Technics Matsushita Electric Trading Co., Ltd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.752
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Men nå gikk det en kule varmt her , et vennlig forum medlem tilbød meg en NOS Ortofon 320U for en meget hyggelig penge, kunne jeg takke nei selvsagt ikke den var en gang en toppmodell i 300 serien levert med fine line sliping :) ( Hurtigtest på en sliten SL-7 med loddet i bunn nå 1,5g )

Ortofon 320U.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.180
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er vel det?

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.169
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Synes det er rart at de ikke bruker armen til 1200G når de kommer ut med hifi varianten 1300G

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.180
    Torget vurderinger
    1
    Var vel ikke ment å bli en mer påkostet modell heller.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.014
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes det er rart at de ikke bruker armen til 1200G når de kommer ut med hifi varianten 1300G
    Da kunne de like godt faset ut 1200G og rent ut basert 1300 helt på den + 1000R forsyning, hvilket kanskje hadde vært et fornuftig grep i utgangspunktet. Vet ikke hvor mange i hifimiljøet som egentlig ønsker DJ-stuket?

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.169
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det var nå forså ist det jeg mente, en 1200g uten dj duppeditter

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.014
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men om man ønsker ren kompromissløs spiller har man Sp10R/1000R. I den pakken får man alt, p&p i 1000R og full custom i 10R. Kan hende de vegrer seg for å torpedere salget av flaggskip pakka med en fullverdig "fattigmanns"-versjon. Jeg vet for egen del at jeg hadde seriøst vurdert en hifi+ utgave av 1200G om det hadde vært tilgjengelig og om jeg skulle vurdert spiller i dag.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hvor mange i hifimiljøet som egentlig ønsker DJ-stuket?
    Er det noen som i det hele tatt bruker den pitch-kontrollen? Jeg spurte en gammel, erfaren DJ og han hadde aldri brukt den.
    Eneste skiva jeg kan tenke meg er originalutgivelsen av Radka Toneff Fairytales. Den går ørlite for fort, men det var det jo ingen som visste, inntil for få år siden.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.893
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Er det noen som i det hele tatt bruker den pitch-kontrollen? Jeg spurte en gammel, erfaren DJ og han hadde aldri brukt den.
    Eneste skiva jeg kan tenke meg er originalutgivelsen av Radka Toneff Fairytales. Den går ørlite for fort, men det var det jo ingen som visste, inntil for få år siden.
    Den var vel beregnet for strikk spillere da, de går jo ørlite for sakte😉😁

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Men om man ønsker ren kompromissløs spiller har man Sp10R/1000R. I den pakken får man alt, p&p i 1000R og full custom i 10R. Kan hende de vegrer seg for å torpedere salget av flaggskip pakka med en fullverdig "fattigmanns"-versjon. Jeg vet for egen del at jeg hadde seriøst vurdert en hifi+ utgave av 1200G om det hadde vært tilgjengelig og om jeg skulle vurdert spiller i dag.
    Hvordan ville du ha endret SL-1200G?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    Dere med Technics spillere: Når begynner å bli lei av gamle favorittalbum, skru opp pitch med 1%, og de låter med en gang mer vitalt. ABBA, Queen og andre 70-/80-talls favoritter blir som nye! Senere kan dere legge på til 2%. (ADVARSEL: Ingen varig løsning).

(Et gammelt radiostasjon-triks, dette).

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg antydet over. Fjernet DJ stuket og gjort det enklere for de som ønsker å montere en annen arm. Ville beholdt pilotlyset, noe jeg ønsker 1000R også hadde hatt.
    Pilotlyset burde ha kunnet lyst opp litt mere…

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    827
    Hvis det fortsatt finnes noen som klarer å høre på Steve Guttenberg (jeg klarer han i små doser innimellom), så har han lagt ut denne om 1300G vs. 1200G:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det er da mange DJs som benytter pitchkontrollen for å få korrekt beat (bpm) når det snurres plater, som hifiavspiller er den ikke mye brukt. Technics lagde jo denne spilleren i sin tid etter at mange DJs etterlyste en spiller som var "solid as a rock", kunne "spoles" att og fram og enkelt kunne justere hastigheten og kunne starte raskt

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    827
    Selv har jeg 1200G og bruker pitchkontrollen en skjeden gang. Her tror jeg musikksmak spiller inn. Jeg hører en del på elektronica/ambient-aktige plater, og noen av disse instrumentale som går på 33 rpm. kan jeg ha lyst til å øke hastigheten litt på (pussig nok alltid øke hastigheten litt, aldri motsatt). Men dette gjelder bare en håndfull plater jeg har, så noe stort behov er det ikke. "Lykta" bruker jeg derimot nesten hver kveld, men jeg forstår jo at det er mulig å skaffe seg lys på annet vis.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.752
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Det er da mange DJs som benytter pitchkontrollen for å få korrekt beat (bpm) når det snurres plater, som hifiavspiller er den ikke mye brukt. Technics lagde jo denne spilleren i sin tid etter at mange DJs etterlyste en spiller som var "solid as a rock", kunne "spoles" att og fram og enkelt kunne justere hastigheten og kunne starte raskt
    Hvor har Herren dette sitatet fra ? Technics lagde jo denne spilleren i sin tid etter at mange DJs etterlyste en spiller som var "solid as a rock

Mvh

• Liker
    Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Hvor har Herren dette sitatet fra ? Technics lagde jo denne spilleren i sin tid etter at mange DJs etterlyste en spiller som var "solid as a rock

Mvh
    De trengte en spiller som raskt kunne snurres bakover for å finne rett utgangspunkt for miksingen, noe en stikkspiller ikke kunne eller kan. Dessuten var det viktig med tyngde på drivverket, slik at akustisk feedback var eliminert. Altså solid as a rock. Om man har jobbet som DJ, skjønner man termen.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    SL1200MK2 - 1979

Between 1970 and 79 Technics developed a few more direct drive decjs including the first iteration of the SL1200 however it wasn't until 1979 and the MK2 that the range really came into its own. The staff started seeing DJ's using the original sl1200 as an instrument in clubs and disco's and so they developed the MK2 and took into consideration the needs of the DJ. It was the first of its kind that was made for home hifi but also catered to the pro audio scene. This was the turntable that really started the DJ scene and the basis of some of the most iconic hip hop music of all time

Catering to DJs: SL-1200MK2 and MK3 (1979-1989)

The SL-1200MK2 was a game-changer for DJs as it combined high-fidelity audio quality with features specifically tailored to meet the demands of club DJs and radio stations.

Its direct-drive mechanism, high torque motor, and pitch control capabilities made it ideal for beatmatching and mixing tracks seamlessly.

The MK3 version introduced further enhancements such as Quartz lock for improved rotational accuracy and a slip mat included to cater to DJ preferences

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det fortsatt finnes noen som klarer å høre på Steve Guttenberg (jeg klarer han i små doser innimellom), så har han lagt ut denne om 1300G vs. 1200G:
    Uansett......en ærlig Audiofil.....med mye erfaring....... som bekrefter at DD er best (y)

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.975
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Er nok ikke så lenge til du tar steget også. :giggle:
    Må jo få testet noe sånt rakleverk her snart, så jeg faktisk vet hva jeg krangler om 😅
    Blir 1210G i så fall. Trykket nesten «kjøp» flere ganger på en i bartebyen til 37´. Da ville den vel vært mulig å selge uten tap (?) etter testing.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.197
    Torget vurderinger
    10
    Når det gjelder 1300 g; ingen betenkeligheter med at den er laget i Malaysia? 1200 GR2 er vel også det og den har vel hatt noe med kast i tallerken.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn