Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei
    Da holder jeg på å prøve disse andre pumpene til min tangentialarm.

Dette ble mye pumper/ledninger/slanger/ T-stykker + + +

Kan ikke si jeg hører den store forskjellen. Kansje bassen ble litt mer kontant,men kan ikke si mer før videre testing.

En annen ting jeg har gjort er å træ på en O-Ring for enden av sleiden.
    Dette for å forhindre at armen glir av ved et uhell.
    Mvh Jan I

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    En annen ting er at jeg har tenkt å bytte ut denne (Rondo blue)

Med en slik for test

Har kun lånt denne for test, men jeg lurer på hva belastningsimpedans skal være til denne doriaen?

Mvh Jan I

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Grattis med spillende spiller Jan_I. Jeg har selv brukt Lyra Dorian i flere år nå. Den spiler best hos meg med en belastning på 100 Ohm eller deromkring. Har eksperimentert ganske mye med NLE riaa'en min, og funnet ut at jo høyere belastning jeg bruker, jo lysere låter den. I mitt oppsett er altså en mørkere klang, som jeg får med lav belastning å foretrekke! BTW hvis du vurderer å bytte pickupen din, burde du prøve å få kjøpt en av de dyrere Grado modellene på AudiogoN... Grado ref ref spiller ringer rundt min Dorian her i heimen i hvertfall. Men for all del, Dorian er en meget habil pickup! Jeg har min ennå, og tror ikke jeg kvitter meg med den med det første ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Takker Gut_man
    skal teste ut denne Doriaen så får en se etterhvert.
    Forresten hvilket stifttrykk havnet du på med Dorianen?
    Mvh Jan I

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Jan_I skrev:
    Takker Gut_man
    skal teste ut denne Doriaen så får en se etterhvert.
    Forresten hvilket stifttrykk havnet du på med Dorianen?
    Mvh Jan I
    Hmm, godt du spurte! Det stod på 3g, og det er alt for høyt. Vet ikke hva som har skjedd. Jeg må ha blingsa noe så grådig.... Mener jeg endte opp med 2g stiftetrykk når jeg satte opp pickupen skikkelig! Er det ikke 1,5-2g som er anbefalt fra Lyra? Jeg må rett og slett A-B teste pickupene mine igjen. Avviket i nåletrykk, kan ha hatt mye å si når jeg konkluderte forrige gang! Jeg skal finveie Lyra'en med min eminente digitale nåletrykks vekt, og komme tilbake med rapport!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.394
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hadde min gamle ven Stereo-Stig på besøk her om dagen, og vi gjekk inn som vanleg inn i djupe diskusjonar. Denne gongen var det pickuparmar og justering av desse som var tema. Stig har gjennom erfaring kome fram til at rette armar er betre enn S-forma, medan eg har funne ut at tangentialarmar er best, spesielt når det gjeld romoppleving (eller imaging, som den nynorskbrukande vossingen kallar det). Etter å ha drukke litt øl og krangla ei tid, konkluderte vi med at grunnen til at S-armane er så "dårlege", må vere dei (mange) kreftene ein stakkar (med meir eller mindre hell) prøver å kompensere ved å bruke anti-skating. Anti-skating gjer truleg vondt verre, ved å skape ein resonnans i armen fordi "anti"-krafta verkar bak opphengingspunktet, medan "styggekreftene" verkar framme i kontaktpunktet mellom stift og plate. Antiskating bør verke framme i pickuphuset, konkluderte vi og skåla med godt øl frå mystiske mikrobryggeri. Og kunne deretter bruke tida til å krangle om i kva grad tangentialarmar var det beste, eller om ein kunne oppnå det same ved å bruke ekstra lange armar, der vinkelfeilen vart såpass liten at det ikkje var bruk for anti-krefter....
    Dette har fått meg til å på ny uttrykkje mitt gamle ynskje om å teste ein spelar påmontert to armar som er identiske bortsett frå lengda, med identisk pickup (eller høve for lynraskt skifte), Helst ville eg hatt ein Clearaudio-spelar med 9 og 14" utgåve av Unify-armen (desse skiljast berre av ulik armbase og 3,7 gram effektiv masse), men det har så langt ikkje lukkast å finne ein sånn rigg.... 8) Men Stig har ein gammal SME 312, så vi lurer på om nokon der ute har 9"-utgåva av same som kan unnværast sånn på lag eit års tid, medan vi herjar med samanlikningar...
    (Problemet med ei slik utprøving, er at vi likevel ikkje vil verte einige om kva som er best av tangential og fastoppheng......men om det er liten skilnad på 9 og 12 tommar, er det grunn til å tru at problema ligg andre stadar enn på vinkelfeilen. Og då må vi sjølvsagt ha meir øl)

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei
    Etter først å ha tatt av armen og forsiktig fått av pickup ledningene fra pickupen
    så avmonterte jeg Ortofon Rondo bluen. ( Og tror dere ikke at en av ledningene gikk av pickup pluggen og jeg måtte frem med loddebolten :-X :-X 8) )
    Fine ledninger disse armkablene men så utrolig skjøre.
    Etter å ha loddet fast igjen så var det bare å påmontere doriaen.
    Måtte flytte armen litt bakover og flytte motvektsloddet litt fram.

Satte nålvekt til 1,7g og motstandsimpedans til 100ohm.
    så nå har jeg denne spillende:

Lytteinntrykk kommer etterhvert.
    Har dere noe inntrykk av VTA på dorian?

Mvh Jan I

Vedlegg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.734
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Jan_I skrev:
    .

Mvh Jan I

Jeg mener nå at flat arm eller ørlite negativ VTA låter best, synes kanskje at den får litt mere pondus med litt negativ VTA, skal bli artig og høre om du er enig med meg etterhvert.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Rudi skrev:
    Jan_I skrev:
    .

Mvh Jan I

Jeg mener nå at flat arm eller ørlite negativ VTA låter best, synes kanskje at den får litt mere pondus med litt negativ VTA, skal bli artig og høre om du er enig med meg etterhvert.
    Der er jeg faktisk enig med deg, den trengte det lille extra en fikk med litt negativ VTA
    Mvh Jan I

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Tror jaggu du har overbevist meg om å kjæle litt med Dorian'en min i helga Jan_I ;D Skal dobbelsjekke VTA og vekt. Brukte den utmerkede Fleichert dingsen (ikke sikker på at jeg har stavet doktorens navn riktig, men dere skjønner hva det er) til FallenA, og jeg var nøye med å få ting dead on.. Kjekt å kunne leke seg med to armer, to pickuper og to riaa trinn gitt ;D Hadde faktisk håp om å få FR64 armen og NLE'en til å spille bra med Dorian, for jeg har lekt med tanken på å oppgradere til en Helikon etterhvert. De dukker stadig opp på bruktmarkedet i det store utland. Lyra pickupene er en glitrende match til den forholdsvis tunge FR64 armen min. Har siklet litt på diverse VdH modeller, men er usikker på matchen (har ikke sjekket resonansfrekv. o.l). Noen som har gode forslag til andre alternativer som burde sjekkes ut, og som kan matche armen min som har 18g eff.masse?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.843
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    NÅLENS vinkel i rillen er interessant og IKKE om armen er vannrett eller ikke ???
    90 grader i sporet gjelder for titan i
    IMO
    Mvh

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.734
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    LMC skrev:
    NÅLENS vinkel i rillen er interessant og IKKE om armen er vannrett eller ikke ???
    90 grader i sporet gjelder for titan i
    IMO
    Mvh

Så man skal egentlig ikke bry seg mye med hvordan det låter bare NÅLENS vinkel i rillen er "riktig" ?? ;D ;D ;D........................ hvis man synes lyden blir bedre med litt negativ VTA så bruker man den innstillingen og hvis du LMC driter i hvordan det låter bare vinkelen din er riktig så er det det som funker best for deg.

S

slowmotion

Gjest
    Jan_I skrev:
    Hei
    Etter først å ha tatt av armen og forsiktig fått av pickup ledningene fra pickupen
    så avmonterte jeg Ortofon Rondo bluen. ( Og tror dere ikke at en av ledningene gikk av pickup pluggen og jeg måtte frem med loddebolten :-X :-X 8) )
    Fine ledninger disse armkablene men så utrolig skjøre.
    Etter å ha loddet fast igjen så var det bare å påmontere doriaen.
    Måtte flytte armen litt bakover og flytte motvektsloddet litt fram.

Satte nålvekt til 1,7g og motstandsimpedans til 100ohm.
    så nå har jeg denne spillende:

Lytteinntrykk kommer etterhvert.

Mvh Jan I
    Sånn apropos, istedet for de forferdelige kontaktene som vanligvis blir benyttet på ledningene til PUen,
    bruk heller kontakthylsene fra en D-Sub kontakt fra en gammel PC.
    Eller klipp opp en gammel skjermkabel.

Kontaktene er fjærbelastet og gullbelagte og passer akkurat inn på pinnene på PUen.

;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.843
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg har funnet ut at min titan i i airtangent låter best med nålen rett ned i sporet.om da armen er vannrett eller ikke....ja se DET driter jeg i.
    var bare ment som en påminnelse om at vannrett arm ikke nødvendigvis er det samme som å ikke ha noe negativ eller positiv helning.
    husk forresten at også vta endrer seg ved endring av nåletrykk
    med VENNLIG hilsen
    leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    LMC; hvordan sjekker du at diamanten sitter 90 grader ned i platerillen? Ikke for å kverulere, men jeg har undret meg på dette når jeg har lest om at man ikke bør stille VTA etter huset på pickup. Kjøper metoden glatt, da pickup huset's og armen's vinkel umulig kan ha mer å si for ytelsen til pickupen enn diamantens kontaktvinkel i vinylrillene. Akkurat Lyra pickupen min, har jeg syntes det var vanskelig å sette VTA på, nettopp fordi det har vært pickup huset jeg alltid har blitt anbefalt å sikte etter. Lyra bruker ikke noen 90 graders vinkler på sine hus!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.843
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg ser på den med sterk lupe og sørger for å fikle med vta til det ser ut som om den står rett ned i rilla
    tar gjerne utg.punkt i den "flate" delen av cantileveren der nålen er fastlimt.
    deretter tar jeg finjusteringen på øret
    dette er selvsagt lettere med fjernstyrt vta fra godstolen ;D
    dessuten har jeg en display som sier hvor jeg er hvis jeg roter meg bort
    nå drar jeg på bøljan blå
    ha en god helg
    mvh

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    LMC skrev:
    jeg ser på den med sterk lupe og sørger for å fikle med vta til det ser ut som om den står rett ned i rilla
    tar gjerne utg.punkt i den "flate" delen av cantileveren der nålen er fastlimt.
    deretter tar jeg finjusteringen på øret
    dette er selvsagt lettere med fjernstyrt vta fra godstolen ;D
    dessuten har jeg en display som sier hvor jeg er hvis jeg roter meg bort
    nå drar jeg på bøljan blå
    ha en god helg
    mvh
    Jeg har benyttet samme metode på min MG1 med godt resultat. Å gå ut i fra at rett VTA er positiv/negativ ved å se på arm / PU hus blir ikke helt riktig. Min Grado Statement er i tillegg tippet med VdH s1 nål, og er meget kritisk på dette området. Den skal ha en ørliten positiv VTA. Ved bruk av lupe fant jeg en meget ørevennlig innstilling, og brukte lytting for å fintune resultatet. Jeg har nå forskjellige VTA innstillinger alt etter hvilken tykkelse på platene.
    Trinnløs VTA justering, og digitalt micrometer gjør at denne jobben er meget enkel.

Forøvrig kan jeg desverre ikke justere med fjernkontroll fra godstolen da ;)

Hvilket vidunder bruker du LMC, som har denne muligheten?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.843
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    airtangent reference der 2 escapmotorer kjører armbasen op og ned
    på kontrollboksen til armen sitter luftjustering og en hitachidisplay som viser relativ vta ifht et fritt valgt 0-punkt.vta kan justeres ved og heve og senke armbasen ivalgfrie step ned til 0,5mm.
    når nålen er justert etter visuell måling,setter jeg et absolutt 0 punkt og kjører justeringen fex +/-2 mm til jeg synes deet låter bra.deretter kan jeg resette 0-punktet.fint når man ønsker å bytte pu:da kan du ha et ferdigjustert armrør med overheng,vekt etc og bare sette vta forskjellen rel0-punktet
    mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    hei superhkm
    Hvordan går det med ditt tangentialproject?
    Mvh Jan I

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    2
    Jan_I skrev:
    hei superhkm
    Hvordan går det med ditt tangentialproject?
    Mvh Jan I
    Jeg vil ikke si at det ligger på is, for jeg hadde uansett ikke ambisjoner om å komme noen vei før sommeren.
    Selve platespillerprosjektet ligger i forkant og samtidig langt bak skjema. Det eneste jeg har å vise til i stedet er en ny terrasse rundt bassenget til svigerforeldrene mine og en laaang ferie. ( Et sted det ikke regnet så fælt..)

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei superhkm
    Var det ikke slik at du hadde bare en sort armlodd ( det runde som er tredd inn på armen) ?
    Mvh Jan I

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    2
    Jan_I skrev:
    Hei superhkm
    Var det ikke slik at du hadde bare en sort armlodd ( det runde som er tredd inn på armen) ?
    Mvh Jan I

Slik var det Jan.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei
    Fikk ettersendt dette loddet som du har, men også et extra lodd lik det jeg har på min spiller
    (Det til høyre her. )

Da jeg synes dette loddet (vekta) lyder bedre enn den du har, så kan du få dette.
    ( obs: ikke så store forskjeller som med michell technovekta på rega 300 armen, men dog hørbart i bassen)
    Bare send meg navn og adresse ( har selvfølgelig slettet dette)
    så sender jeg vekta til deg fritt.
    Mvh Jan I

Vedlegg

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    2
    Jan_I skrev:
    Hei
    Fikk ettersendt dette loddet som du har, men også et extra lodd lik det jeg har på min spiller
    Da jeg synes dette loddet (vekta) lyder bedre enn den du har, så kan du få dette.
    ( obs: ikke så store forskjeller som med michell technovekta på rega 300 armen, men dog hørbart i bassen)
    Bare send meg navn og adresse ( har selvfølgelig slettet dette)
    så sender jeg vekta til deg fritt.
    Mvh Jan I
    Snille mannen. Du har PM.

hk

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Må si jeg har blitt kjempeinteressert i tangential etter å ha tittet gjennom denne tråden. Går det an å "slakte" min gamle SL1210 og bygge om til Tangential/luft?

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    HMM... ??
    Salg av den "gamle" tangentialarmen nå gut_man?
    Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei superhkm
    da er denne på tur til deg:

Håper du får armen opp å gå snart.
    Mvh Jan I

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Jan_I skrev:
    HMM... ??
    Salg av den "gamle" tangentialarmen nå gut_man?
    Mvh Jan I
    Det vurderes! Men drøyer nok til lykkerusen over min nyanskaffelse har blitt til en blek bakrus ;D Har lyst på platevaskemaskin, og kunne godt tenke meg å få finansiert en VPI HW-16.5 med salget av min nå overflødige arm! Vi får se hva som skjer. Skulle noen ha en god platevasker som de ønsker å bytte med en strøken tangentialarm med ekstrautstyr, er det bare å sende en pm ;)

L

lasse5214

Gjest
    Artig og lærerik tråd om tangentialarmer.
    Sånn en må jeg jo teste i sommer.

Lasse :)

boheinrich

Medlem
    Ble medlem
    03.01.2013
    Antall liker
    6
    Sted
    Viborg Danmark
    Torget vurderinger
    24
    Har scannet følgende artikel fra dansk High Fidelity fra først i 90 ,mailer gerne resultatet hvis nogen skulle være interesseret,det er nok bedst hvis det er en com mail da billederne fylder lidt
    P1020407.jpg

Med mange analoge hilsner

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn