Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    59
    Tru hva det feiler HiFi stasjonen ?

Ringte dem en gang for noen år tilbake lurte litt på pris på en rør preamp som var til salgs men ikke priset på nettsiden , den har du nok ikke råd til fikk jeg vite .

mvh

Litt mere en stuss nå
    Dette er nok ikke korrekt. Jeg har aldri gitt et slikt svar noensinne.
    Her tar du nok feil av forhandler.
    Mvh
    Hifi Stasjonen

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    59
    Vis vedlegget 306487 Vis vedlegget 306488 Vis vedlegget 306486
    Azimuth er viktig på headshell:) Ja, disse spillerne er undervurderte, men de som har oppdaget hva som bor i disse vet hva de yter i forhold til mye nytt og dyrt på dagens marked.

Og dersom man tar en 1210 og oppgraderer den slik jeg har gjort, så kan jeg love at det bor mye platespiller her. Nå har jeg hørt platespillere til alt fra 50.000-150.000 med pickuper til 80.000 kr. Med stort smil om munnen gikk jeg ut fra demoen med visshet om at oppsettet jeg har hjemme (som også koster) faktisk kan måle seg med nesten hva som helst:) Totalprisen for min Technics SL1210M5G med den nye armen koster ca. 30.000 kr + PU til 11.000 kr. Skal jeg ha noe annet en gang, som godt er mulig, så kommer jeg ikke til å selge min 1210M5G. Den er så god:) Men som et tillegg hadde det vært gøy med en Garrard 301 med Thomas Schick arm og med enten en London Decca eller en Ortofon SPU. Av nye spillere måtte det bli en Nottingham Hyperspace som går glitrende sammen med London Decca pickuper.

Hva er det som gjør 1210 så bra. Vel, de har en uhyre nøyaktig motor som er sterk. Det betyr at hastigheten holdes konstant uansett drag fra nål. Bassen en uhyre stram og dyp. Mellomtone og stemmer fra kvinnelige artister eller piano høres vanvittig ekte ut. Og høres slik det skal høres ut. Med bedre arm enn originalen får en virkelig høre hva som bor i dette drivverket, og du kan sette på alt fra Jelco-produserte armer til SME Series V eller Dynavector 507. Med nytt lager og ekstern strømforsyning, og du har en vinner. Jeg husker hva Arve skrev om en standard Technics SL1200 Gold for en stund siden inne på nettsiden til Audiofil, og denne spilleren var helt standard; altså umodifisert...

Kos deg med din spiller, og kommer du over en 1210 i pent skikk; så kan du få en vannvittig god spiller med små endringer i eget tempo:)
    Det er jo ikke lenge siden Chris Andre, at du kun hadde litt erfaring med en Ortofon til 700,- , Denon 103, Ortofon 2M Black og din nåværende London Decca hvor du har noen få lyttetimer på hver av disse.
    Det hadde vært veldig interessant å få vite hvilke drivverk til 50-150 000,- og tilhørende tonearmer samt hvilke pickuper opptil 80 000,- du nå har hatt i hus i en måned eller to for å gjøre deg kjent med disse.
    Dersom du ikke har hatt produktene i eget oppsett, ville det vært av stor interesse å få vite hva slags utstyr som ellers var paret med platespiller kombinasjonene.
    Grunnen til at det er av interesse, er jo selvsagt fordi disse ikke kan måle seg med din egen Technics 1210.

Mvh
    Hifi Stasjonen
    Merkelig oppgulp i fra en bransje aktør,du burde virkelig ikke komme med slike utspill i en vennetråd.

O
    Dette er da ikke noe oppgulp, kun enkle spørsmål. Tåler man ikke spørsmål så er jo det greit , da gjør man ikke det mer.
    Dette er ingen vennetråd. Denne tråden står under en annen kategori.
    Ønsker man å gjøre den om til en vennetråd er det jo bare å få den flyttet.
    Mvh
    Hifi Stasjonen

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Azimuth er viktig på headshell:) Ja, disse spillerne er undervurderte, men de som har oppdaget hva som bor i disse vet hva de yter i forhold til mye nytt og dyrt på dagens marked.

Og dersom man tar en 1210 og oppgraderer den slik jeg har gjort, så kan jeg love at det bor mye platespiller her. Nå har jeg hørt platespillere til alt fra 50.000-150.000 med pickuper til 80.000 kr. Med stort smil om munnen gikk jeg ut fra demoen med visshet om at oppsettet jeg har hjemme (som også koster) faktisk kan måle seg med nesten hva som helst:) Totalprisen for min Technics SL1210M5G med den nye armen koster ca. 30.000 kr + PU til 11.000 kr. Skal jeg ha noe annet en gang, som godt er mulig, så kommer jeg ikke til å selge min 1210M5G. Den er så god:) Men som et tillegg hadde det vært gøy med en Garrard 301 med Thomas Schick arm og med enten en London Decca eller en Ortofon SPU. Av nye spillere måtte det bli en Nottingham Hyperspace som går glitrende sammen med London Decca pickuper.

Hva er det som gjør 1210 så bra. Vel, de har en uhyre nøyaktig motor som er sterk. Det betyr at hastigheten holdes konstant uansett drag fra nål. Bassen en uhyre stram og dyp. Mellomtone og stemmer fra kvinnelige artister eller piano høres vanvittig ekte ut. Og høres slik det skal høres ut. Med bedre arm enn originalen får en virkelig høre hva som bor i dette drivverket, og du kan sette på alt fra Jelco-produserte armer til SME Series V eller Dynavector 507. Med nytt lager og ekstern strømforsyning, og du har en vinner. Jeg husker hva Arve skrev om en standard Technics SL1200 Gold for en stund siden inne på nettsiden til Audiofil, og denne spilleren var helt standard; altså umodifisert...

Kos deg med din spiller, og kommer du over en 1210 i pent skikk; så kan du få en vannvittig god spiller med små endringer i eget tempo:)
    Det er jo ikke lenge siden Chris Andre, at du kun hadde litt erfaring med en Ortofon til 700,- , Denon 103, Ortofon 2M Black og din nåværende London Decca hvor du har noen få lyttetimer på hver av disse.
    Det hadde vært veldig interessant å få vite hvilke drivverk til 50-150 000,- og tilhørende tonearmer samt hvilke pickuper opptil 80 000,- du nå har hatt i hus i en måned eller to for å gjøre deg kjent med disse.
    Dersom du ikke har hatt produktene i eget oppsett, ville det vært av stor interesse å få vite hva slags utstyr som ellers var paret med platespiller kombinasjonene.
    Grunnen til at det er av interesse, er jo selvsagt fordi disse ikke kan måle seg med din egen Technics 1210.

Mvh
    Hifi Stasjonen
    Det som er fint med deg, Hifi Stasjonen, er at du stort sett bidrar til slike poster som du her har eller at du av egen interesse proklamerer dine egne produkter som selger. Hvilket moderatorer for lengst burde ha slått ned på! Om du vil være her som privatperson å diskutere her inne, så burde du kanskje ha opprettet en egen personlig profil...

Du starter, spydig, med at jeg har hatt en Ortofon til 700 kroner.... Ortofon som jeg vet at du er lite begeistret for; selv om du selger dette sjøl i butikken! For deg er det enten Goldring som er det beste av det beste, dersom det ikke er PU til 100.000 kr ++ Så hvilken Ortofon PU mente du jeg har hatt til 700 kr?? Min Ortofon Rondo Red MC kostet ikke 700 kr, min Ortofon 2M Bronze kostet ikke 700 kr, min 2M Black kostet ikke 700 kr og ei heller Ortofon Quintet Black jeg testet kostet heller ikke 700 kr. Den PU jeg har eid som kommer nærmest 700 kr er en AT95E, men den kan jeg ikke huske å ha nevnt. I tillegg til Ortofon har jeg hatt Denon DL-103 og Denon DL-103R; som jeg også vet at du overhodet ikke liker. En DL-103R kan ikke en gang måle seg med dine MM fra Goldring PUer du selger, har du sagt til meg en gang. Vet ikke om alle audiofile er enig i akkurat det...

Så lurer jeg på hvordan du har kontroll på hvor mange lyttetimer jeg har på min London Decca Super Gold? Hvordan vet du at det er få timer?

Men jeg skal gå forbi spydighetene dine, som du også har levert pr. pm ved tidligere anledninger, og kan si at jeg lar meg etter 22 år med hifi ikke lengre blende av høy pris og blanke overflater. Det er en grunn til at det er svært så lite blindtester innen hifi og i hifi blader. Etter årevis med besøk av hifi-messer i Norge og utland, etter mange år med demoer i butikker (hvor oppsett bør være perfekt ift en hjemmestue med konefaktor), og mye prøving og feiling hjemme, så har jeg lært meg til å lytte med mine egne ører og ikke andres. Ei heller lytte gjennom øya, som er fort gjort når produktet er så dyrt at det bare MÅ være bra:rolleyes: Jeg har hørt en masse utstyr som har vært dyrt og kjent, men som overhodet ikke har imponert.

Men jeg har hørt en masse hifi som ikke får de store overskriftene i bladene, som ikke koster hi-end; men som låter aldeles fantastisk! Thorhauge fra Danmark er et glitrende eksempel på dette i mine ører. For øvrig var det i hans oppsett at jeg hørte en Denon DL-103R for aller første gang, på en vinyl fra StockFish Records m/ David Roth og skiva Pearl Diver. Husker det som det var i går! Virkelig imponerende konstruktør, denne Thorhauge!!!

Den siste flotte demoen jeg fikk var hos Oslo Hifi Center, hvor de hadde besøk av sjefen for Avid. Jeg lyttet først på et dyrt oppsett med Rega RP10...overhodet ikke imponert. Et annet godt omtalt oppsett i hifi-media fra Pro-ject...faktisk enda mindre imponert. Så fikk vi en kjempefin gjennomgang av sjefen for Avid om deres platespillere, og utstyr til godt over 1 mill vil jeg tro. Kjempefin type, med masse interessante betraktninger!!! Flott kveld, var det.

Og Lyra Atlas til 80.000 kr gledet jeg meg veldig til å høre, siden jeg var SÅ nær på å kjøpe en Lyra Delos før London Decca. Arm fra SME Series V og toppmodell Avid og nest høyeste modell (priser kan du slå opp sjøl). Topp kablene til Nordost til gud vet hvor mange hundre tusen totalt, strømrensere og en masse dyre PSU, Shakti-steiner og Riaa etc etc. Digre høyttalere som selvsagt ga mye mer volum enn mine, men alt i alt gikk jeg ut etter demoen uten å ha blitt lamslått av det jeg hørte. Og flere av LPene kjenner jeg fra eget oppsett. For jeg burde så absolutt ha blitt lamslått her, prisen tatt i betraktning.

Jeg har blitt lamslått før, men det er mange år siden hos Tor på Lyric Hifi, med godt rørutstyr fra Cary/ Bryston og ProAc Response toppmodeller. Dyrt det og, men ikke i nærheten av prisene på demo-kvelden.

Jeg sier ikke at mitt oppsett er bedre enn alt, men her hjemme står det ikke tilbake for hverken dynamikk, oppløsning eller stram bass og holografi for mye av det beste jeg har hørt. Og det går på MINE ører. Av de andre dyre oppsettene med Rega RP10, så virket dette platt, litt tamt og litt kjedelig ift mitt eget oppsett.

Men Oslo HFC skal ha STOR ære for en kjempeflott kveld!!! Og veldig flott demo, var det!!!

Og, nei, jeg har ikke hatt dette demo-utstyret i hus så klart, fordi dette var i et nøye oppkonstruert demo-rom hos Oslo HFC med høyttalere større enn meg selv. Jeg derimot må leve med møbler og konepynt, som gjør det vanskelig å få ting optimalt. Ergo blir jeg enda mindre imponert over dyre oppsett i rom som er ment for hifi.

Så kan du spare deg kommentarer som den siste, for jeg har ikke sagt at noe annet ikke kan måle seg med MIN Technics SL1210. Jeg har sagt at min 1210 kan måle seg med det aller meste; som jeg regner med du skjønner forskjellen av! Uten at jeg har den store tilliten til deg for øvrig, for den gang jeg hadde planer om å kjøpe en innstegsspiller fra deg, så påsto du at din Audio Technica LP120 var AKKURAT like bra som en Technics SL1200; ja om ikke bedre fordi din Audio Technica hadde høyere tork på motoren. Noe så tull og useriøst å komme med!! Og det var rett før jeg handlet en også, men heldigvis gjorde jeg ikke det. Det er absolutt ingenting som sidestiller den AT120 du selger med en SL1200/1210!!!

Jeg kan heller spørre deg, i og med at du har så god kjennskap til min spiller; når og hvor har du fått høre en 1210M5G med nøyaktig de oppgraderinger som er gjort på min??

Grunnen til din interesse tviler jeg er noe annet enn at du ønsker å være spydig. Slik som du har vært før mot meg, selv når jeg faktisk har handlet av deg, betalt for varen, men måtte purre på hvor varen ble av etter 3 mnd:rolleyes:

Du er forhandler, husk det! Ikke at det spiller noen rolle for meg, for jeg handler nok aldri av deg igjen.
    Jeg er hverken spydig eller promoterer for mine egne produkter.
    Jeg spurte deg kun om hvilke produkter du hadde hørt, drivverk 50-150000,- og pickup til 80000,- som ikke kunne måle seg med din egen Technics.
    Når det gjelder antall timer, er det jo bare å sjekke dine egne annonser når du har solgt dine pickuper og hvor du opplyser om spilletid på dem.
    Legger man sammen det antallet så....

Jeg forstår ikke helt hvorfor du går så i forsvarsposisjon og kommer med ganske mye usakligheter.
    Og når det gjelder det ene produktet du har bestilt, gav jeg deg beskjed om dette : når produsent har gått tomt for produktet og holder på med ny produksjon er det lite jeg kan gjøre for å påskynde den prosessen. Jeg tilbød deg også et annet produkt da det tok tid eller pengene tilbake, men det ønsket du ikke.
    Jeg , som forhandler, gjorde ingenting galt i den transaksjonen.
    At du på grunn av det ikke ønsker å handle fra et firma er jo helt opp til deg.
    Mvh
    Hifi Stasjonen
    Jeg gidder ikke å diskutere mer med deg om dette. Og dersom du fortsatt ikke vil erkjenne at det var noe som helst av spydigheter, så bør du heller la det ligge. "Du som kun har hatt litt erfaring med en Ortofon til 700 kroner", skrev du. Og det er liksom ikke spydig:rolleyes: Og angående antallet spilletimer. Vel, sett ut fra tidspunkt hvor min London Decca ble kjøpt og at det er 24t i ett døgn, så har du vel ingen anelse om hvor mange timer pr dag jeg bruker foran anlegget!? Og hva gjelder Ortofon PUer så burde du som selger de vite at de nær sagt ikke endrer seg stort etter kortere innspillingsperiode. Men la det ligge. Ditt innlegg viste til slutt hva du mente, med at min 1210 var det liksom ingen som kunne overgå. Igjen, jeg har sagt at den kan måle seg med de aller beste i umodifisert tilstand. Og jeg er ikke den eneste som mener dette. Fullmodifisert så skal det mye til å gå kanossa-gang over den! Men igjen, dette vet ikke du, siden du prøvde å overbevise meg om at din AT LP120 var akkurat lik en 1200, bare nyere og sterkere motor. AT LP120 er en plastikkspiller, med en stor metallplate innvendig for å øke vekten, en platter som er så tynn og resonansfull; slik at likheten med 1200 er kun et designmessig kopi fordi patentet fra 1200/1210 gikk ut på dato. Dermed kom mange produsenter å kopierte utseendet til 1210, men de kopierte ikke kvaliteten. Og jeg har både tatt i og hørt en LP120. Makan til skvip spør du meg. Mye heller en Rega RP1 eller billigste Pro-ject.

Når det gjelder produktet jeg betalte og som tok vesentlig lengre tid enn det du sa, så er det heller måten du svarer ut kunden og ikke det at en vare er forsinket. Det kan alle leve med. Men om du ikke skjønner dette, så er det ikke noe jeg kan si for å endre dette på her og nå uansett.

Vi andre her inne på Hifisentralen er stort sett "nyttige idioter" med en sær hobby som kalles hifi og med andre jobber. Du er bransjeaktør og du har både kommet med usakligheter og promotering av eget utstyr i andre tråder som ikke bransjeaktører bør gjøre. Et eksempel til god etterfølgelse er Sveinung Mala. Utrolig nøytral og proff her inne og ekstrem kundefokusert i væremåte, service og retorikk. Derfor handler jeg av gutter som Sveinung Mala og Tor hos Lyric Hifi.

Men jeg gidder ikke bruke mer tid på deg, Hifistasjonen. Dette er en Technics tråd.

Sist redigert:

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Ok, jeg lurer på følgende: Hvilke andre platespillere har du hatt i eget oppsett du kjenner godt over tid? Ådømme ned en platespiller/pu etter en demo i en hifisjappe er kanskje litt drøyt? Det blir utrolig mange variabler der.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.778
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

Mvh
    Hifi Stasjonen
    Merkelig oppgulp i fra en bransje aktør,du burde virkelig ikke komme med slike utspill i en vennetråd.

O
    Dette er da ikke noe oppgulp, kun enkle spørsmål. Tåler man ikke spørsmål så er jo det greit , da gjør man ikke det mer.
    Dette er ingen vennetråd. Denne tråden står under en annen kategori.
    Ønsker man å gjøre den om til en vennetråd er det jo bare å få den flyttet.
    Mvh
    Hifi Stasjonen
    Uansett!

O

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ok, jeg lurer på følgende: Hvilke andre platespillere har du hatt i eget oppsett du kjenner godt over tid? Ådømme ned en platespiller/pu etter en demo i en hifisjappe er kanskje litt drøyt? Det blir utrolig mange variabler der.
    Hør nå, jeg har hverken dømt en platespiller nedenom og ned etter en demo i en hifisjappe eller ikke tatt hensyn til variabler. Tvert i mot skrøt jeg av den siste flotte demo-kvelden jeg fikk på OHC, gjorde jeg ikke? Og variablene burde vel strengt tatt kommet hjemme hos meg, burde de ikke? Med konefaktor, møbler og annet pynt som aldri ville funnet veien inn i et velorganisert demo-rom hos en hifi butikk. Det er vel demorommet i butikken som bør være så optimalt som de klarer å få det, slik at de på best mulig måte klarer å vise hva produktet de selger holder mål. Eller mener du at man har bedre forutsetninger for god lyd hjemme i en stue, hvor kona er med å bestemmer møblement og stuer som hverken er kvadratiske eller ideelle i takhøyde?

Og hvorfor skulle erfaringen med andre platespillere jeg har eid ha innvirkning på hvordan jeg pr nå bedømmer eget utstyr opp mot dyrere utstyr jeg får i en hifi butikk??

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Hør nå, jeg har hverken dømt en platespiller nedenom og ned etter en demo i en hifisjappe eller ikke tatt hensyn til variabler. Tvert i mot skrøt jeg av den siste flotte demo-kvelden jeg fikk på OHC, gjorde jeg ikke? Og variablene burde vel strengt tatt kommet hjemme hos meg, burde de ikke? Med konefaktor, møbler og annet pynt som aldri ville funnet veien inn i et velorganisert demo-rom hos en hifi butikk. Det er vel demorommet i butikken som bør være så optimalt som de klarer å få det, slik at de på best mulig måte klarer å vise hva produktet de selger holder mål. Eller mener du at man har bedre forutsetninger for god lyd hjemme i en stue, hvor kona er med å bestemmer møblement og stuer som hverken er kvadratiske eller ideelle i takhøyde?

Og hvorfor skulle erfaringen med andre platespillere jeg har eid ha innvirkning på hvordan jeg pr nå bedømmer eget utstyr opp mot dyrere utstyr jeg får i en hifi butikk??
    Ok. med ett slikt unnvikende svar vil jeg trekke konklusjonen om at dette er din første platespiller og du ikke har egenhendig erfaring med andre spillere. Jeg var ikke ute etter å kritisere deg, men lurte bare på hva du har sammenliknet spilleren din med for å fastslå at den er på høyde med det meste selv umodifisert.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15

Ok. med ett slikt unnvikende svar vil jeg trekke konklusjonen om at dette er din første platespiller og du ikke har egenhendig erfaring med andre spillere. Jeg var ikke ute etter å kritisere deg, men lurte bare på hva du har sammenliknet spilleren din med for å fastslå at den er på høyde med det meste selv umodifisert.
    Det er ikke et unvikende svar, men du forutsetter at man må ha eiet en hel del spillere for å vite om ens egen spiller kan måle seg med andre. Slik tolker jeg spørsmålet ditt. Dersom min første bil er en BMW 520i så trenger jeg ikke nødvendigvis ha eiet en 6-7 biler før denne for å vite hvor bra BMW´n er i forhold til andre.

Ok, da skal jeg forsøke å være litt mer presis, og jeg er ikke i forsvar. Kun positivt engasjert:)

Ja, dette er min første platespiller som gradvis er oppgradert. Men jeg har holdt på med hifi i snart 25 år. Dvs jeg vet hva god lyd er når jeg hører det. Men jeg har også lært meg til å lytte til andre med erfaring på god lyd, og som ikke nødvendigvis er kun opptatt av hva spilleren koster. Tipper det er en grunn til at spillere som Technics SP-10mk2, Garrard 301 og 401, Technics SL1210M5G, spillere fra Lenco og Thorens og andre klassiske spillere spiller fletta av mye av de nye akryl og krombaserte sakene til astronomiske priser. Når jeg fikk en demo av en modifisert 1210M5G første gangen påmontert en Dynavektor til opp mot 20.000 kr som ble A/B testet mot et hi-end SACD-anlegg til laaangt over mitt budsjett; ja, så hørte jeg hva som bodde i den spilleren.

Min modifiserte 1210M5G har overgått denne demo-spilleren med Dynavektor ved at jeg har en langt bedre tonearm, men ikke minst et langt bedre lager (Mike New Bearing).

Men jeg har hørt både Rega RP8 og RP10, Avid og mye annet fint rundt omkring; men har ikke eiet det. Opp gjennom tiden har jeg hatt mye fint fra merker som Krell, Balanced Audio Technology og Klipsch, men siden jeg startet med hifi i 1992, så var det liksom CD-som gjaldt. Men jeg hadde en Yamaha-platespiller på den tiden. Jeg har også nå en ganske så habil DAC som tar DSD-filer. Sammenlignet med Technics 1210M5G´n så velger jeg vinyl hver gang. Og DAC´, med Sabre 9018 chip spiller meget bra.

Til din siste setning:
    Beklager dersom jeg mistolket deg:) Men jeg har vært en del på andre forum, hvor folk har full-modifiserte 1210er og som kjenner godt til spillere som Linn LP12, VPI Classic, Rega RP8/P9 etc, og som sier de foretrekker lyden av deres 1210. En SL1200 Gold ble vel for noen år siden testet inne på Audiophil.no. Den som ble testet er helt standard 1200 Gold, og egentlig hakket dårligere enn en original 1210M5G (men det er flisespikkeri).

Dette skrev Arve Åheim i 2005 for Audiophile.no:

Audiophile.no skrev:
    Audiophile.no skrev:
    Det mest spesielle lydmessige med dette drivverket, er dynamikk og timing. Slikt nivå som dette, finn du berre på dei aller beste reimdrivne spelarane, og då snakkar vi om ting til mangedobbel pris. Har du rette pickup på her (vi skal sjå på dette), er du tett på fyrstedivisjon til ein pris som eigentleg er sensasjonell. Det er den enklaste sak av verda å synleggjere kva som er vitsen med vinyl om du har den rette kombinasjonen. Men dei direktedrivne platespelarane har nesten alltid ein viss eigenlyd, eit svakt metallisk sus du ikkje legg merke til ved AB-utprøving, før du lyttar over lang tid. Det sjenerer nesten ikkje, med mindre utstyret ditt er utprega analytisk og har sterk fokus på øvre mellomtone og diskant, men om du nettopp har superdiskantar og ein pickup av det råaste slaget på mikrodetaljar, er dette slikt som gjer at du kan få lyst på nettopp ein av dei verkeleg gode reimdrivne spelarane som du får frå 40 000 og oppover. Men det finnest ein kur som hjelper litt på dette.

Med tanke på at denne 1200 Gold er en standard utgave, sett i forhold til en full-modifisert spiller som fjerner alle de svakhetene som nevnes av Arve og også svakheter den hadde ift Technics SP-10mk2:

Dette har jeg gjort, og er den vanligste fremgangsmåten:
    - Fjerning av intern strømforsyning som kan gi noe støy/ metallisk sus ved bruk avMCer. En ny kvalitets ekstern PSU og ny regulator erstatter gammel strømforsyning.
    - Fjerning av føtter, hvor Isonoe føtter gir en mye fastere bass og langt bedre mellomtone og dynamikk. Mørk egenklang er historie.
    - Ny og langt bedre tonearm; hvor jeg har sølvkablet Isokinetik SM750. Mange bruker armer fra SME, Dynavektor, Rega, Jelco eller Ortofon som alle er mye bedre enn originalarmen.
    - Mike New bearing: som er et høykvalitets lager som flytter hele spilleren opp i en annen divisjon enn det den er med originallageret. Bass, mellomtone og tyst er stikkord.
    - Oppgraderte matter: har prøvd tykk gummimatte, Funk Platter og mest fornøyd med Oyaide. Fjerner de aller fleste resonanser som måtte være igjen i tallerkenen. Mange har byttet hele tallerken til en Mike New ETP Platter.

Og Wow & Flutter ligger vel på 0,025%, så DD-spillere fra Technics er noe av de mest nøyaktige spillerne på markedet overhode.

De som da har eid modifiserte Technics SP-10 mk2 sier at en modifisert 1210 er minst like bra om ikke bedre. Det sier det meste for meg, og da trenger jeg egentlig ikke ha gått veien om en hel rekke platespillere i eget hjem. Har gjort nok bomkjøp opp gjennom tiden:)

Sist redigert:
    L

Laban MK2

Gjest
    Tru hva det feiler HiFi stasjonen ?

Ringte dem en gang for noen år tilbake lurte litt på pris på en rør preamp som var til salgs men ikke priset på nettsiden , den har du nok ikke råd til fikk jeg vite .

mvh

Litt mere en stuss nå
    Dette er nok ikke korrekt. Jeg har aldri gitt et slikt svar noensinne.
    Her tar du nok feil av forhandler.
    Mvh
    Hifi Stasjonen
    Tar ikke feil av forhandler beklager .

Mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    For de som lurer på om det er noen forskjell på originalt lager og Mike New Bearing, så er det en temmelig vesens forskjell i byggekvalitet som gir fundamentale utslag på lyden. Dyr, men verdt investeringen. En SL1200/1210 med MN bearing og en med originalt lager kan egentlig ikke sammenlignes.

IMG_0823_2.jpg

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Antall liker
    70
    Jim Howard som lager Applied Fidelity lageret er ikke helt med på leken:

"The stock bearing also has a great deal of resonance transmission surface, however Technics dealt with this by breaking up the resonance peaks by using steel, bronze and cast aluminum. One of my competitors replaces the cast aluminum with machined brass. That has to be ringing like a bell. "

Hele tråden: http://www.audiokarma.org/forums/archive/index.php/t-346815.html

De fleste som har MNB virker imidlertid VELDIG fornøyde - vil bare nevne at de lærde strides om hvor veien til Rom går.
    Det burde vel være en enkel sak å måle/dokumentere/markedsføre med tall bedre enn -78dB rumble hvis de faktisk gjør det de lover?

NB - Jeg har ikke peiling på dette, det er bare mine tanker/observasjoner :p

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Applied Fidelity sjefen forsøker å fikse et originalt lager med dens svakheter, mens Mike New konstruerer et helt nytt lager med et helt annet utgangspunkt og presisjon. Applied Fidelity har egen-interesse av å rakke ned på MN Bearing.

Jeg hadde et temmelig nytt originalt lager i god stand, og hørte bare en ørliten forbedring da jeg byttet til Mike New. Jeg bestemte meg for å være ærlig, og heller selge det, dersom lageret ikke ga forbedring. Men MN må ha minimum 50-60t innspilling, så jeg lot spilleren stå på med roterende tallerken i dagesvis, også om natta. Lyden ble gradvis bedre, og det var som om bakgrunnen ble tystere. Litt som bedre sortnivå på en god plasma/ OLED og hva det gjør med fargeprakt og dynamikk i bildet. Men siden endringen kom så gradvis, så byttet jeg tilbake til originallageret etter ca. 100t med MN Bearing.

Da hørte jeg en lyd som var litt blodfattig og tam i forhold. Jeg lyttet en stund med originallager før jeg byttet til MN igjen. Såkalt A/B/A-testing. Bass var vesentlig dypere og tightere med MN. Siden bakgrunnen er sortere så kommer stemmeprakt frem på en renere og mer dynamisk måte. Diskant klarere og mer tilpasset resten. Jeg hørte at lyden flyttet seg opp på et høyer nivå hva gjelder hifi-lyd.

Dette er noe av det samtlige som har A/B/A-testet Mike New Bearing. Å forsøke å fikse på originallageret blir litt som "putting lipstick on a pig". I grunn så er det bare et mye dårligere lager enn Mike New.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Er forskjellen på NM og originalt så stor at du ville merket det umiddelbart hvis noen byttet lageret ditt til ett originalt iløpet av natta?
    Man skal ikke undervurdere placeboeffekten, jeg trodde selv at jeg fikk bedre lyd av å bytte til en "lavkapasitans kabel" som viste seg å ha høyere kapasitans enn originalkabelen. Grunnen til at jeg hørte forskjell var nok at jeg la både penger og arbeid i det og forventet en forbedring.
    Senere målte jeg både originalkabel og den nye kabelen og endte opp med å redusere kapasitansen drastisk ved å bruke den originale kabelen og korte den inn.
    Jeg innbiller meg at jeg hører forskjell nå også, men det er helst pga at teorien er på plass og at jeg nok en gang har lagt arbeid i det.
    Lydhukommelsen min er for kort til å oppdage forskjeller etter så lang tid som det tar å utføre en modifisering

Det kan godt hende at NM er gode greier, men jeg tror ikke på at det ene er bedre enn det andre før jeg har sett uavhengige målinger av både originalt og NM lager. Og så er det gjerne mange som oppgraderer ett slitt 20-30 år gammelt lager mot NM og opplever stor forskjell nettop fordi de bytter ut ett defekt lager i ett nytt.

Beskrivelsene i platespillerverdenen får det til å høres ut som den industrielle revolusjonen ikke har begynt enda.
    Det virker som det krever romfartsteknologi for å få en plate til å snurre 33 rpm uten støy og lagerslark og delene for å oppnå den fantastiske toleransen koster flere tusen.

På bilen min sitter ett 12kg svinghjul som snurrer opp til 7500 rpm. Ved slike turtall ville toleransene man ser på dagens platespillere føre til at svinghjul, clutch og trykkplate tok kvelden iløpet av den første kjøreturen. Dette svinghjulet blir holdt i ro av ett veivlager som koster maks 200-300kr. Så hvorfor skal det da være så vanskelig å få platespillere til å snurre gjevnt? Det er temmelig primitiv mekanikk vi sysler med.

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    For meg så er det litt motsatt. Jeg driter i målinger og lar øra bestemme. Som jeg skrev så var jeg klar på å selge MN lageret dersom jeg ikke fikk bedre lyd. Nå har alle forskjellig kvalitet på ørene, akkurat som noen ikke lukter forskjell på viner; men det er helt klart bedre med nytt lager. Lager er viktig i alle platespillere og derfor er noen lager magnetbasert.

Det er nok en av grunnene til at mange synes jeg taler mot allmenn hifi-oppfatning, fordi jeg lar placebo effekt, høy pris og hiend merker ikke bestemme for meg om lyden er bra eller ikke:)

Hva folk er villig til å bruke penger på er noe annet. Så er det et annet aspekt enn ren lyd, og det er eierglede. Klart det er stor eierglede i å ha en Krell eller Mark Levinson. For meg hadde det vært enorm eierglede med en Garrard 401, kraftig tre plint, 12" Thomas Schick arm med enten en Ortofon SPU, Denon DL-103 eller en London Decca. :) Om det er riktig å investere 20-25.000kr på et 50 år gammelt drivverk? For meg, så! Og for meg er det det eneste som betyr no!

lp45

Medlem
    Ble medlem
    03.02.2015
    Antall liker
    22
    Sted
    Drammen
    Heisann 😃 Da melder jeg meg inn i klubben jeg også. Jeg hadde en Technics sl1200 for mange år siden..25 år ca..
    Det har vært mange skjær i sjøen, men nå har jeg endelig fått meg en sl1210mk2. Da er kursen mot hifi nirvana på rett vei igjen. Det er mye din skyld chrisandre. Tanken er å oppgradere litt etterhvert på langen.
    Og hvis noen er i tvil...Technics sl12.......det er det beste som er lagd noen gang. Alt annet suger! 😉

Lazymann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Synes at tonen i denne tråden begynner å bli litt aggressiv og lite objektivt. Hva er god lyd og ikke er helt forskjellig fra menneske til menneske hvordan vi oppfattet lyd. Slik er menneske bygd. Til Chris Andre så er jeg enig med deg i endel av argumentasjonene dine, men slik jeg leser det virker du rimelig påstålig på enkelte punkter. Og når det gjelder HIFI- stasjonen så synes jeg at han får litt for mye "pepper" jeg har vært og besøkt han og han er faktisk en hyggelig kar. Tilbyde meg lånekabler for test som jeg kunne ta med meg uten betaling, og levere tilbake hvis jeg ikke var fornøyd. Det er god service. Jeg fortalte at jeg hadde både en SL1210 med Jelco750 og en Denon59L med Ortofon 25E MC og det var ikke snakk om å rakke ned på noen av de produktene.

Men det må være fullt mulig for andre å komme med argumentasjoner og synspunkter uten å bli sabla ned.

Stay calm, stay Funky ??????

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Lazymann, om du ser lengre opp så var det Hifistasjonen som startet med spydigheter, noe som ikke er første gang. Om du har god erfaring med han, er det bare flott. Dessuten sa jeg ikke at han rakket ned på 1210. Du må lese hva jeg skriver. Jeg skrev at han sa AT LP120 var akkurat like bra eller bedre enn SL1210; noe som selvfølgelig er rent sludder og i bestefall kunnskapsløst.

Så må du huske på at dette er en tråd for 1200/1210 og ikke generelt om platespillere. Jeg og mange her inne er fan av spilleren og vet hvilket potensiale som ligger i spilleren. Mange som kritiserer den har ikke vært i nærheten av å høre en full modifisert spiller. De uttaler seg på bakgrunn av en ren spiller. Men som i original stand slår flere av de nye spillerne opp til 6-7000kr. Men å si at 1210 ikke har sjangs mot den og den spilleren, når en ikke har anelse om lyden i en modifisert; blir bare useriøst.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Har kommet hjem etter to uker på jobb med musikk servert fra Spotify gjennom en dacmagic xs og B&W p5 klokker.
    Må si at det er en fryd å sette seg ned å spille plater på 1210en istedet. :)
    Det fine med sånne opphold er at man får nullstilt hørselen og legger merke til det positive med oppsettet istedet for å lytte etter svakheter og forbedringspotensiale.
    Sitter nå med følelsen av å være fornøyd med spiller og riaa, det eneste jeg savner er en kraftigere forsterker.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Har kommet hjem etter to uker på jobb med musikk servert fra Spotify gjennom en dacmagic xs og B&W p5 klokker.
    Må si at det er en fryd å sette seg ned å spille plater på 1210en istedet. :)
    Det fine med sånne opphold er at man får nullstilt hørselen og legger merke til det positive med oppsettet istedet for å lytte etter svakheter og forbedringspotensiale.
    Sitter nå med følelsen av å være fornøyd med spiller og riaa, det eneste jeg savner er en kraftigere forsterker.
    Det er godt å være fornøyd:) Men om du vil ha en fin lydforbedring uten å betale veldig mye, kan jeg anbefale deg KAB Cardas re-wire og KAB Fluid Damper. Billig og topp investering:)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.580
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Men som i original stand slår flere av de nye spillerne opp til 6-7000kr
    Hej ChrisAndre, vilka spelare i 6-7000 kronors klassen slår den?
    Rega RP3 er en av de. Og noen stor forskjell er det heller ikke mellom RP3 og RP6 i lyd, og en original SL1210 hadde ikke hatt noe problem der heller.
    Tack för svar. Du skriver flera, är det då RP3/6 du menar eller vilka flera är det du menar?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Rega RP3 er en av de. Og noen stor forskjell er det heller ikke mellom RP3 og RP6 i lyd, og en original SL1210 hadde ikke hatt noe problem der heller.
    Tack för svar. Du skriver flera, är det då RP3/6 du menar eller vilka flera är det du menar?
    Pro-ject i samme prisklasse.

Og dette er etter mine lydpreferanser. Fordi jeg liker platespillere med lav wow & flutter, sterk motor med jevn gange. Sammen med lite resonanser i plint/ kabinett gir det en lyd med dynamisk klang og tight stram definert bass og riktig klang på blåseinstrumenter, piano og stemmer. Mange platespillere med remdrift til under 10.000kr, har ofte en for ullen bass ift direct drive spiller, synes jeg. Bassen flyter litt for mye ut. I tillegg er jeg allergisk mot ujevn gange;)

Sist redigert:

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    119
    Sted
    Halden

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    1200 får bank av en dual 701 og 1219 og disse går for et par lapper brukt. 701 har vel noe beste når det gjelder drivverk, armen som henger etter her.Roar
    Hehe, bank og bank fru Blom:) Nå sammenlignet jeg i utgangspunktet med platespillere som produseres i dag. Hva gjelder drivverk, så har Dual bittelitt dårligere specs oppgitt hva gjelder wow & flutter, men har vel og lavere rumble-tall. Bytt ut de råtne kablene i en 1200/1210mk2, og spilleren endrer karakter tvert.

Det beviser bare at de gamle er eldst. Jeg sier ikke at 1210 er beste spiller som noensinne er laget, men sammenlignet med mye av dagens spillere til langt høyere pris, så slår den de lett. Også en Dual til noen lapper slår mye av dette nye som er kommet (men jeg har kun lest om Dual). 1200/1210 har et vanvittig potensiale når en oppgraderer den sten for sten, og hvor langt man klarer å dra den hva gjelder lydforbedringer. Jeg har lest om folk med de dyreste oppgraderinger på Linn LP12, som har gjort de samme oppgraderinger som det jeg har. De solgte sin LP12:)

Så blir det personlige preferanser og eiergleder også, men invester 5000 kr i en nyoppusset Garrard 401, 3000 kr i massiv plint og noen få lapper i en SME 3009 arm; så har man en spiller til 10.000 kr. Tipper den banker svært mye av dagens nye spillere til 15-20.000 kr langt ned i skoa:)

Det viser bare at de gamle er eldst; at platespillere fra f.eks Technics, Denon, Dual, Thorens, Sony, Luxman, Kenwood og Garrard er det ikke mange som slår i dag:)

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Send meg gjene en link til der jeg får kjøpt en nyoppusset G401 til 5k, så kan jeg ordne plint og arm selv :)

Ellers må jeg nevne at jeg for mange år siden hadde en SL1210 (likte den godt) - så et par Regaer, så en stor tung, dyr alu.sak fra Itailia med SME arm, så tilbake til Rega P5. Og den blir værende sammen med en velspillende sak fra Yamahas siste platespillerår.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Send meg gjene en link til der jeg får kjøpt en nyoppusset G401 til 5k, så kan jeg ordne plint og arm selv :)

Ellers må jeg nevne at jeg for mange år siden hadde en SL1210 (likte den godt) - så et par Regaer, så en stor tung, dyr alu.sak fra Itailia med SME arm, så tilbake til Rega P5. Og den blir værende sammen med en velspillende sak fra Yamahas siste platespillerår.
    Dette kunne du ha funnet ut sjøl, emotikon, men regner med du absolutt ikke hadde noen tru på det! Jeg finner ikke bare på ting, skjønner du:)

Garrard 401 Transcription Turntable | eBay

Her har du en til 2500 kr i ganske god stand. Og skulle den trenge noen deler, vil jeg tro du kommer langt med 2500 kr til. I forrige uke hadde jeg en Garrard 401 på watch list hos meg. Den var døds-strøken og nyoppusset hos Loricraft og kostet litt over 5000 kr. Skal du deriomt ha en Garrard 301 i like god skikk, så må en opp i 10-15.000 kr. Men de fleste er enig i at 401 leverer bedre lyd, men at 301 har høyere eierfaktor:)

Husk at jeg i utgangspunktet snakker om Technics SL1200-serien som er modifisert. For de som ikke har hørt en slik, og kun en standard, så er disse milevis fra hverandre egentlig:)

Sist redigert:
    L

Laban MK2

Gjest
    1200 får bank av en dual 701 og 1219 og disse går for et par lapper brukt. 701 har vel noe beste når det gjelder drivverk, armen som henger etter her.

Roar
    Huff da dette hørtes ikke bra ut , betyr det jeg bør kaste 1210 i søppla med en eneste gang ? :(

Kanskje skulle gå på loftet hente ned meg en Thorens 124 :)

mvh

Nekter å få deng av en Dual sak

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Kan anbefale å lese marsnummeret av Stereophile for omtale av Technics SL1200 og "lookalike" fra Pioneer.

K

Kleine Freiheit

Gjest
    En gang i tiden var Dual 701/704/721regnet som Spitzenklasse. 1210 var middelklasse. 40 år etter er det blitt omvendt. 1210 har modnet som en god vin, og Dual har blitt til eddik...

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    1200 får bank av en dual 701 og 1219 og disse går for et par lapper brukt. 701 har vel noe beste når det gjelder drivverk, armen som henger etter her.Roar
    Hehe, bank og bank fru Blom:) Nå sammenlignet jeg i utgangspunktet med platespillere som produseres i dag. Hva gjelder drivverk, så har Dual bittelitt dårligere specs oppgitt hva gjelder wow & flutter, men har vel og lavere rumble-tall. Bytt ut de råtne kablene i en 1200/1210mk2, og spilleren endrer karakter tvert.

Det beviser bare at de gamle er eldst. Jeg sier ikke at 1210 er beste spiller som noensinne er laget, men sammenlignet med mye av dagens spillere til langt høyere pris, så slår den de lett. Også en Dual til noen lapper slår mye av dette nye som er kommet (men jeg har kun lest om Dual). 1200/1210 har et vanvittig potensiale når en oppgraderer den sten for sten, og hvor langt man klarer å dra den hva gjelder lydforbedringer. Jeg har lest om folk med de dyreste oppgraderinger på Linn LP12, som har gjort de samme oppgraderinger som det jeg har. De solgte sin LP12:)

Så blir det personlige preferanser og eiergleder også, men invester 5000 kr i en nyoppusset Garrard 401, 3000 kr i massiv plint og noen få lapper i en SME 3009 arm; så har man en spiller til 10.000 kr. Tipper den banker svært mye av dagens nye spillere til 15-20.000 kr langt ned i skoa:)

Det viser bare at de gamle er eldst; at platespillere fra f.eks Technics, Denon, Dual, Thorens, Sony, Luxman, Kenwood og Garrard er det ikke mange som slår i dag:)
    Råtne kabler? Technics har veldig bra kabler.

L

Laban MK2

Gjest
    [video=youtube;mNzMcH2ZbtU]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=mNzMcH2ZbtU[/video]

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.589
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Hmmm, ikke akkurat en strålende feedback for spilleren, annet enn feedbacken spilleren selv produserer...

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.644
    Torget vurderinger
    49
    Sånn går det på Hifisentralen når noen sier at de har noe som er bedre enn andre sitt :rolleyes:
    Synes du har gjort en kjempejobb i denne tråden C. A. Technics virker som en spennende platespiller med masse muligheter for tweaking. Absolutt en spiller jeg hadde sjekket ut hvis jeg var på utkikk etter en platespiller.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Sånn går det på Hifisentralen når noen sier at de har noe som er bedre enn andre sitt :rolleyes:
    Synes du har gjort en kjempejobb i denne tråden C. A. Technics virker som en spennende platespiller med masse muligheter for tweaking. Absolutt en spiller jeg hadde sjekket ut hvis jeg var på utkikk etter en platespiller.
    Takk for det, E.I.A:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15

Råtne kabler? Technics har veldig bra kabler.
    Dessverre, Yngve, der tar du feil! Hvor har du forresten det fra???

Armkablene i mk2-modellene er elendige og billige kabler som er kjent for å korrodere. Når de byttes er faktisk armen ikke nødvendig å bytte ut. På M5G-utgaven er armkablene oppgradert fra Technics sin side, og M5G er den aller beste 1210 som Technics bygde med flere forbedringer ift de andre modellene. Phono kabelen er også en billig-kabel som har vist seg å ha varierende kvalitet etter når den ble levert. Et større parti leverte de kabler med alt for høy kapasitans, noe som ga utslag i dårligere lyd.

Om du ikke er villig til å bruke veldig mye penger på oppgradering, så har jeg sagt det til det kjedsommelige: bytt armkabler og phonokabel m/ nytt PCB til KAB. Det gir en STOR lydforbedring!

HER EN BILDESERIE FRA SIDE 9 HER INNE, FRA MIN EGNE OPPGRADERING AV MIN FØRSTE 1210; en mk2:

phono1.jpg

Her er det originale PCB-kortet til armkabel/ phono-kabel ut. Dette er en høyst ordinær phonokabel sammen med billige armkabler (de tynne).

phono2.jpg

Her har jeg fjernet hele PCB-kortet, klippet armkablene og tatt det ut av armbasen.

phono-ny.jpg

NYTT: her er et nytt PCB laget fra KAB USA med bedre ledere, og loddet på en kvalitets-phonokabel fra Cardas med veldig lav kapasitans og god skjerming. Du ser de nye Cardas armkablene sprike, og bare venter på å bli loddet til KAB PCB-kortet:)

phono-ny2.jpg

NYE armkabler: her har jeg loddet på de nye armkablene fra Cardas, og de gjør STOR forskjell på lyden. Rimelig oppgraderinger, og nå blir alt bedre lydmessig. Klarere diskant, klarere og friskere mellomtone, strammere og dypere bass, bedre holografi. :)

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @LABAN mk2:

Jeg så denne videoen var limet inn hos The Art of Sound-forumet. Mange var spente på Pioneer-spilleren før den kom (meg inklusive), siden Pioneer er japansk og som stort sett alltid har levert på andre områder (spesielt på plasma). Men igjen så viser det seg at det å produsere en plate-spiller av samme nøyaktige DD-motor (med like lav wow & flutter) og et chassis som demper resonanser like godt, koster langt mer enn en ut-pris på 7000 kroner som denne Pioneer-spilleren koster:) De platespillere som har kommet med kvalitetsmotorer (Direct Drive) i dag, og med et godt chassis, koster fra 20.000 kr og opp til svimlende beløp som VPI sin DD-spiller.

Dessverre Pioneer, dette var ingen arvtaker etter Technics SL-1200/1210, men kun en litt bedre designet super OEM-spiller en noen av de andre. Altså en ren DJ-spiller.

Feilen mange gjør er å tro at Technics SL-1200/1210 var en DJ-spiller fra Technics. Det er så feil som det kan bli. Technics laget denne spilleren som et rimeligere alternativ til deres dyrere SP-serie. Den første 1200 kom i 1972 hadde nemlig ingen pitch-kontroll, og var en ren hifi-spiller for de som ikke ville bla opp penger til en SP-10. Men så viste det seg at SL hadde så mange flere kvaliteter enn kun god lyd, og var bygget så mye bedre enn mye annet; at DJ-er begynte å bruke den. Technics SL spilte meget godt, selv under svært krevende forhold, som det så ofte er på et diskotek. Technics fortsatte å legge like mye vekt på kvalitet i sin SL-serie opp gjennom årene, og lyttet i tillegg til mange av dens brukere; og satte på en pitch-kontroll i 1979. Men den ble laget som en hifi-spiller rett under SP-serien.

De spillerene i dag, som ligner 1200/1210, på en prikk; er såkalte super OEM-spillere. De er rene utseendemessige kopier (ikke kvalitetsmessige kopier) av Technics. Dette har de kunnet gjøre, fordi patentet for Technics er frigjort. Men det er altså kun designet som ligner. Disse merkene og spillerene er blant annet:

Audio Technica LP120 og LP240
    Pioneer PLX-1000
    Numark
    ReLoop
    DJ Tech
    Epsilon
    Vestax

og en hel haug andre.... Men faktum er at ingen av disse kan sammenlignes med kvaliteten av DD-motor og chassis til den originale Technics SL-serien nettopp fordi slike spillere er ment til DJ-er og ikke til hifi bruk!

:)

Her har du hele Technics SL-historien. Legg merke til den aller første spilleren UTEN pitch-kontroll:)
    1200icons_top.jpg

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    ChrisAndre:
    Jeg måler mine innkortede standardkabler til 43pF inkl armkabel og 0.1 ohm fra RCA til headshell. Jeg hadde ikke endt opp med 0.1 ohm hvis korrosjon var ett problem.
    Hva er kapasitans og resistans på ditt oppsett som er så mye bedre?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn