Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takk takk:)
    Ift 2M Bronze synes jeg Bronze har en skarpere mellomtone, som er mer analytisk enn Black. Det betyr ikke at Black er fløyel og layed bak. Heller det motsatte, med mer nærvær og en del mer naturlig. Men mellomtonen er langt mer ekte og luftig. Diskanten er superoppløst, og det beste jeg har hørt hos meg. Bassen går vesentlig dypere enn både Bronze og 103R, samtidig som bassen er stram. Her er det mer av alt, pluss at den er utrolig nøytral; noe også frekvenskurven i diverse tester viser. De som sier at Ortofon ikke er dynamiske, kan jeg ikke skjønne. 2M Black er nå ihvertfall dynamisk så det holder.

    Ift PUer jeg kjenner fra før:

    Da jeg hadde Ortofon Rondo Red, var den veldig nøytral og fin; men litt snill etter min smak. Ble liksom ikke noe trampe-takten med Rondo red. Med Denon DL-103R fikk jeg det meste jeg ønsket (PRaT), men det manglet litt på dypbass, selv om bassen på 103R er veldig stram og dynamisk. 103R har og en magisk deilig mellomtone. Men der den ikke henger med er oppløsning i toppen og øvre mellomtone. Ortofon 2M Black har alt dette, og jeg tror jeg minst må legge 10-11000 kr i en MC for å få lyd som er vesentlig bedre enn 2M Black. Så denne skal jeg beholde til den er slitt, for så å kjøpe kun ny nål (bunndelen) til ca. 3500kr. Så får jeg se etter to runder med Black, hva det neste blir. Noen av platene som jeg syntes manglet litt her og der, har fått nytt liv. De platene som er strøkne, har blitt vannvittig bra. Shibata nålesliping henter ut de detaljene som finnes i rillene:)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.391
    Antall liker
    17.706
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Morsom og interessant lesning. Ble litt inspirert av ditt PU-kjøp og har en pent brukt 2M Black på vei i posten. Blir spennende å høre hvordan den måler seg med Cadenza Blue. Ellers ser jeg fram til mørke høstkvelder med vinyl i fokus :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.391
    Antall liker
    17.706
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Bemerkelsesverdig stille i denne tråden for tiden. Et lite øyeblikksbilde av en nyerverving er på sin plass :)
    283301d1413281932-ragwos-stue-na-pa-hifisentralen-forum-og-markedsplass-hi-fi-2m-black-lite.jpg

    Ser bra ut og låter fint.

    [Reklame] Jeg har forøvrig tatt mot til meg og migrert stuetråden min fra AVF til sentralen. Ta gjerne en tur innom. Link i signaturen :) [\Reklame]
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Flott bilde!!
    Ja, det er stort sett vi to som holder liv i denne tråden:) Hvor ble det av alle?
    Har du fått sammenlignet 2M Black mot Cadenza Blue?

    Jeg kjøpte forresten 10-12 LPer på platemessa her i Fredrikstad på lørdag, og kanske jeg får lyttet litt i kveld:)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.391
    Antall liker
    17.706
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Jeg har ennå ikke fått sammenlignet PUene, men hvis jeg ikke ryker på en ekstravakt i morgen er planen å få gjennomført en liten test. Blir spennende :)
    Har du kjøpt deg noe musikk som du spesielt vil anbefale?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.391
    Antall liker
    17.706
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Hva er din favoritt type musikk?
    Hvis spørsmålet var myntet på meg så er jeg ganske altetende men har en hang til jazz i de fleste former, kvinnelige vokaler og noe mer elektronisk. Har dilla på Emilie Nicolas for øyeblikket. Fantastisk debutalbum! :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har ennå ikke fått sammenlignet PUene, men hvis jeg ikke ryker på en ekstravakt i morgen er planen å få gjennomført en liten test. Blir spennende :)
    Har du kjøpt deg noe musikk som du spesielt vil anbefale?
    Ingen å anbefale kanskje, men fikk tak i 4 stk Decca innspillinger med Pavarotti. Og den ene jeg har hørt så langt var klasse-innspilling:)
     

    PålK

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    41
    Antall liker
    24
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    7
    Flott bilde!!
    Ja, det er stort sett vi to som holder liv i denne tråden:) Hvor ble det av alle?
    Har du fått sammenlignet 2M Black mot Cadenza Blue?

    Jeg kjøpte forresten 10-12 LPer på platemessa her i Fredrikstad på lørdag, og kanske jeg får lyttet litt i kveld:)
    Tja, tipper de kjøpte seg ordentlige spillere... ;) Kødda bare, ja skal si det er ikke mye trøkk i 1210 tråden. Pent bilde med 2m Black forresten Ragwo :)
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Flott bilde!!
    Ja, det er stort sett vi to som holder liv i denne tråden:) Hvor ble det av alle?
    Har du fått sammenlignet 2M Black mot Cadenza Blue?

    Jeg kjøpte forresten 10-12 LPer på platemessa her i Fredrikstad på lørdag, og kanske jeg får lyttet litt i kveld:)
    Tja, tipper de kjøpte seg ordentlige spillere... ;) Kødda bare, ja skal si det er ikke mye trøkk i 1210 tråden. Pent bilde med 2m Black forresten Ragwo :)
    Ooh, that hurts:) Pass nå bare på at vinduene i stua er lukket, så ikke gjennomtrekken blåser ned fjøla di på gulvet:):):)
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    995
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    SITAT ChrisAndre: "Ja det er stort sett vi to som holder liv i denne tråden:) Hvor ble det av alle?
    Har du fått sammenlignet 2M Black mot Cadenza Blue? "


    Hehe ja hvor ble vi andre av? Får svare for meg selv; lever lykkelig med bedre og "billigere" vintage dd spillere - ok litt oppgraderte på pick up og arm siden ihvertfall den ene av tre stk. :)
     
    Sist redigert:

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    995
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Chris Andre; Hva har spilleren din kostet deg totalt, slik den står i dag - og med investeringer på veien?
     

    AudioPhysic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    421
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23

    PålK

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    41
    Antall liker
    24
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    7
    Flott video Chris, vet at det låter bra på oppsettet ditt! Var arti sist lyttedag her, og takk igjen for tipsa om ProAc, for det er good shit :) Ha en fin helg videre matey!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Chris Andre; Hva har spilleren din kostet deg totalt, slik den står i dag - og med investeringer på veien?
    Å ikke spør:)
    - Technics SL1210M5G: de er såpass sjeldne og mer påkostet enn mk2. Ren spiller ligger på ca. 10.000,-
    - IsoKinetic Silver Melody SM750 tonearm: ca. 10.000,- inkl. frakt+moms
    - Mike New Bearing hovedlager i massiv messing ca. 5000,-
    - Isonoe føtter (de blanke): ca. 1000 kr
    - Isokinetic TechniBoots (de svarte) ca 500,-
    - Mains Cables R Us extern PSU+extern regulator ca. 5000,-
    - Oyaide MJ-12 platter+Oyaide BR-One gummimatte ca. 2000,-
    - Pickup: Ortofon 2M Black ca. 4800,-

    Det ser penere ut sånn:) Men det er egentlig veldig rimelige oppgraderingsdeler, når en sammenligner hva det koster med deler fra Linn til en Linn Sondek LP12. Da kan man nok gange hver del med 2-3 ganger prisen!

    Armen drar så klart opp totalprisen, men det er der gode armer ligger i pris (start-pris for gode armer). Neste jeg kommer til å kjøpe er nok en Oyaide platevekt også, som hører til Oyaide platter. De to sammen skal gi god uttelling skriver de som har testet de sammen.

    Den låter så godt nå, at jeg tror aldri jeg selger den. Skal jeg ha en annen spiller, så må det bli å bygge om en Garrard 301 med ny plint og 12" SME. Men SL1210M5G vil stå ved siden av:)

    Jeg har lest testen som AudiofileArve skrev for en stund siden i Audiophile.no. Det var en ren 1200Gold, som er identisk med 1210M5G. Den fikk ganske så høvelig omtale. Modifiseres den helt ut, så er den i en total annen liga.

    Man trenger ikke dra den like langt som meg, men fordelen er at man kan starte med en rimeligere 1210mk2, og oppgradere litt etter litt og når lommeboka tillater det. Skal man ha en tilsvarende spiller, så må en gjerne ut med 30-35.000,- med en gang. Og det tillot hverken lommeboka eller kona:):)

    Legger ved sitat fra testen til Arve på Technics SL1200 Gold:
    Arve - Audiophile.no skrev:
    LYDEN:
    Det mest spesielle lydmessige med dette drivverket, er dynamikk og timing. Slikt nivå som dette, finn du berre på dei aller beste reimdrivne spelarane, og då snakkar vi om ting til mangedobbel pris. Har du rette pickup på her (vi skal sjå på dette), er du tett på fyrstedivisjon til ein pris som eigentleg er sensasjonell. Det er den enklaste sak av verda å synleggjere kva som er vitsen med vinyl om du har den rette kombinasjonen. Men dei direktedrivne platespelarane har nesten alltid ein viss eigenlyd, eit svakt metallisk sus du ikkje legg merke til ved AB-utprøving, før du lyttar over lang tid. Det sjenerer nesten ikkje, med mindre utstyret ditt er utprega analytisk og har sterk fokus på øvre mellomtone og diskant, men om du nettopp har superdiskantar og ein pickup av det råaste slaget på mikrodetaljar, er dette slikt som gjer at du kan få lyst på nettopp ein av dei verkeleg gode reimdrivne spelarane som du får frå 40 000 og oppover. Men det finnest ein kur som hjelper litt på dette.
    Det Arve skriver om egenlyden på Technicsen er en svakhet i det orginale lageret. Dette forsvinner totalt når man koster på seg et lager fra Mike New Bearing!

    Arve nevner at man kan dempe egenlyden ved hjelp av en bedre matte enn den tykke orginale gummimatta, og en platestrammer (jeg mener platevekt er bedre på 1210), og da skriver Arve:
    Arve - Audiophile.no skrev:
    Ved bruk av dette, kan SL 1200-eigaren nyte kirsebæra sine saman med dei han vil.


    En annen "svakhet" er armen. Den er god, da den har en godt lager, men kablingen er ikke god. Bare ved å kable om utgjør en del. På 1200 Gold og 1210M5G er det oppgradert kabling fra fabrikk, så her trengs det ikke. MEN, dersom man bytter arm til den jeg har eller en SME 309, så viser den virkelig muskler.

    En tredje svakhet er støy fra den innebygde strømforsyningen. Den er veldig enkel å fjerne, sammen med regulatoren. Ved bruk av en kvalitets ekstern PSU+regulator som forsvinner det aller siste av egenstøy (som ofte MC pickuper plukket opp).

    Og da kan jeg love at denne spilleren spiser virkelig kirsebær med absolutt alle andre:)

    http://www.audiophile.no/item/261-technics-sl-1200-gld
    (synd, men bildene i testen vises ikke mer. Flott spiller, selv om det er litt mye gull etter min smak)

    De som undervurderer en full-modifisert 1210, har antagelig aldri hørt en!:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Nå kan riktignok en LP12 koste 2-3 ganger mer og mer til, men det er heller ingen pimpet discospiller;-)

    Mange produsenter har noen som virkelig mener det er veien og gå. Også Technics. Jeg for min del ville ikke brukt 31500 ca på en 1210 eks. pu.
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.961
    Antall liker
    56.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Til over 30000kr hadde jeg nok brukt de på en helt annen spiller ja

    O
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    63.430
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med EVO.
    Hvis man absolutt vil ha Technics kunne man spart litt til og kjøpt en sånn som er hakket penere...

    Monarch med Technics 1210 motor.
    Valgfri arm.

     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nå kan riktignok en LP12 koste 2-3 ganger mer og mer til, men det er heller ingen pimpet discospiller;-)

    Mange produsenter har noen som virkelig mener det er veien og gå. Også Technics. Jeg for min del ville ikke brukt 31500 ca på en 1210 eks. pu.
    Det er selvfølgelig mye penger, men det sitter og en arm til 10000kr på også. Poenget er at jeg har brukt litt og litt over 1,5år. Og heldigvis er vi forskjellige. Jeg hadde aldri brukt 20.000 på en RP8 når jeg ser hva plinten er laget av. Man må finne sin egen vei og vite hva slags lydsignatur man er ute etter. Jeg kunne glatt ha brukt 25 lapper på en strøken Gerrard 301 med massiv plint. Andre ville ikke brukt så mye på en spiller fra 60-tallet. Men sånn er det:) Jeg er fornøyd og det er det som teller for meg.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Respekterer valget ditt. Viktig at ikke alle velger det samme. Min kommentar er basert på hva min pengepung ville trives med å bli investert i.

    Konklusjon; Smaken er som baken.
     

    AudioPhysic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    421
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Nå kan riktignok en LP12 koste 2-3 ganger mer og mer til, men det er heller ingen pimpet discospiller;-)

    Mange produsenter har noen som virkelig mener det er veien og gå. Også Technics. Jeg for min del ville ikke brukt 31500 ca på en 1210 eks. pu.
    Det er selvfølgelig mye penger, men det sitter og en arm til 10000kr på også. Poenget er at jeg har brukt litt og litt over 1,5år. Og heldigvis er vi forskjellige. Jeg hadde aldri brukt 20.000 på en RP8 når jeg ser hva plinten er laget av. Man må finne sin egen vei og vite hva slags lydsignatur man er ute etter. Jeg kunne glatt ha brukt 25 lapper på en strøken Gerrard 301 med massiv plint. Andre ville ikke brukt så mye på en spiller fra 60-tallet. Men sånn er det:) Jeg er fornøyd og det er det som teller for meg.
    31500,- er mye penger. Men jeg ville heller lagt litt penger i en oppgradert 1210 framfor 20 lapper i en RP8 som egentlig ser veldig simpel ut på oppbygningen.
    Dessuten har jeg forelsket meg i Technics etter alle de flotte bildene ChrisAndre legger ut :)
    Han har en virkelig flott spiller.
     

    AudioPhysic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    421
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Gleder meg til den dagen jeg kan ta meg råd til en Technics og ta den helt ut som deg Chris:)
    Misunner deg så for den flotte spilleren din.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Enig med EVO.
    Hvis man absolutt vil ha Technics kunne man spart litt til og kjøpt en sånn som er hakket penere...

    Monarch med Technics 1210 motor.
    Valgfri arm.

    Vel, smak og behag. Litt merkelig tilnærming å si "hvis man absolutt vil ha en Technics".... Blir en litt undertone som jeg tolker som litt nedlatende. Hvis du absolutt må ha Volvo...osv. De færreste her inne har hørt en 1210 som er på dette nivået, siden det ikke er mange av de i Norge. Men etter fjorårets Horten-messe hørte jeg potensialet i hva en 1210M5G har. Den imponerte stort, også i A/B testing mot en kostbar SACD spiller. Den 1210'n jeg hørte vet jeg hverken hadde Mike New bearing og hadde og orginalarm og originale føtter. Ei heller Oyaide platter. Når jeg leste på flere engelske og amerikanske forum om folk som hadde oppgradert den fullt ut, og som erstattet alt fra påkostede VPI Classic, Linn LP12 og Rega RP8 så tok jeg sjangsen. Jeg skjønner nå hva disse mente.

    Jeg har faktisk muligheten å ta den enda et hakk opp. Og det er å bytte hele tallerkenen til Mike New ETP platter. De som har gjort dette, sier at det aller siste av oppløsning i øvre mellomtone kommer frem. Først da er den fullmodifisert til det ekstreme og matcher alt der ute. Jeg kommer sikkert å gjøre det om ett års tid:)

    Monarc er fin, men ingen Technics lengre i mitt hode.
    Det eneste de har tatt vare på er DD motoren. Mk2 er fin, men M5G er en del lekrere med sort pianolakk med små flakes i. Men liker man ikke utseendet så liker man den ikke. Og heldigvis er det noe for enhver der ute. Det viktigste er at hver og en nyter vinyl og setter pris på dens kvaliteter:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Technics 1210M5G med Mike New ETP Platter. Ortofon SR212 arm og Ortofon SPU Royal. Sikkert grei lyd:)
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.961
    Antall liker
    56.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ikke ment stygt i fra min side,synes spilleren din er rå flott. Jeg personlig har en forkjærlighet for Sansui SR -929 som jeg har oppgradert med ny arm og kabler.

    Mvh

    O
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    63.430
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @Chris Andre
    Jeg beklager hvis inlegget mitt med Monarchspillere oppfattes som nedlatende.
    Det er ikke meningen.

    Poenget mitt var at de i mine øyne, flotte og kostbare Monarchene er bygd opp rundt Technics 1210.
    Sikkert ikke alle som vet det.
    Det betyr at kvaliteten er god, men samtidig at det finnes andre ting å kjøpe for såpass store penger.

    Jeg har aldri sagt at Technics er noe ræl, og det mener jeg heller ikke. 1210 er jo et levende bevis på det. Nærmest en levende legende og uovertruffen som "bruksspiller". Lydmessig kan den overgåes.
    Ellers skjønner jeg poenget med å bygge opp en spiller gradvis, både den økonomiske sida og den morsomme prosessen.
    Eneste Technics som har vært i mitt eie var en SL-10 som jeg angrer på at jeg solgte...

    Som sagt mente jeg ikke å være ufin.

    Mvh
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Helt i orden, Bluesbreaker, og jeg tolket deg sikkert litt for negativt:) Beklager den. Ikke meningen.
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.961
    Antall liker
    56.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Til over 30000kr hadde jeg nok brukt de på en helt annen spiller ja

    O
    Hadde heller brukt 30k på en moddet 1210 en en Lp 12,men det er meg det :)

    mvh
    Vi er alle forskjellige ;) . Synes spillerene er knall fine jeg men ikke for meg og sitte og lodde og styre,er ikke tolmodig nok.
    Kan godt bytte arm og PU,men er super fornøyd med den jeg har.


    O
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Modding er ikke for alle. Men når det kommer til lodding, så har jeg kun loddet 1stk liten kabel tilhørende ekstern PSU. Hadde aldri loddet før og det var lett:)

    Er i Oslo i dag og skal ta en tur på Kontrapunkt og høre på Linn Sondek LP12. De synes jeg er veldig fine å se på, men har aldri fått høre på en.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.391
    Antall liker
    17.706
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    I mine øyne er modifisering halve moroa. Artig å oppleve stegene fra en spiller med god lyd til en spiller med virkelig god lyd :)
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    +1
    Hvorvidt det også "ser ut" er dog totalt underordnet og evt kun en uvesentlig bonus.
    Syns nå je a ma,
     

    AudioPhysic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    421
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Hei venter nå en billig enkel kopi av sl 1210 ved navn Haitai HT-910Q. Denne burde være en helt ok vinyl snurrer til prisen :)
    Men mitt spm er om det er om det er noen her inne som har gode tips til rimelige og enkle oppgraderinger som bedre pick up osv.
    Vil ikke bruke altfor mange kronene på dette nå, men en plass rundt 2-3000,- kunne jeg ha strekt meg. Ser da for meg noen isolerende føtter, clamp og en bedre pick up innenfor de 3000,-
    Takker for råd og tips på forhånd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn