Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Ja dette ser virkelig lekkert ut, kjenner det kribbler litt i kroppen nå.
    Hvordan vil dere sammenligne tangential armen mot deres gammle?
    Lurer litt på den totale kostnaden med tangential armen.
    Montering av tangential arm kan benyttes på spillere med fast oppheng?

    Vel, Gratis hyggelig at dere er fornødyde og det ser veelllddddig bra ut.

    :) Terje
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei superhkm
    Har du fått armen? Vi venter på egne bilder (selv om det er lagt ut av samme arm) ;)
    Har sendt litt "grunker" til deg for AN kablene superhkm.
    Har selv fått lakket litt på plinthet mitt



    Venter på spikes fra viablue (Xtreme cables) før jeg får gjort så mye mer
    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.171
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    2
    Jan_I skrev:
    Hei superhkm
    Har du fått armen? Vi venter på egne bilder (selv om det er lagt ut av samme arm) ;)
    Mvh Jan I
    joda, jeg har hentet den , og det ser lovende ut det hele, skal somle meg til bilder, fhtvis ikveld.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.171
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    2
    Plintet ditt ser kjempebra ut Jan !

    Her er ett bilde av min myervervelse før jeg setter meg på terrassen med madammen..



    det blir fler etterhvert, jeg lover !
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Takker superhkm :)
    Armen ser jo fin ut, men er det en annen type motvektslodd på din arm?
    Du ser jo hvordan dette er på min arm

    Her ser du det extra loddet også
    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.171
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    2
    Jan_I skrev:
    Takker superhkm :)
    Armen ser jo fin ut, men er det en annen type motvektslodd på din arm?
    Mvh Jan I
    Jepp, det er eneste forskjellen jeg har klart å finne, jeg har prøvd såvidt å "fyre " den opp, det virker som om friksjonen øker litt mot enden av arma ( eller fra starten av plata hvis den hadde vært montert ) men det kan skyldes manglende vatring. Jeg vil uansett vurdere å prøve med kraftigere pumpe etterhvert. Den skal jo stå i kjelleren , så støy er ikke noe problem.

    Jeg forstår ikke hvorfor bildet pixeleres forresten, ser jo helt firnt ut hos meg...
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei
    er litt plaget med dataen for tiden,så det blir litt pø om pø med innlegg.
    Fortsetter mitt platespillerprosjekt i denne tråden hvis dette er greit?
    Har nå endelig fått Viablue spiksene fra Xtreme-Cable (etter massiv forsinking fra postens side)
    og disse ser jo meget bra ut.
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Skal montere disse og da begynte jeg med islagsmutterne som fulgte med.
    Boret hull til disse og banket disse inn med en hammer (med en trebite mellom for ikke å skade gjengene)
    Fant noen blanke muttere og lyst tre for at disse skulle vises på bildet.




    Og da ble dette slikt:
     

    Vedlegg

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.925
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Så riktig så bra ut.....gjør nytten og vel så det ;)

    One Step Closer
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Takker :)
    Har også fått tak i 75cm Audio Note AN-300 tonearmsledning (Tusen takk superhkm)
    Helt ufattelig tynn og myk.
    Noen som har erfaring med hvilken måte som er best å avisolere disse med?


    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.171
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du avisolerer idet du lodder Jan, uten at jeg kan huske hvor jeg leste det,

    forøvrig, bare kjør på med prosjektet ditt for min del. Lekre spikes.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Da har jeg byttet ut armkablene med AN-300 kabler.
    Brukte loddebolten til å avisolere før lodding og dette gikk bra.
    Hadde ikke løse pickuptilkoblinger så jeg måtte "operere" noen ortofon kabler for disse.
    Ikke helt pent ,men det gjør nytten


    La også inn en tynn lett jordingsstrømpe inne i armen for å beskytte AN kablene ( se i utløpet av armen)


    Mye "pirk" men det gikk til slutt

    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Det ser riktig bra ut dette Jan! Nærmer du deg ferdig med armen? Gleder meg til å høre dommen.

    Mvh
    Kjetil
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei Kjetil
    Har enda å lodde noen plugger i andre enden på armkablene, men ellers tror jeg at jeg har nesten alt av deler.
    Tar dette sånn Pø om pø, så det går ikke så fort dette her.
    Mvh Jan I
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Tror jeg har funnet ut av "pluggproblematikken" til armen.
    Ville ha avtagbar arm og da bare MÅ en ha plugger det går an å løsne.
    Hadde tenkt på lemo plugg/feste, men da jeg kom over disse høyttaler pluggene som er forgylt
    så måtte jo dette prøves.


    Brukte andre siden på den lille pluggen da denne er rund. Det var bare å klemme denne litt sammen så satt denne ganske bra.


    Skal selvfølgelig ha beskyttelse over, men hva tror dere om denne løsningen?
    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.995
    Antall liker
    13.450
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bruk så tynt gods i lederne som mulig!
    tenk på bullet pluggene!
    clearaudio har noen dritfine fjærbelastede pu kontakter....cardas også
    sjekk partsconnexion
    IMO
    Mvh
    Leif
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Takker for tipset Leif
    Må teste ut armen før jeg invisterer for mye i den.
    Hva tror du er best pickup til denne armen ( tenker da på stivhet)
    Har forsåvidt alt fra megamykt til råstivt,så det er jo bare å prøve. Men tips her for førstemontasje er jo velkommen.
    Mvh Jan I
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.995
    Antall liker
    13.450
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    IKKE råstivt...ellers ok
    IMO
    Mvh
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    og et bilde hvor jeg har satt armføringen løst på.
    Mangler selvfølgelig lang nok gjennomføringsskrue til å sette fast armen med.( ikke lang nok)
    Alt dette ble faktisk utrolig tungt.


    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.995
    Antall liker
    13.450
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvorfor satte du ikke armen i bakkant? ???
    mye letter å betjene (slipper å løfte platen over armrøret)og fremfor alt og stille inn
    IMO
    Mvh
    Leif
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei
    Satte armen slik av 2 årsaker (minst) ;)
    1. Hvis jeg skulle hatt armen i bakkant så har hele spilleren blitt uforholdsmessig dyp.
    Dermed har jeg måttet hatt en meget dyp hylle for dette.
    2. Hvis du ser på betjeningen for armliften,så havner denne nå der det er mest hensiktsmessig å ha denne.
    ( lik andre armer)
    Jeg har spilleren ganske høyt på vegg, og med "armen" plassert bak blir den meget vrien å komme til.

    Jeg ser det ikke som noe hinder å løfte platene over armrøret
    Og å stille inn blir jo ikke noe problem. Hovedjustering gjøres mens jeg har spilleren på Arbeidsbordet.
    Forresten så blir VTA skruen også lettere å komme til ved en slik montasje jeg har nå.

    Som en ser kompromisser her også som innen all hifi
    Mvh Jan I
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Angående kontakter så har jo f.eks Elfa stort utvalg i mikrofonkontakter med 5 poler osv...
    Har du tenkt noe på slike løsninger?

    Ellers ville jeg rent personlig valgt slike D-kontakter som brukes til computerskjermer.
    De koster ikkenoe, fåes i alle mulige varianter og har ypperlige gullbelagte han/hun stikker.
    En slik hun D-kontakt festet på platespillern og en han kontakt på ledning med skrufester akkurat som en skjermkabel...

    Hunstikkene fra en slik plugg er også helt overlegene til å kople mot PUen...

    ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    4.687
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Angående kontakter så har jo f.eks Elfa stort utvalg i mikrofonkontakter med 5 poler osv...
    Har du tenkt noe på slike løsninger?

    Ellers ville jeg rent personlig valgt slike D-kontakter som brukes til computerskjermer.
    De koster ikkenoe, fåes i alle mulige varianter og har ypperlige gullbelagte han/hun stikker.
    En slik hun D-kontakt festet på platespillern og en han kontakt på ledning med skrufester akkurat som en skjermkabel...

    Hunstikkene fra en slik plugg er også helt overlegene til å kople mot PUen...

    ;)
    Hmmm ... «S-video» mini DIN kontakter finnes jo i alle mulige kvaliteter, inkl. varianter som har det kosmetiske med seg, Supra har vel noen i løs vekt.

    mvh
    KJ
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei
    Brukte bare slike "Høyttalertilslutninger" og dette funker over al forventning


    Men det beste var at nå har jeg en fungerende tangentialspiller med en rondo blue på




    Du store verden for en bass det var i denne komboen ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D

    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    30.153
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Å heisan!
    Dette ble jo kjempefint. :)
    Litt uvant å se armen den veien, men absolutt en logisk løsning (savner en "tommelen i været smiley her),
    gratulerer med pent utført arbeid. ;)

    Mvh

    Lagga
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    TAKK TAKK Lagga
    Nå er det en del støv på spilleren som jeg ikke har tatt bort etter boringen for armbasen.
    Bare MÅTTE komme fram med mine inntrykk.
    Hvis jeg skal si at jeg mangler noe på denne komboen så er det kansje litt "liv og punch" i
    mellomtonen.
    Nå kjenner jeg IKKE denne Ortofon Rondo Bluen så det kan jo hende det er denne som mangler dette ??
    MEN for en punch i bassen da mann ;D :D
    Skal se om jeg ikke får tatt bedre bilder når alt er på plass.
    Må bore noen hull igjennom sidevegger for kompressorene.
    Mvh Jan I
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Flott resultat da Jan_I. Godt du er fornøyd med lyden også! Fikk nytt headshell til min MG1 arm etter at jeg hadde et uhell og klarte å ødelegge det. Nytt på garanti, kjempeservice! I mellomtiden har jeg oppgradert digitalriggen min, og reservekomboen FR64fx og Lyra Dorian fikk skikkelig juling av CD platene.. Det var derfor meget tilfredsstillende å få MG1 armen og Grado ref ref opp å gå igjen. Gjett hva, samme klangsignatur som min nye dac/cd-drivverk åpenbarte seg ved vinylspilling ;D Varmt, dynamisk, superoppløst, lettflytende og deilig rett og slett. Jeg var ganske nervøs en liten stund kan man si.... Litt kjipt hvis vinylriggen jeg har lagt såpass mye tid, arbeid og penger i det siste året, skulle bli så til de grader banket lydmessig. Nå har jeg to habile avspillingskilder og kan variere mellom cd og vinyl uten å føle at det ene er i en annen divisjon...
     
    B

    break_out

    Gjest
    Spennede saker disse tangential armene, og logikken med å drive armen "riktig" i lp-sporet er jeg helt med på. Hva er de svake sidene med denne type design dersom det er noen?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke funnet andre svake sider med min arm, enn at den er avhengig av å være i absolutt vater for å fungere. Dette er en stor utfordring dersom man har flytende oppheng. Har akkurat vært på posten og hentet nytt armbord i et plastmateriale som en her inne på forumet har laget til meg. Det er noe av det "daueste" materialet jeg har kjent på. Kan umulig bli særlig med resonnanser i dette materialet. Blir spennende å høre om det har positiv virkning på lyden. Den provisoriske basen jeg bruker nå, er en tynn MDF plate på ca 5mm tykkelse...Skrøpelige greier!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Blir spennende å lese om du hører noen endringer i lyden ;)

    NB!
    Husk bilder ;D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Får se om jeg får tatt noen bilder. Er ikke min sterkeste side det vettu FallenA. Får se om jeg får sneket meg bort for å mekke litt på platespilleren min i løpet av dagen... Med regn og seks unger i hus som skal underholdes, er det ikke det enkleste å få til. Trenger dine lånte to noen å leke med, kan du jo ta turen innom. Så kan vi mekke litt imens ungene leker ;D Så du forresten vibrasjonsdempeplattformen jeg har kjøpt meg? Sjekk hi-fi generelt!!
     

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    Flott tråd. Kudos til alle som har bidratt. 8)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    He he, Rudi. Dette var litt kult. Jeg har også oppgradert digitalriggen med Andervik moddet DP dac. Jeg er dypt imponert over hvor godt denne spiller med min EMC spiller. Jeg har aldri hørt CD mediet gjengitt på dette nivået før. Ikke i nærheten! Har du lest OMF og Bergensmiljøet sine tester med Base drivverk/DP dac og EMM labs kombo? Fornøyelig lesing ;D. Jeg har imidlertid valgt å oppgradere på drivverk siden også. Et Base/Birger Lund Andersen moddet Forsell drivverk (Petter Dale's gamle, he he du har dac'en og jeg har transporten) er på vei i min retning... Er spent på hvor langt denne oppgraderingen drar digitalriggen oppover!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da var armbasen på plass og MG1 armen justert inn igjen. Først noen bilder som ble etterspurt:


    Så et par bilder av armbasen på plass med armen montert:



    Slik ser altså vinylriggen min ut akkurat nå. Beklager kvaliteten på bilder, men fotografering er langt fra min sterkeste side!
    Lytteinntrykk er kort og godt, en meget stor oppgradering. Alt virker roligere. Lydbildet er dypere og tydeligere. Bassen er mer punchy og med forbedret dynamisk kontrast. Hele klangbalansen ble noe mørkere med en behagelig mellomtone og en tilstedeværende diskant som ikke gjør så mye mer utav seg enn den skal. Den bare er der! Kan godt tenke meg som Rudi sier, at det største problemet for denne armen er at den er for billig. Nå har jeg jo på langt nær samme sammenligningsgrunnlaget som Rudi, men at kombinasjonen MG-1 og Grado ref ref, og for den saks skyld FallenA's Van den Huul tippede Grado Statement spiller fantastisk i denne armen, kan jeg skrive under på. Dynamikk, oppløsning og luftighet er stikkord som kjennetegner lyden. At digitalriggen min nok spiller hakket hvassere på noen parameter, får heller stå sin prøve. Lyttepanelet i Fidelity uttalte om kombinasjonen jeg spiller på akkurat nå (EMC og DP dac) at den spilte i klasse med Meitner's EMM labs kombo. Jeg personlig har ikke sammenliknet, men slår meg til ro med at jeg ikke trenger å få nevroser av den grunn. Uansett er det herlig å endelig ha MG-1 armen på stabilt og resonnansdødt underlag (ja jeg vet at alt har resonnanser, men her er ingen åpenbare slike som ødelegger prestasjonen). Tusen takk til Harald for eksepsjonelt godt utført arbeid :) Det var verdt å vente litt på!
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn