TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • peraopp

    Medlem
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    6
    Antall liker
    5
    Lurer på hvor det er mulig å grave opp et par Glenair 15? Noen som har tips eller skal kvitte seg med selv?
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.721
    Antall liker
    904
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    litt off topic driver å spille inn min nye Rel Britannia b2, har en B2 fra før så nå spilles det i riktig stereo:) passer som hånd i hanske med mine tannoy Sandringham se. utrolig lett å intergrere og musikken har blitt mye gøyere:)
     
    T

    TLN

    Gjest
    Lurer på hvor det er mulig å grave opp et par Glenair 15? Noen som har tips eller skal kvitte seg med selv?
    Artig at du ble tent på Tannoy etter at du var hos meg for å handle Arendal Subwoofer :)
    Jeg må bare si at jeg er svært svært fornøyd med Tannoy Arden, de har en spillestil og fundament som er helt rått.

    Vil tro at Glenair 15 vil levere mye av den samme gleden, så lykke til i jakten. Det fine er at Arendal Subwoofer 2 spiller helt rått sammen med de. Jeg har delt min på 45hz.

    Et lite bilde bare for å friste litt :)
    Arden.jpg
     

    peraopp

    Medlem
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    6
    Antall liker
    5
    Lurer på hvor det er mulig å grave opp et par Glenair 15? Noen som har tips eller skal kvitte seg med selv?
    Artig at du ble tent på Tannoy etter at du var hos meg for å handle Arendal Subwoofer :)
    Jeg må bare si at jeg er svært svært fornøyd med Tannoy Arden, de har en spillestil og fundament som er helt rått.

    Vil tro at Glenair 15 vil levere mye av den samme gleden, så lykke til i jakten. Det fine er at Arendal Subwoofer 2 spiller helt rått sammen med de. Jeg har delt min på 45hz.

    Et lite bilde bare for å friste litt :)
    Vis vedlegget 479187
    Hehe, dårlig gjort egentlig. Fikk satt opp subwooferen skikkelig i går, veldig fornøyd :)
    Må bare smøre meg med tålmodighet ser det ut som, er ikke så mange av disse parene ute på markedet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan spiller Arden hvis de trekkes av Yamahas beste forsterker A-S3000? noen som har hørt den kombinasjonen eller kan komme med en kvalifisert gjetning? Antar det stort sett er Luxman som brukes inne på Stereofil, men Yamaha virker å gi omtrent like mye lydkvalitet for en rimeligere penge.
     

    julius0377

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2010
    Innlegg
    41
    Antall liker
    67
    Sted
    Østlandet
    Stereofil har både A-S3000 og Arden i utstilling, så en demolytt burde være lett å få til hvis du er i nærheten av butikken en dag.


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
    T

    TLN

    Gjest
    Hvordan spiller Arden hvis de trekkes av Yamahas beste forsterker A-S3000? noen som har hørt den kombinasjonen eller kan komme med en kvalifisert gjetning? Antar det stort sett er Luxman som brukes inne på Stereofil, men Yamaha virker å gi omtrent like mye lydkvalitet for en rimeligere penge.
    Godt spørsmål. Jeg kan forsåvidt bare snakke for hvordan en Yamaha prossessor med ATI effektforsterker fungerer, og det er knallbra, altså bedre enn hvordan jeg opplevde de hos Stereofil med Luxman. Men det er flere ting som spiller inn her. Men at økt effekt har en positiv innvirkning på kontrollen er jeg ikke i tvil om.

    Jeg vil anta at Yamaha A-S3000 har en noe varmere klang enn hva Luxman hadde. Mulig den også besitter noe mer effekt som vil gi litt bedre kontroll på bassen ved høyere volum. Men jeg kjenner ingen av de godt nok til å si noe bombesikkert her.

    Mulig Stereofil har en Yamaha der som kan testes på et par Cheviot for å gi en pekepinn på hvor det bære...

    Tror jeg det vil fungere bra, ja så absolutt!
     
    T

    TLN

    Gjest
    Stereofil har både A-S3000 og Arden i utstilling, så en demolytt burde være lett å få til hvis du er i nærheten av butikken en dag.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Hvis de har fått inn igjen Arden så burde jo det være en smal sak å få til. Vil definitivt anbefale en prøvelytt på Arden.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbakemelding!

    Bor vel omtrent 60 mil unna så det blir ikke denne uka for å si det slik :) Men har i økende grad fått 'fot' for forsterkerne til Yamaha, de høster mye heder og ære og ser ut som en million. Og Arden har 'presence' så det holder...

    Er jo ute etter en varm, fyldig og generelt godmodig klang så dette kan virkelig være noe og gå etter. Har et par sf Cremona nå som er virkelig gode, men det tåles enda mer dreimoment og bunndrag her...

    Det må bli en oslotur etter hvert, regner med de kan sette opp til test med litt varsel på forhånd.
     

    peraopp

    Medlem
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    6
    Antall liker
    5
    Stereofil har både A-S3000 og Arden i utstilling, så en demolytt burde være lett å få til hvis du er i nærheten av butikken en dag.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Hvis de har fått inn igjen Arden så burde jo det være en smal sak å få til. Vil definitivt anbefale en prøvelytt på Arden.
    Fikk indikert 6 måneders leveringstid på Arden fra Stereofil: sitat fra mail:

    "Hei Per Kristian,

    og takk for henvendelsen. Det er en litt spesiell situasjon rundt Legacy serien til Tannoy, da de rett og slett ikke klarer å produsere i tritt med etterspørselen. Dette betyr i praksis at det nå er ca 6 måneders leveringstid på Arden.

    Jeg hørte med en kollega, og vi er blitt lovet to par innen kort tid hvorav det ene ble solgt til fullpris i stad. "


    Dette betyr nødvendigvis ikke at de ikke har noen på demo, kanskje lurt å ringe på forhånd dog.
     
    T

    TLN

    Gjest
    Stereofil har både A-S3000 og Arden i utstilling, så en demolytt burde være lett å få til hvis du er i nærheten av butikken en dag.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Hvis de har fått inn igjen Arden så burde jo det være en smal sak å få til. Vil definitivt anbefale en prøvelytt på Arden.
    Fikk indikert 6 måneders leveringstid på Arden fra Stereofil: sitat fra mail:

    "Hei Per Kristian,

    og takk for henvendelsen. Det er en litt spesiell situasjon rundt Legacy serien til Tannoy, da de rett og slett ikke klarer å produsere i tritt med etterspørselen. Dette betyr i praksis at det nå er ca 6 måneders leveringstid på Arden.

    Jeg hørte med en kollega, og vi er blitt lovet to par innen kort tid hvorav det ene ble solgt til fullpris i stad. "


    Dette betyr nødvendigvis ikke at de ikke har noen på demo, kanskje lurt å ringe på forhånd dog.
    De er verdt hver eneste krone :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    1
    Kult at du synes de spiller glimrende på en AV-prosessor som pre, det lover jo veldig godt. Tror Legacyserien til Tannoy er noe mer varm og laidback i klangbalansen sammenlignet med de skinnmagre hønene som er på mote for tiden. Har hatt temmelig mange høyttalere innom og fellesnevneren for exitårsak er en lyd som diplomatisk kalles ‘svært åpen, detaljert og oppløst’ i testene, men som egentlig bare er tynn og lite artig å høre på lengden.

    Hadde et par Sandringham tidligere, de spilte bare Ok i anlegget mitt. Ga dem bort til eldstemann og de spiller faktisk mye bedre på en rimelig Onkyoforsterker hos ham. Har forstått det slik at Legacy er noe varmere i klangen enn Prestige. Så at det er et halvårs ventetid på Arden & co er ikke rart. Tror markedet mangler gode høyttalere med et annet lydideal enn det gjengse. Antakelig en genistrek av Tannoy dette!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.736
    Antall liker
    11.318
    Torget vurderinger
    2
    Kult at du synes de spiller glimrende på en AV-prosessor som pre, det lover jo veldig godt. Tror Legacyserien til Tannoy er noe mer varm og laidback i klangbalansen sammenlignet med de skinnmagre hønene som er på mote for tiden. Har hatt temmelig mange høyttalere innom og fellesnevneren for exitårsak er en lyd som diplomatisk kalles ‘svært åpen, detaljert og oppløst’ i testene, men som egentlig bare er tynn og lite artig å høre på lengden.

    Hadde et par Sandringham tidligere, de spilte bare Ok i anlegget mitt. Ga dem bort til eldstemann og de spiller faktisk mye bedre på en rimelig Onkyoforsterker hos ham. Har forstått det slik at Legacy er noe varmere i klangen enn Prestige. Så at det er et halvårs ventetid på Arden & co er ikke rart. Tror markedet mangler gode høyttalere med et annet lydideal enn det gjengse. Antakelig en genistrek av Tannoy dette!
    Du har ikke ganske enkelt for mange harde flater i rommet ditt?

    For øvrig kunne jeg foreslå at du prøver ut et par MonoPulse. Ikke koster de skjorta, og om de låter hardt, er det neppe deres feil.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    1
    Nei eneste harde flate er himlingen. Ellers er det teppeflis på hele gulvet og bokhyller fra vegg til vegg/ gulv til tak (audiofil bokorm) på tre av veggene. Men du kan likevel være inne på noe da lyden hardner til med en gang jeg er over middels lydnivå. Altså at tidligrefleksjoner fra himlingen blander seg med direktelyden og gir en massivitet i øvre mellomtone. Men uansett er jeg helt klart i leiren for varm, laidback klang og ikke i ultraoppløst sprett-og-hopp. Greier ikke å høre på fremoverlent lyd, nesten uansett sjanger og omstendigheter. Ikke så mye at jeg er et basshode, men jeg synes at veldig mye musikk er for fremtredende i øvre mellomtone/nedre diskant. Om det er anlegg eller rommet eller innspillingene er jeg ikke sikker på. Mitt klangideal er nok mye mer nittitalls enn dagens da, det hører med til historien.

    Tipset om Monopulse er mottatt med takk. Har et par Sonus faber Cremona nå som slett ikke er så verst, jeg skal gi de litt utprøving en stund nå først.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    1
    Det som er litt spennende med Legacy-serien er at den er varm og fyldig i klangen, har inntrykk av at de fleste høyttalere av denne kategorien (lettdrevne, stort membranareal, bred og grunn kasse med stort volum) er spretne og dynamiske med fremoverlent klang og ofte en bassrespons som ikke helt står i stil med den digre bassen. Tenk Jbl, cornwall etc.

    Så Arden skal uansett sjekkes ut ved første anledning:)
     
    Sist redigert:

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Det som jag föll för direkt med cheviot var kicken i ljudet som de flesta andra jag hört har saknat.
    Varma och lättlyssnade tyckte jag att de verkade, så de borde passa perfekt till den typen av musik som man automatiskt hoppar över idag,så dessa är verkligen något som jag längtat efter en stund.
     
    T

    TLN

    Gjest
    Det som er litt spennende med Legacy-serien er at den er varm og fyldig i klangen, har inntrykk av at de fleste høyttalere av denne kategorien (lettdrevne, stort membranareal, bred og grunn kasse med stort volum) er spretne og dynamiske med fremoverlent klang og ofte en bassrespons som ikke helt står i stil med den digre bassen. Tenk Jbl, cornwall etc.

    Så Arden skal uansett sjekkes ut ved første anledning:)
    Arden er første høyttaler siden jeg hadde Focal - JM Lab Electra 946 for 10+ år siden hvor jeg ikke nødvendigvis føler at jeg trenger/må ha en subwoofer i tillegg.
    Men en godt integrert kvalitetssub gjør mer eller mindre godt uansett høyttalere. Men da snakker jeg godt integrert. Derfor har jeg det nå også, men måtte ikke hatt det for å være happy. De spiller med et voldsomt skyv i bassen med god respons til ca 25hz i mitt rom. Selv om de begynner å rulle av rundt 35hz. Jeg har valgt å kjøre de som lukket (alle plugger i)

    Mine forrige Arendal Sound 1723 Tower (4x8") var ikke i nærheten av bassresponsen i Arden :) Her er det smekk og trykk i basstrommer, skarptrommer, bassgitar, ståbass, orgel og synth :)
     
    Sist redigert:

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Stereofil har både A-S3000 og Arden i utstilling, så en demolytt burde være lett å få til hvis du er i nærheten av butikken en dag.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Hvis de har fått inn igjen Arden så burde jo det være en smal sak å få til. Vil definitivt anbefale en prøvelytt på Arden.
    Fikk indikert 6 måneders leveringstid på Arden fra Stereofil: sitat fra mail:

    "Hei Per Kristian,

    og takk for henvendelsen. Det er en litt spesiell situasjon rundt Legacy serien til Tannoy, da de rett og slett ikke klarer å produsere i tritt med etterspørselen. Dette betyr i praksis at det nå er ca 6 måneders leveringstid på Arden.

    Jeg hørte med en kollega, og vi er blitt lovet to par innen kort tid hvorav det ene ble solgt til fullpris i stad. "


    Dette betyr nødvendigvis ikke at de ikke har noen på demo, kanskje lurt å ringe på forhånd dog.
    Det var antagelig jeg som kjøpte det ene paret:cool:
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.244
    Antall liker
    3.265
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Det som er litt spennende med Legacy-serien er at den er varm og fyldig i klangen, har inntrykk av at de fleste høyttalere av denne kategorien (lettdrevne, stort membranareal, bred og grunn kasse med stort volum) er spretne og dynamiske med fremoverlent klang og ofte en bassrespons som ikke helt står i stil med den digre bassen. Tenk Jbl, cornwall etc.

    Så Arden skal uansett sjekkes ut ved første anledning:)
    Arden er første høyttaler siden jeg hadde JM Lab Electra 946 for 10+ år siden hvor jeg ikke nødvendigvis føler at jeg trenger/må ha en subwoofer i tillegg.
    Men en godt integrert kvalitetssub gjør mer eller mindre godt uansett høyttalere. Men da snakker jeg godt integrert. Derfor har jeg det nå også, men måtte ikke hatt det for å være happy. De spiller med et voldsomt skyv i bassen med god respons til ca 25hz i mitt rom. Selv om de begynner å rulle av rundt 35hz. Jeg har valgt å kjøre de som lukket (alle plugger i)

    Mine forrige Arendal Sound 1723 Tower (4x8") var ikke i nærheten av bassresponsen i Arden :) Her er det smekk og trykk i basstrommer, skarptrommer, bassgitar, ståbass, orgel og synth :)
    Fikk høre Cheviot lørdagen som var. Spilte bra må jeg si :)
    Herlig energi i spesielt mellomtonen. Kjente det vibrerte i stolen og brystkassa gitt :)

    Men gikk ikke så dypt så regner med at Arden er noe helt annet i bunnen.
    Noen vil kanskje si at de er litt mørk i klangen men det er nå smak og behag.
    Jeg likte nå lyden veldig godt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.868
    Antall liker
    2.851
    Torget vurderinger
    1
    Disse gir seg vel egentlig ikke ut for å være nøytrale og det mener jeg er en bra ting. Viktig å ha høyttalere på markedet med ulik klang. Nå for tida virker det som alle har samme klangideal og da blir det lite å velge i for den som vil ha noe annet. Kudos til Tannoy for at de tør å lage en serie som frir til vintagefolket;D
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    3.759
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har vært på en liten signingsferd og hørt diverse hos forskjellige butikker, herunder Cheviot. Virkelig nydelige høyttalere....
     
    T

    TLN

    Gjest
    Du får en noe strammere/tightere (tørrere) bass ved å kjøre plugget, men de ruller av litt tidligere enn om de er åpne.
    For bassfreaker er det ingen vits å plugge de, men liker du stram og kontant bass så er det veien å gå.
    De er forsåvidt ganske stramme å fine uten plugger også, men i rommet mitt synes jeg det fungerer best med pluggene i.

    Men muligheten for å tune litt selv er velkommen, for alle rom har litt forskjellig respons.
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Cheviot er flotte høyttalere. Og absolutt ikke noe sinke i bassområde, men de som er veldig godt vant vil kanskje savne noe der. Klangen kan beskrives som varm (ser noen bruker "mørk" her, men jeg forstår hva de mener), men den kan justeres med diskant avrunning og diskant energi. Jeg har prøvd meg frem og bruker +1,5 dB på diskanten. +3 ble for "skrikende" på noen innspillinger for meg. Holder på å eksperimenterer med avrullingen, men det blir mest høring på musikk, så eksperimenteringen lider :). Uansett, hvis du syns de umiddelbart høres litt varme ut, så sjekk de ut med ulike innstillinger, synd å gå glipp av slike flotte høyttalere etter "bare" en butikklytt.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fikk tak i et 6 mnd gammelt par V4i for 700,- som jeg koblet opp med en eldre Yamaha surroundreceiver. Mer lyd for pengene tror jeg man skal lete lenge etter. Ikke hørt så mye, men finner ikke så mye å plukke på til prisen. Skulle gjerne prøvd de på en god forsterker, godt fornøyd med kjøpet hvertfall!
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Har väntat över 3 månader på mina cheviot nu och börjar bli ”dritt lei” om man säger..
    Vad ska man med högtalare när våren snart är här? Då ska man ju inte sitta inne och spela...
    Börjar nästan fundera på att avbeställa om de inte klarar att producera efterfrågningarna.
    Det va då våldsamt va legacy serien blev populär!
    Vill ha men tappar intresset när saker tar tid :(
     

    Totalsindre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    8
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vurderer å skaffe meg Tannoy høyttalere på nytt.

    Jeg har et eget rom som er ca 3,7m i bredden og 3,5m i dybden og takhøyde på 205cm, så ikke så veldig stort rom.
    Gulvet har vegg til vegg teppe, alle vegger er i gips, unntatt vegg bak lytteposisjon som er en murvegg.

    Det jeg har et håp om er at tannoy med dc element vil passe veldig bra her. Men er rommet stort nok til å ha turnberry, Kensington eller kanskje cheviot ?
    Har noen andre erfaringer med lite rom og noen av disse høyttalerne?
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.244
    Antall liker
    3.265
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Har nok vært med en stund den der :)

    Mer info rundt forsterkeren finner du her, må bla deg litt nedover på siden.

    tannoy
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.244
    Antall liker
    3.265
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat.

    Har aldri hørt en Tannoy forsterker så aner ikke hvordan disse spiller.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Trondheim
    Da har det ankommet noen Tannoy prestige st 200 superdiskant i hus, gleder meg til å få koblet dem opp til Sandringham:)
    Gratulerer. Blir spennende å høre hva du synes om å legge til superdiskanter til høyttalerne dine. Jeg spiller på Kensington SE på tredje året. Har aldri savnet noe oppover, m.en man vet jo aldri... Forøvrik storfornøyd med Tannoy, beste ht jeg har hatt :)


    A2A44E2F-8E4B-4ACF-94D5-223721D0892B.jpg
     
    Sist redigert:

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Äntligen!
    Cheviot i hus :)
    Tog nästan 4 trista långa månader.
    Hoppas att inspelningen inte är lika lång...
    Grattis pak.k med et par fantastiske høyttalere. Du må nok regne med litt innspillingstid, speielt i bassen når det gjaldt mine. Men du verden, når det er gjort så har du kjøpt dine siste høyttalere :).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn