Som en liten sidehistorie om ødelagte elementer og ventetid kan jeg jo bidra min egen bestilling av ny dome til Celestion SL6 på Hifi Klubben tidlig på nittitallet. Klubben forklarte at de kun lager de elementene en uke i året eller noe slikt, så jeg måtte vente i over et halvt år før de kunne levere varene fra den dagen jeg bestilte. Siden det var mine eneste høyttalere på det tidspunktet var det en frustrerende periode. Det kom riktignok lyd ut av den gamle domen, men den var trykket inn så den måtte ut.
Jøss, det er nesten ikke til å tro at slikt går an... Tida med den gamle regelen om å ha/kunne skaffe deler til en vare i minimum 10 år etter produksjonsstopp er åpenbart glemt, gjemt og forduftet. Heretter bør man nesten forlange å få en underskrevet kontrakt med butikken, der det bekreftes at "denne vare garanteres å kunne skaffes deler til i x antall år, med rimelig leveringstid og max x dager". Har vel en viss tro på at mange butikker i dag, særlig innen elektronikk og hobby, bryr seg katten i hvilken grad det fins deler tilgjengelig fra leverandørnivå, særlig de store kjedene. Det er kun èn ting som gjelder, nemlig å selge nytt, nytt, nytt. Sjøl har jeg jo tross alt vært heldig som kom i mål etter "kun" 5 uker. Men lar folk være å klage, blir det i hvertfall ikke bedre, og det er vi dessverre verdensmestre i her i Norge, å ikke klage, enten det gjelder dårlig mat på ymse restauranter, alle mulige slags varer som ikke holder det de lover, eller drøssevis av forbruksartikler og tjenester som har en pris hinsides all fornuft. Vi godtar det meste her i landet dessverre, og da sklir ting ut i ren kynisme og spekulativ salgsteknikk, der salget kun dreier seg om å pøse ut varer fra hylla/pallen fortest og så dyrt som mulig. Når så kunden kommer tilbake med varen (selvsagt akkurat etter at garantien gikk ut) sin for reparasjon er svaret enkelt, - neeei, den er dessverre gått ut av produksjon, så den finnes det ikke deler til, og selger har sin rygg dekket
- meeen se her, denne er en nyere og bedre utgave av din gamle, kjøp den du, så "garanterer jeg" deg at du slipper å oppleve problemer igjen -... Og hva gjør kunden, joda, slår til, og glemmer naturligvis å be om en skriftlig garanti for det selgeren nettopp lovte, og butikken jubler nok en gang. Salg salg salg.... Deler, reparasjon, hva var nå det igjen...? Nei, all utvikling er ikke god utvikling, og det får man føle i stadig større grad, også vi som holder på med haifi!