Tenkte jeg bare skulle tipse til de som ikke allerede har sett det: Det ligger et sett med brukte Tannoy Kensington på Finn.no. Jeg har ikke noe med salget å gjøre, men det er jo ikke en hverdagslige hendelse så her er det muligheter.
Egentlig. Ble litt skuffa når jeg leste det. Første gang de bruker slikt i markedsføringen. Manualen ligger som pdf på tannoy.com og der står det om cryobehandlingen: "One of the largest benefits is to the solder joints, which are traditionally an area of poor crystalline structure."SOEDAL skrev:Ja, den nye definition serien virker meget spennende, men hva er disse greiene med cryo-behandlede delefiltre? Ligger det ikke litt under Tannoys seriøsitetsnivå å bruke ressurser på slikt?
Bedre loddinger med cryo? Vel, om de sier det så... Blir likevel ganske så skeptisk. Noe av det jeg liker med Tannoy er den jordnære tilnærmingen de har på sine høyttalere. Sunne og gode konstruksjoner. Visse ideer har forsåvidt vært litt far out, som supertweeterne deres. Jeg mener, en coaxenhet med en separat diskant 30cm over coaxens senter? Finn en feil.Wergeland skrev:Egentlig. Ble litt skuffa når jeg leste det. Første gang de bruker slikt i markedsføringen. Manualen ligger som pdf på tannoy.com og der står det om cryobehandlingen: "One of the largest benefits is to the solder joints, which are traditionally an area of poor crystalline structure."SOEDAL skrev:Ja, den nye definition serien virker meget spennende, men hva er disse greiene med cryo-behandlede delefiltre? Ligger det ikke litt under Tannoys seriøsitetsnivå å bruke ressurser på slikt?
Kan denne cryo-behandlingen herde loddinger? Jeg aner ikke.
Det er nettopp det jornære image til Tannoy som er årsak til at jeg tror cryo kanskje har noe for seg, merk at jeg bare tror dette for jeg har ingen anelse om det faktisk er noe vits.SOEDAL skrev:Bedre loddinger med cryo? Vel, om de sier det så... Blir likevel ganske så skeptisk. Noe av det jeg liker med Tannoy er den jordnære tilnærmingen de har på sine høyttalere. Sunne og gode konstruksjoner. Visse ideer har forsåvidt vært litt far out, som supertweeterne deres. Jeg mener, en coaxenhet med en separat diskant 30cm over coaxens senter? Finn en feil.
Ja, det var dette jeg også mente, at hvis Tannoy først sier det, så er det kanskje noe i det, men jeg er skeptisk likevel. Hadde det vært et annet høyttalerfirma så hadde jeg vært enda mer skeptisk.Are E skrev:Det er nettopp det jornære image til Tannoy som er årsak til at jeg tror cryo kanskje har noe for seg, merk at jeg bare tror dette for jeg har ingen anelse om det faktisk er noe vits.SOEDAL skrev:Bedre loddinger med cryo? Vel, om de sier det så... Blir likevel ganske så skeptisk. Noe av det jeg liker med Tannoy er den jordnære tilnærmingen de har på sine høyttalere. Sunne og gode konstruksjoner. Visse ideer har forsåvidt vært litt far out, som supertweeterne deres. Jeg mener, en coaxenhet med en separat diskant 30cm over coaxens senter? Finn en feil.
Nå er jo supertweeteren del veldig høyt så plasseringen har nok ikke så mye å si egentlig, blir det veldig langt opp i frekvens så mister vi litt retningsbestemmelsen slik som med de laveste tonene. Men jeg er enig i at det blir litt feil, blir liksom ikke ekte dual concentric. Hvorfor ikke bare hive inn en diskant som spiller laaangt opp i selve DC konstruksjonen? Jeg har jo noen 2-veis tannoy som spiller til 38kHz (ikke DC) så de kan hvis de vil...
A
Supertweeterne er jo først å fremst laget for Prestige-serien. Mange av de gamle diskant-enhetene ga seg velrundt 18khz. De som er i produksjon i dag, tror jeg strekker seg til 22-25khz. Autograph Mini klatrer vel godt over 50khz? Glenair høytalerne er linjeære opp til 35khz. Det samme er Revolution og nye Definition. Ikke det samme behovet for supertweetere lenger.SOEDAL skrev:Ja, det var dette jeg også mente, at hvis Tannoy først sier det, så er det kanskje noe i det, men jeg er skeptisk likevel. Hadde det vært et annet høyttalerfirma så hadde jeg vært enda mer skeptisk.Are E skrev:Det er nettopp det jornære image til Tannoy som er årsak til at jeg tror cryo kanskje har noe for seg, merk at jeg bare tror dette for jeg har ingen anelse om det faktisk er noe vits.SOEDAL skrev:Bedre loddinger med cryo? Vel, om de sier det så... Blir likevel ganske så skeptisk. Noe av det jeg liker med Tannoy er den jordnære tilnærmingen de har på sine høyttalere. Sunne og gode konstruksjoner. Visse ideer har forsåvidt vært litt far out, som supertweeterne deres. Jeg mener, en coaxenhet med en separat diskant 30cm over coaxens senter? Finn en feil.
Nå er jo supertweeteren del veldig høyt så plasseringen har nok ikke så mye å si egentlig, blir det veldig langt opp i frekvens så mister vi litt retningsbestemmelsen slik som med de laveste tonene. Men jeg er enig i at det blir litt feil, blir liksom ikke ekte dual concentric. Hvorfor ikke bare hive inn en diskant som spiller laaangt opp i selve DC konstruksjonen? Jeg har jo noen 2-veis tannoy som spiller til 38kHz (ikke DC) så de kan hvis de vil...
A
Dette med supertweeteren blir bare helt feil. Enig i noe av det du skriver, jeg forstår bare ikke at en fabrikant av coaxenheter vil tilføre høyttalerne sine en ekstra diskant som står plassert 30cm off axis og som spiller med 6db fall. Supertweeterne til Tannoy gir mye lyd fra seg også under 10KHz. Utfasinger blir liksom bare fornavnet.
Ja, de enkeltstående supertweeterne er vel mest beregnet på de store prestigemodellene, men Tannoy leverte jo for noen år siden flere komplette serier hvor supertweeter var innebygget og spillte sammen med en DC-enhet. Virket veldig rart og unødvendig på meg.Wergeland skrev:Supertweeterne er jo først å fremst laget for Prestige-serien. Mange av de gamle diskant-enhetene ga seg velrundt 18khz. De som er i produksjon i dag, tror jeg strekker seg til 22-25khz. Autograph Mini klatrer vel godt over 50khz? Glenair høytalerne er linjeære opp til 35khz. Det samme er Revolution og nye Definition. Ikke det samme behovet for supertweetere lenger.SOEDAL skrev:Ja, det var dette jeg også mente, at hvis Tannoy først sier det, så er det kanskje noe i det, men jeg er skeptisk likevel. Hadde det vært et annet høyttalerfirma så hadde jeg vært enda mer skeptisk.Are E skrev:Det er nettopp det jornære image til Tannoy som er årsak til at jeg tror cryo kanskje har noe for seg, merk at jeg bare tror dette for jeg har ingen anelse om det faktisk er noe vits.SOEDAL skrev:Bedre loddinger med cryo? Vel, om de sier det så... Blir likevel ganske så skeptisk. Noe av det jeg liker med Tannoy er den jordnære tilnærmingen de har på sine høyttalere. Sunne og gode konstruksjoner. Visse ideer har forsåvidt vært litt far out, som supertweeterne deres. Jeg mener, en coaxenhet med en separat diskant 30cm over coaxens senter? Finn en feil.
A
Dette med supertweeteren blir bare helt feil. Enig i noe av det du skriver, jeg forstår bare ikke at en fabrikant av coaxenheter vil tilføre høyttalerne sine en ekstra diskant som står plassert 30cm off axis og som spiller med 6db fall. Supertweeterne til Tannoy gir mye lyd fra seg også under 10KHz. Utfasinger blir liksom bare fornavnet.
Joda, man kan velge frekvensen det skal dempes fra. Problemet er at fallet er så slakt at man fremdeles har mye lydnivå på oktaven under. Om man demper fra 15KHz vil det fremdeles være mye energi på 7.5KHz. Dette kommer i tillegg til den vanlige diskantenheten og gir et øket diskantnivå totalt sett. Den store avstanden mellom supertweeter og DC-enheten vil i tillegg føre til utfasinger og ulinjæriteter i diskantresponsen.Are E skrev:Nå skal det jo være ganske mye muligheter for tweaking/konfig på supertweeterene, jeg vil tro at det ikke er meningen å ha noe særlig overlapping. Høres helt fjernt ut at de skal spille samme informasjon som diskantene i DC elementet.
A
Oslo2 skrev:Fant dette om prisen, men vet ikke om dette er riktig:
"The smallest model in the range, the standmount DC8, uses a single 20cm Dual Concentric driver and costs £2499 a pair, while the floorstanding DC8T, at £3999/pr, combines the same driver unit with an additional 20cm bass unit. The range-topping DC10T uses a 25cm Dual Concentric plus a bass unit of the same size, and will sell for £4999/pr."
Er for dyrt for meg så jeg har fortrengt prisene, men det var vel fra noen og tredve til drøye femti.Pengvim skrev:Hva blir ca-pris på Definition da?
Har bare lyst til å skyte inn at jeg har prøvet Supertweeteren på mange høytalere og de fungerer bra på de aller fleste konstruksjoner. Har selv TD 12 og det ville ikke vært den samme høytaleren uten. Hyggelig at det er flere enn meg som synes at de endringene som er fremtredende er andre steder enn i diskanten.Den ble opprinnelig laget for å mertse alle topmodellene til Tannoy Det sitter en verson av denne på Kingdom modellene. Det som er betenkelig er at de ikke er med til alle prestige høytalerene. Min resept er å prøve dem og eventuellt avskrive dem etterpåtimc skrev:Poenget med en supertweeter er vel i grunnen å jevne ut fase/impedans, like mye som frekvensresponsen.
-Tim
Ja, Superlink. Sølvkabler.Karre skrev:Finnes det dedikerte kabler til supertweeterne? Jeg mener å ha hørt noe om det - og trenger, kanskje?
mvh