Technics 1210 vs Vpi Classic 1-3

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Dette blir som å sammenligne en standard Mercedes med Brabus...Man tager et greit utgangspunkt, og bygger den mer eller mindre fullstendig om, til den ender som et glitrende produkt.. Enten liker man å modde, eller så liker man å spille. Man kan også like begge deler, seff.. Vpi-spillerne er utmerkede spillere, i utgangspunktet. Jeg er lykkelig eier av en "billig"-vpi, en Scout. Den er utstyrt med mini TNT-feet's, og i tillegg, har jeg spandert på den et oppgradert tapered armrør. Den spiller helt utmerket! Jeg er klar over at Classic-utgavene er noen hakk bedre, men Scout'en er bra nok for meg. Jeg drømmer riktig nok om en Scoutmaster eller Aries II, men det får så være.

    Technics'en er helt sikkert en grei spiller, men som flere har vært inne på, må den bygges om ganske så radikalt, for å være i nærheta av en Vpi Classic. Vil man snurre vinyl, eller vil man skru ( mye ) og snurre...?
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Scout er også en blitt legendarisk spiller... men Classic er vel dagens storselger fra VPi.
    Fåes også som DD-modell! 8) (desverre var prislappen....ouch)

    http://www.tonepublications.com/review/vpi-classic-direct-drive-turntable/

     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dette blir som å sammenligne en standard Mercedes med Brabus...Man tager et greit utgangspunkt, og bygger den mer eller mindre fullstendig om, til den ender som et glitrende produkt.. Enten liker man å modde, eller så liker man å spille. Man kan også like begge deler, seff.. Vpi-spillerne er utmerkede spillere, i utgangspunktet. Jeg er lykkelig eier av en "billig"-vpi, en Scout. Den er utstyrt med mini TNT-feet's, og i tillegg, har jeg spandert på den et oppgradert tapered armrør. Den spiller helt utmerket! Jeg er klar over at Classic-utgavene er noen hakk bedre, men Scout'en er bra nok for meg. Jeg drømmer riktig nok om en Scoutmaster eller Aries II, men det får så være.
    Technics'en er helt sikkert en grei spiller, men som flere har vært inne på, må den bygges om ganske så radikalt, for å være i nærheta av en Vpi Classic. Vil man snurre vinyl, eller vil man skru ( mye ) og snurre...?
    Eg er slett ikkje sikker på om Classic er like god som Scoutmaster, iallfall ikkje ssm. VPI kan ikkje levere tung tallerken lenger, og rimdrive er det berre HR-X som får plass til på noverande modellpark. SDS fjernar også all påverknad frå nettet.
    Så du skal få kjøpe min om du vinn i lotto. Men då må eg sette han opp til deg. Drittjobb. Lettare å modifisere ein Technics....
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    VPI Scout er en knakende god spiller. Eneste minus er irriterende strikkmotor:

    VPI Scout 001.jpg
    Beklager gammelt foto,men det eneste jeg tok av "scouten". Burde være mulig å få brukt for under 10 k.


    mvh
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det er plutselig helt ut med såkalt strikkmotor?
    Vi skal ikke så mange årene tilbake før det var helt topp og ingen med store ambisjoner ville ha DD-spillere.
    Verden er heldigvis ikke sort/hvit og det er selvfølgelig gode spillere med begge teknologier.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ Lynvingen: "Strikken" var/er av dødt materiale & kan vel ikke kalles strikk. Problemet var for min del at den stadig hoppet av. Ble løst v. å trekke utenbordsmotoren lenger bort, inntil det ble så slakt at jeg måtte bytte den. Gjorde vel det 5-6 ganger.


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ cash. se: Kunne godt ha levet m. scouten. Nye "strikker" koster jo nesten ingenting. Flott lyd og enkel innstilling for meg som ikke er DIY´er. Ble rett & slett overtalt av konkurrerende pusher om å bytte til AVID. Lydmessig tror jeg RIAA gav det store løftet hos meg. Sistnevnte burde vel også være av interesse for trådstarter, da jeg ser at dette tenderer mot O.T.


    mvh
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har nå hatt flere spillere både med og uten strikk, men har aldri tenkt på hvilken teknologi som ligger bak når musikken spilles.
    At noen modeller må bytte reim ofte er selvfølgelig beklagelig, men det er heldigvis ikke noe stort problem.


    Men jeg synes det er rart at enkelte er så påståelig at en oppgradert 1210 er beste løsningen nesten uansett hvilken spiller som blir anbefalt i stort sett alle trådene her på sentralen

    Selvfølgelig er en 1210 en meget bra spiller, som helt sikkert kan bli mye bedre med oppgraderinger.
    Men det er heldigvis andre alternativer for de av oss som ikke har sett "lyset"
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Arve; Kunne godt tenkt meg til SDS'en. En komplett Scoutmaster hadde heller ikke vært av veien. Men jeg koser meg godt med Scout'en. Akkurat nå bruker jeg min gamle, men nesten ubrukte Ortofon 70 Anniversary p.u. - en veldig bra sak, som gjengir på en noe annerledes måte enn pu'en på det andre armrøret, Dynavector Karat 17d3. Det blir svært godt driv med Ortofon, men kanskje ikke riktig så mørk bunn som med den andre.

    Oct; jeg har aldri hatt tull med drivreima. aldri hoppa av, aldri slura. Jeg bytta til en ny i fjor høst, og har en ny, hvit ( blank?) på lur. Den står i fin stil med den glassfarga tallerkenen. Du burde ha prøvd å bytte til TNT mini feet's. Det er en rimelig og veldig godt hørbar oppgradering! Blir meir ro og bedre "bunn" i lydbildet.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ VilhelmW: Scouten ble tatt i innbytte, da jeg kjøpte Avid. Skarve 5 k. i avslag. Derfor jeg hinter litt til trådstarter om et mulig godt kjøp av brukt Scout. Da har han penger til overs til RIAA/P.U.


    mvh
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har nå hatt flere spillere både med og uten strikk, men har aldri tenkt på hvilken teknologi som ligger bak når musikken spilles.
    At noen modeller må bytte reim ofte er selvfølgelig beklagelig, men det er heldigvis ikke noe stort problem.


    Men jeg synes det er rart at enkelte er så påståelig at en oppgradert 1210 er beste løsningen nesten uansett hvilken spiller som blir anbefalt i stort sett alle trådene her på sentralen

    Selvfølgelig er en 1210 en meget bra spiller, som helt sikkert kan bli mye bedre med oppgraderinger.
    Men det er heldigvis andre alternativer for de av oss som ikke har sett "lyset"
    Kjære Lynvingen. Hvilken spiller mener nå du da jeg burde anbefale trådstarter, når han spør om: "modifisere sin egen SL1200 eller kjøpe en VPI Classic 1-3"?? :rolleyes:
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har nå hatt flere spillere både med og uten strikk, men har aldri tenkt på hvilken teknologi som ligger bak når musikken spilles.
    At noen modeller må bytte reim ofte er selvfølgelig beklagelig, men det er heldigvis ikke noe stort problem.


    Men jeg synes det er rart at enkelte er så påståelig at en oppgradert 1210 er beste løsningen nesten uansett hvilken spiller som blir anbefalt i stort sett alle trådene her på sentralen

    Selvfølgelig er en 1210 en meget bra spiller, som helt sikkert kan bli mye bedre med oppgraderinger.
    Men det er heldigvis andre alternativer for de av oss som ikke har sett "lyset"
    Kjære Lynvingen. Hvilken spiller mener nå du da jeg burde anbefale trådstarter, når han spør om: "modifisere sin egen SL1200 eller kjøpe en VPI Classic 1-3"?? :rolleyes:
    Du er selvfølgelig i din fulle rett å anbefale trådstarter at du mener en SL1200 er beste løsningen, det er en ærlig sak.
    Det jeg prøver å få frem er at direktedrift og/eller Technics ikke er noe fasit på vår kjære hobby.
    Jeg synes det har vært veldig mye misjonering for en middelmådig platespiller, som er god til prisen men noe ultra high-end spiller blir det aldri uansett hvilke deler og remedier det påkostes.
    Det gjelder selvfølgelig også andre best-buys som Rega etc.


    Men det er flere veier til Rom, og andre må da få lov til å anbefale andre spillere enn det du spiller på, være seg både sponplater og strikkmotorer for god varme i peisen.
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Moss
    Han har jo en Technics SL-1210 alt, så han trenger strengt tatt ikke selge den han har.

    Har han råd, så kjøp og test ut en Vpi Classic 1 eller 3 eller noe i den klassen, så gjør det.
    Det lureste hadde vel vært å prøvd å fått lånt en noen uker.

    Vpi er en klassespiller, det er det liten tvil om, på lik linje så er jo Nottingham, Linn, el. også bra spillere,
    utvalget er stort for gode dyrere spillere.

    Lytt og se hva som en føler passer en best, det er tross alt trådstarter som skal ha den.
    Så kan han jo evt. leke seg med oppgradering av Technic'en også, hvis han føle for det.

    Kan jo hende han blir sittende med begge to til slutt.

    Technics har en appel til veldig mange ww, selv om den ikke er verdens beste spiller,
    så er det er en tanks som tåler litt, og dårlig er den heller ikke.

    Men som med alt annet, det er masse andre spillere som er mye bedre. Alt har sin pris.

    Det er til syvende og sist, dine ører og din totale opplevelse av dette, som avgjør hva som er bra.
    Stol på din egen magefølelse, og om DU syntes det låter bra hos deg, og om du har en feel good følelse,
    så er det vel saken greit... :cool:

    Det vil alltid være noen som er negative uansett hva du har :rolleyes:

    Ikke legg for mye vekt på hva andre mener, for da blir en fort forvirret. :)
    men lytt til det virkelige erfarne Lp folket, som kommer med saklig smøretips :D

    Bob_Marley
    Klart det er mange som er uenig, ville vært rart om det ikke var det.
    Det er jo som du sier et åpent forum, og det er mange meninger og erfaringer ute å går her.
    Selv om du ikke var fornøyd med din, så kan det hende mange liker og er fornøyd med sin spilleren som en nr.2 eller 3 spiller.
    Og det er riktig som du sier, det er ingen the "holy grail" spiller, men den er en utmerket spiller til sitt bruk.
    Forøverig så har jeg kommet med mitt om dette, og ønsker aller som er innom her en God Påske.
    Kos dere med god drikke og god musikk :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    ^^ Liker! Edit: Fikk merkelig nok igjen funksjonen, men et godt argument kan ikke gjentas for ofte.


    mvh
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Uten å ha hørt begge, men hvis jeg har forstått det riktig:

    - en sl-1210 kan, etter heavy modifisering, komme opp på nivå med en VPI Classic. Men der stopper det for 1210, antar jeg. VPI'en derimot starter på et høyt nivå og så kan man vokse og vokse med den helt til krampa tar en.

    Hvis det hadde vært mine penger, så ville jeg ha hoppet rett på en VPI.
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Moss
    Tror neppe Technics SL 1210 uansett hvor heavy modifiseringen er, kan måle seg opp mot en VPI XXX
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det er ikke så veldig mye å modde på en Vpi. Arma er en av de enkleste og beste som er å få, jfr. meg sjøl og flere av de virkelig store vinylguruene i verden. Plinth'et er dønn solid, maskineriet er dønn solid og lagringa er også enkel og dønn solid. Alt samma er kvalitetsprodukter, og det er ingen fjæringsoppheng eller anna tull & tøys, som skal justeres,fikses, preppes eller byttes ut. Vpi er heilmanuell, og for å bytte hastighet, må du flytte reima på drivhjulet på motoren. Null automatikk. Man kan oppgradere bittelitt; de som ikke har TNT-føttene som standard, kan gjøre det ( anbefales ), og ellers legge pengene der de bør legges; i en best mulig p.u. og høvelig RIAA. Samt kabler mellom vinylspiller - RIAA - forsterkeri. Man unngår ALT som lukter Rega eller Linn, og kan konsentere seg om å snurre vinyl. Men hvis man liker å modde, mekke og bruke pæng...vel, lykke til!
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Hei folkens, igjen tusen takk for mange gode råd og meninger:). Det er veldig kjekt å se entusiasmen blandt dere. Jeg kommer til å melde ifra nå jeg har vært litt i tenkeboksen. God Påske til alle:)
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Moss
    Hei igjen balto, håper du ikke ble skremt av engasjemanget her.
    Skal du ha høy tempratur i en tråd, prøv spørsmål og påstander om kabler :rolleyes::cool:
    Ha en riktig god påske.
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Hei Arild, hehe, neida dette er bare kjekt. Har vært ute en kald HI-FI dag før. God påske;D
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    @ChrisAndre

    På den annen side er drivverket uten noen egentlig bruksverdi uten pu, arm og riaa. Verdens beste drivverk alene lager ikke mye godlyd i heimen...
    Men forutsetning for god lyd starter med godt drivverk.
    Helt enig. Sjekk drivverket på en Dual 701 kontra 1210. I mine øyne er 701 drivverket noe av det beste som er laget. Synd armene ikke holder samme mål.

    Mvh Roar
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    God påske til deg og balto.

    Tror jeg i dine sko ville lyttet til Gunnar Brekkes "innlegg" i denne tråden mhp 1200 vs VPI -- masse masse erfaring den mannen har.....

    og igjen - min 1200/SME309/M Bearing/Oppgradert PSU er en artig, god og engasjerende spiller ---- men min VPI Classic 1 med standard arm (billigere enn 1200 komboen kjøpt brukt) spiller IMHO langt bedre på de fleste "parametre" (luft, rom, nærvær, dynamikk, bass.....)......... Så om 1200 "måler bedre" bryr ikke jeg meg om i alle tilfelle ;):rolleyes:

    JE
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har nå hatt flere spillere både med og uten strikk, men har aldri tenkt på hvilken teknologi som ligger bak når musikken spilles.
    At noen modeller må bytte reim ofte er selvfølgelig beklagelig, men det er heldigvis ikke noe stort problem.


    Men jeg synes det er rart at enkelte er så påståelig at en oppgradert 1210 er beste løsningen nesten uansett hvilken spiller som blir anbefalt i stort sett alle trådene her på sentralen

    Selvfølgelig er en 1210 en meget bra spiller, som helt sikkert kan bli mye bedre med oppgraderinger.
    Men det er heldigvis andre alternativer for de av oss som ikke har sett "lyset"
    Kjære Lynvingen. Hvilken spiller mener nå du da jeg burde anbefale trådstarter, når han spør om: "modifisere sin egen SL1200 eller kjøpe en VPI Classic 1-3"?? :rolleyes:
    Du er selvfølgelig i din fulle rett å anbefale trådstarter at du mener en SL1200 er beste løsningen, det er en ærlig sak.
    Det jeg prøver å få frem er at direktedrift og/eller Technics ikke er noe fasit på vår kjære hobby.
    Jeg synes det har vært veldig mye misjonering for en middelmådig platespiller, som er god til prisen men noe ultra high-end spiller blir det aldri uansett hvilke deler og remedier det påkostes.
    Det gjelder selvfølgelig også andre best-buys som Rega etc.


    Men det er flere veier til Rom, og andre må da få lov til å anbefale andre spillere enn det du spiller på, være seg både sponplater og strikkmotorer for god varme i peisen.
    Da misforstår du meg veldig, Lynvingen. Men det virker som uansett hvor mange ganger jeg forsøker å forklare meg, så blir jeg enten tillagt ting jeg ikke mener eller misoppfattet med vilje.

    Det som er merkelig her nå, er at (igjen); så ber trådstarter om tips om han skal oppgradere sin SL1200 eller kjøpe VPI Classic. Jeg forsøker derfor å holde meg til temaet, og så godt jeg kan begrunne hvorfor JEG mener han bør beholde sin SL1200, og gå for oppgraderinger. Da er det plutselig helt feil! Jeg bør så klart anbefale han å ditche DJ-spilleren å gå for VPI. Den er både dyrere og må i så måte være bedre. Evt bør jeg anbefale han en Rega, som så ofte gjøres her.

    Når det gjelder Rega, kommer jeg aldri til å anbefale en platespiller som ikke spiller korrekt 33.33 hastighet, men snarere er lagd og akseptert å gå for fort. Dessuten mener jeg at enkle lette plinter av tremateriale evt skum-materiale, ikke bør koste så mye som spillerne til Rega. Jeg synes det er rent latterlig at en RP8 skal koste omtrent det samme som en Transrotor ZET-1 med Rega-arm og en god Goldring PU. Men der har'u meg, lissom.

    Jeg har heller aldri erklært at en toppmodifisert SL1210 er nirvana og det mest ultimate man kan få av en vinylrigg! Vis meg hvor jeg har skrevet det!? Når medlemmer her inne til stadighet anbefaler andre å kjøpe Rega, så er man Regaist. Det er alltid stuerent å anbefale Rega. Anbefaler man SL1210, har man enten ikke peiling på hifi eller så er man fanatiker...

    Jeg forsøker å tilbakevise en del påstander basert på faktafeil, historikkfeil og misoppfatninger om Technics-spilleren, men da klubbes man gjerne ned med usakligheter.

    Det er ord som ..."middelmådig platespiller", "DJ-spiller", "den blir aldri high end", "vil aldri låte som en kvalitetsspiller, uansett hva man oppgraderer den med", "Technics SL-1200 var i utgangspunktet laget for DJ's", "1210 er sikkert grei, men det er ingen kvalitetsspiller" eller "jeg har aldri hørt en full-rigget SL1210, men uansett så blir den ikke bedre enn en VPI Classic".

    Slikt vitner om for meg en snever tankegang uten å basere det på erfaringsgrunnlag eller respekt for meddebattanter, for den saks skyld.

    Om dere har lagt merke til det, så har jeg ikke omtalt VPI Classic med et vondt ord en eneste gang, med unntak av at jeg er kritisk til armene som VPI sverger til. Jeg har kun forsøkt å gjengi hvorfor jeg mener en oppgradert 1210 vil holde følge langt opp i 20.000-kroners klassen. Hvorfor har jeg ikke kommet med faktafeil om VPI? Hvorfor har jeg ikke kalt VPI en overpriset forvokst strikkmotor? Hvorfor har jeg ikke sagt at armene til VPI som vobler fra side til side er noe dritt? Svaret er at jeg har for lite kunnskap om og erfaring med VPI. Dessuten har jeg for mye respekt for andre konstruksjoner, enn å trekke enkle bastante konklusjoner. Jeg ønsker ikke å gå i den fella å kommentere negativt om noe jeg har for lite kunnskap om. Da ønsker jeg heller å snakke positivt og nyansert negativt (les spillerens iboende svakheter) om noe jeg faktisk har erfaring med og tilegnet kunnskap fra flere arenaer. Og hva gjelder 1210 sine svakheter, så har jeg helhjertet forsøkt å redegjøre for de også.

    Enkelte her inne mistenker jeg nesten for å sitte langt ned i øl-glasset når de kommenterer som de noen ganger gjør. Noen er rett og slett veldig ufine, sarkastiske og generelt lite imøtekommende og nysgjerrig for å lære noe nytt. Det er synd. For dere går glipp av noe hver dag.

    Er det EN viktig ting jeg har lært etter over 20 år med hifi som interesse, så er det å høre og lytte på folk med ærlige hensikter. Folk som UAVHENGIG av merkenavn og går utenom eksotiske prislapper søker etter best mulig lyd. De som anbefaler på tvers av det som de velkjente magasiner gjør, som gang på gang legger sin elsk på et eller to gitte merker. Gjerne et komponentmerke med samme nasjonalitet som magasinet selv. Hvorfor elsker norske magasiner Hegel? Hvorfor elsker britiske magasiner Rega og Naim? Og hvorfor elsker amerikanske magasiner Krell og VPI? Jeg lar spørsmålene bestå ubesvart, for man kan bare spekulere.

    Personer som kun har intetesse i å søke etter best mulig lyd pr krone, de lytter jeg til. Så prøver jeg å danne meg egne erfaringer.

    Men for de som kjøper lydprodukter etter trender, eksotiske priser og hva som er "the right thing to do" må gjerne gjøre det. Men ikke kritiser andre for at man ikke følger mainstream og går pyntelig på den ferdig-definerte "veien til lydnirvana"..............
    :)
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    God påske til deg og balto.

    Tror jeg i dine sko ville lyttet til Gunnar Brekkes "innlegg" i denne tråden mhp 1200 vs VPI -- masse masse erfaring den mannen har.....

    og igjen - min 1200/SME309/M Bearing/Oppgradert PSU er en artig, god og engasjerende spiller ---- men min VPI Classic 1 med standard arm (billigere enn 1200 komboen kjøpt brukt) spiller IMHO langt bedre på de fleste "parametre" (luft, rom, nærvær, dynamikk, bass.....)......... Så om 1200 "måler bedre" bryr ikke jeg meg om i alle tilfelle ;):rolleyes:

    JE
    Mange rundt om kjøpte SME 309 til 1210 for den bare MÅTTE være så bra. Lekker, dyr og heter SME. Jeg leste om mange som byttet ut magnesiumarmen (309) til andre SME-armer av annet materiale enn magnesium, og som fikk kjempeløft i lyden.

    Samme med rene Rega-armer. De bare MÅ være bra. Sannheten er snarere at mange som gikk veien om rene Rega-armer eller SME 309 til SL1210, opplevde en kjedelig og litt blodfattig lyd. Det var armen som ikke spilte i symbiose med drivverket. Andre armer fungerte mye bedre, og de samme armene som ikke fungerte på SL1210; fungerte utmerket på andre drivverk.

    Om anlegg ikke spiller optimalt, så kan det være summen av sammensetningen som ikke spiller optimalt. Å skylle på platespiller alene blir for meg enkelt og ikke minst veldig vilkårlig.

    Leser at noen synes SL1210 med Denon DL-103 var en gedigen hifi nedtur. Vel, om man kjenner til hva en DL-103 krever av arm, burde man vite at armen på Technicsen absolutt ikke er ideell til DL-103. Den har for liten armmasse. Å putte på tunge headshell og ekstra armvekter gjør ikke noe med arm-massen. Det endrer snarere den totale vekten på armen. Armens masse endrer seg ikke. Så å skylde på SL1200 for å fungere dårlig med DL-103, blir i bestefall kunskapsløst. En Jelco 750D ville endret saker og ting til det mye mye bedre;)

    Bare eksempler på at mange velger seg ut "syndebukker" i systemet helt vilkårlig, dersom man ikke er fornøyd. Og mange har derfor urettmessig avfeid 1210 som en spiller som ikke holder mål. Og det er jo synd, for den holder absolutt mål.
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Å putte på tunge headshell og ekstra armvekter gjør ikke noe med arm-massen. Det endrer snarere den totale vekten på armen. Armens masse endrer seg ikke.
    Hæ...???
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Skjønner den var litt forvirrende, og skal sies at jeg ikke har utforsket det selv. Finner heller ikke de aktuelle linkene som omhandlet emnet. Men det ble skrevet en meget detaljert og nøye avhandling om forskjellen av å ha to armrør (for headshell). Det ene armrøret veier 7 gram og det andre veier f.eks 12 gram. Med tyngre headshell så får man en høyere total arm mass. Med tlpassede headshell så kan de to armene ende opp med samme total arm mass, men at det tyngste røret fortsatt vil ha høyere masse i utgangspunktet. Jo tyngre headshell jo mer kontravekt, desto mer spenn blir det i armen. Noe som kan påvirke resonans og oppfattet lyd. På en måte; jo mer vekter man setter på en tynn vektstang, jo mer bøyer den seg. Ift en veldig tung stang med lettere vekter i hver ende.

    De artiklene det sto beskrevet, ville ha fram at det ikke alltid ga samme resultat å fylle på med vekt foran og bak på armen, som det å ha en arm med tyngre armrør i utgangspunktet. Arm med større masse.

    Som sagt ingen erfaring på området, men det har kanskje andre her? Derav passer (sies det) ofte Jelco 750D bedre enn en Technics arm som er satt på tungt headshell med PU som f.eks DL-103.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det same fenomenet kan du utforske i ein VPI JMW-arm og dei mange kontravektene du kan velje mellom. Det er skilnad på å ha rett stifttrykk når loddet står klin i opphenginga versus langt ute. Eg har også prøvd ein Clearudio tangentialarm, der du kan skifte lodd - her er det faktisk betre å ha eit lite lodd langt bak, enn å ha eit stort lodd klin i opphenget.
    Men DL 103 sporar uansett godt i ein 1210-arm (80µ, meinar eg å hugse) med stifttrykket innan det tilrådde frå Denon. Sjølv om det lydleg sett vart endå betre i ein technics EPA 100 og SL 1000 mk II. 103 er uansett ingen storsporar, så eg har aldri fått pickupen til å spele kanonskota i 1812-overtura på Telarc på fornuftig stifttrykk (noko som dei færaste picukpar klarar)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Jeg forstår ikke hvorfor endel av dere i denne tråden ikke klarer å lese det som ChrisAndre sier og skriver.
    Han er vel den ENESTE så langt i tråden som har svart Balto direkte på det han spør om.

    Hvorfor skal alltid noen komme med andre anbefalinger enn det det blir spurt om?

    Gunnar Brekke er en mann med endel kompetanse på tema platespiller, men dette innlegget han skrev i denne tråden fikk meg nesten til å miste respekten for han.

    Jeg kan desverre ikke hjelpe trådstarter med det han spør om, men ønsker han lykke til videre!

    Til alle sammen: GOD PÅSKE! :) :)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Tonearmer er et kopmromiss, siden utvalget av PU er så stort.
    Litt enklere for de som lager løse armer, da har en gjerne bestemt seg for type PU (MM/MC) og tar valg basert på det.
    Mote påvirker også; hvilken PU er "in-i-år-&-neste-år" vil påvirke salg/markedsføring/prissetting på passende armer.
    Om armen er bra, eller ikke, avgjøres mest av match & noen tekniske aspekter bør være på plass.
    Pris & utseende har egentlig ingen "funksjon" for lyden.
    Jeg har hatt/montert en mengde armer, reparert endel, og ødelagt noen: SME V og nedover, AudiOrigami PU-7 i "super-custom" versjon, + PU-3, andre (engelske?) fra Linn, Logic, Mayware,... en haug middel-klasse japse-armer, -flere fra MicroSeiki & AudioTechnica. En liten håndfull uni-pivot'er fra Stax & Audiocraft, men har aldri vært helt fortrolig med dem. Noen tangensial-armer, som Forsell, og "nedover" til ALL japse-tangensialene...(mine favoritter!).
    Endel armer har jeg moddet/tweaket, og blitt sittende å filosofere over <hvorfor> enkle tweaks kan gjøre så stor forskjell.

    Så: hva jeg prøvde å si: det er "håp" for nesten alle armer, så lenge de er "i orden". Men...match...både med PU og drivverk... -enkelte "bankers" finnes, resten er prøv-og-feil (eller vinn...!)
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikkje heilt enkelt.

    Spørsmålet gjeld ein Classie 1 eller 3. Det er skilnad på desse to utgåvene. Og så burde det vore sagt noko om kor modifisert den alternative SL1210 kunne vere.

    Sjølv har eg ikkje testa Classic-serien, men har studert og prøvd dei litt i butikk. Ser ut til å vere ok til prisen, slik dei eg har testa ut grundig (Scout, Scoutmaster i ymse utgåver og litt Aries. Fekk også fikla så snarast med ein HR-X ved eit høve)

    Svara som kjem inn, omhandlar mange relevante erfaringar folk har rundt 1210 og Classic, men på eit generelt grunnlag, og då kjem det også naturlegvis generelle refleksjonar rundt Technics og VPI innimellom.
    Tykkjer du det er irrelevant ut frå problemstillinga?
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Å putte på tunge headshell og ekstra armvekter gjør ikke noe med arm-massen.
    Det endrer snarere den totale vekten på armen. Armens masse endrer seg ikke.
    Hæ...???
    Hei.

    Selvfølgelig er headshellet med på å bestemme armens bevegelig masse!

    Den bevegelige massen (for å kalkulere resonansfrekvens) utgjøres av: pickup (blå), eventuelle lodd plassert i shellet (rød),
    skruer (grønn), headshell (lilla) og armrøret foran lagringspunktet (gul) (ganger arm) - (minus) armrøret bak lagringspunktet
    (orange) (ganger arm).

    Arm.jpg


    Dette måles uten påmontert motvektslodd (også orange) - da en slik måling kun ville gitt - bevegelig masse = stifttrykk.

    Hensikten med denne målingen er å finne massen på den andre vektoren i et "resonanssystem" bestående av;
    - første vektor (cantileveret (med masse tilnærmet lik null)),
    - en fjær (nåleopphenget med sin ettergivenhet (compliance)) og
    - andre vektor (den bevegelige massen fram til lagringspunktet (vertikalt armlager)).
    Målingen foretas direkte over nåleopphenget. (Tegningen viser bare vertikal bevegelig masse).

    Fjær 2.jpg


    I praksis måler man ikke på denne måten (hjemme), men benytter produsentens oppgitte masse på armen (som vanligvis
    inkluderer massen av headshellet) pluss (ekstravekt på tyngre headshell/minusvekt på lettere headshell), pickup, lodd og
    skruer. Dette gir et fornuftig resultat siden disse delene plasseres fysisk i nærheten av målepunktet (på lang arm).

    mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Å putte på tunge headshell og ekstra armvekter gjør ikke noe med arm-massen.
    Det endrer snarere den totale vekten på armen. Armens masse endrer seg ikke.
    Hæ...???
    Hei.

    Selvfølgelig er headshellet med på å bestemme armens bevegelig masse!

    Dette måles uten påmontert motvektslodd (også orange) - da en slik måling kun ville gitt - bevegelig masse = stifttrykk.
    Det første er helt riktig, men det siste utsagnet er feil:

    Når det snakkes om bevegelig masse for en PU-arm er det treghetsmomentet man snakker om. Og treghetsmoment er masse multiplisert med avstanden fra omdreiningspunktet i annen potens.
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    God påske til deg og balto.

    Tror jeg i dine sko ville lyttet til Gunnar Brekkes "innlegg" i denne tråden mhp 1200 vs VPI -- masse masse erfaring den mannen har.....

    og igjen - min 1200/SME309/M Bearing/Oppgradert PSU er en artig, god og engasjerende spiller ---- men min VPI Classic 1 med standard arm (billigere enn 1200 komboen kjøpt brukt) spiller IMHO langt bedre på de fleste "parametre" (luft, rom, nærvær, dynamikk, bass.....)......... Så om 1200 "måler bedre" bryr ikke jeg meg om i alle tilfelle ;):rolleyes:

    JE
    Mange rundt om kjøpte SME 309 til 1210 for den bare MÅTTE være så bra. Lekker, dyr og heter SME. Jeg leste om mange som byttet ut magnesiumarmen (309) til andre SME-armer av annet materiale enn magnesium, og som fikk kjempeløft i lyden.

    Samme med rene Rega-armer. De bare MÅ være bra. Sannheten er snarere at mange som gikk veien om rene Rega-armer eller SME 309 til SL1210, opplevde en kjedelig og litt blodfattig lyd. Det var armen som ikke spilte i symbiose med drivverket. Andre armer fungerte mye bedre, og de samme armene som ikke fungerte på SL1210; fungerte utmerket på andre drivverk.

    Om anlegg ikke spiller optimalt, så kan det være summen av sammensetningen som ikke spiller optimalt. Å skylle på platespiller alene blir for meg enkelt og ikke minst veldig vilkårlig.

    Leser at noen synes SL1210 med Denon DL-103 var en gedigen hifi nedtur. Vel, om man kjenner til hva en DL-103 krever av arm, burde man vite at armen på Technicsen absolutt ikke er ideell til DL-103. Den har for liten armmasse. Å putte på tunge headshell og ekstra armvekter gjør ikke noe med arm-massen. Det endrer snarere den totale vekten på armen. Armens masse endrer seg ikke. Så å skylde på SL1200 for å fungere dårlig med DL-103, blir i bestefall kunskapsløst. En Jelco 750D ville endret saker og ting til det mye mye bedre;)

    Bare eksempler på at mange velger seg ut "syndebukker" i systemet helt vilkårlig, dersom man ikke er fornøyd. Og mange har derfor urettmessig avfeid 1210 som en spiller som ikke holder mål. Og det er jo synd, for den holder absolutt mål.
    Enig med deg i det ChrisAndre -- 1200 skal overhode ikke avfeies som en dårlig spiller, langt derfra -- og jeg er og enig i at det er armer som er bedre enn SME309.

    Jeg deler min erfaring med 1200/oppgradering og VPI - og jeg har full forståelse for at noen vil velge en modifisert 1200 framfor andre platespillere, jeg derimot valgte VPI framfor min oppgraderte 1200 (som jeg forøvrig har ennå, men arm er solgt og byttet til en Jelco).

    JE
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det må vere noko med tråleiken, ja. Var det berre vektstangprinsippet som gjorde seg gjeldande, ville det vere mykje enklare - berre å balansere ut armen, og legge på passeleg stifttrykk, fikse stifttrykk og sånn, utan å tenkje på andre kvalitetar med armen enn lagring.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Jeg ser at det blir hevdet at et tyngre headshell på f.eks. en 1210-arm ikke endrer armmassen, bare armvekten. For å sitere et innlegg på et annet forum som sier det bedre enn jeg:

    "The effective mass of an arm is the moment of inertia of the arm, about the stylus point, divided by the square of the length between the stylus and the arm pivot point. Since the headshell is close to the stylus, a reasonable approximation (and one good enough to calculate the LF resonance frequency) is to simply add the mass of the headshell to the effective mass of the arm (without headshell)."

    I praksis betyr det at hvis man tar et 12g headshell istedenfor originalen på 7,5g på en 1210-arm får man en effektiv armmasse på tilnærmet 16,5g, ca det samme som en Jelco. Tregheten øker, noe som passer bedre med stive pickuper.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn