Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Derfor skrev jeg <kvalitetsmessig> forskjell ;)
    Alt avhenger av match...og i analog-verden er det et eget kunst-stykke...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Da er SL1210 / M2-9 / Shure V15 II oppe og spiller. Via Rotel RQ970 RIAA, Adcom GFP-565 pre, BAT VK60, Marten Miles III.
    Dynamisk og ganske flott så langt. MM'en mangler selvfølgelig hummingbirdens eleganse, oppløsning og nydelige detaljering, men til prisen låter det da veldig finfint. Uansett blir det en kraftig urettferdig sammenligning. Førsteinntrykket er en spiller i klassen "mye moro for øl og pølsepenger".

    Det er foreløbig noe hørbar brum som skal fjernes*, men det skal nok fikses. PS, jeg får ikke hørbar feedback ved å tappe på plinten når jeg spiller slik det ble påstått lenger opp...... Det er heller ikke noe praktisk problem. Overflatestøyen derimot er mer tilbake til gamle dager......

    Edit:
    * Jordet armen rett i pre og ikke via RIAA så ble brum'en redusert Tar resten senere.... Ser at jeg glemte skikkelig jording av armbasen til SME. En stuttslussning derfra til pre gir størst møjliga tystnad. Det er en del jobb, men Får se på det senere. Det skal snart inn en shuntregulator så jeg får ta det da.

    SAS-nål neste oppgradering kanskje?
     
    Sist redigert:

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring og ev prøvd disse på 1210?
    Shure Audiofile Pickup M97xE
    Ortofon OM Broadcast E

    Broadcast-E_5346.jpg
    M97XE_3251.jpg
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Den siste er/var mye brukt av radiostasjoner ( Ortofon OM Broadcast E )

    Koster/kostet vel over det dobbelte av Shure M97XE mener jeg også

    Med ca 2.400,- kr for Ortofon OM Broadcast E og omkring 800,- kr for Shure M97XE

    Har ikke hørt noen av disse selv, men Ortofon fikk skryt brukt på en jalla platspiller.
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Var ikke Nrk kjent for å ha veldig bra utstyr/lyd i vinyl-eraen da?
    Lurer på hvordan den Ortofon-saken spiller i forhold til Ortofon 2M Red(som jeg har nå) og 2M Bronze f.eks....
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Technics-oppgraderinger

    Lurer på om det er noen som fortsatt har en Technics SL1210mk2/ SL1200mk2 her inne? Det er jo utrolig mye aktivitet på en del engelske og amerikanske forum når det gjelder denne spilleren.

    Så kanskje jeg kan tørke litt støv av denne tråden, og få litt aktivitet her også.

    Fikk meg en SL1210mk2 for drøye to måneder siden, som var i strøken stand. Etter råd fra Auditor kjøpte jeg en Audio Technica AT95E pickup. Jeg ba om råd på budsjett-pickup, og uten at jeg har sammenlignet så mye; så låter denne utrolig bra til prisen!

    Jeg har nettopp koblet ut den interne strømforsyningen og regulatoren, og loddet på en egen regulator og ekstern PSU. Denne pakken bestilte jeg fra Mains Cables R Us i England. Litt klipp av ett par ledninger, og enkel lodding (og jeg hadde aldri loddet tidligere) og alt funker. Og det funker så til de grader. ALT ble bedre. Fra de høyeste toner, til mellomtone og bass. Sortere bakgrunn og mer 3D-aktig.

    Så har jeg fra før en Musical Fidelity V-LPS ii Riaa (og etter anbefaling fra Auditor), og sammen med Technics og resten av anlegget låter denne utrolig bra. Igjen har jeg ikke sammenlignet med andre Riaa, men leser og at denne riaa er en svært god riaa. I forrige uke bestilte jeg meg en Musical Fidelity V-PSU ii som ble koblet sammen med V-LPS ii. Oi, jøsses! Det ble noe helt annet, må jeg si. Et lite slør var borte, og også her forbedret egentlig alt seg. Det blir vanskelig å sette fingeren på en enkelt ting.

    På vei fra USA og KAB har jeg bestilt en orginal Technics arm som er ferdig trukket med Cardas-kabler og dempemateriale, ny headshell og Cardas headshell-kabler. I tillegg har Kevin hos KAB ferdigloddet en Cardas Litz til nytt pcb-print. Så når dette kommer, blir det frem med loddebolten igjen. Regner med at lydforbedringen blir ganske markant etter dette.

    I samme pakke skal det ligge 4 stk Isonoe føtter, også.

    Min pickup er da det svakeste leddet, og heldigvis har jeg en god venn som skal oppgradere. Da kjøper jeg hans knapt innkjørte Ortofon 2M Bronze. Auditor var rimelig klar på at 2M serien til Ortofon ville passe Technics som hånd i hanske. Og med de gode rådene jeg har fått av han tidligere, så kjøper jeg 2M Bronze uten å testet den først:)

    Da regner jeg med at lyden blir vesentlig bedre enn det den er nå, selv om jeg egentlig er temmelig fornøyd som det er. Men når en vet at det kan bli enda bedre….

    Neste oppgradering utover nyåret blir nok nytt lager fra Mikes New Bearing. Deretter en Oyaide MJ-12 plate og Oyaide vekt. For å runde det hele av.

    Er det forresten noen her inne som har Ortofon 2M Bronze evt 2M Black på sin SL1200??
     

    Vedlegg

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ser ikke hva du spiller, men Ortofon er best på klassisk, og (etter min mening) dønn kjedelige på rytmisk musikk...
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg spiller for det meste jazz ala Diana Krall og Emilie Claire Barlow. Men usikker på hva du mener med rytmisk musikk, siden det meste jeg hører på har rytme? Men det blir lite heavy metal, for å si det sånn.

    Med at Ortofon er kjedelig, hva mener du da? Mener du nøytral eller? Nå har jeg lest såpass mye om 2M Bronze og 2M Black, men at de er kjedelige har jeg tilgode å ha lest noe sted…?
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Har 2M Red på min, og den er IKKE kjedelig...etter min mening selvsagt :)
    Nå har jeg ikke prøvd alle fabrikater der ute selvsagt, men hadde en slik Audio Technica innom en tur...den ble raskt ekspedert til ny eier ;)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg luktet også litt på Denon 103R til 1210mk2, men leste etter hvert at kombinasjonen med armen ikke var optimal. At 103R trenger tyngre arm enn standard og standard headshell. Men det går jo an å bygge på med tyngre headshell ala Sumiko eller Oyaide?

    Jeg har egentlig ganske trua på 2M Bronze til Technics, siden 2M har en ganske så frisk spillestil etter det jeg leser. Og at den i så måte passer bedre enn 103R. Men det kan egentlig kun de som har hørt begge kombinasjonene på samme deck si noe om…Finnes de?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    For å være helt ærlig, så er du egentlig inne på et feilspor. Modding av SL12xx gir deg fremdeles en SL12xx bare med ymse bedre deler. Tiden har desværre løpt fra Technics på platespillersiden, og langt bedre spillere er tilgjengelige. Jeg ville mye heller kjøpt en brukt spiller til 20-25k som har alle de tingene du forsøker å få ut av din 1210. Ja det er vel slik at en 1210 er en slags kult-spiller, men det er nok det hele. Det du ønsker av lyd, og ikke minst kvalitet vil desverre ikke leve opp til foventningene uansett hva noen måtte mene om saken. Jeg har hatt 7 forskjellige 12xx modeller, og alltid moddet litt. føtter, pickup, matte, kabel, lager, men gikk aldri helt til arm, spenningsregulator eller powersupply. Uansett, en ting blir du aldri kvitt, og det er feedback fra plinten. Bare den letteste berøring av spilleren under avspilling av vinyl lager lyd helt utigjennom høyttalerne. Se heller på den VPI Classic'en som ligger ute til 20k. dette er mye spiller for pengene om det er med arm og pu. verd å se på. Det ligger også en Pass Xono der til 15k. Da har du egentlig et dream-team for avspilling Pass Xono er hånd i hanske med VPI Classic. evt kan du se på Clearaudio Basic + til 3,5 som også er på torget. Ikke i nærheten av Xono, men et cirkelig fint riaa trinn til den prisen. Det går selvsagt an å tyne enda mer ut av vinylskivene, men med førstnevnte kombo har du 95% av maks til en "overkommelig penge". Ja det koster endel, men hva er egentlig målet ditt med prosjektet?
    Vel, for å si det sånn. Før jeg moddet strømforsyningen så hørte jeg også feedback fra plinten. Dunket jeg forsiktig på den, så gikk lyden helt ut i høyttalerne.

    Så i forrige uke tok jeg vewkk regulatoren og hev ut strømforsyningen. Regulator er nå koblet til ekstern PSU og ingenting er i kontakt med SL1210, bortsett fra med kabel. Ikke en lyd fra plinten! Helt tyst! Det samme ble opplevelsen av sort bakgrunn. Dette løfter lyden utrolig. Bytter man ut lageret til Mikes New Bearing og en Oyaide-plate i tillegg, så tror jeg den måler seg med spillere til mange ganger prisen….

    Så, nei, jeg er ikke enig i at man kun får en Technics med kun dyre deler. Da har du byttet feil deler.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har en smuler erfaring med dette emnet. Har spilt på en kombinasjon av SL-1210 og Denon DL 103 og DL-103R i snart 10 år. Som nevnt lenger opp er dette en utmerket kombinasjon. Jeg bruker et Sumiko headshell og KAB arm-demper. Dette fungerer helt utmerket og oppgraderingene er absolutt hørbare. I stedet for den orginale matten bruker jeg en platematte fra Herbies, se her: Herbie's Turntable Mats Matten tar den siste rest av en svak, svak metallisk lyd. Bruker matten på 6,35 mm.

    Trenger ikke noe bedre på mange, mange år

    mvh
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    :)

    Venter inn en Technics sl 150 med Sme arm. Må jo bare prøve disse fra Technics. Lurer på om noen av oppgraderingene på 1200 passer til denne sl 150-


    mvh Roar
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Har en smuler erfaring med dette emnet. Har spilt på en kombinasjon av SL-1210 og Denon DL 103 og DL-103R i snart 10 år. Som nevnt lenger opp er dette en utmerket kombinasjon. Jeg bruker et Sumiko headshell og KAB arm-demper. Dette fungerer helt utmerket og oppgraderingene er absolutt hørbare. I stedet for den orginale matten bruker jeg en platematte fra Herbies, se her: Herbie's Turntable Mats Matten tar den siste rest av en svak, svak metallisk lyd. Bruker matten på 6,35 mm.

    Trenger ikke noe bedre på mange, mange år

    mvh
    Interessant! For meg må jeg si det er 103R som er mest aktuell av de to. Og at den passer godt sammen med en litt tyngre headshell fra Sumiko er og bra å høre. Større valgmuligheter:) Spørsmålet jeg og må stille angende 103R, er om den kan bli FOR "varm og koselig" i et oppsett med rørforsterker. Derimot så har jeg Dali Ikon 6mk2, som igjen er litt frisk i toppen. Noe som kan balansere det hele.

    Jeg har vel kanskje summet det hele ned til Ortofon 2M Bronze eller en Denon 103R.

    Herbies mattene skal jeg lese om. Jeg har lest en del om Achromat, som får veldig gode omtaler også. Noen som har erfaringer med Achromat og SL1200?
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    For å være helt ærlig, så er du egentlig inne på et feilspor. Modding av SL12xx gir deg fremdeles en SL12xx bare med ymse bedre deler. Tiden har desværre løpt fra Technics på platespillersiden, og langt bedre spillere er tilgjengelige. Jeg ville mye heller kjøpt en brukt spiller til 20-25k som har alle de tingene du forsøker å få ut av din 1210. Ja det er vel slik at en 1210 er en slags kult-spiller, men det er nok det hele. Det du ønsker av lyd, og ikke minst kvalitet vil desverre ikke leve opp til foventningene uansett hva noen måtte mene om saken. Jeg har hatt 7 forskjellige 12xx modeller, og alltid moddet litt. føtter, pickup, matte, kabel, lager, men gikk aldri helt til arm, spenningsregulator eller powersupply. Uansett, en ting blir du aldri kvitt, og det er feedback fra plinten. Bare den letteste berøring av spilleren under avspilling av vinyl lager lyd helt utigjennom høyttalerne. Se heller på den VPI Classic'en som ligger ute til 20k. dette er mye spiller for pengene om det er med arm og pu. verd å se på. Det ligger også en Pass Xono der til 15k. Da har du egentlig et dream-team for avspilling Pass Xono er hånd i hanske med VPI Classic. evt kan du se på Clearaudio Basic + til 3,5 som også er på torget. Ikke i nærheten av Xono, men et cirkelig fint riaa trinn til den prisen. Det går selvsagt an å tyne enda mer ut av vinylskivene, men med førstnevnte kombo har du 95% av maks til en "overkommelig penge". Ja det koster endel, men hva er egentlig målet ditt med prosjektet?
    Vel, for å si det sånn. Før jeg moddet strømforsyningen så hørte jeg også feedback fra plinten. Dunket jeg forsiktig på den, så gikk lyden helt ut i høyttalerne.

    Så i forrige uke tok jeg vewkk regulatoren og hev ut strømforsyningen. Regulator er nå koblet til ekstern PSU og ingenting er i kontakt med SL1210, bortsett fra med kabel. Ikke en lyd fra plinten! Helt tyst! Det samme ble opplevelsen av sort bakgrunn. Dette løfter lyden utrolig. Bytter man ut lageret til Mikes New Bearing og en Oyaide-plate i tillegg, så tror jeg den måler seg med spillere til mange ganger prisen….

    Så, nei, jeg er ikke enig i at man kun får en Technics med kun dyre deler. Da har du byttet feil deler.

    Dette har du nok rett i til en viss grad, men at PSU og spenningsregulator fjernet feedback/microfoni helt, det var jeg ikke klar over. Men når du har moddet din 12xx så langt, så har du endt opp bortimot prisen av den VPI'en jeg refererte til. Det det jeg ville frem til.
    Jeg har prøvd med 2M Blue, og 2M black, men ikke de to andre Ortofon pu'ene. Jeg har hørt 2M Red i en Linn LP12. Jeg liker den lyden veldig godt, og Ortofon pu låter aldri feil i en 12xx. AT95ev er en annen litt rimeligere pu som også låter fabelaktig i Technicsen. Jeg har også hørt at Dynavector XV-1 skal være super uten å ha prøvd. Benz er en annen god match, men firmaet Benz er vel litt ute av spill for tiden etter hva jeg har hørt? Går du videre med Ortofon til Cadenza pu'ene er det enda mer godlyd å hente, men det koster litt mer. Veldig moro å høre at du har kommet feedback'et i 1210'ern til livs, dit kom aldri jeg...
    Men når du har Oyaide "matta/plata" eller hva man skal kalle det, hva skal du så med Acromat i tillegg?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Når jeg knakker lett på plinten nå, så hører ikke jeg noe lyd ut i høyttalerne i hvertfall. Hvorfor vet jeg ikke, men når strømledningen ble klippet og psu og regulator satt på utsiden så ble det sånn. Har lest en del inne på AoS forumet. Og som det skrives der så skal man ikke undegrave Technicsen pga den lave prisen. Lav pris klarte japanerne fordi de maktet å serieprodusere motoren. Som de lærde skriver, så skulle den samme kvaliteten blitt bygget i dag inn i en platespiller; uten serieproduksjon i like stort antall; hadde vi kanskje sett priser på 2-3 ganger så høye... Og slik er vi jo innen hifi. Er det dyrt, må det være bra. Er det rimelig er det sjeldent skikkelig hifi.

    Nå har flere der inne (AoS) bygget om sin SL1210 med ekstern psu, MN Bearing, Isonoe føtter, nye kabler i arm og kanskje en Oyaide plate. Fortsatt langt unna prisene til f.eks Linn eller flere fra VPI og Rega. Men mange skriver at lyden til 1210n er det få som matcher. Jeg har ikke testet dette, men registrerer hva de skriver.

    Derfor vil jeg og ha en så god pu som mulig, men som passer armen. Jeg kan godt legge på vekt med en Sumiko headshell også. Men foreløpig er det MM som gjelder, men både Denon 103R og AT-OC9iii er og aktuelle, ved siden av Ortofon 2M Bronze/ Black.

    Den store store lydforbedringen sies det er når man etter ekstern psu bytter ut spindelen til en Mike News Bearing. Er det noen som har gjort dette her inne:)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg tror den var mer enn "lettere opgradert", Arve. Men når det er sagt, grep jeg meg i å tenke i den samme retningen.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Høyrde XV1S i ein lettare modifisert 1200 på Horten-messa, og var ikkje skuffa i det heile tatt. Men eg lurer på kva ein kunne fått ut av oppsettet om det hadde vore oppgradert ein del.
    Jeg var på Horten messa sjøl, og naturlig nok for meg tilbrakte jeg noen minutter ekstra i nettopp det lytterommet. Hyggelig kar å prate med, selv om det gikk på engelsk.

    Av det jeg så og det jeg fikk vite om akkurat den platespilleren, så var det en Technics SL-1210mk5G (sort blank og blå lys). Det var satt på ekstern PSU og regulator og jeg tror også det var en Mike News Bearing på den. Begge så ut til å være fra MCRU i England. Nye tonearmkabler med Cardas fra KAB USA men i orginal arm. Det var påmontert KAB Fluid Damper på armen, som kan fylles med silikon, men den var ikke fylt opp; altså ikke i bruk. Han likte lyden bedre uten Fluid Damper. Og kronen på verket var da en Dynavector XV1S.

    De oppgraderingene er relativt rimelig, sett i lys av oppgraderinger til feks Linn LP12.

    Det jeg hørte på det demorommet der var enormt bra. Og han switchet med A/B testing for meg mellom vinyl og en meget påkostet SACD avspiller fra en HDD. Det var kanskje en anelse mer krytallklart i toppen med SACD, men ellers så foretrakk jeg lyden til SL1210. Og fra da av var jeg overbevist om at SL-1210 var langt mer enn de få kronene den koster.

    Og setter man i tillegg på en tyngre Jelco 750D og en Oyaide plate eller en Mike New Platter, sammen med en passende MC pu; ja hvilken pris må en da opp i for å overgå denne? :)

    Moro var det i demo-rommet, da :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    For ordens skyld, modifikasjonene på den nevnte 1210´en var APL/Alex Peychevs egne. Med tanke på hva den mannen er i stand til å få til, er det jo en betydelig kvalitetsbekreftelse at han bruker netopp denne, selv om han understreker at det er MK5 som er "Den hellige gral" når det kommer til 1210.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg knakker lett på plinten nå, så hører ikke jeg noe lyd ut i høyttalerne i hvertfall. Hvorfor vet jeg ikke, men når strømledningen ble klippet og psu og regulator satt på utsiden så ble det sånn. Har lest en del inne på AoS forumet. Og som det skrives der så skal man ikke undegrave Technicsen pga den lave prisen. Lav pris klarte japanerne fordi de maktet å serieprodusere motoren. Som de lærde skriver, så skulle den samme kvaliteten blitt bygget i dag inn i en platespiller; uten serieproduksjon i like stort antall; hadde vi kanskje sett priser på 2-3 ganger så høye... Og slik er vi jo innen hifi. Er det dyrt, må det være bra. Er det rimelig er det sjeldent skikkelig hifi.

    Nå har flere der inne (AoS) bygget om sin SL1210 med ekstern psu, MN Bearing, Isonoe føtter, nye kabler i arm og kanskje en Oyaide plate. Fortsatt langt unna prisene til f.eks Linn eller flere fra VPI og Rega. Men mange skriver at lyden til 1210n er det få som matcher. Jeg har ikke testet dette, men registrerer hva de skriver.

    Derfor vil jeg og ha en så god pu som mulig, men som passer armen. Jeg kan godt legge på vekt med en Sumiko headshell også. Men foreløpig er det MM som gjelder, men både Denon 103R og AT-OC9iii er og aktuelle, ved siden av Ortofon 2M Bronze/ Black.

    Den store store lydforbedringen sies det er når man etter ekstern psu bytter ut spindelen til en Mike News Bearing. Er det noen som har gjort dette her inne:)
    Så artig å lese det du sier om PU og spenningsregulator, jeg gjorde vel aldri denne oppgraderingen ettersom dette var den dyreste oppgraderingen nest etter en god arm og god pu, men byttet lager på et par av spillerne jeg hadde, men ikke Mikes New Bearing. Uansett opplevde jeg denne oppgraderingen som en stor forbedring. Det ble som å fjerne enda ett slør fra musikken;)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    For ordens skyld, modifikasjonene på den nevnte 1210´en var APL/Alex Peychevs egne. Med tanke på hva den mannen er i stand til å få til, er det jo en betydelig kvalitetsbekreftelse at han bruker netopp denne, selv om han understreker at det er MK5 som er "Den hellige gral" når det kommer til 1210.
    Kjekt å vite :) Hovedforskjellen,meg bekjent, mellom mk5G og mk2 er i all hovedsak at kabling i arm er bedre på mk5 og at pitch fader er digitalisert og noe mer nøyaktig. Det siste er ikke viktig for meg. Kabling i arm er viktig, og derfor bytter jeg til Cardas fra KAB.

    Men som du skriver, er det vanvittig hva man kan få til med litt modifikasjoner.

    Snuser også litt på Dynavector DV-10X5 pick up til 1210. Det er en high output MC, og som mange liker godt. Skal jo være enda mer musikalsk enn den utgåtte Denon DL-160. Noen som har lyttet til 10X5?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.848
    Antall liker
    38.597
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ja rett og slett porno,kanskje litt mye bling men en nydelig spiller.:)
    Mye bedre en dagens borerigger med strikk

    mvh
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    KAB Electro Acoustics http://www.kabusa.com

    Edit: Skulle linke til alle oppgraderingene på den siden, men det fungerte dårlig...står ihvertfall helt på venstre siden på den siden jeg linker til.
    Må selvsagt trykke på "Alt Om Technics" på førstesiden der aller først :)
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nydelig spiller! Jeg er på epost med Needle Doctor angående Sumiko headshell og Dynavector DV-10x5…
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Er det noen SL1200/ 1210 eiere som har litt erfaringer med Achromat plata? Lurer vedlig på om jeg skal investere i en sånn eller om lydforbedringen fra den orginale gummi-matta ikke er stor??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn