Vis vedlegget 306487
Vis vedlegget 306488
Vis vedlegget 306486
Azimuth er viktig på headshell
Ja, disse spillerne er undervurderte, men de som har oppdaget hva som bor i disse vet hva de yter i forhold til mye nytt og dyrt på dagens marked.
Og dersom man tar en 1210 og oppgraderer den slik jeg har gjort, så kan jeg love at det bor mye platespiller her. Nå har jeg hørt platespillere til alt fra 50.000-150.000 med pickuper til 80.000 kr. Med stort smil om munnen gikk jeg ut fra demoen med visshet om at oppsettet jeg har hjemme (som også koster) faktisk kan måle seg med nesten hva som helst
Totalprisen for min Technics SL1210M5G med den nye armen koster ca. 30.000 kr + PU til 11.000 kr. Skal jeg ha noe annet en gang, som godt er mulig, så kommer jeg ikke til å selge min 1210M5G. Den er så god
Men som et tillegg hadde det vært gøy med en Garrard 301 med Thomas Schick arm og med enten en London Decca eller en Ortofon SPU. Av nye spillere måtte det bli en Nottingham Hyperspace som går glitrende sammen med London Decca pickuper.
Hva er det som gjør 1210 så bra. Vel, de har en uhyre nøyaktig motor som er sterk. Det betyr at hastigheten holdes konstant uansett drag fra nål. Bassen en uhyre stram og dyp. Mellomtone og stemmer fra kvinnelige artister eller piano høres vanvittig ekte ut. Og høres slik det skal høres ut. Med bedre arm enn originalen får en virkelig høre hva som bor i dette drivverket, og du kan sette på alt fra Jelco-produserte armer til SME Series V eller Dynavector 507. Med nytt lager og ekstern strømforsyning, og du har en vinner. Jeg husker hva Arve skrev om en standard Technics SL1200 Gold for en stund siden inne på nettsiden til Audiofil, og denne spilleren var helt standard; altså umodifisert...
Kos deg med din spiller, og kommer du over en 1210 i pent skikk; så kan du få en vannvittig god spiller med små endringer i eget tempo
Det er jo ikke lenge siden Chris Andre, at du kun hadde litt erfaring med en Ortofon til 700,- , Denon 103, Ortofon 2M Black og din nåværende London Decca hvor du har noen få lyttetimer på hver av disse.
Det hadde vært veldig interessant å få vite hvilke drivverk til 50-150 000,- og tilhørende tonearmer samt hvilke pickuper opptil 80 000,- du nå har hatt i hus i en måned eller to for å gjøre deg kjent med disse.
Dersom du ikke har hatt produktene i eget oppsett, ville det vært av stor interesse å få vite hva slags utstyr som ellers var paret med platespiller kombinasjonene.
Grunnen til at det er av interesse, er jo selvsagt fordi disse ikke kan måle seg med din egen Technics 1210.
Mvh
Hifi Stasjonen
Det som er fint med deg, Hifi Stasjonen, er at du stort sett bidrar til slike poster som du her har eller at du av egen interesse proklamerer dine egne produkter som selger. Hvilket moderatorer for lengst burde ha slått ned på! Om du vil være her som privatperson å diskutere her inne, så burde du kanskje ha opprettet en egen personlig profil...
Du starter, spydig, med at jeg har hatt en Ortofon til 700 kroner.... Ortofon som jeg vet at du er lite begeistret for; selv om du selger dette sjøl i butikken! For deg er det enten Goldring som er det beste av det beste, dersom det ikke er PU til 100.000 kr ++ Så hvilken Ortofon PU mente du jeg har hatt til 700 kr?? Min Ortofon Rondo Red MC kostet ikke 700 kr, min Ortofon 2M Bronze kostet ikke 700 kr, min 2M Black kostet ikke 700 kr og ei heller Ortofon Quintet Black jeg testet kostet heller ikke 700 kr. Den PU jeg har eid som kommer nærmest 700 kr er en AT95E, men den kan jeg ikke huske å ha nevnt. I tillegg til Ortofon har jeg hatt Denon DL-103 og Denon DL-103R; som jeg også vet at du overhodet ikke liker. En DL-103R kan ikke en gang måle seg med dine MM fra Goldring PUer du selger, har du sagt til meg en gang. Vet ikke om alle audiofile er enig i akkurat det...
Så lurer jeg på hvordan du har kontroll på hvor mange lyttetimer jeg har på min London Decca Super Gold? Hvordan vet du at det er få timer?
Men jeg skal gå forbi spydighetene dine, som du også har levert pr. pm ved tidligere anledninger, og kan si at jeg lar meg etter 22 år med hifi ikke lengre blende av høy pris og blanke overflater. Det er en grunn til at det er svært så lite blindtester innen hifi og i hifi blader. Etter årevis med besøk av hifi-messer i Norge og utland, etter mange år med demoer i butikker (hvor oppsett bør være perfekt ift en hjemmestue med konefaktor), og mye prøving og feiling hjemme, så har jeg lært meg til å lytte med mine egne ører og ikke andres. Ei heller lytte gjennom øya, som er fort gjort når produktet er så dyrt at det bare MÅ være bra
Jeg har hørt en masse utstyr som har vært dyrt og kjent, men som overhodet ikke har imponert.
Men jeg har hørt en masse hifi som ikke får de store overskriftene i bladene, som ikke koster hi-end; men som låter aldeles fantastisk! Thorhauge fra Danmark er et glitrende eksempel på dette i mine ører. For øvrig var det i hans oppsett at jeg hørte en Denon DL-103R for aller første gang, på en vinyl fra StockFish Records m/ David Roth og skiva Pearl Diver. Husker det som det var i går! Virkelig imponerende konstruktør, denne Thorhauge!!!
Den siste flotte demoen jeg fikk var hos Oslo Hifi Center, hvor de hadde besøk av sjefen for Avid. Jeg lyttet først på et dyrt oppsett med Rega RP10...overhodet ikke imponert. Et annet godt omtalt oppsett i hifi-media fra Pro-ject...faktisk enda mindre imponert. Så fikk vi en kjempefin gjennomgang av sjefen for Avid om deres platespillere, og utstyr til godt over 1 mill vil jeg tro. Kjempefin type, med masse interessante betraktninger!!! Flott kveld, var det.
Og Lyra Atlas til 80.000 kr gledet jeg meg veldig til å høre, siden jeg var SÅ nær på å kjøpe en Lyra Delos før London Decca. Arm fra SME Series V og toppmodell Avid og nest høyeste modell (priser kan du slå opp sjøl). Topp kablene til Nordost til gud vet hvor mange hundre tusen totalt, strømrensere og en masse dyre PSU, Shakti-steiner og Riaa etc etc. Digre høyttalere som selvsagt ga mye mer volum enn mine, men alt i alt gikk jeg ut etter demoen uten å ha blitt lamslått av det jeg hørte. Og flere av LPene kjenner jeg fra eget oppsett. For jeg burde så absolutt ha blitt lamslått her, prisen tatt i betraktning.
Jeg har blitt lamslått før, men det er mange år siden hos Tor på Lyric Hifi, med godt rørutstyr fra Cary/ Bryston og ProAc Response toppmodeller. Dyrt det og, men ikke i nærheten av prisene på demo-kvelden.
Jeg sier ikke at mitt oppsett er bedre enn alt, men her hjemme står det ikke tilbake for hverken dynamikk, oppløsning eller stram bass og holografi for mye av det beste jeg har hørt. Og det går på MINE ører. Av de andre dyre oppsettene med Rega RP10, så virket dette platt, litt tamt og litt kjedelig ift mitt eget oppsett.
Men Oslo HFC skal ha STOR ære for en kjempeflott kveld!!! Og veldig flott demo, var det!!!
Og, nei, jeg har ikke hatt dette demo-utstyret i hus så klart, fordi dette var i et nøye oppkonstruert demo-rom hos Oslo HFC med høyttalere større enn meg selv. Jeg derimot må leve med møbler og konepynt, som gjør det vanskelig å få ting optimalt. Ergo blir jeg enda mindre imponert over dyre oppsett i rom som er ment for hifi.
Så kan du spare deg kommentarer som den siste, for jeg har ikke sagt at noe annet ikke kan måle seg med MIN Technics SL1210. Jeg har sagt at min 1210 kan måle seg med det aller meste; som jeg regner med du skjønner forskjellen av! Uten at jeg har den store tilliten til deg for øvrig, for den gang jeg hadde planer om å kjøpe en innstegsspiller fra deg, så påsto du at din Audio Technica LP120 var AKKURAT like bra som en Technics SL1200; ja om ikke bedre fordi din Audio Technica hadde høyere tork på motoren. Noe så tull og useriøst å komme med!! Og det var rett før jeg handlet en også, men heldigvis gjorde jeg ikke det. Det er absolutt ingenting som sidestiller den AT120 du selger med en SL1200/1210!!!
Jeg kan heller spørre deg, i og med at du har så god kjennskap til min spiller; når og hvor har du fått høre en 1210M5G med nøyaktig de oppgraderinger som er gjort på min??
Grunnen til din interesse tviler jeg er noe annet enn at du ønsker å være spydig. Slik som du har vært før mot meg, selv når jeg faktisk har handlet av deg, betalt for varen, men måtte purre på hvor varen ble av etter 3 mnd
Du er forhandler, husk det! Ikke at det spiller noen rolle for meg, for jeg handler nok aldri av deg igjen.