Audiophile-Arve
Æresmedlem
Hugs no at det ikkje er alle pickupar som vil låte betre i ein 309 enn i ein VPI JMW... såleis er det alltid snakk om å matche skikkeleg.
Vel, for å si det sånn. Før jeg moddet strømforsyningen så hørte jeg også feedback fra plinten. Dunket jeg forsiktig på den, så gikk lyden helt ut i høyttalerne.For å være helt ærlig, så er du egentlig inne på et feilspor. Modding av SL12xx gir deg fremdeles en SL12xx bare med ymse bedre deler. Tiden har desværre løpt fra Technics på platespillersiden, og langt bedre spillere er tilgjengelige. Jeg ville mye heller kjøpt en brukt spiller til 20-25k som har alle de tingene du forsøker å få ut av din 1210. Ja det er vel slik at en 1210 er en slags kult-spiller, men det er nok det hele. Det du ønsker av lyd, og ikke minst kvalitet vil desverre ikke leve opp til foventningene uansett hva noen måtte mene om saken. Jeg har hatt 7 forskjellige 12xx modeller, og alltid moddet litt. føtter, pickup, matte, kabel, lager, men gikk aldri helt til arm, spenningsregulator eller powersupply. Uansett, en ting blir du aldri kvitt, og det er feedback fra plinten. Bare den letteste berøring av spilleren under avspilling av vinyl lager lyd helt utigjennom høyttalerne. Se heller på den VPI Classic'en som ligger ute til 20k. dette er mye spiller for pengene om det er med arm og pu. verd å se på. Det ligger også en Pass Xono der til 15k. Da har du egentlig et dream-team for avspilling Pass Xono er hånd i hanske med VPI Classic. evt kan du se på Clearaudio Basic + til 3,5 som også er på torget. Ikke i nærheten av Xono, men et cirkelig fint riaa trinn til den prisen. Det går selvsagt an å tyne enda mer ut av vinylskivene, men med førstnevnte kombo har du 95% av maks til en "overkommelig penge". Ja det koster endel, men hva er egentlig målet ditt med prosjektet?
kan du utdype litt?Vakkert, rett og slett
Kanskje en tråd om dette(?) - m/bilder selvsagt Har selv en SL-151 med en Black Widow arm. Masse gode minner fra den tiden den var "aktiv"...
Venter inn en Technics sl 150 med Sme arm. Må jo bare prøve disse fra Technics. Lurer på om noen av oppgraderingene på 1200 passer til denne sl 150-
mvh Roar
Interessant! For meg må jeg si det er 103R som er mest aktuell av de to. Og at den passer godt sammen med en litt tyngre headshell fra Sumiko er og bra å høre. Større valgmuligheter Spørsmålet jeg og må stille angende 103R, er om den kan bli FOR "varm og koselig" i et oppsett med rørforsterker. Derimot så har jeg Dali Ikon 6mk2, som igjen er litt frisk i toppen. Noe som kan balansere det hele.Har en smuler erfaring med dette emnet. Har spilt på en kombinasjon av SL-1210 og Denon DL 103 og DL-103R i snart 10 år. Som nevnt lenger opp er dette en utmerket kombinasjon. Jeg bruker et Sumiko headshell og KAB arm-demper. Dette fungerer helt utmerket og oppgraderingene er absolutt hørbare. I stedet for den orginale matten bruker jeg en platematte fra Herbies, se her: Herbie's Turntable Mats Matten tar den siste rest av en svak, svak metallisk lyd. Bruker matten på 6,35 mm.
Trenger ikke noe bedre på mange, mange år
mvh
Vel, for å si det sånn. Før jeg moddet strømforsyningen så hørte jeg også feedback fra plinten. Dunket jeg forsiktig på den, så gikk lyden helt ut i høyttalerne.For å være helt ærlig, så er du egentlig inne på et feilspor. Modding av SL12xx gir deg fremdeles en SL12xx bare med ymse bedre deler. Tiden har desværre løpt fra Technics på platespillersiden, og langt bedre spillere er tilgjengelige. Jeg ville mye heller kjøpt en brukt spiller til 20-25k som har alle de tingene du forsøker å få ut av din 1210. Ja det er vel slik at en 1210 er en slags kult-spiller, men det er nok det hele. Det du ønsker av lyd, og ikke minst kvalitet vil desverre ikke leve opp til foventningene uansett hva noen måtte mene om saken. Jeg har hatt 7 forskjellige 12xx modeller, og alltid moddet litt. føtter, pickup, matte, kabel, lager, men gikk aldri helt til arm, spenningsregulator eller powersupply. Uansett, en ting blir du aldri kvitt, og det er feedback fra plinten. Bare den letteste berøring av spilleren under avspilling av vinyl lager lyd helt utigjennom høyttalerne. Se heller på den VPI Classic'en som ligger ute til 20k. dette er mye spiller for pengene om det er med arm og pu. verd å se på. Det ligger også en Pass Xono der til 15k. Da har du egentlig et dream-team for avspilling Pass Xono er hånd i hanske med VPI Classic. evt kan du se på Clearaudio Basic + til 3,5 som også er på torget. Ikke i nærheten av Xono, men et cirkelig fint riaa trinn til den prisen. Det går selvsagt an å tyne enda mer ut av vinylskivene, men med førstnevnte kombo har du 95% av maks til en "overkommelig penge". Ja det koster endel, men hva er egentlig målet ditt med prosjektet?
Så i forrige uke tok jeg vewkk regulatoren og hev ut strømforsyningen. Regulator er nå koblet til ekstern PSU og ingenting er i kontakt med SL1210, bortsett fra med kabel. Ikke en lyd fra plinten! Helt tyst! Det samme ble opplevelsen av sort bakgrunn. Dette løfter lyden utrolig. Bytter man ut lageret til Mikes New Bearing og en Oyaide-plate i tillegg, så tror jeg den måler seg med spillere til mange ganger prisen….
Så, nei, jeg er ikke enig i at man kun får en Technics med kun dyre deler. Da har du byttet feil deler.
Jeg var på Horten messa sjøl, og naturlig nok for meg tilbrakte jeg noen minutter ekstra i nettopp det lytterommet. Hyggelig kar å prate med, selv om det gikk på engelsk.Høyrde XV1S i ein lettare modifisert 1200 på Horten-messa, og var ikkje skuffa i det heile tatt. Men eg lurer på kva ein kunne fått ut av oppsettet om det hadde vore oppgradert ein del.
Så artig å lese det du sier om PU og spenningsregulator, jeg gjorde vel aldri denne oppgraderingen ettersom dette var den dyreste oppgraderingen nest etter en god arm og god pu, men byttet lager på et par av spillerne jeg hadde, men ikke Mikes New Bearing. Uansett opplevde jeg denne oppgraderingen som en stor forbedring. Det ble som å fjerne enda ett slør fra musikkenNår jeg knakker lett på plinten nå, så hører ikke jeg noe lyd ut i høyttalerne i hvertfall. Hvorfor vet jeg ikke, men når strømledningen ble klippet og psu og regulator satt på utsiden så ble det sånn. Har lest en del inne på AoS forumet. Og som det skrives der så skal man ikke undegrave Technicsen pga den lave prisen. Lav pris klarte japanerne fordi de maktet å serieprodusere motoren. Som de lærde skriver, så skulle den samme kvaliteten blitt bygget i dag inn i en platespiller; uten serieproduksjon i like stort antall; hadde vi kanskje sett priser på 2-3 ganger så høye... Og slik er vi jo innen hifi. Er det dyrt, må det være bra. Er det rimelig er det sjeldent skikkelig hifi.
Nå har flere der inne (AoS) bygget om sin SL1210 med ekstern psu, MN Bearing, Isonoe føtter, nye kabler i arm og kanskje en Oyaide plate. Fortsatt langt unna prisene til f.eks Linn eller flere fra VPI og Rega. Men mange skriver at lyden til 1210n er det få som matcher. Jeg har ikke testet dette, men registrerer hva de skriver.
Derfor vil jeg og ha en så god pu som mulig, men som passer armen. Jeg kan godt legge på vekt med en Sumiko headshell også. Men foreløpig er det MM som gjelder, men både Denon 103R og AT-OC9iii er og aktuelle, ved siden av Ortofon 2M Bronze/ Black.
Den store store lydforbedringen sies det er når man etter ekstern psu bytter ut spindelen til en Mike News Bearing. Er det noen som har gjort dette her inne
Kjekt å vite Hovedforskjellen,meg bekjent, mellom mk5G og mk2 er i all hovedsak at kabling i arm er bedre på mk5 og at pitch fader er digitalisert og noe mer nøyaktig. Det siste er ikke viktig for meg. Kabling i arm er viktig, og derfor bytter jeg til Cardas fra KAB.For ordens skyld, modifikasjonene på den nevnte 1210´en var APL/Alex Peychevs egne. Med tanke på hva den mannen er i stand til å få til, er det jo en betydelig kvalitetsbekreftelse at han bruker netopp denne, selv om han understreker at det er MK5 som er "Den hellige gral" når det kommer til 1210.
Begynner å bli solide bruktpriser på den der!Har en slik Limited Edition spiller og bruker en Shure V15 MKII. Synes denne PU'n låter bra på denne spilleren.