Da har XT 8F blitt høytidelig pakket ut og litt testet.
Når jeg hentet høyttalerne hos den lokale post i butikk så den ene esken slik ut:
Var mildt sagt noe spent på hvordan høyttaleren så ut etter denne håndteringen. Det hele ga et ekstra spenningsmoment ved utpakkingen.
Etter all hell var disse fantastisk vellagde høyttalerne ikke skadet selv om esken hadde fått ett par smeller.
Med litt beundring og nøye studering av detaljer kunne det nikkes anerkjennende at dette er en høyttaler som er bygget etter kvalitets prinsippet, med et øye for detaljer, og ikke kvantitet prinsippet.
Vi rigget til litt testing, merk at RF-83ene ikke har vikt vei, som ihuga Klipsch-mann er ikke det en lett ting å gjøre.
Det første som slår meg når vi begynner med litt rolig Bob Dylan er hvor lavt det spilles i forhold til Klipsch RF83. Må faktisk opp 7-9db høyere på forforsterkeren med Tannoy, men så har de også noe lavere følsomhet. Etter å ha landet på et passende test volum åpner det seg en svært så stor scene med høy oppløsning. Begge som er tilstede er skjønt enige i at det er en del ting som kommer tydeligere frem i Bob Dylan låta - Man in the Long Black Coat, litt uenige i om hvorvidt det kan høres nye detaljer i låten eller ikke. Uansett, Tannoy spiller med stor scene og med høy oppløsning. Vi spiller en del låter i sjangeren og synes det spilles behagelig og engasjerende. Men opplever vokalen som noe dempet i forhold til resten. Om dette er noe som kommer etter en del innspilling, bedre plassering vet jeg ikke, men håper det.
Vi bytter over til Infected Mushroom og litt rock med Clutch. Begge sjanger spiller igjen svært så engasjerende, oppløst og med scene. Men vokalen til Neil Fallon kommer ikke så tydelig frem i forhold til resten. Og det merkes at bassen, satt opp mot RF-83, er lite fysisk. Når det spilles Infected Mushrom - Avratz, er jeg vant med at bassen tar litt tak, selv på litt moderat volum. Men samtidig oppleves det ikke som at bassen mangler, tvertimot, det spilles mye bass fra XT 8F, den er bare ikke fysisk. Noe som er positiv hvis man ønsker å spille med litt volum uten å vekke hele huset med risting. Så både en pluss og en liten minus, men ikke verre enn at det løses med en litt god sub ved siden av.
Testing gjort så langt har vært noe begrenset, men alt i alt, Tannoy er en høyttaler som overbeviser stort med sin høye oppløsning og scene, og ikke minst superb bygge kvalitet, detaljer og finish.
Så langt fornøyd, men må gjøre mer testing fremover. Og blir det Tannoy, må jeg nok gå Tannoy hele veien i kinorommet.