Jeg har nå hatt flere spillere både med og uten strikk, men har aldri tenkt på hvilken teknologi som ligger bak når musikken spilles.
At noen modeller må bytte reim ofte er selvfølgelig beklagelig, men det er heldigvis ikke noe stort problem.
Men jeg synes det er rart at enkelte er så påståelig at en oppgradert 1210 er beste løsningen nesten uansett hvilken spiller som blir anbefalt i stort sett alle trådene her på sentralen
Selvfølgelig er en 1210 en meget bra spiller, som helt sikkert kan bli mye bedre med oppgraderinger.
Men det er heldigvis andre alternativer for de av oss som ikke har sett "lyset"
Kjære Lynvingen. Hvilken spiller mener nå du da jeg burde anbefale trådstarter, når han spør om: "modifisere sin egen SL1200 eller kjøpe en VPI Classic 1-3"??
Du er selvfølgelig i din fulle rett å anbefale trådstarter at du mener en SL1200 er beste løsningen, det er en ærlig sak.
Det jeg prøver å få frem er at direktedrift og/eller Technics ikke er noe fasit på vår kjære hobby.
Jeg synes det har vært veldig mye misjonering for en middelmådig platespiller, som er god til prisen men noe ultra high-end spiller blir det aldri uansett hvilke deler og remedier det påkostes.
Det gjelder selvfølgelig også andre best-buys som Rega etc.
Men det er flere veier til Rom, og andre må da få lov til å anbefale andre spillere enn det du spiller på, være seg både sponplater og strikkmotorer for god varme i peisen.
Da misforstår du meg veldig, Lynvingen. Men det virker som uansett hvor mange ganger jeg forsøker å forklare meg, så blir jeg enten tillagt ting jeg ikke mener eller misoppfattet med vilje.
Det som er merkelig her nå, er at (igjen); så ber trådstarter om tips om han skal oppgradere sin SL1200 eller kjøpe VPI Classic. Jeg forsøker derfor å holde meg til temaet, og så godt jeg kan begrunne hvorfor JEG mener han bør beholde sin SL1200, og gå for oppgraderinger. Da er det plutselig helt feil! Jeg bør så klart anbefale han å ditche DJ-spilleren å gå for VPI. Den er både dyrere og må i så måte være bedre. Evt bør jeg anbefale han en Rega, som så ofte gjøres her.
Når det gjelder Rega, kommer jeg aldri til å anbefale en platespiller som ikke spiller korrekt 33.33 hastighet, men snarere er lagd og akseptert å gå for fort. Dessuten mener jeg at enkle lette plinter av tremateriale evt skum-materiale, ikke bør koste så mye som spillerne til Rega. Jeg synes det er rent latterlig at en RP8 skal koste omtrent det samme som en Transrotor ZET-1 med Rega-arm og en god Goldring PU. Men der har'u meg, lissom.
Jeg har heller aldri erklært at en toppmodifisert SL1210 er nirvana og det mest ultimate man kan få av en vinylrigg! Vis meg hvor jeg har skrevet det!? Når medlemmer her inne til stadighet anbefaler andre å kjøpe Rega, så er man Regaist. Det er alltid stuerent å anbefale Rega. Anbefaler man SL1210, har man enten ikke peiling på hifi eller så er man fanatiker...
Jeg forsøker å tilbakevise en del påstander basert på faktafeil, historikkfeil og misoppfatninger om Technics-spilleren, men da klubbes man gjerne ned med usakligheter.
Det er ord som ..."middelmådig platespiller", "DJ-spiller", "den blir aldri high end", "vil aldri låte som en kvalitetsspiller, uansett hva man oppgraderer den med", "Technics SL-1200 var i utgangspunktet laget for DJ's", "1210 er sikkert grei, men det er ingen kvalitetsspiller" eller "jeg har aldri hørt en full-rigget SL1210, men uansett så blir den ikke bedre enn en VPI Classic".
Slikt vitner om for meg en snever tankegang uten å basere det på erfaringsgrunnlag eller respekt for meddebattanter, for den saks skyld.
Om dere har lagt merke til det, så har jeg ikke omtalt VPI Classic med et vondt ord en eneste gang, med unntak av at jeg er kritisk til armene som VPI sverger til. Jeg har kun forsøkt å gjengi hvorfor jeg mener en oppgradert 1210 vil holde følge langt opp i 20.000-kroners klassen. Hvorfor har jeg ikke kommet med faktafeil om VPI? Hvorfor har jeg ikke kalt VPI en overpriset forvokst strikkmotor? Hvorfor har jeg ikke sagt at armene til VPI som vobler fra side til side er noe dritt? Svaret er at jeg har for lite kunnskap om og erfaring med VPI. Dessuten har jeg for mye respekt for andre konstruksjoner, enn å trekke enkle bastante konklusjoner. Jeg ønsker ikke å gå i den fella å kommentere negativt om noe jeg har for lite kunnskap om. Da ønsker jeg heller å snakke positivt og nyansert negativt (les spillerens iboende svakheter) om noe jeg faktisk har erfaring med og tilegnet kunnskap fra flere arenaer. Og hva gjelder 1210 sine svakheter, så har jeg helhjertet forsøkt å redegjøre for de også.
Enkelte her inne mistenker jeg nesten for å sitte langt ned i øl-glasset når de kommenterer som de noen ganger gjør. Noen er rett og slett veldig ufine, sarkastiske og generelt lite imøtekommende og nysgjerrig for å lære noe nytt. Det er synd. For dere går glipp av noe hver dag.
Er det EN viktig ting jeg har lært etter over 20 år med hifi som interesse, så er det å høre og lytte på folk med ærlige hensikter. Folk som UAVHENGIG av merkenavn og går utenom eksotiske prislapper søker etter best mulig lyd. De som anbefaler på tvers av det som de velkjente magasiner gjør, som gang på gang legger sin elsk på et eller to gitte merker. Gjerne et komponentmerke med samme nasjonalitet som magasinet selv. Hvorfor elsker norske magasiner Hegel? Hvorfor elsker britiske magasiner Rega og Naim? Og hvorfor elsker amerikanske magasiner Krell og VPI? Jeg lar spørsmålene bestå ubesvart, for man kan bare spekulere.
Personer som kun har intetesse i å søke etter best mulig lyd pr krone, de lytter jeg til. Så prøver jeg å danne meg egne erfaringer.
Men for de som kjøper lydprodukter etter trender, eksotiske priser og hva som er "the right thing to do" må gjerne gjøre det. Men ikke kritiser andre for at man ikke følger mainstream og går pyntelig på den ferdig-definerte "veien til lydnirvana"..............