Ja, kraften er det ikke noe å si påHar brukt Naim unitiqute på mine Arden, hvis man liker Naim lyden så forstår jeg at du er godt fornøyd - mer enn nok kraft!
![Tommel opp :thumbsup: 👍](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f44d.png)
![Smilende fjes med smilende øyne :blush: 😊](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f60a.png)
Ja, kraften er det ikke noe å si påHar brukt Naim unitiqute på mine Arden, hvis man liker Naim lyden så forstår jeg at du er godt fornøyd - mer enn nok kraft!
Som du ser innehaveren skriner nøkkel for å låse opp frontene, møbelvoks, manual, og under den øverste delen jumpere til singel eller bi wire, og et sett spikes.
Har du testet forskjell med og uten supertweeter?Hei igjen!
Kensington har en helt egen evne til å gjengi klang, og det profiterer akustiske instrumente på, alt fra stemmer til trommer. Som gammel trommis, får jeg "autentisk" tromme og cymbalklang. I tillegg funker de på alt fra elektronika til symfoniorkester, og er kapable til å levere lydtrykk på et nivå som burde tilfredstille selv ihuga hardrockentusiaster. Så jeg vil hevde at de er en komplett høyttaler, uten nevneverdig svakheter. Visste ikke at mitt 20 år gamle Proceed forsterkersett var i stand til å levere slik kvalitet. Tror jeg må heve lista betraktelig på forsterkersettet for å få noen betydelig forbedring. Men på tross av at høyttalererne er lettdrevne, ser det ut til at mine 150 watt ikke er i overkant. Da stua er ca. 50 kvadrat, skal det krefter til for å gi ønsket lydtrykk i lytteposisjon. Ved neste korsvei blir det heller mere krefter på forsterkersiden. Det blir sjelden for mye, hvis man da ikke mister kontrollen over volumknappen.
Elementet som tannoy har utviklet er genialt, men sannsynligvis kostbart.
Så hvis noen av dere vurderer en høyttaler i denne klassen, kan jeg gi min uforbeholdne anbefaling. Er selvfølgelig særdeles inhabil, men tror også at det finnes mange objektive faktorer som underbygger mine opplevelser.
Er nå på konsert i coranatider så ofte jeg vil, og å gå på konsert koster skjorta, spesielt når man som meg bor ved polarsirkelen. Det var det jeg fortalte kona; nå sparer vi en masse penger!
Nyt musikken!Vis vedlegget 674407
Morn. Dine Kensington er ikke identiske med mine. Er mine Kensington GR en videreføring av Kensington (standard).Helt enig med dine betraktninge rundt Kensingtons kvaliteter over her mr kensington. Og særlig etter at Accuphase ble spent fore her; hvilken oppløsning, holografi og dynamikk! Gåsehud
Vis vedlegget 676495
Forresten, hvor mange watt leverer fotrsterkeren?Helt enig med dine betraktninge rundt Kensingtons kvaliteter over her mr kensington. Og særlig etter at Accuphase ble spent fore her; hvilken oppløsning, holografi og dynamikk! Gåsehud
Vis vedlegget 676495
Akkurat. Kabelbytte er jo en både dyr og krevende prosedyre, og forbedring er i mikro klassen.Små justeringer, hovland kondisene ble det bl.a. slutt på så de er nok skiftet til noe annet i dine GR. Tannoy skulle visstnok starte fra scratch med blanke ark når de laget GR. Enten har de dårlig fantasi eller så fikk de bekreftet at opprinnelig Kensington ikke var så hundgale. Har hørt både GR og SE (som jeg har) og forskjellen var som et kabelbytte i mine ører; -ingen forskjell![]()
Du står ved det enda? Du sa det samme da jeg overtok dine gamle SE men det gikk inn på kontoen for potensiell selgerbullHar hørt både GR og SE (som jeg har) og forskjellen var som et kabelbytte i mine ører; -ingen forskjell![]()
Jeg har samme høyttalere som deg og kjører monoblokker på 24 W, funker gull det. Men nå er jo det å spille høyt et relativt begrep...Forresten, hvor mange watt leverer fotrsterkeren?
I neste omgang må nok mitt forsterkersett vike. Oppløsning og kontroll vil med all sannsynlighet øke betraktelig med en bedre forsterker. Men å velge for lite kraft virker ikke å fungere for meg. Spiller høyt når jeg digger elektronika, rock osv., og 150 w er absolutt ikke en watt for mye.
Nå er det forskjell på watt og watt, men i alle fall. Bedre med for mye enn for lite.
Det regner jeg med, er nok noen som kommer til og stå her mange år.Gratulere er kjempe fornøyd med mine gamle Arden.
Visst står jeg ved det skranglefant, men uansett lurt å ha en sånn konto som du har derDu står ved det enda? Du sa det samme da jeg overtok dine gamle SE men det gikk inn på kontoen for potensiell selgerbull![]()
Rett ut av esken er det helt utrolig hvordan disse spiller, satt de bare opp på måfå for og komme igang og her sitter jeg nå på tredje timen og bare spiller musikkSpiller fint -antar jeg?
Helt enig med deg der @Rallar! Spiller virkelig fint fra første stund. Og det er bare å glede seg, de spiller bare bedre og bedreRett ut av esken er det helt utrolig hvordan disse spiller, satt de bare opp på måfå for og komme igang og her sitter jeg nå på tredje timen og bare spiller musikk![]()
Det er nok ulike meninger om vinkling, og også preferanser. For min del blir deg et lite kompromiss ettersom jeg lytter mye også uten å sitte i sweetspot/sofaen. Optimalt ville jeg nok la ht krysse litt foran lytteposisjon, men nå krysser de omtrent lytteposisjon, kanskje til og med ørlite bak. Men da har jeg også et rimelig godt stereobilde når jeg oppholder meg andre steder i rommet. Nå er rommet mitt på nærmere 70m2. Litt kompromiss der altså, men har det fortsatt nokså prima i lytteposisjon. Det jeg egentlig prøver å si er at vinkling/avstand også kan handle om hvordan man bruker sakene i det daglige, ikke bare hva som er 100% optimalt i sweetspotHar nå prøvd litt forskjellige plasseringer og har nå endt opp med vinkling rett mot lytteposisjon og en liten økning diskanten og det er meget bra i dette rommet medmine ører.
Jeg for min del har ikke behov for lyd i rommet; det er i sofaen foran anlegget det skjer. Jeg har landet på kryssing foran lytteposisjon etter Tannoy sin anbefaling, og det funker helt gull, i hvert fall etter at jeg overvant de mentale sperrene jeg hadde ved å se på høyttalere med såpass stor vinkling. Jeg må innrømme at jeg syntes det var visuelt veldig rart til å begynne med.Det er nok ulike meninger om vinkling, og også preferanser. For min del blir deg et lite kompromiss ettersom jeg lytter mye også uten å sitte i sweetspot/sofaen. Optimalt ville jeg nok la ht krysse litt foran lytteposisjon, men nå krysser de omtrent lytteposisjon, kanskje til og med ørlite bak. Men da har jeg også et rimelig godt stereobilde når jeg oppholder meg andre steder i rommet. Nå er rommet mitt på nærmere 70m2. Litt kompromiss der altså, men har det fortsatt nokså prima i lytteposisjon. Det jeg egentlig prøver å si er at vinkling/avstand også kan handle om hvordan man bruker sakene i det daglige, ikke bare hva som er 100% optimalt i sweetspot![]()
Forresten, jeg har testet diskanjusteringene og for meg funker det bra helt flatt, men ved lavt volum gir jeg diskanten , + 1,5 db og har også rullet diskanten av ved , - 2 som jeg også opplever gir mere diskant. Trodde - 2 ga mere demping av diskantnivå. Opplever at diskanten virker sterkere oppover med negativ avrulling. Er det øra mine som lyver? I allefall er det masse å gå på når ønsket eller behovet for økt nivå i toppen melder seg. Har ingen tonekontroller på forsterkersettet, så denne muligheten fungerer perfekt for meg. Har dog ikke testet "full pupp" da det låter som Tannoy anbefaler, diskanten skal være der, uten å stikke seg ut, og det samme med supertweetern. Integreres , ikke stikke seg ut.Jeg for min del har ikke behov for lyd i rommet; det er i sofaen foran anlegget det skjer. Jeg har landet på kryssing foran lytteposisjon etter Tannoy sin anbefaling, og det funker helt gull, i hvert fall etter at jeg overvant de mentale sperrene jeg hadde ved å se på høyttalere med såpass stor vinkling. Jeg må innrømme at jeg syntes det var visuelt veldig rart til å begynne med.
Den heldige bonusen er at sweetspot ikke er helt låst fast til akkurat min plass i sofaen. Det funker veldig bra også i setet ved siden av. Til og med på plassen bortenfor der igjen kan man relativt greit plassere instrumentene i lydbildet, men det er selvsagt best midt på.
(Jeg har Kensington GR.)
Har testet dette svært lite selv, men Energy (heter det vel) funker i hvert fall logisk. Jeg har også forstått Rolloff i tråd med det du sier, altså roe ned diskanten ved å flytte pluggen inn på minus området. Slik jeg tolker det så senker man frekvenskurven med antall dB pr oktav i området over 5 kHz. Hva nå enn det betyr, jeg er ikke teknisk anlagt, men slik jeg leser det så er det null endring på nøyaktig 5kHz, så ved neste oktav på 10kHz er kurven 2 dB lavere enn ved level (i ditt tilfelle som har den på -2). Ved neste dobling på 20 kHz er kurven ytterligere 2 dB lavere, altså 4 dB lavere enn level.Forresten, jeg har testet diskanjusteringene og for meg funker det bra helt flatt, men ved lavt volum gir jeg diskanten , + 1,5 db og har også rullet diskanten av ved , - 2 som jeg også opplever gir mere diskant. Trodde - 2 ga mere demping av diskantnivå. Opplever at diskanten virker sterkere oppover med negativ avrulling. Er det øra mine som lyver? I allefall er det masse å gå på når ønsket eller behovet for økt nivå i toppen melder seg. Har ingen tonekontroller på forsterkersettet, så denne muligheten fungerer perfekt for meg. Har dog ikke testet "full pupp" da det låter som Tannoy anbefaler, diskanten skal være der, uten å stikke seg ut, og det samme med supertweetern. Integreres , ikke stikke seg ut.