Technics Matsushita Electric Trading Co., Ltd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.341
    Antall liker
    2.778
    Sted
    Liten by
    Vis vedlegget 432713

    Acoustic Research AR18. Det låt da også knallbra, ingen jeg kjente utenfor familien hadde tilsvarende med et unntak.
    AH! De husker jeg. Hadde også AR18 da jeg var 18-19 år. De ble uheldigvis ødelagt under flytting av en kompis som lånte de. Skulle likt å hatt de igjen (les; nostalgi).
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.114
    Antall liker
    8.100
    Torget vurderinger
    12
    Jeg hadde også AR18 en gang. Skramlete pappboks med pappelementer, men spilte snilt og pent :). Savner de nok ikke.
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    SL-p50.JPG

    Ligger en brosjyre tilsalgs på Ebay, til den nette sum av 672 EURO
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.738
    Antall liker
    90.156
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Jeg hadde faktisk to, men etter å ha lagt ut en annonse på Torget, forsvant den ene raskt til DK!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg, for første gang siden første halvdel av åttitallet, en aktiv venn av Technics. Jeg har kjøpt meg en slik som ankommer Vestlandet i løpet av helgen ifølge prognosene. Men det tar nok minst ei uke før jeg får den fraktet fra Bergen til Kopervik.

     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.738
    Antall liker
    90.156
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Skal man se bakover eller være retrospektiv, så er det vel få produsenter, bortsett fra Sony, som har laget så mye forskjellig utstyr til hifi og studio som Technics har gjort opp igjennom. Selv de blilligste platespillerne, kassettspillerne, forsterkerne og høyttalerne lever fortsatt i dag.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er mye som har overlevd tidens tann. Folk kjøpte Technics uten å ha noen særlig interesse for hifi i utgangspunktet fordi de hadde hørt at det var holdbare kvalitetsprodukter. Derfor så vi mange av de rimelige Technics-spillerne på typiske anlegg med Tandberg og Radionette. Gjerne spillere som var den beste komponenten. Og de fikk rett, dette var holdbare produkter. Derfor er selv så avanserte konstruksjoner som linear tracking fortsatt funksjonelt, og det er faktisk litt imponerende fordi en spilleren jeg har kjøpt kostet $ 280 i 1983. Og det var faktisk ikke så fryktelig dyrt, selv om det var i det vi dag kaller mellomklassen. For de som vokste opp på nittitallet er det på sin plass å opplyse om at datidens tollsatser og slikt gjorde at du kan gange dollarprisen med ti og finne den norske prisen.

    Et problem med dagens elektronikk, spesielt forbrukerprodukter som telefoner og pc, er at de er for avanserte til den prisen de tar for dem. Til i underkant av 3000 kroner er egentlig også disse spillerne verdt å mistenke for å være for avanserte til prisen slik at holdbarhet er et problem. Men historien har vist at slik er det ikke, en nesten 35 år gammel spiller som min trengte litt TLC for et år siden så var den i full sving igjen. De kompakte modellene, som den du har, har riktignok et ekstra problem med clampen over tid, men det skulle bare mangle og lar seg fikse.

    Technics er så og si evighetsmaskiner hvis de vedlikeholdes riktig, og det er faktisk ikke noe krevende vedlikehold. Og sjelden. Har en drøm om en SL-10 eller 15 som er så godt som ny med den originale MC-pickupen. Dessverre er de endel mer populære enn fullsizemodellene så de koster for mye for meg som ekstramaskin pt. Og billigere blir de neppe framover heller. Alle merker har sleepers, modeller som har gått under radaren for de som jakter på kule produkter. Jeg krysser litt fingrene for at min QL15 går under den kategorien, den veier faktisk over en kilo mer enn de som er på størrelse med et platecover. Og siden Evo II har utstyrt meg med en kompetent Ortofon så ser framtiden lys ut som Technics-bruker. :cool:

    Så et par spørsmål: Hvilke Technics-pickuper er verdt å låne ører til. Jeg vet jeg har en P24 som er strøken og en P33 med brukket nål. Ny nål til den koster ikke all verden. Hvilken som følger med QL15 vet jeg ikke, men noen av dere vet kanskje hvilken som fulgte med den som ny? Har sett P22 nevnt på utenlandske fora.

    P22 (?), P24 og P33 - hva er de gode for? En av dem vil bli brukt til slitt vinyl og nyinnkjøp fra bruktbutikker og loppemarked. Hvordan vil dere rangere dem? Har noen av dem noen som helst sjanse i konkurranse med Ortofon OMP-30?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.738
    Antall liker
    90.156
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Legge merke til at SL-10 ble originalt levert med EPC MC10 (moving coil) da SL-10 hadde innebygget step up, SL-15 derimot hadde EPS 205 mkIV (Moving magnet) som medfølgende pickup og ikke innebygget stepup, så man kan derfor si at SL-10 var en heftigere utgave enn SL-15. Det som derimot gjør sistnevnte mer eksotisk, er at den ble introdusert senere og visstnok etter at CDspilleren kom på markedet og produsert i færre eksemplarer. Et søk på ebay kan bekrefte det. Bortsett fra programmeringen på lokket og det mindre vinduet, så er de så og si identiske.

    Senere kom det en MC pickup EPC MC310 mkII, som er sjelden å få tak i i tillegg til den supersjeldne EPC 100
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    5.634
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    SL-D3

    IMG_0185.jpg
    IMG_0186.jpg
    52537666882__0DEBFBFB-4112-4450-8212-624B9A9AA27D.jpg
    52537880425__AFD96CD6-AA8B-4AA2-807D-13EF01AA8C13.jpg


    Inspirert av det gode rådet Baluba la ut om å ha en helautomatisk spiller ved besøk eller egen manglende "form" ved vinylavspilling, så jeg etter noen brukt som kunne være aktuelt.

    Fant omtrent umiddelbart en SL-D3 en halvtimes kjøring unna heimen. Kontaktet selger, og kjøpet var i boks.
    Hentet i kveld, og etter lett vask, oljing av spindel og justering av stifttrykk ble første plate satt på. Det låt helt OK med original pickup, men jeg ville ha noe mer.

    Monterte en Glanz pickup, og det utgjorde en stor forskjell!!! Var skikkelig artig å høre 70-tallsrock på mitt Technics vintageanlegg :)

    Så med et komplett Technicsanlegg og to spillere i tilleg må jeg kunne kalle meg en venn :)
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De spillerne var svært populære på åttitallet, og ikke uten grunn. Du har et gøyalt vintageanlegg der, høyttalerne virker interessante. Kjekt når man leker med merkesynergi i vintage. Selv har jeg valgt å få samlet et komplett Nakamichi serie 2-anlegg, med tuner og kassettspiller i tillegg til forsterker og cdp. Alt i samme særegne design. Det er kult, og helt sikkert neste dille for interiørhipsterne. Komplette rack i matchende design med vintage komponenter. :cool:

    Fant Technics opp streaming allerede tidlig på åttitallet?

     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_0286.jpg


    DSC_0204.jpg


    _20170812_074734.jpg


    Mine technics komponenter. Platespiller og EQ, som er midlertidig koblet opp til min cdspiller. Planen er å hekte på 1210-en.

    1210 har fått en god matte og en god MC pickup og en god RIAA.

    Har hatt spilleren noen mnd nå og jeg har blitt glad i den allerede. Bruker som oftest vinyl nå, når jeg har tid til å spille musikk.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.738
    Antall liker
    90.156
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Frisk pris på disse nå.

    IMG_8480.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.473
    Antall liker
    54.048
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Der var da voldsomt til pris :(
    De er jo spik spenna gærne !

    O
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.144
    Antall liker
    61.456
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Klipp fta Vinyl Engine:

    "Hi,
    In theory the SL-10 can be mounted vertically using brackets, but from experience mine sounded better the more level the unit was.

    Technics did make smart aluminium brackets for mounting at an angle from the wall, but they are as rare as hens teeth .
    "

    Kanskje det er kult med en uvanlig oppsatt spiller, men min SL-10 låter nok også best når den står i vater.

    Går som ei klokke etter at servicemannen på Knapstad fixed it.;)

    technics sl10.jpg


    Kjøpt ny av meg på Røshol radio og TV , Hamar i 1981 eller 82.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.852
    Antall liker
    5.710
    Sted
    oslo
    Wow, markedsføringsmessig genialt at den skal kunne droppes rett nedi allerede eksisterende sp10 plinther.
    Da blir det nok litt lettere for custom-plinth mkII eiere å åpne lommeboken ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer jo en komplett spiller etter hvert. Ellers er det sikkert masse plinths å få kjøpt.
     

    CopaCabana

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2016
    Innlegg
    91
    Antall liker
    52
    Sted
    Bergen
    Hei Technics - folk - Nettopp kjøpt dette settet:
    SE-A1000 effektforsterker
    SU-C1000 MK II forforsterker
    pre.jpg


    Forforsterkeren har mulighet for batteridrift - er det noen som har noen formening om dette har noe for seg? Batteripakken koster rundt 1/3 av hva jeg betalte for settet. Lysene på effekt forsterkeren er også gått - her har jeg kjøpt nye som skal installeres.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg blitt en utøvende Technics-venn igjen. SL-QL15 er foreløpig koblet opp i storstuen med en over 20 år gammel Pioneer og 42 år gamle Radionette-høyttalere. Den originale jordkabelen mangler så jeg har litt jordstøy langt i bakgrunnen, men har tenkt å mekke meg til en løsning slik at jeg får jord. Hele greia fungerer helt fint, men det er ikke aktuelt å flytte den ned i krypten før jeg har fikset en løsning for den manglende jordkabelen.

    460768d1507317879-balubas-krypt-twilight-zone-stuevinyl.jpg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    766
    Hei,
    Postet denne i HøstPuls-tråden, men det burde vel vært i denne tråden.

    Vet ikke om Technics SP10 prototype, eller SP10R som det vel heter nå, er spillbart enda? Men svenske HiFi&Musik prøver å antyde priser i sitt oktobernummer: 7-8000 Euro for drivverket, og ca. 15000 Euro for en komplett spiller med plint og arm (10"-arm?) fra Technics. Den komplette spilleren antydes å være i salg tidlig høst 2018. Om svenskene har rett i disse spådommene vet jeg dog ikke.

    ToreM.
     

    arban

    Fersking
    Ble medlem
    03.12.2016
    Innlegg
    2
    Antall liker
    3
    Sted
    Tretten
    Hei Technics - folk - Nettopp kjøpt dette settet:
    SE-A1000 effektforsterker
    SU-C1000 MK II forforsterker


    Forforsterkeren har mulighet for batteridrift - er det noen som har noen formening om dette har noe for seg? Batteripakken koster rundt 1/3 av hva jeg betalte for settet. Lysene på effekt forsterkeren er også gått - her har jeg kjøpt nye som skal installeres.

    Har maken. Helt greit utstyr. Batteripakken kjøper du fra Kjell og Company. klipp av kontakten og skjøt innpå kontakten som sitter på orginal pakken (pass på polariteten) . Du må kanskje frese av litt av plasten på innsiden av batteriskuffen med en dremel eller lignende pga tykkelsen på ledningene, men ellers funker det topp. OG du får mer enn 3 ganger kapasitet på batteriene I forhold til de orginale.



    https://www.kjell.com/no/produkter/...er/rc-batteripakke-nimh-9-6-v-2000-mah-p48507
     
    Sist redigert:

    CopaCabana

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2016
    Innlegg
    91
    Antall liker
    52
    Sted
    Bergen
    Hei Technics - folk - Nettopp kjøpt dette settet:
    SE-A1000 effektforsterker
    SU-C1000 MK II forforsterker


    Forforsterkeren har mulighet for batteridrift - er det noen som har noen formening om dette har noe for seg? Batteripakken koster rundt 1/3 av hva jeg betalte for settet. Lysene på effekt forsterkeren er også gått - her har jeg kjøpt nye som skal installeres.

    Har maken. Helt greit utstyr. Batteripakken kjøper du fra Kjell og Company. klipp av kontakten og skjøt innpå kontakten som sitter på orginal pakken (pass på polariteten) . Du må kanskje frese av litt av plasten på innsiden av batteriskuffen med en dremel eller lignende pga tykkelsen på ledningene, men ellers funker det topp. OG du får mer enn 3 ganger kapasitet på batteriene I forhold til de orginale.



    https://www.kjell.com/no/produkter/...er/rc-batteripakke-nimh-9-6-v-2000-mah-p48507
    Hadde ikke sett at jeg hadde fått svar på posten min. Tusen takk for info. Hadde planer om å kjøpe batteripakken fra utlandet - nå reddet du meg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn