med armen i statene.

    Spesifikasjoner:
    HI-BLOW ALITA AL-20A
    max. 17 l/min.
    max tryk 0,10 bar
    16 Watt
    Indbygget termosikring.
    3 års garantie inkl. membraner og ventiler
    Kravene til armen vår er 15l/min og trykk på 2kpa (noen som klarer regne om det til bar??)
    Ingen distribusjon til Norge (som vi har klart å finne ut av), så den importeres fra Danmark. Koster 1150 dkkr, så vi klarer vel å få den inn i landet for rundt 1500,- nok.. Takker for mange gode forslag og innspill :)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Kravene til armen vår er 15l/min og trykk på 2kpa (noen som klarer regne om det til bar??)
    1 kilopascal = 0.01 bar
    følgelig~
    2 kilopascal = 0.02 bar

    Trenger du en effektiv og god "konverter" så søk etter "convert" på nettet.  Et miniprogram som converterer så godt som alle enheter.  
    Tar nesten ikke plass på PC'n - og blir etterhvert ganske uunværlig.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    Hei
    Da denne tråden gikk litt i stå og mistet en del bilder,så legger jeg ut noen av Eiklandarmen
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    Har dere fått MG-1 armen FallenA og gut_man?
    Har selv fått noen deler til mitt project:
    Har fått noen kraner og T-stykker +++
     

    Vedlegg

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    Den ser rett og slett lekker ut :)
    Etter hva jeg har hørt er armene våre estimert ferdig produsert 15 mai, men
    Lin som lager armene har visstnok lovet å prøve å fremskynde dette noe ;-)

    Jeg er bare sååå.... spent!!

    Jeg er på jakt etter en luftreulator (Air flow regulator) med manometer.
    Noen som aner hvor dette kan kjøpes? (lavtrykk)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    luftfilter og reserve membran til pumper


    Og 3 stk ikea slakteblokker for laging av nye armbaser
    (Hvis det ikke blir ny spiller da....valgets kval
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    FallenA skrev:
    Den ser rett og slett lekker ut :)

    Jeg er på jakt etter en luftreulator (Air flow regulator) med manometer.
    Noen som aner hvor dette kan kjøpes? (lavtrykk)
    Takker fallen A
    Kan et slikt manometer brukes.
    Aner ikke hvor lavt dette måler

    http://www.norskballsport.no/module_nettbutikk_v2/index.php?level=2&xid=00000000711
    Eller en digital
    http://www.norskballsport.no/module_nettbutikk_v2/index.php?level=2&xid=00000000712

    Vet ikke om dette kan brukes, f.eks ved å bruke en slik stengeventil som justering og event en T til manometer ?
    Mvh Jan I
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    Flowmeter heter det visst, og regulerer hvor mye luft som går gjennom slangen i liter pr minutt! Fant noen alternativer på ebay, men jeg skal kikke litt rundt også!

    Takk for tipset forresten!
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    Jan_I skrev:
    luftfilter og reserve membran til pumper

    Og 3 stk ikea slakteblokker for laging av nye armbaser
    (Hvis det ikke blir ny spiller da....valgets kval
    Nå begynner det å nærme seg noe Jan. Gleder meg til å høre dommen! Jeg tror du kommer til å like den!

    Mvh
    Kjetil
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    Kjetil_M skrev:
    Jan_I skrev:
    luftfilter og reserve membran til pumper

    Og 3 stk ikea slakteblokker for laging av nye armbaser
    (Hvis det ikke blir ny spiller da....valgets kval
    Nå begynner det å nærme seg noe Jan. Gleder meg til å høre dommen! Jeg tror du kommer til å like den!

    Mvh
    Kjetil
    Vel... det er mye å gjøre enda,og med sommeren på lur så blir det vel å dra ut dette i langdrag.
    Båt og hus krever også en del.
    Tror nok at jeg blir å like denne armen.( Det gjør jeg jo allerede) Men det skal bli moro å høre hvordan den lyder. Har egentlig lyst på et løst direktedrevet verk,type stor denon eller technicks eller en jvc
    Så hvis noen vet om noe så bare si fra.
    Mvh Jan I
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    Tålmodighetstest dette her ;) Jeg har brukt ventetiden til å lage meg fødetank, og har fått fatt i et avlagt flowmeter fra sykehuset der jeg jobber. Var innom medisinsk teknisk i går FallenA og søkte lykken etter et til, men ingen egnede avlagte var tilgjengelige :( Vurderer å forsøke å få laget en litt mer elegant løsning enn den 5l plastkanna som jeg har tenkt å bruke. Det geniale med den, er imidlertid at flowmeteret kan skrues rett på kanna. Skal se om jeg får postet noen bilder etterhvert, men er litt amputert på pc-fronten for tiden (har laptopen til service etter totalhavari). I følge konstruktøren skal en fødetank og et flowmeter ytterligere forbedre ytelsen til armen pga stabil luftstrøm som er regulert til optimal flow, så jeg har jo litt tro på at jeg har brukt ventetiden fornuftig!! Jan_I hva bruker du filterskum til? Bør man bruke noe slikt i fødetanken? Har sett noen som bruker "stuffing" i fødetank. Hvilken funksjon har evt. noe slikt?
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    gut_man skrev:
    Tålmodighetstest dette her ;) Jeg har brukt ventetiden til å lage meg fødetank, og har fått fatt i et avlagt flowmeter fra sykehuset der jeg jobber. Var innom medisinsk teknisk i går FallenA og søkte lykken etter et til, men ingen egnede avlagte var tilgjengelige :( Vurderer å forsøke å få laget en litt mer elegant løsning enn den 5l plastkanna som jeg har tenkt å bruke. Det geniale med den, er imidlertid at flowmeteret kan skrues rett på kanna. Skal se om jeg får postet noen bilder etterhvert, men er litt amputert på pc-fronten for tiden (har laptopen til service etter totalhavari). I følge konstruktøren skal en fødetank og et flowmeter ytterligere forbedre ytelsen til armen pga stabil luftstrøm som er regulert til optimal flow, så jeg har jo litt tro på at jeg har brukt ventetiden fornuftig!! Jan_I hva bruker du filterskum til? Bør man bruke noe slikt i fødetanken? Har sett noen som bruker "stuffing" i fødetank. Hvilken funksjon har evt. noe slikt?
    Hei
    Ser etter en litt mer elegant løsning på utjevningstank jeg også.Har lyst på en firkantet box med avtagbart lokk.
    Skal ha filterskummet halveis ned i tanken slik at dette opptar eventuelt støv fra pumper.
    Tror ikke dette er nødvendig da det er filter både på pumper og et extra på slangene.
    Men når en alt tar den helt ut så..... ;) :)
    Ta gjerne bilder av flowmeteret også når du alt er i gang. Hvordan er dette gradert?
    Vet du hva dette meteret heter (på sykehusspråk) ;)
    Har bestilt et JVC QL-7 drivverk som jeg tror denne armen blir til, hvis jeg ikke også slår til på
    en litt mer sofistikert sak. (får forhåpentlig bilder etter helga)
    MMT (moro med tangential) :D ;D
    Mvh Jan I
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    Forresten "stuffing" i tanken er vel beregnet som et filter som skal ta opp støv og eventuelle fuktigheter fra pumpe. ( skulle vel hatt noen form for oppvarming på lufta for å hindre fuktighet)
    Mvh Jan I
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    4.687
    Torget vurderinger
    1
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    Jan_I skrev:
    gut_man skrev:
    Tålmodighetstest dette her ;) Jeg har brukt ventetiden til å lage meg fødetank, og har fått fatt i et avlagt flowmeter fra sykehuset der jeg jobber. Var innom medisinsk teknisk i går FallenA og søkte lykken etter et til, men ingen egnede avlagte var tilgjengelige :( Vurderer å forsøke å få laget en litt mer elegant løsning enn den 5l plastkanna som jeg har tenkt å bruke. Det geniale med den, er imidlertid at flowmeteret kan skrues rett på kanna. Skal se om jeg får postet noen bilder etterhvert, men er litt amputert på pc-fronten for tiden (har laptopen til service etter totalhavari). I følge konstruktøren skal en fødetank og et flowmeter ytterligere forbedre ytelsen til armen pga stabil luftstrøm som er regulert til optimal flow, så jeg har jo litt tro på at jeg har brukt ventetiden fornuftig!! Jan_I hva bruker du filterskum til? Bør man bruke noe slikt i fødetanken? Har sett noen som bruker "stuffing" i fødetank. Hvilken funksjon har evt. noe slikt?
    Hei
    Ser etter en litt mer elegant løsning på utjevningstank jeg også.Har lyst på en firkantet box med avtagbart lokk.
    Skal ha filterskummet halveis ned i tanken slik at dette opptar eventuelt støv fra pumper.
    Tror ikke dette er nødvendig da det er filter både på pumper og et extra på slangene.
    Men når en alt tar den helt ut så..... ;) :)
    Ta gjerne bilder av flowmeteret også når du alt er i gang. Hvordan er dette gradert?
    Vet du hva dette meteret heter (på sykehusspråk) ;)
    Har bestilt et JVC QL-7 drivverk som jeg tror denne armen blir til, hvis jeg ikke også slår til på
    en litt mer sofistikert sak. (får forhåpentlig bilder etter helga)
    MMT (moro med tangential) :D ;D
    Mvh Jan I
    Dere kan jo studere oppbygging og funksjon av lydpotter til biler og motosykler o.l. De har stort sett samme formål, demiping/utjevning av trykkvariasjoner uten å hindre luftflyten. Ift. luftsystemet til en tangential arm, så vil jeg tro at litt gjenomstrømningsmotstand mellom lydpotta og armen kan være en fordel. Et annet alternativ (eller supplement) kan være å montere en balong (eller sykkel slange el.) på en T-nippel etterfulgt av en gjenomstrømningsmotstand. Balongen vil oppføre seg som en kondensator, mens gjenomstrømningsmotstanden vil være det den er, ergo et lavpassfilter for luft.

    mvh
    KJ
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    Jeg fant og bestillte meg denne!



    MMA Mini-Master Flowmeters

    https://www.ptsinstruments.com/proddetail.php?prod=MMA

    Denne kan justeres i liter pr minutt. Den jeg bestillte leverer 2,5 - 25 liter pr minutt.


    EDIT:

    Fikk nettopp beskjed om at denne ikke har reguleringsmuligheter, samt at selger ikke har erfaring med å selge til utlandet (tiltross for at det skrytes om dette på nettsidene).
    Ordren er derfor kansellert!

    Hvem i all verden kan selge slikt i Norge tro? :-\
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    Juster lufttrykket for best lyd.


    ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    4.687
    Torget vurderinger
    1
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    ...
    EDIT:

    Fikk nettopp beskjed om at denne ikke har reguleringsmuligheter, samt at selger ikke har erfaring med å selge til utlandet (tiltross for at det skrytes om dette på nettsidene).
    Ordren er derfor kansellert!

    Hvem i all verden kan selge slikt i Norge tro? :-\
    ELFA har et tynt utvalg av ting og tang til pneumatiske systemer.
    RS-components/Kompotek har et litt bedre utvalg (tips: RS-online kan være vanskelig å finne fram på, mens Kompotek sin side er nesten umulig, så søk etter ting på RS-tonline, og søk deretter med produktnummer på Kompotek)

    Forøvrig ville jeg kanskje ha foretrukket et manometer for å måle trykk i stedet for en «flowmeter» for å måle volum pr. tid.

    mvh
    KJ
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei
    Da jo denne Eikeland armen ikke akkurat er "hvermannskost" så måtte jeg prøve å få alle mål til å stemme. ( et himla liv da jo alt skal passe)
    Brukte det gamle plinthen til JVC QL-7, og lagde en plate for å teste ut montasje.
    Her er et hastig bilde tatt nå kl 01.00 og jeg lurer på hvordan dere mener dette ser ut?
    (hjemmelagd "protraktor" av 2006 kalender ;D )
    Som en ser så MÅ jeg lage et nytt plinth som er bredere og dypere og lokket vil da ikke passe :'( :'(
    Men Men...... Hvordan tror dere dette kan bli?
     

    Vedlegg

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    FallenA skrev:
    Hvem i all verden kan selge slikt i Norge tro? :-\
    Prøv Festo, Lautom eller Omron.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Jan_I skrev:
    Hei
    Da jo denne Eikeland armen ikke akkurat er "hvermannskost" så måtte jeg prøve å få alle mål til å stemme. ( et himla liv da jo alt skal passe)
    Brukte det gamle plinthen til JVC QL-7, og lagde en plate for å teste ut montasje.
    Her er et hastig bilde tatt nå kl 01.00 og jeg lurer på hvordan dere mener dette ser ut?
    (hjemmelagd "protraktor" av 2006 kalender ;D )
    Som en ser så MÅ jeg lage et nytt plinth som er bredere og dypere og lokket vil da ikke passe :'( :'(
    Men Men...... Hvordan tror dere dette kan bli?
    Flott protraktor! Selv bruker jeg millimeterpapir limt fast på en plastplate med hull til senterspindelen.
    Virker på samme måte som kalenderen din men har flere linjer...

    ;)

    Hvis du lager nytt plinth kan du f.eks lage det dypere slik at du får plass til å montere
    den stasjonære delen av armen bak, slik at armrøret med PU sitter på same måte
    som en vanlig arm. Da blir det lettere å skifte plater, og armen blir ikke så dominerende...

    ;)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    slowmotion skrev:
    Flott protraktor! Selv bruker jeg millimeterpapir limt fast på en plastplate med hull til senterspindelen.
    Virker på samme måte som kalenderen din men har flere linjer...

    ;)

    Hvis du lager nytt plinth kan du f.eks lage det dypere slik at du får plass til å montere
    den stasjonære delen av armen bak, slik at armrøret med PU sitter på same måte
    som en vanlig arm. Da blir det lettere å skifte plater, og armen blir ikke så dominerende...

    ;)
    Hei
    Den "protraktorn" var bare en midlertidig "hjelpemåler" for å finne ut avstander.
    Blir nok å lage en bedre etterhvert.
    Da jeg har spilleren forholdsvis høyt på vegg,så er det ikke hensiktsmessig å sette basen bak. Dette da det blir vanskelig å komme lett til liften. Spilleren vil også bli meget dyp (53cm) og dette gjør dette også lite hensiktsmessig.
    Det er ikke problem med å løfte av plater slik som dette er,så det blir nok sikkert montert på denne måten etterhvert.
    Som en ser, som vanlig innen hifi så er det kompromisser...kompromisser...
    Mvh Jan I
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.171
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    2
    Jan_I skrev:
    Det er ikke problem med å løfte av plater slik som dette er,så det blir nok sikkert montert på denne måten etterhvert.
    Som en ser, som vanlig innen hifi så er det kompromisser...kompromisser...
    Mvh Jan I
    Hvor stor "aksjon" har arma, dvs mm fra ytterste til innerste stilling, og hvor mange grader ( ca ) kan den vippes opp ?

    bare lurte...
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Jan_I skrev:
    Hei
    Den "protraktorn" var bare en midlertidig "hjelpemåler" for å finne ut avstander.
    Blir nok å lage en bedre etterhvert.
    Da jeg har spilleren forholdsvis høyt på vegg,så er det ikke hensiktsmessig å sette basen bak. Dette da det blir vanskelig å komme lett til liften. Spilleren vil også bli meget dyp (53cm) og dette gjør dette også lite hensiktsmessig.
    Det er ikke problem med å løfte av plater slik som dette er,så det blir nok sikkert montert på denne måten etterhvert.
    Som en ser, som vanlig innen hifi så er det kompromisser...kompromisser...
    Mvh Jan I
    Uansett ser jo løsningen grei ut,
    og jeg tror du kommer til å få flott lyd
    ut av den kombinasjonen.

    ;)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    superhkm skrev:
    Hvor stor "aksjon" har arma, dvs mm fra ytterste til innerste stilling, og hvor mange grader ( ca ) kan den vippes opp ?

    bare lurte...
    Hei
    Har skrudd løst alt og pakket det ned,men det er nok på grensen hvordan dette står nå.(kan måle senere)
    Armfoten kan flyttes litt ut( framover),men ikke mye.
    Armen kan faktisk løftes ganske mye opp med armliften,men hvor mange grader får jeg også komme tilbake til.
    Men det er mer enn på konvensjonelle armer.
    Mvh Jan I
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    slowmotion skrev:
    Uansett ser jo løsningen grei ut,
    og jeg tror du kommer til å få flott lyd
    ut av den kombinasjonen.

    ;)
    Kommer til å lage en "armrest" (hva er godt norsk ord for dette? Armhviler? )
    som skal settes i framkant slik at armen kan hvile på denne ved plateskift/stopp
    Ja håper på god lyd. Må bare lage nytt plinth først. (Akkurat vært å pusset litt gelcoatfiller og skiftet olje på motor i båt , så den tiden... ) ;) :)
    Mvh Jan I
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei
    Er det noen som vet hvor jeg får tak i små (4-5-6-cm) megagode (presisjons)watere som ikke koster skjorta? (det heter vel egentlig vaterpass? )
    Helst både lange og runde som ser bra ut ?
    Den runde for permanent fastgjørelse.

    Og hvor får jeg tak i gode føtter med høydejustering?

    Mvh Jan I
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Når jeg skal kjøpe vaterpass går jeg til en butikk der de selger slike,
    og så prøver jeg de som er i butikken til jeg finner et som måler likt begge veier
    når jeg setter dem på en vannrett flate.
    Et vaterpass med ca 30cm lengde er jo greit,
    da passer det oppå platetallerkenen. ;)

    Å sørge for at basen til armen er i vater er enkelt,
    bare ta vekk armledningene, sett på lufttrykket
    og sørg for at armen ikke sklir til den ene siden.
    Problemet er armledningene, det er vanskelig å
    dandere ledningene så de ikke øver trykk på armen til den ene eller andre siden.



    :)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Takker for gode tips slowmotion
    Men da jeg ikke bor rett i nærheten av butikker som selger slike små vaterpass
    (kun fra 50cm og oppover) så er jeg ute etter en nettbutikk som selger små
    presisjonswatere. (max 10cm lang)
    Det er vanskelig å bare justere armbasen på denne armen,dette da den kun er opplagret (skrudd fast)
    kun i ene enden. Dette skal jo bli rett hvis alt er i water (plinth), men det kan jo være en fordel med justerbare føtter ( selv om spilleren kan bli litt skjev)
    Har også lest at en på enkelte tangentialarmer kan være en fordel å en liten skjevhet innover .
    Bør jo ha muligheter for å experimentere uansett.
    Mvh Jan I
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Har forresten funnet ut at jeg skal flytte armen 3cm lengere fram. ( mye måling og prøving dette)
    Får da bedre plass til å lage en armrest som armen kan hvile i ved platebytte.
    Mvh Jan I
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Jan_I skrev:
    Har også lest at en på enkelte tangentialarmer kan være en fordel å en liten skjevhet innover .
    Bør jo ha muligheter for å experimentere uansett.
    Mvh Jan I
    Det er sånt man finner ut av etter hvert.
    Ledningene vil jo i praksis alltid øve et lite trykk på armen
    den ene eller den andre veien, og er vel derfor det største "problemet".
    Hvis du finner noen myke ledninger som passer til tangentialarmen er jeg takknemlig for tips.
    Forløpig fungerer akkurat det greit hos meg med ledningene lagt i en stor bue bak armen.


    Det er jo dessuten veldig få plater som har senterhullet "i senter".
    Som regel vil man se at armen beveger seg litt ut og inn ved hver hver omdreining av plata.

    ;)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    slowmotion skrev:
    Hvis du finner noen myke ledninger som passer til tangentialarmen er jeg takknemlig for tips.


    ;)
    Ja kompromisser uansett.
    Fikk noen rester av en armkabel hos sedj (her på forumet)
    Tror det er denne:
    http://www.vandenhul.com/cable/mcs-150m.htm
    Denne er litt tynnere og mykere enn den sølvkabelen jeg kjøpte hos deg.(ikke mye men dog... )
    ( hvis du får et godt tilbud så er jeg interessert i 4x70cm i forskjellig farge ved event felleskjøp)
    Mvh Jan I
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Sv: Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

    KJ skrev:
    Dere kan jo studere oppbygging og funksjon av lydpotter til biler og motosykler o.l. De har stort sett samme formål, demiping/utjevning av trykkvariasjoner uten å hindre luftflyten. Ift. luftsystemet til en tangential arm, så vil jeg tro at litt gjenomstrømningsmotstand mellom lydpotta og armen kan være en fordel. Et annet alternativ (eller supplement) kan være å montere en balong (eller sykkel slange el.) på en T-nippel etterfulgt av en gjenomstrømningsmotstand. Balongen vil oppføre seg som en kondensator, mens gjenomstrømningsmotstanden vil være det den er, ergo et lavpassfilter for luft.

    mvh
    KJ
    Har da laget en utjevningstank. Denne er laget i myk plast slik at den har litt ettergivenhet (a`la ballong)
    Har også lagt nedi litt filterskum for å få litt motstand (j.f.r- overstående innlegg)
    innløp nede og ut oppe. Har ikke testet denne,men håper den holder. Får se om jeg finner noe penere etterhvert.
     

    Vedlegg

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Så flott ut den fødetanken Jan_I! Nå er endelig MG-1 amene våre på vei over dammen. Håper å ha dem i løpet av uka. Etter omsider å ha fått tak i sporingsnummer fra vår danske nettshop, har vi sporet luftpumpene også. De har ligget på postens lager i Oslo i påvente av fortolling (uten at vi har fått muligheten for å velge å fortolle selv) siden 27/4, altså over 3 uker. Fantastisk! Og denne tjenesten er de vel frekke nok til å forlange betaling for.Det blir ny klage fra meg til posten. Sist gang, fikk jeg refundert hele frakten på platespilleren min, over 500kr. Frakt og fortollingsgebyrer forlanges refundert denne gang også! Forhåpentligvis, er både armer og pumper på plass og klar til bruk i løpet av helgen. Blir spennende å sjekke ut dette. Jan_I:Har du fått gjort deg opp noen lytteinntrykk som du kan dele med oss andre som venter i spenning?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn