Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

Laban MK2

Gjest
    Helt utrolig hva man kan lage å få solgt , den skiva er sikkert like dyr som en brukt 1210 eller ?

Mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hehe, men den innstillinga tror jeg du har valgt feil hobby:) Tallerkenen alene til Rega RP10 koster like mye som en Rega RP8-platespiller, bare for å sette ting i kontekst.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå begynner det jo å se ganske elegant ut! :) personlig hadde jeg kanskje latt meg plage litt over lyset i powerknappen som ikke har noen "strobe disc" å lyse på lenger, men. ;) Pent, dette!

Helt utrolig hva man kan lage å få solgt , den skiva er sikkert like dyr som en brukt 1210 eller ?

Mvh
    ikke så kul kommentar til en medforumist som er fornøyd med nyinnkjøpet, kanskje? Garantert mer for pengene enn alt av strøm- og høyttalerkabler i samme prisklassen, f.eks.

Hehe, men den innstillinga tror jeg du har valgt feil hobby:) Tallerkenen alene til Rega RP10 koster like mye som en Rega RP8-platespiller, bare for å sette ting i kontekst.
    Det går jo an å drive med hifi på budsjett også, men det finnes ekstremt mye verre ågerprisede produkter enn en platetallerken.

L

Laban MK2

Gjest
    Helt fantastisk at 1210 må ha ny tallerken også hehehe snart ingen ting igjen av den :D .
    Med min innstilling til hobby'n hadde snakoil folket ikke hatt mye til levebrød i alle fall .

Mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takk, Dazed:) Ja den blir en helt annen spiller med ny tallerken. Når det gjelder lyset så tipper jeg at jeg kjøper den rimelige strobe disabler fra KAB USA. Skal være lydforbedring ved at man kutter en liten lrets til stroben, men ikke vet jeg. Trolig vanskelig å høre. Men da kan jeg velge om det røde strobe lyset skal være på eller av:) Kostet noen få amerikanske riksdaler...

Laban Mk2 tar jeg alltid med en klype salt, for der kommer det stadig off-side meldinger som jeg ikke alltid vet hvordan jeg skal tolke....

Hva gjelder ETP Platter så er den dyr, ja, men for meg verdt det. Dette fordi drivverk og kabinett er såpass godt. Tallerken og original-arm er så som så, selv om arm er ok med bedre kabler. Tallerken er dempet, men ringer alikevel. Med ETP av delrin, så sier de som har knakket på den: about as resonant as a brick:):) Dette skal gi vesentlig løft og spenst i øvre mellomtone og opp på nivå som overgår selv den legendariske SP-10 mk2 sier de som har hørt begge. Og da vet jeg at jeg har gjort det riktige for meg.

Utover vinteren blir nok en Mike New Bearing Base Plate som ikke er så kostbar, men litt kilen å montere. Denne gjør at lageret (MN Bearing) får et annet fundament enn direkte i chassis. Så får vi se om det blir et Speedy Steve Ebony Armboard også:)

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Helt fantastisk at 1210 må ha ny tallerken også hehehe snart ingen ting igjen av den :D .
    Med min innstilling til hobby'n hadde snakoil folket ikke hatt mye til levebrød i alle fall .

Mvh
    Sorry, Laban, her vet du rett og slett ikke hva du snakker om. Og dersom du ikke har fått med deg at det aller viktigste utgangspunktet for en vinylrigg er drivverket, vel-vel.

Om du mener at strømforsyning, arm, tallerken, armbord, føtter og hovedlager er snake oil; ja, da er det først nå jeg skjønner din signatur:)

L

Laban MK2

Gjest
    Takk Chris du vet aldri hvor du har en Laban :D ( ikke helt tam ) å skal tas med litt salt & sukker .

Mvh

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Kanskje strømforsyning, arm, tallerken, armbord, føtter og hovedlager ikke er snakeoil, men hvorfor ikke ta utgangspunkt i en spiller hvor minst en av disse tingene er bra i utgangspunktet?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Kanskje strømforsyning, arm, tallerken, armbord, føtter og hovedlager ikke er snakeoil, men hvorfor ikke ta utgangspunkt i en spiller hvor minst en av disse tingene er bra i utgangspunktet?
    For det første så blir det fort over mitt budsjett å finne et så godt og nøyaktig drivverk som dette (wow & flutter, rumble, stabil hastighet over tid). Og dersom alle de andre delene også er der fra start, så er vi far beyond what my rediculous government pay will ever allow me to buy:):) hehe

Mitt mål, som så mange andre som har tatt denne spilleren helt ut; å starte med det utrolig gode drivverket, og koste på den steg for steg det som Matsushita valgte å spare inn på ift sine high end spillere: arm, strømforsyning, tallerken og føtter. Steg for steg, og hvert steg kan jeg love har gitt tilbake i lyd. Nå har jeg hørt "ferdige" remdrevne (som skulle ha alt dette) til 20-40.000kr, og kan forsiktig erkjenne at jeg hverken har blitt lamslått eller fått følelsen av at mine investeringer har vært bortkastet. Tvert i mot.

Drivverket på en SL-12xx er en av de mer nøyaktig drivverket som er laget, og mer nøyaktig enn drivverket til en Linn LP12. Så kan man begynne å sette på trampoliner, Keel-kit, circus etc så kan vi se hvor prisen ender i forhold. Stopper neppe på 100.000kr:) Nei, oppgraderingene til Technics er slett ikke dyre ift hva andre merker tar for sine oppgraderinger. Og alt får en tilbake i lydforbedringer...

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Hva blir wow, flutter og rumble verdiene når du bytter ut rotoren i motoren tro? Jeg ville forholdt meg til originaldeler for å oppnå spesifikasjonene som technics ingeniører har kommet frem til fremfor å stole på markedsføring fra en klovn med en dreiebenk.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hva blir wow, flutter og rumble verdiene når du bytter ut rotoren i motoren tro? Jeg ville forholdt meg til originaldeler for å oppnå spesifikasjonene som technics ingeniører har kommet frem til fremfor å stole på markedsføring fra en klovn med en dreiebenk.
    Den må du nesten forklare!? Det virker som du har satt deg veldig godt inn i dette; både mtp det tekniske og at du kaller mannen for en klovn:rolleyes:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Elektromotoren består av en stator og en rotor. I sl12xx består rotoren av magneter og tallerkenen. Dette er rotoren som har blitt brukt for å måle alle verdiene som du fremhever på sl1210.
    Når en person gjør drastiske endringer i materialvalg (støyskjerming?), vekt og plassering av denne vekta uten å legge frem nye målinger for wow, flutter og hastighet, er denne personen i mine øyne en klovn.

Man står selvsagt fritt til å mene det ene og det andre om evt forbedringer med denne endringen, men man kan ikke lenger si at man vet hva wow, flutter etc er på spilleren.

Må legge til at den nye tallerkenen ser veldig elegant ut. ;-)

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Mye merkelig du kommer med her da!? I såfall er det mange klovner i din bok vil jeg tro, for ikke en gang de mest "seriøse" high end platespiller-produsenter legger frem tall om wow & flutter eller hvordan de har målt disse. Ikke vet du om Mike New har målt dette heller. ETP skal brukes sammen med Mike New Bearing, som er helt anderledes enn standard lageret. I tillegg har alle de som utfører denne oppgraderingen fra før satt på en langt bedre (og ekstern) strømforsyning med nye regulatorer. F.eks Paul Hynes PSU.

Han må gjerne være en klovn i dine øyne, men du fremstår ikke veldig seriøs eller etterrettelig sjøl i dine konklusjoner... Jeg synes produsenten og designeren av JR Transrotor er en skikkelig klovn, fordi han ikke presenterer meg wow & flutter tall etter at TMD lager er montert og den tyngre tallerkenen... Det samme kan jeg si om designeren av Nottingham Analogue etter at heavy platter er montert...det samme kan jeg si om Rega som ikke presenterer noen tall mtp oppgradering av strikker... Mye klovner i boka di med andre ord.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Er det jeg kommer med så merkelig?
    Jeg vet ikke om Mike har målt dette eller ikke, men jeg er sikker på at han hadde publisert målingene hvis de var bedre enn original specs.
    Det jeg ikke forstår er at du sier at drivverket er det eneste brukende på 1200, mens du bytter ut halve drivverket i ettermarkedsdeler med ukjente spesifikasjoner.

Når det kommer til psu, står det ingenting på siden til forhandler om at man må fjerne psu fra spilleren for å bruke den, så jeg forstår det som at det skal være en rå oppgradering uansett.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Å forbedre tallerken; enten de er laget i glass, vinyl, delrin, keramikk eller aluminium handler jo ikke primært om å forbedre wow & flutter!? Så hvorfor bør Mike New behøve å legge fram bedre tall på det området!? Eks: er det påkrevd å bruke platevekt på f.eks VPI Classic? Hvilke w&f tall er med den ekstra vekten kontra uten platevekt? Hvilke w&f tall blir det så med ring clamp? Må man bytte lager ved ring clamp? Hvor er de w&f tallene i såfall?? Hakke jeg sett?!

Hvilken del i selve drivverket mener du jeg oppgraderer når jeg flytter over magneten på tallerkenen og over til ETP Platter?
    Drivverket er motoren.

Hele poenget med å oppgradere strømforsyninga på 12xx er jo å fjerne den fordi den ligger kun noen cm unna pickup ved avspilling. Dette er kjent for å skape støy og spesielt ved bruk av moving coil. Mange tar kun original psu og lager en liten boks til den på utsiden, og får merkbart mindre støy. Det beste er å kjøpe en bedre ekstern strømforsyning med NY regulator. Paul Hynes siste har flere regulatorer, og som gir jevnere strøm til motor enn originalmotoren.

For meg er det helt åpenbart at du hverken helt vet hva du snakker om, og ei heller har satt deg veldig godt inn i dette med oppgraderinger til Technics SL-12xx.......

Vet om en klovn til:
    Arthur K. Mannen bak Funk Firm. Lager en rekker oppgradernger til alt fra Technics, Linn og andre. Hakke sett en måling fra han heller. Klovn? Neppe!

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.601
    Torget vurderinger
    49
    Du skulle hatt en ekstra Technics, så kunne du enkelt hørt om det var forbedring :)
    Ellers, veldig kul design med den nye plata, hvor mye koster den? (Eller en link)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.371
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ser ikke helt hensikten med å diskutere hvem som er den største klovnen basert på hva som publiseres av data og målinger da dette lett blir useriøst og lite fruktbart. Jeg kjenner ikke Mike New spesielt godt (kun via hjemmside og løse omtaler), men forstår at han er en slags guru på SL-1200 og produserer en del nye deler som sies å forbedre denne spilleren. Det er helt sikkert en kar som har noe for seg og det er bare å håpe at han har så stor kompetanse på det tekniske at løsningene faktisk fungerer, både i teori og praksis.

Men det er et poeng at man ved å skifte tallerken (rotor) i systemet får et annet drivverk og når resultatet av dette ikke dokumentes så VET man ikke lenger hva man har/får. Når det er sagt så kan det like godt skje at totalresulatet blir bedre som dårligere, men enn så lenge er det udokumentert.

Det har vært poengtert gjentatte ganger at Technics har dokumentert sine spiller bedre enn de fleste og med veldig gode måleresultater. Det argumentet kan neppe sies å gjelde lenger så lenge det skiftes til nye deler og målinger av det nye systemet ikke finnes. Det er selvfølgelig ikke absolutt nødvendig å måle w&f etc, men da er det også vanskelig å benytte dette som en del av argumentasjonen. Jeg har ikke sjekket massen til delrin-asjetten, men det kan f.eks. tenkes at ved vesentlig økning av denne så kan det påvirke motorreguleringen og gangkonstanten (selv om jeg tror motor og regulering er såpass dimensjonert at det tåler en del avvik). Det er slike ting man ikke nødvendigvis har kontroll på ved modifikasjon av enkeltkomponenter i et system.

Om klovn er rette begrepet å benytte for de som lager slikt tviler jeg på, men jeg oppfordrer til å la Marianne-Aulie-argumentasjonen ligge i det videre og avslutter for moro skyld med w&f for en av mine favoritter, Onkyo PX-100: 0,005% ;)

Ellers støttes siste innlegg om en absolutt referanse for direkte sammenligning ved alle oppgraderinger, men forstår at dette kan bli noe luksuriøst.

Edit: Jeg liker stuket spilleren får med delrin-asjetten til nye Mike. Den blir avdiskofisert på en fin måte.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.607
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ......drivverket til en Linn LP12. Så kan man begynne å sette på trampoliner, Keel-kit, circus etc så kan vi se hvor prisen ender i forhold. Stopper neppe på 100.000kr ....
    Sorry ChrisAndre, her vet du rett og slett ikke hva du snakker om.

Klarte ikke helt å unnlate å bruke samme ordlyd som den du brukte mot Laban i innlegg #1166 ;). Skal man først referere mot noe konkret, så bør man sette seg litt inn i det man refererer mot. Om ikke annet - være noe mer presis;)

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.113
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel strengt tatt unødvendig å kalle folk for klovner, og kanskje greit å holde debatten på et saklig nivå.

Mvh
    Høvdingen

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    309
    Hei ChrisAndre
    Har du en prisliste for alle disse "oppgraderingene" til Technics ? gjerne omregnet til Nkr.
    Er det noen "oppgraderinger" som passer til SP 10 mkII ?
    Får en kjøpt slike pickup lys løse (de som er på sl1210) ? Vet du hvilken Voltstyrke det skal til den?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.371
    Torget vurderinger
    12
    Se priser her:

Price List - Mike New Audio

Med AUD-kurs på ca 6 og norsk mva på toppen blir det ca 5000 for lager, 8500 for tallerken, 2000 for armbord, 2500 for montasjeplate for lager etc. I tillegg kommer frakt og gebyrer for tollbehandling. Fordelen her er mulighet for gradvis oppgradering, ulempen er en ganske høy totalpris også for denne spilleren når "alt" er på plass, uansett dens kvaliteter.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.607
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Man havner fort opp på +/- 30K da, inkl prisen på en decent spiller som utgangspunkt for oppgraderingene. Og et evt. armbytte kommer på toppen av dette igjen.

Man er da oppe i et prisleie der det finnes en god del andre interessante alternativer også.

Men - jeg forstår samtidig gleden og tilfredsstillelsen i å oppgradere, modifisere og pimpe en spiller. Både selve prosessen, og opplevelsen av de (sikkert) lydmessige forbedringene. Det gir en annen eierglede med en slik spiller kontra å kjøpe 1 stk ferdig produkt over disk:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    ......drivverket til en Linn LP12. Så kan man begynne å sette på trampoliner, Keel-kit, circus etc så kan vi se hvor prisen ender i forhold. Stopper neppe på 100.000kr ....
    Sorry ChrisAndre, her vet du rett og slett ikke hva du snakker om.

Klarte ikke helt å unnlate å bruke samme ordlyd som den du brukte mot Laban i innlegg #1166 ;). Skal man først referere mot noe konkret, så bør man sette seg litt inn i det man refererer mot. Om ikke annet - være noe mer presis;)
    Ok, mulig det:) Jeg har mer peiling på SL-12xx, skal jeg innrømme. Men synes Linn er en av de fineste spillerne jeg vet om, og er sammenlignbar da den ofte har like mange oppgraderingsmuligheter. Den har et godt drivverk i bunn, men kan taes til så utrolig mye mer med oppgraderinger. Derfor også mange hifi-butikker har spesialisert seg på begge disse hva gjelder oppgraderinger.

Sikkert noe mer man kan utvide med, men det har jeg ikke peiling på. Har hentet priser fra 2015-lista til Linn.

LINN LP12 upgrade path:

Linn LP12 Majik (innstegsmodell): 25.000 kr
    Linn Keel sub chassis (£2450): 29.500 kr
    Linn Radikal PSU (£2800-£4700): ca. 35.000-60.000 kr
    evt Lingo til ca. 15.000 kr
    Linn Akito arm ca. 20.000 kr
    Sum: 89.500-124.500-149.500 kr (avhengig av arm og strømforsyning)

Eller ferdig Linn LP12-pakker med PU:
    Linn LP12 Klimax: 211.000 kr
    Linn LP12 Klimax med std. Radikal: 190.000 kr
    Linn LP12 Akurate: ca. 75.000 kr
    Linn Majik med laveste oppgraderinger: ca. 33.000 kr
    Priser hentet fra 2015 lista til Linn.

TECHNICS SL12xx upgrade path:

Technics SL-1210mk2: ca. 4500 kr (for velholdt utgave)
    Isonoe Feet 4 stk (strikkopphengte føtter i aluminium): 1400 kr
    Mike New Bearing (hovedlager): 4100 kr
    Mike New ETP platter (massiv tallerken i Delrin: 6900 kr
    PSU ekstern Paul Hynes SR3-SR7 eller andre: 2500-8000 kr
    Speedy Ebony armboard: ca. 1500 kr
    Jelco 750D/ Audiomods/ Origin Live Silver mk3/ Origin Live Zephyr/ SME309 (mye å velge i): men si pris fra 5000-17.000 kr
    Sum: 24.500-44.000 (avhengig av arm og strømforsyning)

Jeg har vært på PM med folk som har hatt Linn LP12 som de hadde kostet på MYE ££ $$ og sammenlignet med en full modifisert 1210. Linn LP12 ble som oftest solgt, da de foretrakk modifisert 12xx. Her går det så klart ikke an å si hva som er best, men gjerne hva man foretrekker. Det de fleste nevnte var at Linn ikke var like nøyaktig og hadde en mer farget lyd. Men ser man på hva man får igjen i lydkvalitet pr. investerte krone, så er det å modifisere en SL12xx rimelig ift f.eks en LP12.

Her er noen av de som selger oppgraderinger til både Linn LP12 og Technics SL-12xx:
    - KAB USA
    - Origin Live
    - Mike New
    - Mains Cables R Us
    - Inspire Hifi
    - Paul Hynes
    - Speedy Steve

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner attraksjonen med å starte med en 1210 i en eller annen versjon, og så oppgradere litt her og der etter hvert, og det er vel sikkert det de fleste med slike oppråna (no offense) ;) spillere gjør. ...For det er sannsynligvis ikke så mange med 40.000,- i platespiller-budsjett som bestiller alle disse oppgraderingene og en 1210m5g på en gang. Da har man jo penger til en ny Hyperspace, en VPI Classic eller noe annet flott, og det er kanskje ikke så mange som hadde gått hjem med 1210-en da?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nettopp, og dessuten det mange gjør feil er kun å se på pris. Å betale mer er ikke nødvendigvis det samme som å få bedre lyd. Mye av platespillerpriser henger så klart med volum i salg. Nå er det en nisje, på 70-80-tallet var det hovedkilde. Lages DD drivverk fra bunn i dag (DD som har lineær motor og ikke sekvensiell som Hanpin-spillerne) så koster det MYE penger. Se prisen på VPI Direct Drive f.eks. Hadde JR Transrotor, Nottingham, Linn eller Rega solgt like mange platespillere som de store gjorde på 70-80-tallet, hadde prisene vært mye lavere. Så det å sammenligne prisen på f.eks SL12xx og spillere i dag til 20.000+ kan fort bli noe som ikke har noe med lydkvalitet å gjøre.

Technics solgte på det meste 100.000 spillere i uka, har jeg lest, og solgte totalt 4 mill SL-12xx. Fra 1972-2010. I tillegg kom SP-serien og andre spillere de hadde.

Dersom Matsushita starter opp produksjonen igjen, og de har samme spec på chassis og motor som SL-12xx og SP-10xx så tror jeg enkelte kan bli overrasket over den høye prisen disse vil kunne ha....

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Se priser her:

Price List - Mike New Audio

Med AUD-kurs på ca 6 og norsk mva på toppen blir det ca 5000 for lager, 8500 for tallerken, 2000 for armbord, 2500 for montasjeplate for lager etc. I tillegg kommer frakt og gebyrer for tollbehandling. Fordelen her er mulighet for gradvis oppgradering, ulempen er en ganske høy totalpris også for denne spilleren når "alt" er på plass, uansett dens kvaliteter.
    Opererer du med en egen kurs, eller??

Høy pris? Det må jo være ift noe, og her i denne debatten håper jeg det er ift lydkvalitet? Noen er mer opptatt av krom og at det står en logo med pålydende prislapp, enn lyd. Påstår ikke at du er der, men "høy totalpris" ift hva?

Jeg regner med at dere som uttaler dere også har hørt en SL-12xx som er fullmodifisert og med en prislapp på ca. 30.000kr? Jeg har hørt store ord om enkelte kjente nye spillere til både 25-35.000kr. De har dessverre hverken engasjert eller imponert. Mye pent å se på, men lukker jeg øynene og bare lar ørene bestemme så beholder jeg min spiller en god stund til:)

Det hadde vært moro å testet min spiller når ETP Platter er montert opp mot en av high end spillerne til 30-50.000kr. Jeg tør, men tør den med den såkalt highend-prisede spilleren å ta sjangsen?:):)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hva er en sekvensiell motor?
    Det har jeg forklart før i en tråd du har engasjert deg i....
    Technics-motoren og DD-spillerne fra Japan (de store kjente) oppdaterer hastigheten jevnt. De andre billige DJ-spillerne oppdaterer hver runde, og man får hunting and cogging-problemer. Dette medfører dårlige w&f tall som typiske 0,1% ala de Hanpin og Technics etterligningene. Lineær motor koster, også i dag.

Edit: ikke vondt ment, og det gjelder flere. Mange gjentar spørsmål som er besvart tidliger her inne. Og jeg ser at mange ikke gidder å lese vedlagte linker med konkret info. Da blir det litt slitsomt....

Sist redigert:

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Drivverket på en SL-12xx er en av de mer nøyaktig drivverket som er laget, og mer nøyaktig enn drivverket til en Linn LP12.
    Javel? Kan du vise til dokumentasjon eller erfaringer vedr. dette? Min LP12 blir kontrollert av en laser som leser av hastigheten og korrigerer fortløpende. Hva med din 1210? Hvor nøyaktig er den Pitch-kontrollen egentlig?

Det blir litt teit å påstå at du har en bedre motor på din 12 enn min på LP12, da det ikke er noe rejelt sammenlikningsgrunnlag. Din motor kan ikke brukes på min spiller, samme andre veien.

Noe av det beste man kunne fått gjort med en 12010 er vel å skifte ut hele plastchassie alt sitter montert i? Det kan da umulig gjøre soliditeten i spilleren noen stor tjeneste?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.371
    Torget vurderinger
    12
    Vel, kursene kom fra Norges bank (og jeg sjekket den rett før forrige innlegg noe jeg tviler på at du gjorde ;) ), ca 6 er nære nok når dagens kurs er 5,98 :). Og så la jeg på moms slik jeg beskrev det.

VALUTA (KODE)22. JUN19. JUNSISTE MND
    Amerikanske dollar (USD)7,70567,8109

Australske dollar (AUD)5,9811
    Høy totalpris i forhold til hva man kjøper spilleren for i utgangspunktet. Så vidt jeg forstår koster disse fra ca 3-10000 (mkII - M5G) avhengig av versjon (bortsett fra spesialene i gull etc). Med en påkost på 20-30-40.000 så synes hvertfall jeg at prisen blir høy. Alt er relativt, men i beste fall en dobling av prisen, i verste fall 15-dobling. Uansett vesentlig dyrere enn jeg ga for min egen spiller som er "ferdig modifisert", dvs:

Lager, check
    Strømforsyning, check
    Tallerken, check
    Armbord, check
    Motorstyring (lav w&f), check
    Platematte. check

Den stiller til match hver dag som helst den, men kun på hjemmebane da den er noe besværlig å transportere :cool:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.371
    Torget vurderinger
    12
    Technics-motoren og DD-spillerne fra Japan (de store kjente) oppdaterer hastigheten jevnt. De andre billige DJ-spillerne oppdaterer hver runde, og man får hunting and cogging-problemer. Dette medfører dårlige w&f tall som typiske 0,1% ala de Hanpin og Technics etterligningene. Lineær motor koster, også i dag.

Edit: ikke vondt ment, og det gjelder flere. Mange gjentar spørsmål som er besvart tidliger her inne. Og jeg ser at mange ikke gidder å lese vedlagte linker med konkret info. Da blir det litt slitsomt....
    Greit, det er motorstyringen du beskriver, ikke selve motoren.

Jeg ville bare ha mistanken bekreftet. Vis nå litt overbærenhet med de som ikke er like handson-engasjert i SL-1200 som du er :)

Edit: unødvendig å forklare at det ikke er vondt ment nå CA :), den løypa har vi lagt bak oss

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Drivverket på en SL-12xx er en av de mer nøyaktig drivverket som er laget, og mer nøyaktig enn drivverket til en Linn LP12.
    Javel? Kan du vise til dokumentasjon eller erfaringer vedr. dette? Min LP12 blir kontrollert av en laser som leser av hastigheten og korrigerer fortløpende. Hva med din 1210? Hvor nøyaktig er den Pitch-kontrollen egentlig?

Det blir litt teit å påstå at du har en bedre motor på din 12 enn min på LP12, da det ikke er noe rejelt sammenlikningsgrunnlag. Din motor kan ikke brukes på min spiller, samme andre veien.

Noe av det beste man kunne fått gjort med en 12010 er vel å skifte ut hele plastchassie alt sitter montert i? Det kan da umulig gjøre soliditeten i spilleren noen stor tjeneste?
    Hehehe, du avslører litt mye om din uvitenhet her:):):) Hvilket plast-chassis på SL-12xx er du du tenker på egentlig:rolleyes:

Om du måler hastigheten med laser, hva har vel det å si:)?? CD leses av med laser og kan være belemret med jitter. Så hva gjør laseren så nøyaktig?

Så vet du heller ingenting om pitch-kontrollen, ser jeg:) Den er digital, og har by-pass knapp slik at signalet går utenom denne.

Jeg vet at wow & flutter (kombinert) på 12xx er på 0,025% og peak wow & flutter på 0,035%. Nøyaktig og korrekt hastighet på 33/45 rpm og følger CD-plata.

Min motor kan ikke brukes på din? Det var da en merkelig sammenligning. Så når motorer ikke kan brukes om hverandre, så blir det "teit" å sammenligne platespillere? Javel. Fortell det til hifi magasinene. De kan i såfall alle slutte å skrive tester og sammenligninger...

Hva ligger i såfall Linn LP12 på hva gjelder w&f?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15

Greit, det er motorstyringen du beskriver, ikke selve motoren.

Jeg ville bare ha mistanken bekreftet. Vis nå litt overbærenhet med de som ikke er like handson-engasjert i SL-1200 som du er :)

Edit: unødvendig å forklare at det ikke er vondt ment nå CA :), den løypa har vi lagt bak oss
    Ser den:):) og enig:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Uavhengig av kurs eller sammenlikning, må det kunne hevdes at også 6.900,- pluss mva, frakt og gebyr er "høy pris" for en platetallerken, men ingen kan fortelle hva som er "for høy pris" for andre. Hvis man har råd til å bruke pengene, og har lyst på produktet av hvilken som helst grunn - enten man håper lydkvaliteten blir bedre, man liker fargen eller whatever - så er det selvsagt bare å løpe og kjøpe. Dette er en hobby, og hvis et nytt produkt kan gi glede til eieren: Løp og kjøp! Bare moro, det! Jeg vetg at i alle fall jeg har kastet bort større beløp enn det på ting jeg ikke har hatt bruk for. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så vet du heller ingenting om pitch-kontrollen, ser jeg:) Den er digital, og har by-pass knapp slik at signalet går utenom denne.
    Jeg håper virkelig at signalet aldri går gjennom denne. ;)

Det må vel være en frekvensomformer som styres av glidepotmeteret (evt. "den digitale kontrolleren"?) og at denne kan bypasses?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.607
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ok, mulig det:)
    Du missforsto nok litt hva jeg mente.
    Du skrev LP12 drivverk, og det er jo vesentlig forskjell på eksempelvis en LP12 fra tidlig 70-tall og i dag. Circus (som du nevner) ble eksempelvis introdusert som std. i 93 osv.

Men - nok om det:)

Bør kanskje korrigere deg litt på priser. Her er priser i NOK (fra Kontrapunkt) pr. i dag:

Klimax kr. 180540,-
    Klimax std kr. 158690,-
    Akurate kr. 59590,-
    Majik kr. 25500,-
    Samtlige er komplette spillere inkl. PU, der de 2 første også har Linn`s RIAA on-board.

Oppgraderinger:
    Keel - 26K
    Akito 2 - 14K
    Radikal - fra 30 til 70K der de dyrere er inkl. Urika (on-board RIAA)

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.371
    Torget vurderinger
    12
    Jeg håper virkelig at signalet aldri går gjennom denne. ;)

Det må vel være en frekvensomformer som styres av glidepotmeteret (evt. "den digitale kontrolleren"?) og at denne kan bypasses?
    Det er vel korrekt. Det er en kvartsstyrt frekvensgenerator som styrer motoren. Tipper det er styresignalet som er ment bypasses. Om ikke annet så for diplomatiets skyld :).

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.601
    Torget vurderinger
    49
    Uavhengig av kurs eller sammenlikning, må det kunne hevdes at også 6.900,- pluss mva, frakt og gebyr er "høy pris" for en platetallerken, men ingen kan fortelle hva som er "for høy pris" for andre. Hvis man har råd til å bruke pengene, og har lyst på produktet av hvilken som helst grunn - enten man håper lydkvaliteten blir bedre, man liker fargen eller whatever - så er det selvsagt bare å løpe og kjøpe. Dette er en hobby, og hvis et nytt produkt kan gi glede til eieren: Løp og kjøp! Bare moro, det! Jeg vetg at i alle fall jeg har kastet bort større beløp enn det på ting jeg ikke har hatt bruk for. ;)
    Helt enig, 6900,- er småpeng i denne hobbyen.
    Og blir det en oppgradering av lyd er det bare og gi gass, stilig blir den også :)

Selv går jeg den luksuriøse veien hva ang Pioneer og Technics, en 1210 er snart på plass i heimen :)

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Så det er ikke noe plast på en LP12? Hva er så plinthet laget av? Om dette ble skiftet om til ett dødere, stivere matreale ville nok dette gjort mye for å få klemt ut bedre lyd fra 1210. Spiller sikkert greit nok fra før, den jeg hadde en forn år siden spilte ikke så bra sett i forhold til LP12 jeg har, men det er nå smaken som teller her. Rem drift har sine klare fordeler kontra direktedrift synes nå jeg, noe som vektes like mye som hvem som helst mening vedrørende temaet. Å sette platen rett på spindelen rett i motoren uten noen avkobling er ikke optimalt.

Hva har du målt din 1210 til etter alle modifiseringene? Straks man endrer standardoppsettet vil det bli nødvendig å måle om den fortsatt går som den skal eller om man blir spilt ett puss hvor man tror den blir bedre fordi man har handlet inn en masse oppgraderinger og den må låte bedre og heller har blitt dårligere uten at man helt plukker dette opp.

McLaren

Spilleren din kommer til å se fet ut synes jeg nå i alle fall, hvorledes den er bedre enn noe annet får være opp til deg. DD er ikke riktig måte å gjøre det på i mine øyne.

Hehehe, du avslører litt mye om din uvitenhet her:):):) Hvilket plast-chassis på SL-12xx er du du tenker på egentlig:rolleyes:

Om du måler hastigheten med laser, hva har vel det å si:)?? CD leses av med laser og kan være belemret med jitter. Så hva gjør laseren så nøyaktig?

Jeg vet at wow & flutter (kombinert) på 12xx er på 0,025% og peak wow & flutter på 0,035%. Nøyaktig og korrekt hastighet på 33/45 rpm og følger CD-plata.

Min motor kan ikke brukes på din? Det var da en merkelig sammenligning. Så når motorer ikke kan brukes om hverandre, så blir det "teit" å sammenligne platespillere? Javel. Fortell det til hifi magasinene. De kan i såfall alle slutte å skrive tester og sammenligninger...

Hva ligger i såfall Linn LP12 på hva gjelder w&f?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn