Taste-fi hos IvarT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.626
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å spå hva som funker og ikke i et rom. Tviler på at plassering i det hjørnet vil gi spesielt mye problemer, hvertfall ikke noe som ikke Antimode løser. Det er mange "gamle sannheter" om sub som er mindre gyldige når man har DSP ja, noen blir til og med feil. Men det ser jo ut som plasseringen du har funnet funker bra. At du kan sitte såpass langt fra bakvegg er nok fordelaktig og.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    @parafinoksen Nja, ordet "Sigberg" som er et navn skal selvsagt alltid skrives med stor forbokstav. Men her er det snakk om et verb, altså "å sigbergifisere" eller substantivering av denne prosessen, altså "sigbergifisering". Så da tror jeg at det er korrekt med liten forbokstav. Men jeg sitter ikke i Språkrådet, så jeg skal ikke være altfor påståelig ;)

    Sorry, @SigbergAudio nå blir det altfor nerdete rundt etternavnet ditt her :D Best å kontakte Språkrådet sporenstreks og få dette oppklart ;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    @parafinoksen Nja, ordet "Sigberg" som er et navn skal selvsagt alltid skrives med stor forbokstav. Men her er det snakk om et verb, altså "å sigbergifisere" eller substantivering av denne prosessen, altså "sigbergifisering". Så da tror jeg at det er korrekt med liten forbokstav. Men jeg sitter ikke i Språkrådet, så jeg skal ikke være altfor påståelig ;)

    Sorry, @SigbergAudio nå blir det altfor nerdete rundt etternavnet ditt her :D Best å kontakte Språkrådet sporenstreks og få dette oppklart ;)
    Ikke feilstaving, men særskrivingsfeil. Det ligger an til litt plump humor.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Aha! Da er jeg nok litt treig i oppfattelsen, for den plumpe humoren klarer jeg ikke å se ;)
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Hei IvarT.

    Nå har jeg lest hele tråden din. Jeg har selv Sigberg, men visste ikke at tråden skulle ende opp der.

    Tråden er trivelig lesing - og jeg må si den har tatt overraskende vendinger. Rettere sagt er det vel dine valg som etterhvert har overrasket, men det virker som at du allikevel har vært tro mot det faktum at du først og fremst er opptatt av musikken.

    Det er noe jeg lurer på: I begynnelsen av tråden leste jeg at det hoper seg opp med høyttalere som du valgte å beholde til tross for at du skaffet nye - et kjent fenomen! Men hvordan er det nå med di e Spendor og de to subene du hadde: Har du solgt unna?

    Det blir spennende å lese fortsettelsen.

    PS: (og @SigbergAudio) jeg har forresten også suben (Inkognito12) i hjørnet på kortveggen. Det funker fint. Og jeg bruker lillebroren av DSP fra den samme produsenten.

    Hilsen hvego
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hei @hvego :) Så kjekt at du har giddet å lese gjennom hele tråden min – det setter jeg stor pris på! Dette er kanskje ikke den mest spennende tråden, og definitivt ikke den mest aktive tråden, men det er greit å ha et sted til å loggføre sin egen utvikling og rådføre seg med andre.

    Ja, det har skjedd en del overraskende vendinger de siste årene, men jeg er heldigvis en type som tar innover meg nye impulser. Hifimiljøet er egentlig veldig konservativt, og det overrasker meg litt hvor ekstremt konservative enkelte kan være. Det viser seg i skepsis – og noen ganger direkte motstand – mot nye teknologiske løsninger.

    Det er nok litt tilfeldig at jeg har havnet der jeg er nå, men diskusjonene her på hfs er en veldig viktig faktor til min utvikling. Og mange av mine egne myter har blitt gjort til skamme. Noen eksempler:
    "Nøytral elektronikk spiller ikke musikk" – feil!
    "Klasse D-forsterkere låter kjedelig" – feil!
    "Det låter kunstig med DSP" – feil!
    "Sub passer ikke til musikk" – feil!

    De fleste som beveger seg i min retning, altså fra tradisjonell hifi til mer "moderne hifi" (om det er lov å kalle det for det), blir ofte selvbyggere. Grunnen til det er sannsynligvis at de ofte ikke finner noe som er tilfredsstillende innenfor tradisjonell hifi. Men for min del er det uaktuelt. Jeg har heldigvis såpass selvinnsikt at jeg innser at mine evner ikke ligger innenfor høyttalerbygging. Da er jeg utrolig glad for at en aktør som Sigberg Audio har kommet på banen. Han har gjort jobben for oss, og vi kan bare plukke oss de ferdige boksene vi ønsker :)

    Og forresten: ja, jeg har for lengst solgt unna spendorene og de to subbene jeg hadde tidligere. Nå har jeg bare det jeg spiller på, og prøver å bruke minst mulig penger mens jeg sparer opp til SBS.1 ;)

    Veldig gøy å høre at det funker fint med Inkognito 12 i hjørnet på kortveggen! Etter at jeg spilte gjennom en konsertvideo med mye basstung elektronika i kveld oppdaga jeg en ting som gjør at jeg bare er nødt til å flytte subben min. Veggen som subben min er plassert mot er en gipsvegg, og tv-en er også festa til den veggen. Av og til kunne jeg se at hele tv-bildet vibrererte, og det er nok når subben fyrer av gårde noe lavfrekvent rett mot veggen. Da forplanter det seg såpass mye i veggen at tv-en begynner å vibrere. Og nå spiller den bare opp til 40 Hz. Man kan jo bare tenke seg hvordan det blir når den skal spille med SBS.1 opp til 100 Hz! I tillegg kunne jeg høre at cd-hyllene vibrerte litt av og til også (de er plassert mot den samme veggen). Så det jeg skal prøve en dag nå er å sette subben på høykant i hjørnet inn mot kortveggen (det er en murvegg/pipe). Om det ikke hjelper, må den legges flatt på golvet i hjørnet. Golvet er av betong, så den veien kan den bare fyre alt den orker :D
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.626
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Av og til kunne jeg se at hele tv-bildet vibrererte, og det er nok når subben fyrer av gårde noe lavfrekvent rett mot veggen. Da forplanter det seg såpass mye i veggen at tv-en begynner å vibrere. Og nå spiller den bare opp til 40 Hz. Man kan jo bare tenke seg hvordan det blir når den skal spille med SBS.1 opp til 100 Hz! I tillegg kunne jeg høre at cd-hyllene vibrerte litt av og til også (de er plassert mot den samme veggen). Så det jeg skal prøve en dag nå er å sette subben på høykant i hjørnet inn mot kortveggen (det er en murvegg/pipe). Om det ikke hjelper, må den legges flatt på golvet i hjørnet. Golvet er av betong, så den veien kan den bare fyre alt den orker :D
    Angående vibrasjoner: Har du subben stående på føttene sine nå, eller selve kabinettet direkte på gulvet? Og hvor nærme står subben veggen?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    @SigbergAudio Kabinettet står direkte på golvet, og føttene lå igjen i eska ;)

    feet_inkognito.jpg


    Disse har for øvrig en litt pinlig forhistorie. For da jeg pakka ut subben så jeg disse og tenkte: "Dette er jo veggfestet, og det trenger jeg ikke". Så blei de lagt tilbake i eska :ROFLMAO: Det var faktisk ikke før litt seinere at jeg oppdaga dette på nettsida og skjønte at jeg hadde tabba meg ut:

    nettside_beskrivelse.JPG


    Men da var subben godt (og trangt) plassert og jeg var fornøyd, så jeg brydde meg ikke mer med det. Tenkte at det ikke var nødvendig. Men nå har jeg funnet de fram igjen og skal sette de på ;)

    Her er avstanden til vegg. Som du ser er den klint så tett inn til veggen som det går an å få det:

    avstand_til_vegg_inkognito.jpg


    For øvrig tror jeg uansett at det er en god idé å flytte cd-hyllene, så jeg tenker å begynne med det i kveld.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.626
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @SigbergAudio Kabinettet står direkte på golvet, og føttene lå igjen i eska ;)

    Vis vedlegget 840012

    Disse har for øvrig en litt pinlig forhistorie. For da jeg pakka ut subben så jeg disse og tenkte: "Dette er jo veggfestet, og det trenger jeg ikke". Så blei de lagt tilbake i eska :ROFLMAO: Det var faktisk ikke før litt seinere at jeg oppdaga dette på nettsida og skjønte at jeg hadde tabba meg ut:

    Vis vedlegget 840013

    Men da var subben godt (og trangt) plassert og jeg var fornøyd, så jeg brydde meg ikke mer med det. Tenkte at det ikke var nødvendig. Men nå har jeg funnet de fram igjen og skal sette de på ;)

    Her er avstanden til vegg. Som du ser er den klint så tett inn til veggen som det går an å få det:

    Vis vedlegget 840014

    For øvrig tror jeg uansett at det er en god idé å flytte cd-hyllene, så jeg tenker å begynne med det i kveld.
    Avstanden ser grei ut ja, du må ha minimum 4-5cm for å slippe at elementet går i veggen eller ikke får nok pusterom. Synes det er litt rart at lydtrykket fra subben får veggen til å vibrere så mye at du ser det på TVen, høres ikke ut som en supersolid vegg, bra du ikke hadde tenkt å henge opp subben. 😅 Men det er jo verdt et forsøk om det blir bedre med føttene. Da får du avkobling mot gulv også.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Dette er definitivt ikke en supersolid vegg, nei ;) Det er en lettvegg av verste sort, og jeg hører en hul lyd bare jeg banker forsiktig i veggen med en finger :oops:

    Planen for kvelden nå er å flytte cd-hyllene til en annen vegg og sette subben vertikalt borti hjørnet med elementet vendt mot murveggen/pipa. Oppdatering følger :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kveldens oppdrag fullført :cool:

    (Beklager veldig crappy mobilbilder i dette innlegget, det er for lite lys. Men se på disse bildene som en dokumentasjon snarere enn en estetisk nytelse.)

    Cd-hyllene har nå fått seg en ny krok:

    cd-hyller_ny_plass.jpg


    Og da fikk plutselig Inkognito 10 veldig god plass å boltre seg på i hjørnet:

    hjorne_inkognito.jpg


    Og så sannelig, jeg fikk bruk for "veggfestet" likevel :ROFLMAO:

    inkognito_feet.jpg


    Med litt mer plass å boltre seg på så slipper jeg også å sitte med småangst for at elementet skal dundre i veggen. Her skal det være rikelig plass for lavfrekvente utskeielser :D

    inkognito_avstand_murvegg.jpg


    Nå er jo kabinettet også konvensjonelt plassert på langsiden, men jeg måtte snu det opp ned for å få kablene inn i hjørnet. Ikke noe særlig for de med OCD, for logoen blei da opp ned:

    logo_inkognito.jpg


    Men nå er det jo tross alt lyden som er det viktigste, så hva synes finnene om denne nye plassen? Vel, det ser ut til at de liker det ganske godt:

    romkorrigering_hjornesub.jpg


    Ingen dramatisk forskjell fra forrige måling, og dippen like under 150 Hz er borte vekk! Har jeg gjort noe med høyttalerplasseringen også da? Selvfølgelig har jeg det! Nå står høyttalerne med nøyaktig 10 cm avstand til frontveggen, og dere veit godt hvorfor. Jeg sier bare: s-ordet :D

    I morgen skal jeg teste med den samme konsertvideoen som fikk tv-en til å riste, men det vil overraske meg om jeg får det problemet nå.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Kan være greit å vri subben så den står mest mulig riktig ift. spredning til lytteposisjon... :unsure:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.626
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kan være greit å vri subben så den står mest mulig riktig ift. spredning til lytteposisjon... :unsure:
    Slik oppsettet er nå så ruller den av ved 45hz, så spredningen er nok rimelig uniform til alle kanter. Tipper det går fint med deling på 100hz og som han vil ha når høyttalerne kommer og, evt går det jo å sette den skrå eller mot frontvegg.

    @IvarT Den veggabsorbenten ser ut som elementet kan gå i den, men det går kanskje akkurat klar?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    @IvarT Den veggabsorbenten ser ut som elementet kan gå i den, men det går kanskje akkurat klar?
    Det er ofte litt vanskelig å få fram avstander på bilder, og dette bildet lyver nok litt. Det skal være grei klaring, mener jeg målte 6-7 cm fra pyramidespissen på absorbenten. Men skal ta et nytt bilde med meterstokken når jeg er hjemme fra jobb ;)

    For øvrig kunne jeg jo bare ha fjerna denne absorbenten. Da den blei hengt opp for flere år siden stod en høyttaler relativt nær murveggen, og den hjalp til med å redusere litt flutterekko. I dag er nok effekten minimal, men jeg avventer litt til jeg har "landet" sub-plasseringen ;)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Dere har allerede fått servert fortellingen om "veggfestet" til Inkognito som jeg ikke hadde bruk for, og her kommer historien om "den ristende tv-en" :D

    Nå skjønner dere sikkert at det igjen er jeg som har tabba meg ut, men denne gangen vil jeg påstå at det er en litt mer sofistikert tabbe.

    For de som ikke henger helt med: Om dere spoler et par kvelder tilbake husker dere kanskje at jeg nevnte at jeg hadde spilt en konsertvideo med mye basstung elektronika og jeg hadde opplevd at bassen rista i tv-bildet. Kvelden etter var det tid for redningstiltak og subben blei flytta vekk fra veggen som tv-en henger på. For det måtte jo være subben som var skyld i problemet.

    I kveld har jeg spilt den samme konsertvideoen igjen, men tror dere ikke at tv-en rista fortsatt da? Det var iallfall det jeg trodde. Inntil jeg begynte å studere bildene nærmere. Det var nemlig ingen sammenheng mellom hvor mye det rista i bildet og hvordan jeg opplevde bassen i rommet. Så stoppa jeg opp ved et klipp der jeg tydelig kunne se at det rista. Skrudde lyden betydelig ned og spilte av det samme klippet på nytt. Det rista like mye.

    Det er fra blu-ray jeg spiller, men jeg fant konserten på YouTube. Se nøye på trompetisten når hun kommer i fokus i dette klippet, så ser dere hva jeg mener: https://youtube.com/clip/UgkxqhZkM8GkEFQTsAao0_oAYh2Uh0Qa9CzS

    Så da var det altså bare falsk alarm. Tv-en henger på en lettvegg, men såååå lett er veggen altså ikke ;)

    Men gårsdagens arbeid var jo ikke bortkasta likevel. Det gjorde underverker å få vekk cd-hyllene og det funker jo som bare juling slik subben står nå. Men nå trenger jeg jo ikke være hysterisk med tanke på å unngå frontveggen. Det passer bra til livet framover da subben etter hvert skal få kose seg opp til 100 Hz :)

    For øvrig er det jo litt amatørmessig av videoproduksjonen å få slike vibrasjoner på kamera. For lenge siden jobba jeg litt med videoproduksjon selv, og jeg har vært med på å filme noen konserter. Det essensielle er jo å finne et stabilt underlag til kamerastativet, men det ser ut som om det kun er ett kamera som sliter med dette. Det er vel da en stakkar som har fått en Urias post i konsertlokalet. Men men, det ser ut som de har gjort alt de kan i redigeringen for å begrense skaden.

    Dette var altså historien om "den ristende tv-en". Case closed :cool:
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det er sikkert ikke en kjeft som husker det, men tilbake i innlegg #180 nevnte jeg noe om MQA for spesielt interesserte. Det viste seg at dacen i DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core hadde store problemer med å spille av MQA-filer. Selv om dacen skal takle filer opp til 96 kHz, så sleit den big time med MQA-filer som ligger på 88,2 kHz. Ved testing hadde den tre drop-outs og flere tendenser til digitale feil i løpet ei låt som bare varer i 2:26.

    Jeg har fått med meg at MQA ikke er så vidunderlig som flere først trodde da det blei lansert, men har ikke satt meg skikkelig inn i det. For å bøte på det brukte jeg deler av sommeren til å lese gjennom MQA-tråden. Det var rimelig tung kost for en stakkar som ikke kan spesielt mye om digitalteknikk å pløye gjennom 63 sider av dette stoffet, og jeg innrømmer lett at en del innlegg rulla jeg ganske så fort forbi. Men essensen tror jeg da at jeg sitter igjen med, så for de som ikke har lest MQA-tråden gjengir jeg her den komprimerte versjonen av denne tråden, altså "exactly what was intended" (som MQA selv kaller det) by @Asbjørn :)

    De fleste har ikke anlegg som evner å avsløre smearing, transientfikling osv. og det er nok tilbyderne av keiserens Fretex klær klar over. Tenk om man kunne mønstret MUSIKERNE i en slik sak...

    Eksempel på god og riktig bruk av komprimering; (c) Assbjørn :cool:

    "MQA er udokumentert tukling med masteropptaket for å innkassere lisenspenger, samtidig med at det forhindrer konsumenten å velge avspillingsutstyr."
    Dermed er Tidal-abonnementet mitt sagt opp, og nå er det Ogg Vorbis for alle penga ;)

    spotify_sigberg.jpg


    Joda, selvfølgelig kunne jeg ha jåla meg med hi-res i Qobuz. Jeg prøvde faktisk Qobuz da det var nytt i Norge og mye hype rundt det, men blei litt irritert over treig app og litt begrensa musikkutvalg. På havregrautanlegget ville jeg uansett ikke ha hørt forskjell, så da går jeg for den kjente og kjære Spotify. Så får jeg heller se om jeg blir mer jålete når de nye høyttalerne kommer i hus.

    Men hva med den lille kinesereren da? Topping-dacen har nå blitt satt til tjeneste i "skammekroken". Her skal jeg sitte og skamme meg etter å ha fått kjeft fra naboene for å ha spilt for høyt :D

    skammekroken.jpg
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Så var det analogens tur. Jeg har jo ei Rega-fjøl, og noen har kanskje sett i Rega-tråden at debatten har gått livlig rundt hvor dårlige disse fjølene er til å holde snurrefarten stabil.

    Jeg har hatt en mistanke om at fjøla mi kanskje også sliter litt med dette, og etter tips fra @TT. kjøpte jeg meg nylig ei testplate. I samme slengen bestilte jeg også den nyeste vidunderreima til Rega, for å se om denne kunne gjøre noen forskjell.

    test_record+drive_belt.jpg


    På P6 er den tidligere vidunderreima White Belt standard, og jeg slengte på pipetonen uten å gjøre noe med reima:

    https://soundcloud.com/ivar-teigland%2Fsets%2Freference-test-rega-planar-6
    En stabil og fin pipetone i begge kanaler, så heldigvis var det ikke noe hold i mistanken min. Hva med den nye vidunderreima da? Kunne den utgjøre noen forskjell? Vel, med White Belt fikk jeg dette resultatet:

    rpm33_white_belt.jpg
    rpm45_white_belt.jpg


    Og med Reference EBLT drive belt fikk jeg dette resultatet:

    rpm33_reference_belt.jpg
    rpm45_reference_belt.jpg


    Svaret er da tja. Målingene er gjort med mobilappen RPM Speed & Wow for Android, så jeg skal kanskje ikke sette to streker under disse målingene. Men jeg har en følelse av at jeg kunne ha spart meg utgiftene for denne vidunderreima. Uansett, jevn snurring på fjøla og da er jeg fornøyd :)

    Men på testplata fant jeg også noe annet snadder:

    tracking_info.jpg


    Jeg klarte ikke å finne noen oppgitt grense for sporingsevnen til Nagaoka MP-200, men den klarte seg fint på 50 og 60 µm. På 70 µm brøyt helvete løs.

    Kontrollerte at den satt riktig og maksa anbefalt stifttrykk:

    protractor1_nagaoka.jpg
    protractor2_nagaoka.jpg
    stifttrykk_nagaoka.jpg


    Men ingen endring. Konkluderte da med at Nagaoka MP-200 ikke klarer mer enn 60 µm peak.

    Så henta jeg fram en gammel slugger:

    protractor1_ortofon.jpg


    Denne har oppgitt 80 µm som øvre grense for sporingsevnen:

    ortofon2m_specs.jpg


    Etter tips fra en gammel tråd så pressa jeg opp stifttrykket til litt over det anbefalte:

    stifttrykk_ortofon.jpg


    Så da måtte det vel gå bedre denne gangen? Men:

    https://soundcloud.com/ivar-teigland%2Fsets%2Ftracking-ability-ortofon-2m-black
    På nytt brøyt helvete løs på 70 µm. Er det noen vinylhuer som kan forklare hvorfor?

    For øvrig så spiller den helt fint, så dette er ikke noe jeg mister nattesøvnen for. Men det hadde vært interessant å vite om det er en forklaring på hvorfor Ortofon 2M Black hos meg ikke klarer mer enn 60 µm peak når den er oppgitt til å takle 80 µm.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, du sier noe der, @motoren :) Jeg kan iallfall love deg at dette er den siste Rega-fjøla du kommer til å få se hos meg :cool: Men nå gjelder det å optimalisere det som skjer på fjøla, så får jeg se hva som skjer etter hvert.

    Fokuset nå er nye høyttalere, men jeg frykter jo at vinylen kommer til å bli fullstendig avkledd med de nye høyttalerne. Den gamle sluggeren Ortofon 2M Black gjør en god figur i havregrautanlegget og låter bedre enn noen gang, spesielt siden jeg nå har fått liv i mellombassen og det ikke låter så tynt og sterilt som jeg sleit med tidligere. Så det er til å leve med nå, men det spørs om jeg sier det når SBS.1 er på plass ;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.858
    Antall liker
    38.629
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ja, du sier noe der, @motoren :) Jeg kan iallfall love deg at dette er den siste Rega-fjøla du kommer til å få se hos meg :cool: Men nå gjelder det å optimalisere det som skjer på fjøla, så får jeg se hva som skjer etter hvert.
    Det høres godt ut Ivar ;)

    mvh
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er bare det at det frister veldig lite å måtte bruke en halv årslønn på å få noen vinylplater til å låte anstendig. Men kanskje det er det som må til? Det koster å være kar - spesielt innenfor vinylens verden har jeg skjønt ;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.858
    Antall liker
    38.629
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Problemet er bare det at det frister veldig lite å måtte bruke en halv årslønn på å få noen vinylplater til å låte anstendig. Men kanskje det er det som må til? Det koster å være kar - spesielt innenfor vinylens verden har jeg skjønt ;)
    Det er dessverre en del av gamet Ivar ;) bare å kjøre på :D :devilish::devilish::devilish::devilish::devilish::devilish:
    Har nettopp funnet frem en dram så blir det nok å kikke litt på tuben utover kvelden tenker jeg

    mvh
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    ...dette er den siste Rega-fjøla du kommer til å få se hos meg :cool:
    Den gamle sluggeren Ortofon 2M Black gjør en god figur...
    Bruker en gammel fjøl + gammel Ortofon her og etter litt smøring og justering når den kom hit for ikke så lenge siden...... så spiller det jevnt og trutt.......
    ikke noe som stikker seg ut eller er ujevnt på noe vis og både mikrodynamikk og makrodynamikk og mikkmikk + makkmakk av alle typer leverer musikken slik den er gravert på skiva........og når det låter bedre enn et anlegg til flere millioner..... så blir det for galt å klage på alder og enkelhet...... :cool:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg la spørsmålet mitt om sporingsevne ut i en nerdetråd, og etter det har det blitt mye nerding med en stupbratt læringskurve.

    En spesiell takk til @HasseBasse for stor tålmodighet med en noob :love: Ikke bare lærte du meg å bruke protractoren riktig, men du fikk meg også til å kjøpe ei gammel testplate for å sjekke armresonansen! Denne testplata inneholder noe så sjelden som ei kjerring som fatter seg i korthet når hun prater. Bare det gjør den jo verdt kjøpet. Takk også til @Balle Clorin som fikk meg til å kjøpe multimeter for å sjekke Azimuth:

    multimeter-sjekk.jpg


    (Jeg forsøkte først å måle på utgangene av forsterkeren, men blei litt forvirra av at det var så ulike verdier mellom kanalene. Derfor målte jeg på utgangene av RIAA-trinnet. Etterpå gikk det opp for meg at gainkontrollene på den gamle havregrautforsterkeren ikke var til å stole på, og gain blei stilt inn med voltmeter til nøyaktig likt nivå. Så da fikk jeg retta opp i stereobalansen også. Men om jeg hører forskjell etter at stereobalansen er retta opp er vel heller tvilsomt ;) )

    Men selv etter all denne nerdinga er ikke sporingsevnen til å rikke. Fra 70 µm bryter det ut i full vreng i begge kanaler. Likevel, selv om Ortofon 2M Black har en oppgitt sporingsevne til 80 µm, så er det ikke dermed sagt at en 2M Black montert på en Rega skal klare 80 µm :p

    Og
    trøsten er at 50 µm er godt nok for musikk, alt over er tortur og pissekonkurranse leste jeg et sted
    Dermed konkluderer jeg med at jeg har forsøkt meg i en pissekonkurranse, men jeg klarte ikke å pisse noe lengre. Burde nok hatt et kurs hos Duggurd, for han var jo veldig god på det :D

     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Likevel lønner det seg å følge med i en nerdetråd. For etter tips fra @Valentino har jeg nå bestilt en slik:

    korf_spacer.JPG


    Jeg ville nok ikke fått noe bedre lyd samme hvor mange mikrometer jeg hadde klart å få nåla til å pisse. Men med denne keramikkflisa er det ikke tvil om de lydmessige fordelene:

    korf-maalinger.JPG


    Dog, som Rega-eier er jeg usikker på om ei slik keramikkflis er i tråd med seriell kontinuitet eller filosofibasert kontinuitet. Sannsynligvis er det et brudd med begge deler. Men det kan jeg leve med ;)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    For de som måtte være bekymra for at jeg nå bare surrer rundt med protractor og multimeter og ikke lytter til musikk, så kan dere ta det helt med ro. Inspirert av @TT. sin high-end-opplevelse har jeg børsta støvet av denne klassikeren:

    zamfir_highend.JPG


    Men, jeg sliter med å få den samme opplevelsen. TT. beskriver jo en dybde og et løft i lyden som er helt uhørt. Ja, han får fram 10x flere oktaver enn et Steinway & Sons-flygel har! Her burde jeg nok hatt minst 100 µm sporing. Eller kanskje anlegget mitt ikke er avslørende nok?

    Jaja, jeg får vente på keramikkflisa. DA tenker jeg at panfløyta får en annen lyd!
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.611
    Antall liker
    14.030
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg har brukt ei slik keramisk plate på min rega arm i ei årrekke med suksess. Rett nok Audio Technica sin, men Korf si plate er jo ein kopi av den.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Høres bra ut, @PederP :) Ja, jeg er ikke i tvil om at den plata vil bli en suksess hos meg også :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Her er en borte en periode. Og når en dukker opp har du begynt med "lifestyle" hifi og Panfløyter.. Den ene utelukker såklart ikke det andre.. :D

    Nok tull, er enig med deg at miljøet er konservativt. En holder gjerne på med det en tror en kan litt om istedenfor å lære seg noe nytt. For egen del handler det mest om at jeg ikke ønsker gjøre så mye annerledes. Lærevillig, men lat er vel sannheten? 😊. I jobb så brukes det mye pc, samt programmering, og da skyr jeg slikt på fritiden som pesten. Dette kombinert med en erkjennelse av at hørsel neppe blir så veldig mye bedre, gjør at en trives med det en synes er enkelt selv, og ikke gidder helt å innse at noe av det nye har mye for seg. Ha en fin kveld @IvarT 😊
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig kjekt å ha deg tilbake, @HCS :love: Det har skjedd enorme ting mens du var borte.

    Sist gang du var her så det slik ut:

    havregryn.jpg


    Og nå ser det slik ut:

    havregyn_mk2.jpg


    (Uuuups! Nå innså jeg plutselig at denne posen med havregryn tjener som et slags timeglass for havregrautanlegget. For når denne er tom, da må jo tida med havregrautanlegget være forbi.)

    Vel, selv om jeg har sigbergifisert stua har jeg jo ikke gått over i lifestyle helt enda da, kun i dypbassen. Så det går fortsatt i havregraut. Og for å få tida til å gå har jeg kjempa meg gjennom blytunge tekniske innlegg om MQA og deltatt i denne pissekonkurransen som jeg tapte. Ellers er det lite nytt, bortsett fra denne nylige panfløyterenessansen da ;)

    Men lat er jo jeg også til de grader da, det har jeg jo skrevet om tidligere. Ingen pc i bruk, jeg må bare plugge i en mikrofon og trykke på en knapp. Så mens finnene jobber for harde livet med romkorreksjonen sitter jeg utenfor og damper og drikker kaffe. Det late liv, nå også med DSP :D

    Ha ei lat og fin helg, @HCS :love:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.626
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @IvarT Hvordan opplever du klangbalansen etter at finnene er ferdig? Personlig pleier jeg å måtte løfte bassen noe etterpå.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Da jeg kjørte den automatiske korreksjonen med kun MonoPulse-høyttalerne og de stod konvensjonelt plassert med god avstand til bakvegg, kunne det låte litt tynt. Det var ikke så lenge jeg hadde det stående slik, men jeg hadde sikkert løfta bassen om jeg skulle hatt det slik over lang tid.

    Nå med sub (gain har hele tiden stått urørt midtstilt til kl. 12) og MonoPulse nærmest klistra til veggen har jeg ikke hatt behov for å løfte bassen. Det kan jo være at MonoPulse gir litt ekstra boost i bassen siden de ikke er tuna for å stå klistra inntil veggen, men kurven i displayet på Anti-Mode 2.0 Dual Core er jo ganske jevn, og jeg hører tydelig forskjell når jeg kjører bypass på romkorreksjonen. Da kan jeg høre den typiske basspukkelen som ofte kommer når man klistrer konvensjonelle høyttalere inntil veggen uten å gjøre noe mer.

    Ellers kan det jo tenkes at jeg bærer preg av mange år med klassisk hifi med litt blodfattig mellombass og synes dette er mer enn nok :D Det som iallfall er kult er at jeg nå kan kose meg med musikk som jeg tidligere syntes låt for tynt :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av stativ-diskusjonen i Manta-tråden har jeg selv begynt å kikke på stativer til SBS.1. Neida, jeg har kikka på stativer lenge, men nå passa det jo greit å legge ut et innlegg om dette :D I tillegg begynner det å minke i havregrynposen og vi veit jo alle hva det betyr. Det nærmer seg slutten for havregrautanlegget.

    I den tid jeg hadde Harbeth rota jeg meg inn i ei facebookgruppe for Harbeth-brukere, og der gikk diskusjonen om stativer livlig. Noen mente faktisk at de kunne gjenkjenne en bestemt lydsignatur fra enkelte stativer. Vel, selv Alan Shaw har vel fått et ganske edruelig og praktisk forhold til stativer, så nå er det ikke snakk om så mye lydlige egenskaper ved stativene.

    Det er heller ikke lydlige egenskaper jeg vurderer etter. Her er jeg faktisk såpass jålete at jeg går etter utseende. Jeg ser at mange stativer har et ekstra rør for kabelføring, men slike rør er ofte designa for ganske tynne høyttalerkabler og jeg tror ikke det vil funke særlig bra å strekke strømkabel og XLR-kabel gjennom dette røret. Så derfor har jeg sett etter noen som har et veldig enkelt design uten et slikt ekstra rør, og har stoppa opp ved disse:

    custom_design-stativer.JPG


    Topp-platen er på 15 x 15 cm, mens SBS.1 har en grunnflate på 19 x 23 cm. Topp-platen vil dermed ikke vises, og det synes jeg jo bare er en fordel sånn estetisk sett. Hva mener folket om det?

    Og for å sikre at høyttalerne sitter trygt og godt på disse små topp-platene lurer jeg på å gjøre comeback med en løsning jeg hadde suksess med tidligere gjennom mange år med B&W 805 Matrix. Nemlig å legge festekitt mellom topp-platen på stativet og høyttaleren, altså slike:

    tack-it.jpg


    Da vil det bli både som en avkobling mellom stativ og høyttaler og samtidig vil høyttaleren sitte som klistra. Likevel er det fullstendig reversibelt og bare å pelle vekk kittet uten at det etterlater noen spor.

    Så Tack-it mellom topp-platen på stativet og høyttaleren - yea or nay? Eller kanskje bare - whatever? :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.626
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kan sikkert funke de der, litt usikker på om det blir elegant eller spinkelt. 😊

    Jeg har brukt Norstone stylum 2 i både sort og hvit lå SBS.1 og synes de passer høyttalerne ganske godt, men det er jo smak og behag.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn