Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Feriestress! Sitter på ei hytte og slapper av med en pils, plutselig plinger det inn på telefonen at stiften har kommet til Norge. Fikk plutselig hastverk med å komme meg hjem og fullføre strømforsyningen til RIAA trinnet så jeg kan snurre vinyl igjen. :p

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.601
    Torget vurderinger
    49
    Det er planen, men må være sikker på at allt er optimalt først :)
    Den lille skruen på motsatt side av antiskate, hva er den til?

Vi tåler et bilde til :)

image.jpg

Sist redigert:

ROS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    Har du fått tak i en flett ny? Den ser jo veldig shiny og ubrukt ut :)

mean69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    479
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med fin spiller, ser spel ny ut.

Er ikke det 2mm forskjell på avstanden mellom bak på headshell og stift på Pioneer og Technics, 54 vs 52mm overheng?

Da må du flytte pickup 2mm bakover i headshellet og justere vinkel på nytt.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Last ned og skriv ut en arc protractor og begynn på begynnelsen. Dette er verdt å gjøre skikkelig.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer så mye med en fantastisk spiller. 1210M5G er de mest påkostede og de lekreste i serien! Skruen du nevnte er til noe jeg ikke helt husker, men mener det var noe jeg ikke trengte å bry meg med. Du finner det sikkert ut med å google det, men jeg husker ikke helt:)

Det er lov å nyte den slik den er så klart, men det er når den moddes at du får oppleve hva som bor i den. Og siden armkabelen i M5G er av god kvalitet (ift mk2) så trenger du ikke gjøre noe med armen. Overhang er 52 mm og kan måles fra headshellet. Eller du kan kjøpe deg et Technics overhang gauge på ebay for noen kroner. Passer til originale Technics headshell. Av bedre headshell som ikke koster skjorta: Yamamoto ebony 10g og Sumiko HS-12 (12g).

Å bytte til Isonoe Feet gjør mer enn du tror med lyden og dessuten ser de ganske så eksklusive ut.

Så PSU. Litt nervepirrende, men instruksjonene er gode. Av med tallerken, av med støvdeksel under tallerken og så har du tilgang til hele elektronikken og lager. Trenger ikke snu den på hodet. Alt er veldig oversiktlig. Så tar man ut strømforsyningen etter å va klippet noen ledninger og stripser de pent sammen. Lodder på en ledning som regel og en til jord i hjørnet av PCB og that's it!

Nå trenger du egentlig ikke gjøre noe mer enn Isonoe og PSU siden armkabelen (og armen også) er såpass bra. Lover at du vil bli fornøyd:)

Men nyt den først i sin org form og er det noe du lurer på så bare spør:) Jeg laget for øvrig en bildeserie langt bak i tråden på how to change PSU og lodde arm kabler:)

L

Laban MK2

Gjest
    Det er planen, men må være sikker på at allt er optimalt først :)
    Den lille skruen på motsatt side av antiskate, hva er den til?

Vi tåler et bilde til :)

Vis vedlegget 328483
    Den lille skrue er til horisontal vekt kontroll.
    Skru den helt mot klokken sett fra siden hvor skruen sitter montert .

Sjekk manual først :)

Mvh

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ikke originalt. Ser ut som det er løst uten hengsler. Originale har den lille runde rett over tonearmen. Mitt er såkalt "smoked" og er en del finere enn vanlig blankt. Selv om det er hengslet er det bare å åpne det og dra det rett opp så er det av. Så man velger sjøl om man vil spille med eller uten.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Her er original lokket i sotet utgave. Bare en liten gråtone i det, men det gjør seg ift helt gjennomsiktig synes jeg:
    image.jpg

image.jpg

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.601
    Torget vurderinger
    49
    Gratulerer med fin spiller, ser spel ny ut.

Er ikke det 2mm forskjell på avstanden mellom bak på headshell og stift på Pioneer og Technics, 54 vs 52mm overheng?

Da må du flytte pickup 2mm bakover i headshellet og justere vinkel på nytt.
    Oki, takker :)
    Har det mye og si for lyd?
    Må kanskje få meg en pu til, noen forslag ?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.601
    Torget vurderinger
    49
    Pris på PU?
    Bare kom med forslag og begrunnelse :)
    Liten vits og sette på en for dyr pu som ikke når sitt potensiale, eller ?

Liker godt lyden i Shure m97xe på Pioneeren, med feil overhang ble det ikke like bra på Technics.
    Kanskje det blir bra med rett overhang, men tipper det er mer og hente enn denne PU til 1000,-
    Har et Sumiko headshell anbefalt i denne tråd.
    Spiller mest blues, rock og Pink Floyd 8)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Pris på PU?
    Bare kom med forslag og begrunnelse :)
    Liten vits og sette på en for dyr pu som ikke når sitt potensiale, eller ?

Liker godt lyden i Shure m97xe på Pioneeren, med feil overhang ble det ikke like bra på Technics.
    Kanskje det blir bra med rett overhang, men tipper det er mer og hente enn denne PU til 1000,-
    Har et Sumiko headshell anbefalt i denne tråd.
    Spiller mest blues, rock og Pink Floyd 8)
    Riktig overheng er viktig. Bruk linjal, overhang tool eller Baerwald Protraktor (vinylengine).

Noen PUer som passer perfekt til armen er:

- Ortofon 2M Bronze og 2M Black. Black er jo som du vet, litt dyr; så Bronze er den jeg anbefaler her.
    - En PU som virkelig har overrasket er den jeg har nå, AT-120E/b (fra Mala Audio). Jeg liker den bedre enn 2M Bronze fordi den er så nærme 2M Black i lyd som jeg klarer å huske. Dvs den har varmen til Black og samtidig en deilig klar mellomtone og diskant. Avansert teknologi gir deg dette og det til litt over 1000-lappen:)
    - En MC som veldig ofte brukes med Technics er Denon DL-103 og DL-103R. Japansk spiller og japansk pu:) Det er AT også, men ikke med den samme historien. DL-103R er såpass bedre enn standard 103 at denne skal jeg igjen ha. Men du må ha et bra headshell type Sumiko HS-12. Og så anbefaler jeg deg å kjøpe Isokinetin spacer i messing som gir 8,5g ekstra. Dette limes på DL-103R og spaceren har gjenger. Da er det bare å skru PU på plass som med Ortofon uten knot med muttere på undersiden.
    Du vil da få så mye tyngde fram på arrmen at motloddet blir for lett. Jeg fikk tak i et ekstra tungt motlodd til Technics armen som skrues på i gjengene i enden av armen. Motloddet beholdes du setter på ekstra. Tror jeg har mitt men de er evldig vanskelig å finne; selv på Ebay.

103R med riktig vekt på bevegelig masse er en ekstremt god PU og spesielt til musikken du spiller. De som ofte ikke har likt Denon 103/103R er de som ikke har hatt match i armen ved at armen er for lett. En Rega-arm blir for lett og det er derfor du bør ha Isokinetik Spacer og Sumiko headshell. Den PUen låter helt fantastisk.

Oppsummert:
    - AT120E/b
    - AT150MLx (en av de beste MM der ute og 2000kr under 2M Black)
    - 2M Bronze
    - Denon DL-103R

:)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.601
    Torget vurderinger
    49
    Sumiko HS 12 har jeg :)
    Mener du at AT120E/b er så bra at det er bortkastet og kjøpe 2M Black?
    Må jo spare der vi kan :)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.601
    Torget vurderinger
    49
    Last ned og skriv ut en arc protractor og begynn på begynnelsen. Dette er verdt å gjøre skikkelig.
    Må ærlig innrømme jeg ikke har skjønt protractor enda.
    Få ta meg en tur på YouTube ;)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Sumiko HS 12 har jeg :)
    Mener du at AT120E/b er så bra at det er bortkastet og kjøpe 2M Black?
    Må jo spare der vi kan :)
    Sumiko hadde du, så jeg:)
    Vel, bortkastet er jo opp til hver og en. Ortofon 2M Black er sammen med AT150MLx og Nagaoka MP-500 de tre beste MMer der ute, er min mening. Det er bare det at 2M Black og Nagaoka MP-500 koster. Når en ser på oppbygning, teknologi og hva du får med f.eks AT-150MLx så hadde jeg heller valgt 150MLx.

Men så har du den lille rakkeren av en PU, AT120E/b (som er den siste versjonen i 120-serien) så gir den sinnsykt mye for pengene. Den har kvalitetsnål som sporer utrolig godt, og IGD er historie. Dvs får du IGD med AT120E/b så har du bomma skikkelig. Bassen er stram og dyp, stemmer er klare men med en deilig varme og spenst og strykere og ikke minst blåsere på jazz-plater høres ut som nettopp det. Stort rom og dybde, men overraskende nok så er den minst like dynamisk som 2M Black.

For meg, blir det bortkastet å kjøpe 2M Black for over 5000 kr når jeg kan få bedre lyd enn 2M Bronze og kanskje 90-95% av det 2M Black leverer. Når AT120 er ferdig, så kan du oppgradere til den enda finere slipingen i en AT-440MLa:)

Utrolig mye spilleglede, varme og PRaT i gode MMer. Mange ser seg blinde på MCer til 10k+ og de er bedre ja, men alt til sin tid her:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Må ærlig innrømme jeg ikke har skjønt protractor enda.
    Få ta meg en tur på YouTube ;)
    Det gjorde ikke jeg i starten helle, men det er såre enkelt. MEN, skal du bruke original headshellet til Technics så er det bare å kjøpe deg en overheng tool på ebay. Utrolig enkelt og englere blir det ikke:)

Gå til Vinylengine og print ut Baerwald for SL-1200. Det du gjør er å måle 2 stk "null-punkter" på en bue (armens buede bevegelse mot senter). Når du har fått diamanten akkurat på skjæringspunktet (på hvert nullpunkt) så må du se ovenfra og ned, å se at PU sitter parralelt med strekene. Altså at den er 90 grader på begge nullpunkter. Starter ytterste kryssningspunkt og så det innerste. Da har du riktig overheng som er 15 mm på Technics eller lettere sagt 52mm dersom du måler fra headshell.

hqdefault.jpg
    SL1200-overhang.jpg

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Om man ikke setter opp PUer riktig og bruker gooood tid på VTA, VTF, SRA, azimuth og overheng; så spilles det og spores det ikke optimalt. Så man man være litt nøye at armen har passe masse ift compliance. Mange starter med en billig AT95E, men det mange ikke vet er at den skal ha VTF på hele 2-2,5g og er beregnet på mediumtunge armer opp mot tung. Det var først da testet AT95E med Jelko HS-12 (Sumiko) og i min Jelco-Isokinetik arm at denne virkelig svingte. I Technics-armen med originalt headshell var den litt slapp og intetsigende. Dette er viktig og mange bommer skikkelig her, og går i tillegg ut på forum og dømmer en PU hit og dit. Så viser det seg at brukeren ikke kan det som er forutsetningen for god lyd:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    En annen forutsetning er rene plater og det holder dessverre ikke ned støvbørste. Den skal tørke støv hver gang du setter på en plate, men type Okki Nokki er et must! Det er ikke bare knitringer som forsvinner, men rillene blir renere og du vil få bedre lyd også.

Og

Ren nål! Nålebørste funker ikke synes jeg og har kuttet de helt ut. Man børste mot seg og nåla blir ikke renset optimalt rundt hele. Med en Onzow Zerodust mellom hver plate så er du garantert lang levetid og at skitt ikke brenner seg fast:)
    image.jpg
    image.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da har du riktig overheng som er 15 mm på Technic
    Det er slett ikke sikkert. Hva armprodusenten sier/bruker med den medfølgende malen er ikke nødvendigvis det samme som Baerwald (eller hvilken geometri man nå velger å bruke) mener er riktig overheng for den monteringsavstanden som er i bruk og de rilleradiene du har valgt (eller "protractoren bruker")

Hva armprodusenten sier om overheng, kan man egentlig bare blåse i, og heller tar utgangspunkt i monteringsavstanden.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    Meget interessant tråd. Og med mange kompetente bidragsytere. Efter mer enn 40 år m. forskj. vinylspillere, må jeg bare bøye meg i støvet. Har dessverre intet å bidra med, da jeg selv får bransjeaktører til å stille inn dyre armer & pickuper. Bare en digresjon fra min side. Jeg leser tråden m. stor interesse.

mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det er slett ikke sikkert. Hva armprodusenten sier/bruker med den medfølgende malen er ikke nødvendigvis det samme som Baerwald (eller hvilken geometri man nå velger å bruke) mener er riktig overheng for den monteringsavstanden som er i bruk og de rilleradiene du har valgt (eller "protractoren bruker")

Hva armprodusenten sier om overheng, kan man egentlig bare blåse i, og heller tar utgangspunkt i monteringsavstanden.
    Vel, EIA kan velge å høre på Dazed som spiller Project eller meg som har hatt 1210mk2 og nå 1210M5G. 15 mm overhang gir ingen IGD. Protraktor er uansett et kompromiss på to punkter, og skal du ha det riktig hele veien så må du uansett bruke tangentialarmer. Men 15mm/ 52 mm overheng er good to go for original arm!

På Jelco 750D på Technics så er overheng 17,8-18mm. Ingen IGD da heller.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.371
    Torget vurderinger
    12
    Overheng er ikke mere spennende enn et resultat av ønsket geometri med gitt utgangspunkt i arm og dens monteringsavstand fra senter.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Vel, EIA kan velge å høre på Dazed som spiller Project eller meg som har hatt 1210mk2 og nå 1210M5G. 15 mm overhang gir ingen IGD. Protraktor er uansett et kompromiss på to punkter, og skal du ha det riktig hele veien så må du uansett bruke tangentialarmer. Men 15mm/ 52 mm overheng er good to go for original arm!

Defensiv much? Jeg motsa deg ikke. ...Eller: det jeg sa betyr ikke at noe blir annerledes hverken med protractor eller lettvint template. Det var bare en opplysning. EIA trenger ikke velge mellom noe som helst.

Hva har platespillermerket mitt med noe å gjøre? Dessuten har jeg byttet. Dette er generelt. Har du stilt inn etter Baerwald så er ikke overhengende ditt 15mm heller nå.

Forøvrig monterte jeg og stilte inn pickup på mine første to 1210MK2 i i 1989, hvis erfaring med 1210 skal si noe om kunnskaper om tonearm-geometri. ;)

Det jeg sier stemmer. Les deg opp.

Forøvrig er sporingen med korrekt innstilte radialarmer kun 100% riktig på to punkter. (Nullpunktene). Kompromisset er hvordan forvrengningen fordeles på resten av plata.

Edit: Det jeg mente var altså at "riktig overheng" ikke nødvendigvis er 15mm. Det kommer an på valgt geometri.

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15

Defensiv much? Jeg motsa deg ikke. ...Eller: det jeg sa betyr ikke at noe blir annerledes hverken med protractor eller lettvint template. Det var bare en opplysning. EIA trenger ikke velge mellom noe som helst.

Hva har platespillermerket mitt med noe å gjøre? Dessuten har jeg byttet. Dette er generelt. Har du stilt inn etter Baerwald så er ikke overhengende ditt 15mm heller nå.

Forøvrig monterte jeg og stilte inn pickup på mine første to 1210MK2 i i 1989, hvis erfaring med 1210 skal si noe om kunnskaper om tonearm-geometri. ;)

Det jeg sier stemmer. Les deg opp.

Forøvrig er sporingen med korrekt innstilte radialarmer kun 100% riktig på to punkter. (Nullpunktene). Kompromisset er hvordan forvrengningen fordeles på resten av plata.

Edit: Det jeg mente var altså at "riktig overheng" ikke nødvendigvis er 15mm. Det kommer an på valgt geometri.
    Pust med nesa:)

Hvis du tror at jeg ikke har lest meg opp eller har prøvd mer enn det de fleste har gjort med sine SL-12xx.... :)
    Det er ikke noe riktig eller feil overheng og det vet du også Dazed. Eneste riktige blir å spore med en tangentialarm som sporer likt hele veien.

15 mm eller 52 mm målt på headshell er som alle andre protraktorer; et komprimiss. Og det er den som funker best. Jeg har lest og testet dette sjøl. Derfor jeg råder EIA slik jeg gjør er for at han kan spare tid og ikke må finne ut alt sjøl via utenlandske forum, slik jeg måtte. Du stilte spørsmålstegn ved overhenget uten å si hva han burde gjøre. Slike svar har jeg og fått i årevis av "guruer" på diverse forum, fordi mange kvier seg for å være konkret i anbefalinger. Å være konkret krever kunnskap og erfaring. Å stille spørsmålstegn ved råd med å stille flere åpne spørsmål hjelper jo ingen. Og så har det lite å si at du hadde en SL1210 i 1989. Det er hva du tilegnet deg av kunnskap da du hadde den som teller:)

EIA må så klart prøve hvilken overheng han vil. Jeg tenkte jeg skulle spare han litt tid på prøving og feiling. Men for all del....

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke noe riktig eller feil overheng og det vet du også Dazed.
    Det var jo det jeg sa, da du reagerte med å mene at EIA var bedre tjent med å høre på deg fordi du har peil på Technics.

Med 215mm monteringsavstand og IEC-radier gir Löfgren A/Baerwald overheng på 17,82mm, forøvrig.

Stevenson A med DIN-radier på 215mm gir teoretisk riktig overheng på 14,93mm, så det er nok ca. det Technics bruker.

15 mm eller 52 mm målt på headshell er som alle andre protraktorer; et komprimiss. Og det er den som funker best.
    Jeg innbilte meg du sa du brukte Baerwald, jeg?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Så da er du tilbake å anbefale 15 mm overheng:) hehehe

Jeg har prøvd de alle sammen og hver gang ga 15 mm det beste kompromisset fra ytterspor til innerspor. Så sa jeg at han godt kan prøve Baerwald. Jeg hadde helt klart best med 15mm.

Hva anbefaler du da. Dazed?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke anbefalt noenting. Selv bruker jeg Baerwald der det går, men i praksis er neppe det ene bedre enn det andre.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ikke misforstå, men my point exactly. Du foreslo jo ingenting. Litt av poenget med en teknisk tråd som denne er å gi forslag og ikke bare filosofere rundt en masse visomatter osv. Jeg gir et konkret tips etter hva jeg erfarer. Så er det opp til EIA eller de som måtte komme inn hit i ettertid som lurer på hva de skal ha i overheng. Da ser de at jeg foreslår det Technics anbefaler fordi det er det jeg har best erfaring med. hvorfor er det så ille å være konkret?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hei, det er du som alltid snakker om at tråden (som du vel ikke startet) skal brukes til å lære noe, og DET bidro mitt innlegg til. Hvis "konkret" for deg betyr at alle svar skal være "gjør sånn", uten noen begrunnelse eller forklaring, da vil jeg heller være litt mindre konkret. Selvsagt er det ikke noe galt i å si at den kjempeenkle malen fra Technics som gir 15mm overheng gir bra resultater, men det er da ikke noe galt i å lære seg/bort litt utover det heller.

"En teknisk tråd", forresten? Hvem har bestemt det? Du?

Det som "bidrar lite" er å agere forumpoliti og forsøke å arrestere alle som poster på en måte man ikke liker, slik jeg ser det.

L

Larkus

Gjest
    Gå til Vinylengine og print ut Baerwald for SL-1200. Det du gjør er å måle 2 stk "null-punkter" på en bue (armens buede bevegelse mot senter). Når du har fått diamanten akkurat på skjæringspunktet (på hvert nullpunkt) så må du se ovenfra og ned, å se at PU sitter parralelt med strekene. Altså at den er 90 grader på begge nullpunkter. Starter ytterste kryssningspunkt og så det innerste. Da har du riktig overheng som er 15 mm på Technics eller lettere sagt 52mm dersom du måler fra headshell.
    Jeg vil anbefale deg å lese deg opp når det gjelder Technics standard armgeometri, og Technics innstilt til f.eks Baerwald (Løfgren A) geometri

Twisting your cartridge in the headshell - Vinyl Engine

Baerwald for Technics gir både nytt overheng og ny offsetvinkel
    Pickupen må monteres litt på skrå i headshellet for å få korrekt offset vinkel

new overhang = 17.817 mm
    new offset angle = 23.664 °

Sist redigert:
    L

Larkus

Gjest
    I tillegg må pickupen vris i headshellet for å få korrekt offset vinkel.
    Når pickupen flyttes fremover i headshellet uten å vris (parallellt med shellet), så blir offset vinkel mindre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn