Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lars.N

    Gjest
    Da er jobben i gang huff mye skruer å pirk men helt klar for lodding av ny tonearm til krets :)

    Må si den er solid bygget SL 1210mkII

    Mvh
    Splitter ny orginal 1210MKII arm pluss nytt lys i lampa til pick-up montert alt er bare velstand . ( tid brukt 2 timer )

    Ligger mye video / info av div SL1210 på tuben HowTo , dro nytte av snutter i forkant da jeg ikke har rotet med en sånn type DJ spiller før :)

    Den SL 1210'n er bare så godt laget så den anbefaler jeg herved til gammel eller ung ( trenger man egentlig annen spiller ? ) spiller jo som F døtte ta :)
     

    Der Alte

    Fersking
    Ble medlem
    27.11.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Bånnsolid spiller. Lite sponplate/gummistrikk her. Lett å mekke (la meg få anbefale webshoppen til 4-dj.de, alt som trengs av reservedeler). Og ja, den spiller som F.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Bånnsolid spiller. Lite sponplate/gummistrikk her. Lett å mekke (la meg få anbefale webshoppen til 4-dj.de, alt som trengs av reservedeler). Og ja, den spiller som F.
    Takk for link har gravd veven etter deler så det holder til MKII'n , men den der har jeg ikke fått med meg .

    ( fant det lille jeg trengte fra connect audio i uk )

    Mvh

    SL 1210 hekta
     

    cerwin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2009
    Innlegg
    215
    Antall liker
    29
    Sted
    TELEMARK
    Da har jeg fått min igang igjen min 1210 og,da blei det en ortofon 2m blue montert i dag,2 rega elys sendt tilbake pga defekt,valgte heller en 2M og angrer ikke for det,blei meget bra.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Da har jeg fått min igang igjen min 1210 og,da blei det en ortofon 2m blue montert i dag,2 rega elys sendt tilbake pga defekt,valgte heller en 2M og angrer ikke for det,blei meget bra.
    F meg bra spiller ( leste om en på veven som hadde puttet bomull i armen hahahahahahahahahahaha )

    Har hatt en M2 black selv en gang i tiden , men fikk den ikke til samme pokker om jeg stod oppe på'n å truan med avbitertang .

    Mvh
     

    cerwin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2009
    Innlegg
    215
    Antall liker
    29
    Sted
    TELEMARK
    Da har jeg fått min igang igjen min 1210 og,da blei det en ortofon 2m blue montert i dag,2 rega elys sendt tilbake pga defekt,valgte heller en 2M og angrer ikke for det,blei meget bra.
    F meg bra spiller ( leste om en på veven som hadde puttet bomull i armen hahahahahahahahahahaha )

    Har hatt en M2 black selv en gang i tiden , men fikk den ikke til samme pokker om jeg stod oppe på'n å truan med avbitertang .

    Mvh
    Hehehe,,her låt det meget bra,du sku truan med slegge kanskje:)Ja m¨si jeg liker denne tanksen mer og mer gitt.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Da har jeg fått min igang igjen min 1210 og,da blei det en ortofon 2m blue montert i dag,2 rega elys sendt tilbake pga defekt,valgte heller en 2M og angrer ikke for det,blei meget bra.
    F meg bra spiller ( leste om en på veven som hadde puttet bomull i armen hahahahahahahahahahaha )

    Har hatt en M2 black selv en gang i tiden , men fikk den ikke til samme pokker om jeg stod oppe på'n å truan med avbitertang .

    Mvh
    Hehehe,,her låt det meget bra,du sku truan med slegge kanskje:)Ja m¨si jeg liker denne tanksen mer og mer gitt.
    Ikke mye h_ _ _ fakter på den nei en fornuftig platespiller jeg gir den 9.5 p .:cool:
     

    cerwin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2009
    Innlegg
    215
    Antall liker
    29
    Sted
    TELEMARK
    Da har jeg fått min igang igjen min 1210 og,da blei det en ortofon 2m blue montert i dag,2 rega elys sendt tilbake pga defekt,valgte heller en 2M og angrer ikke for det,blei meget bra.
    F meg bra spiller ( leste om en på veven som hadde puttet bomull i armen hahahahahahahahahahaha )

    Har hatt en M2 black selv en gang i tiden , men fikk den ikke til samme pokker om jeg stod oppe på'n å truan med avbitertang .

    Mvh
    Hehehe,,her låt det meget bra,du sku truan med slegge kanskje:)Ja m¨si jeg liker denne tanksen mer og mer gitt.
    Ikke mye h_ _ _ fakter på den nei en fornuftig platespiller jeg gir den 9.5 p .:cool:

    :)
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Kjører selv 2M blue på min mk5. Teoretisk sett kanskje litt i tyngste laget, men det låter nå flott i mine ører :)
    Vurderer å bestille kabusa demperen men usikker på om jeg vil merke forskjell. For hvis ikke er det penger som eventuelt kan brukes på oppgraderinger andre steder..
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Kjører selv 2M blue på min mk5. Teoretisk sett kanskje litt i tyngste laget, men det låter nå flott i mine ører :)
    Vurderer å bestille kabusa demperen men usikker på om jeg vil merke forskjell. For hvis ikke er det penger som eventuelt kan brukes på oppgraderinger andre steder..
    Den Kabus demperen er den plastpluggen ?

    Mvh
     

    virak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    178
    Antall liker
    60
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har både TD-1200 og SME sin FD-200 for 3009/30012-armene, og begge to fungerer faktisk veldig bra.
    IMO er det den første oppgraderingen en bør gjøre på SL-1210Mk2.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Jeg har både TD-1200 og SME sin FD-200 for 3009/30012-armene, og begge to fungerer faktisk veldig bra.
    IMO er det den første oppgraderingen en bør gjøre på SL-1210Mk2.
    Huff nei jeg nekter sånt tull & tøys , har levd med silicon søl på SME armen i mange år uten grunn fordi det liksom skal være bra for hva da:rolleyes: sier jeg (den spiller jo flott som bare den så da lar jeg den være i fred ) no more Botoxs er jo bare en platespiller .
     

    virak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    178
    Antall liker
    60
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har både TD-1200 og SME sin FD-200 for 3009/30012-armene, og begge to fungerer faktisk veldig bra.
    IMO er det den første oppgraderingen en bør gjøre på SL-1210Mk2.
    Huff nei jeg nekter sånt tull & tøys , har levd med silicon søl på SME armen i mange år uten grunn fordi det liksom skal være bra for hva da:rolleyes: sier jeg (den spiller jo flott som bare den så da lar jeg den være i fred ) no more Botoxs er jo bare en platespiller .
    Så du sier, er at du ikke hørte noen forskjell på lyden med og uten demping på SME'en din?
    Eller er du bare av prinsipp imot selve konseptet?

    Armen på Mk2'en er ganske bra, men den er langt ifra en EPA-100/250/500, og har en del forbedringspotensiale.
    Å bastant slå fast at silikondemping er Botox på en EPA-120 er vel muligens litt forhastet, når det ut i fra denne tråden vitterlig ser ut som om du har maks 4-5 dagers erfaring med spilleren?
     
    Sist redigert:
    L

    Lars.N

    Gjest
    Jeg har både TD-1200 og SME sin FD-200 for 3009/30012-armene, og begge to fungerer faktisk veldig bra.
    IMO er det den første oppgraderingen en bør gjøre på SL-1210Mk2.
    Huff nei jeg nekter sånt tull & tøys , har levd med silicon søl på SME armen i mange år uten grunn fordi det liksom skal være bra for hva da:rolleyes: sier jeg (den spiller jo flott som bare den så da lar jeg den være i fred ) no more Botoxs er jo bare en platespiller .
    Så du sier, er at du ikke hørte noen forskjell på lyden med og uten demping på SME'en din?
    Eller er du bare av prinsipp imot selve konseptet?

    Armen på Mk2'en er ganske bra, men den er langt ifra en EPA-100/250/500, og har en del forbedringspotensiale.
    Å bastant slå fast at silikondemping er Botox på en EPA-120 er vel muligens litt forhastet, når det ut i fra denne tråden vitterlig ser ut som om du har maks 4-5 dagers erfaring med spilleren?
    Helt enig med deg kanskje litt tøff i tryne her , men jeg opplever ikke silicon demping annet en positivt for annet en gamle kjæringer av noen pick-up'er som ikke klarer sitte i ro da mykhet i oppheng ikke svarer til tyngden på arm .

    Silicon synes jeg dreper livet i musikken , det roer ned en stressa nål i armen men hvis pick-up trenger silicon for å jobbe godt i armen er det et missforhold ute å går . Så til slutt JA Epa 100/250/500 er topputgaver med Technics leverte ikke søpple utgaver så EPA 120 henger godt med ( 7mg ) motstand i et lager som er i mint stand EPA-500 ligger rundt 7mg den også .

    Sorry kan ikke noe for det JO JEG ER MEGET FORNØYD MED SL1210 , hørt mye rart bortover så denne gjør ikke skam på SAGA så da er problem løst for min del .
     

    cerwin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2009
    Innlegg
    215
    Antall liker
    29
    Sted
    TELEMARK
    Hei.
    Ortofonen måtte vike for en Goldring 2100,bestilte den egentlig for og ha i reserve,men måtte jo teste litt,og det var da voldsomt til bedring,ortofonen var ok,helt til bytte,jaja,supertramp blei riktig så koselig på 1210,n:)

    Mvh Gøran.
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Fikk endelig muligheten å kjøpe et fint ex selv, og min barne/ungdomsdrøm gikk endelig i oppfyllelse :rolleyes:
    Hva gir best lyd på en 1210 mk2....
    Ortofon 5E eller Ortofon 2M Red?

    Bilde av spillern jeg har kjøpt :)
    13_901836210.jpg
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Jo, det er klart, men har en 2M Red liggende, så det var i den forbindelse jeg lurte :)
    Blir nok oppgraderinger etterhvert, men først skal jeg spille plater fram til høsten ihvertfall...tror jeg :p
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Gå bare så høyt opp på Ortofonskalaen som budsjettet tillater- og så legger du på en tusing til. 2M BLACK! 2M Red spiller MYE bedre på SL1210 enn på de der forbaska østerrikske plastsakene. 1210 holder fortsatt, den!
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Har sagt det før og sier det igjen - OM nålene kan dyttes i gapet på nightclub/concorde etc ;)
    SL-D2 er faktisk meget hyggelig lydmessig, men man får stort sett en eller annen SL-Q (q= quarts-styrt) for samme pris på brukten.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det der har vi prata om før, Norcane! Det er bare å få den der opp og gå , så vil den vise deg hva den er god for. Vel verd å beholde den der- er du ikke allerede vinylhue, vil du bli det! Den du har, er den mest strøkne D2 jeg har sett i Norge på rimelig lenge!
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hehe. Er ikke noe vinylhue:) Men er svært usikker på hva jeg skal gjøre. Har ikke glemt dine råd Auditor.. Men er fortsatt usikker.
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Gode råd for kjøp av Technics 1200-serie :)

    Here is a list of some things to check on a used turntable:.

    1. Grasp the Record Spindle and make sure there is no side to side movement
    2. Rotate the platter and note that it spins in both directions without dragging
    3. Power the unit, Press START , see that the Platter engages quickly and freely
    4. Switch between 33 Rpm and 45 Rpm platter speeds several times
    5. Leave the unit running for 15min or so..there should be no hot, or burning smell!
    6. Press the STOP button and the platter should come to a rest fairly quickly
    7. Press START again..Pitch control should be at ZERO, and the second row of Pitch Dots near the On/Off knob which are illuminated Red, should be still….completely motionless…if they are moving slightly clockwise, or counterclockwise and the green LED is on at the Pitch Control, then the Quartz Lock is broken…if the Pitch Control is at Zero and the green LED is NOT on, then you either have a 1200M3D Model, an MK2 with the Quartz Lock Removed / Disabled, or an MK2 with a burned out Pitch LED.
    8. Now move the Pitch Control slider slightly toward negative 2 (-2), just enough so that the green LED is no longer illuminated, and you can definitely tell that it is NO longer at zero…..look again at the Pitch Dots near the black On/Off knob….these should begin to move Counterclockwise in direction..if they begin moving Clockwise then it is an issue with the “Zero Point” being out of calibration…not a big deal, but this situation will have to be fixed, and can be used to reduce asking price.
    9. Next, Move the Pitch silghtly toward positive 2 (+2), pitch dots should begin rotating clockwise..If they begin rotating Counterclockwise, once again, this may be simply an issue of the “Zero Point” being incorrectly calibrated, but you might want a ask for a rebate of about $20 off the asking price
    10. Now, move the Pitch Control slider up to about positive 3.3 (+3.3)…you will have to eyeball it…look over at the third row of Pitch Dots and they should be still….they probably won’t be..and this isn’t a deal breaker, but indicates that the Turntable has fallen out of calibration
    11. Now, move the Pitch control slider up to positive 6 (+6)….look over at the fourth, or bottom row of Pitch Dots…these should be still and unwavering…once again they probably won’t be…once again this indicates that the turntable is in need of Pitch Recalibration and may help you reduce the price ($20 less) as this may mean that you have a limited ( <8%) control of Platter Pitch.
    12. Next examine the RCA & Ground wires. Look for breaks in the insulation and exposed wires. Does the ground wire have a spade terminal, or is it frayed and bare oxidized wire?
    13. You will want to check for feedback, hum, and ground loops. You will need to actually plug the turntable into an amplifier with a “Phono” input, or a mixer and use headphones to listen for buzzing, or humming.
    14. Now, hopefully you brought a cartridge to actually mount to the tonearm to check for proper channel output.
    15. First check the contacts on the inside of the Tonearm itself. These are spring loaded and prone to corrosion and becoming stuck. Take a sharp pencil and use it to physically push each of the four (4) terminals a bit to see if it still has spring recoil.
    16. Now mount the cartridge to the tonearm and secure the locking ring. Hope you brought a test record to check playback….but if you read this, then you did!
    Buying a Used Technics SL-1200 text courtesy of Revolution Turntable & Mixer Lab
    So that’s it! HAPPY SECOND HAND TURNTABLE PURCHASING!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    @Norcane: Bra! Se på Rockers checklist og overfør dette til D2-om den krysser "OK" for alle de punktene, er det bare å spille:cool:
    @Rocker: Tipper den der er et bra plaster på Pioneersåret ditt..monter bare Red på, du...til å begynne med..
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Hvor følsom er 1210ern for vibrasjoner fra underlaget? Skal ha platespiller etterhvert og en 1210 kan være en kandidat. Har litt lyst på en direktedrevet. Denon lagde mange fine, men er litt usikker på om de kanskje er mindre driftssikre enn Technics sin gamle traver...

    Armen er holdt fram som spillerens svakeste ledd. Synspunkter på dette?
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg ikke fått min egen spiller enda, men utfra det jeg har lest meg fram til, er vell armen det svakeste leddet på denne spilleren.
    Ellers er den bygd som en tanks, og driftssikker så det holder.
    Det selges fester til diverse nye armer for montering på denne spilleren, så den kan bli som dette f.eks:
    Technics SL1200 SL1210 -� SL-1210 SL1200�� modifications
    Vibrasjoner fra underlaget er det vell alltid, men det kan man jo fixe...du kan jo se her f.eks:
    KAB Electro Acoustics http://www.kabusa.com

    Håper det hjelper deg å ta en avgjørelse :)
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Jeg har skjønt at det er SL-1200 som er grom spilleren, men er det noen som vet hvordan SL-1411 er? Jeg reddet en Technics SL-1411 fra søpla her om dagen. En arbeidskollega skulle kaste hele sitt gamle Technics anlegg. Jeg tok alt.. Selv om det var platespilleren jeg var nysgjerrig på. Den er uten stift så jeg får ikke testet den enda, men den veier dobbelt så mye som min Rega og virker veldig solid. Alt virker.
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Da kom endelig den etterlengtede spilleren inn døra.
    Var kjapp å få den på plass, og testa med Ortofon 5E.
    Ughh...det var ikke noe å rope hurra for, så skiftet til 2M Red.
    Nå begynner det å ligne på noe ihvertfall...
    Må finjustere armen, vta, anti-skrens osv....men kan leve med dette tror jeg...til jeg har råd til bedre stift :)

    DSC_0168.jpg
    DSC_0169.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Hvor følsom er 1210ern for vibrasjoner fra underlaget? Skal ha platespiller etterhvert og en 1210 kan være en kandidat. Har litt lyst på en direktedrevet. Denon lagde mange fine, men er litt usikker på om de kanskje er mindre driftssikre enn Technics sin gamle traver...

    Armen er holdt fram som spillerens svakeste ledd. Synspunkter på dette?
    Jeg har sl1210 med sme m2 arm. Knallspiller. Kan evt bruk rega også. Det er et engelsk firma som leverer armboards. Noe på s. Husker ikke navnet i farten.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Rocker: Bra! Men hvordan tror du det blir med 2M Black på? Det skal jeg fortelle deg..du får en helt annen spiller! Full av musikk, våkent med på omtrent alt av materiale..

    Haifi: Grom er den, men bedre enn Rega P25?? ALDRI! Da har du feil pickup på engelskmannen..prøv Regas egen Exact II..WOW..:cool:
    Hva mer var i det Technics-settet?
     
    Sist redigert:

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    764
    Antall liker
    388
    Rocker: Bra! Men hvordan tror du det blir med 2M Black på? Det skal jeg fortelle deg..du får en helt annen spiller! Full av musikk, våkent med på omtrent alt av materiale..

    Haifi: Grom er den, men bedre enn Rega?? NIX! Da har du feil pickup på engelskmannen..Hva mer var i det Technics-settet?
    kan ikke skjønne hvorfor du har dedikert livet ditt till å skryte rega opp i himmelen Auditor, det finnes da mange gode spillere rundt om..
    I mine ører låter rega nitrist og ser enda mere nitrist ut..

    Hilsen en som digger DD
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjør da ikke det...det er ikke min skyld at Roy veit å bygge platespillere. Utvalget er der for å passe for alle!
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken tyngde på "clamp" til min 1210 anbefales?
    10 gram > 1 kg???
    Linker til nettbutikker/produktet, liker jeg veldig godt :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn