Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det tror jeg ikke er nødvendig...enda ihvertfall :)
    Linken virker visst ikke....
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Forhåpentlig midlertidig... -tilbake nå

    Arne K
     
    Sist redigert:

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Med mindre du bytter til et skikkelig senter-lager, som sannsynligvis tåler flere kilo...
    The Mike New High Precision Technics Bearing at MCRU
    (for øyeblikket er det ~3 ukers leveringstid da "lageret" er tomt...)
    Det var godt du påpekte dette, for legger du på en skikkelig kobbermatte, eller metallskiva til Oyaide (MJ12) i tillegg til klampen i midten, så holder ikke lageret mål. Det tåler rett og slett ikke mer enn vekta av selve LP'en over tid, og vil begyne å få slark.
    Gjør deg selv en tjeneste, bytt lager. Når du er i gang så bytt spenningsregulator også, og i samme slengen selve strømforsyningen. Hiv den ut, og kjøp en ekstern strømforsyning. Da har du krefter til å trekke rundt den ekstra vekten.
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Jo, skjønner greia med belastning, at den selvsagt er bedre enn original osv....men prisen?
    Koster den virkelig 4k + frakt og toll?
    I såfall er det en hårreisende pris, og like mye som spilleren kostet i utgangspunktet....

    Takk for link Cobra2 :)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Dyrt? Ikke sammenliknet med andre kvalitets-lagre. Og så blir spilleren mer enn dobbelt så god :) i tillegg til fornyet...
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Dobbelt så bra spiller?
    Nei så mye go`lyd vet jeg ikke om jeg klarer på en gang :p

    Du har såklart rett i det du sier Cobra2, og det er selvsagt fristende å klemme max lyd ut av spilleren på sikt, så link er lagret for framtidige upgrades :)

    Jeg likte også denne, men skal vinylen ligge rett på den "matten"?
    Oyaide MJ-12 Audiophile Turntable Mat

    Denne vekten var direkte lekker:
    Oyaide STB-MS Record Weight
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Da skal du se på Michells utgave---
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Kan ikke se at det er nevnt her, og siden jeg er uviten må jeg spørre - hvilke lydmessige forskjeller kan man regne med ved bruk av vekt eller strammer på en 1200/1210 mk2+?

    Eller for å vri litt på det, vil en person som ikke klarer å skille på om det blir spilt på 3mm eller 6mm matta ha noe utbytte av en slik oppgradering? (Tro meg, har byttet mye frem og tilbake. Jeg VIL jo høre forskjellen :cool: )
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Få ut voksen og fjern evt hårdusker i øra. Aggro..hehe
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke se at det er nevnt her, og siden jeg er uviten må jeg spørre - hvilke lydmessige forskjeller kan man regne med ved bruk av vekt eller strammer på en 1200/1210 mk2+?
    Er visst ingen som har testet dette enda?
    Uansett står det endel om platestrammere og slikt innpå vinylavd. her, men felles inntrykk er visst noe sånt som bedre bass, bedre gjennomsiktighet i mellomtone og diskant...også SER det jo fancy ut da :rolleyes:
    Hva man hører og ikke, bestemmes vell av alder på ørene, og det samlede intrykk av anlegget regner jeg med?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Sånn, da sitter SME M2-9 godt plassert på min SL-1210. Mangler bare egnede skruer for pickupen for å få justert inn og testet det ut. Senere blir det shuntregulert spenning til motoren og etterhvert blir det vel sannsynligvis nytt lager.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Du har tydeligvis tenkt igjennom dette, Trond....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Tja, spilleren og arm har stått lagret siden 2008 så det har vært tid til å sjekke litt og tenke ja. Det skal bli morsomt å se hvor god denne vil bli...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tok ingen bilder under arbeidets gang, men her er noe etter ferdig jobb.
    Har forresten nytt støvlokk og hengsler også som skal monteres etter hvert.

    Bildene er i dårlig kvalitet fra iPhone i motlys....

    Arbeidsbordet på stua...
    IMG_1338.jpg


    Her er spilleren påmontert armen:
    IMG_1337.jpg


    Gammel Shure V15 II skal testes ut:
    IMG_1335.jpg
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Da blir resterende arbeider som følger:

    Sorbothanføtter (ligger i skappet)
    Nytt lokk og hengsler (ligger i skapet)
    Ny shuntregulator (DIY, delene ligger i skapet de også faktisk...)
    Nytt lager
    Ny matte
    Ny pickup?

    Men først er det husarbeid, deretter Tingnes spiseri (eneste sted jeg vet som serverer pultostpai og brunostis...) med familien, så går turen til Gardermoen for å hente min kjære og så er vel dagen ferdig snart? Stikker innom Arild på Hifiguiden i morgen for å høre om han har lange skruer til pickupen tenker jeg.
     
    Sist redigert:

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Du har planene klare, så her håper jeg på lytteintrykk under byggingens gang.
    Det kan jo gi oss andre et godt inntrykk ang hva man skal prioritere selv :)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Dobbelt så bra spiller?
    Nei så mye go`lyd vet jeg ikke om jeg klarer på en gang :p

    Du har såklart rett i det du sier Cobra2, og det er selvsagt fristende å klemme max lyd ut av spilleren på sikt, så link er lagret for framtidige upgrades :)

    Jeg likte også denne, men skal vinylen ligge rett på den "matten"?
    Oyaide MJ-12 Audiophile Turntable Mat

    Denne vekten var direkte lekker:
    Oyaide STB-MS Record Weight
    Ja, det er meningen at vinylskiva skal ligge rett på, jeg har ihvertfall ikke hørt noe annet. Andre lager skiver av rent kobber, og vinylen skal ligge rett på. Det er selvsagt viktig at man lar platetallerkenen stoppe helt før man forsøker å løfte av vinylskiva, noe som ikke er no' problem med 12xx ettersom den stopper rimelig umiddelbart etter at man trykker på stopp knappen.
    Det finnes mange produsenter, men jeg vet Oyaide lager topp kvalitet. Vet ikke om kanskje Furutech har også, skulle ikke forundre meg, men finner ikke noe i katalogen deres...
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Kan ikke se at det er nevnt her, og siden jeg er uviten må jeg spørre - hvilke lydmessige forskjeller kan man regne med ved bruk av vekt eller strammer på en 1200/1210 mk2+?

    Eller for å vri litt på det, vil en person som ikke klarer å skille på om det blir spilt på 3mm eller 6mm matta ha noe utbytte av en slik oppgradering? (Tro meg, har byttet mye frem og tilbake. Jeg VIL jo høre forskjellen :cool: )
    Det kommer an på resten av utstyret ditt om det vil være mulig å høre forskjell eller ikke. Uten å mene å være slem eller stygg med noen, så vil jeg si at om du har en riaa av typen project tube box, og en "consumer grade" forsterker, høyttalere, og kabler, så har du ike noe å hente her. Platespilleren din blir aldri bedre enn det svakeste leddet du ellers har i kjeden. det nytter ikke med 25-30k i oppgradering av SL12xx hvis dette overstiger nyprisen av resten av anlegget ditt. Alt må være på samme nivå, eller er det bortkastet. Du kan selvfølgelig begynne med oppgradering i den ene enden av kjeden, og så fortsette, det er hav jeg gjorde selv. Men pass på, det kan komme til å koste et lite lands trygdebudsjett:eek:;)
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Det kommer an på resten av utstyret ditt om det vil være mulig å høre forskjell eller ikke. Uten å mene å være slem eller stygg med noen, så vil jeg si at om du har en riaa av typen project tube box, og en "consumer grade" forsterker, høyttalere, og kabler, så har du ike noe å hente her. Platespilleren din blir aldri bedre enn det svakeste leddet du ellers har i kjeden. det nytter ikke med 25-30k i oppgradering av SL12xx hvis dette overstiger nyprisen av resten av anlegget ditt. Alt må være på samme nivå, eller er det bortkastet. Du kan selvfølgelig begynne med oppgradering i den ene enden av kjeden, og så fortsette, det er hav jeg gjorde selv. Men pass på, det kan komme til å koste et lite lands trygdebudsjett:eek:;)
    Takk for svar - Du har veldig rett i din antakelse: Onkyo Integra 9711, Cambridge 640, B&W686 (lite lytterom), 2M blue, 1m Biltema 4mm til hver HT og standard strømkabler uten fasekorrigert stikking ;). HT og RIAA står nok for tur snart men det er en annen sak..
    Var i hovedsak nyskjerrig på hva det faktisk forbedrer på 1200mk2 siden effekten ser ut til å variere på andre spillere.

    Hva syns du om KAB's klemme? Den er billig nok til at den kan prøves for moro skyld og ser ut til å veie såpass lite at det bør gå greit på originalt lager, så noen ulemper finnes vel.. Ser jo ikke så snasen ut da.
    Eller kanskje en bør gå for føtter i første omgang? Eller bytte ut signakabel? Kanskje nåværende pickup er svakeste ledd? Ikke lett det her :)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    For å være helt ærlig, så er du egentlig inne på et feilspor. Modding av SL12xx gir deg fremdeles en SL12xx bare med ymse bedre deler. Tiden har desværre løpt fra Technics på platespillersiden, og langt bedre spillere er tilgjengelige. Jeg ville mye heller kjøpt en brukt spiller til 20-25k som har alle de tingene du forsøker å få ut av din 1210. Ja det er vel slik at en 1210 er en slags kult-spiller, men det er nok det hele. Det du ønsker av lyd, og ikke minst kvalitet vil desverre ikke leve opp til foventningene uansett hva noen måtte mene om saken. Jeg har hatt 7 forskjellige 12xx modeller, og alltid moddet litt. føtter, pickup, matte, kabel, lager, men gikk aldri helt til arm, spenningsregulator eller powersupply. Uansett, en ting blir du aldri kvitt, og det er feedback fra plinten. Bare den letteste berøring av spilleren under avspilling av vinyl lager lyd helt utigjennom høyttalerne. Se heller på den VPI Classic'en som ligger ute til 20k. dette er mye spiller for pengene om det er med arm og pu. verd å se på. Det ligger også en Pass Xono der til 15k. Da har du egentlig et dream-team for avspilling Pass Xono er hånd i hanske med VPI Classic. evt kan du se på Clearaudio Basic + til 3,5 som også er på torget. Ikke i nærheten av Xono, men et cirkelig fint riaa trinn til den prisen. Det går selvsagt an å tyne enda mer ut av vinylskivene, men med førstnevnte kombo har du 95% av maks til en "overkommelig penge". Ja det koster endel, men hva er egentlig målet ditt med prosjektet?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    --------- Modding av SL12xx gir deg fremdeles en SL12xx bare med ymse bedre deler. ------------------------
    Tja... spørs hvor langt du går... eller hvordan du definerer hva som er merke/type-typisk.
    Og en strikk-spiller blir ALDRI tilsvarende en god DD
    :cool:
    Forresten, den uttalelsen om at "alt må være på samme nivå" går under "vrøvl" fra mindre seriøse hi-fi pushere...
    De som har levd litt, vet bedre.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Uansett, en ting blir du aldri kvitt, og det er feedback fra plinten. Bare den letteste berøring av spilleren under avspilling av vinyl lager lyd helt utigjennom høyttalerne.
    Så spilleren egner seg ikke for disc jockey altså?

    De som har vært innom diskotek vet hvilke arbeidsforhold disse spillere blir utsatt for, at denne platespiller var så følsom viste ikke jeg fra før selv om jeg har hatt flere 1200 og 1210 i hende uten at jeg eide dem.

    Dette bildet viser vel litt hva disse spillere blir utsatt for:



    Minst en Peavey høyttaler henger pekende mot platespilleren, sikkert en også på den andre siden foruten de kasser som er linjet opp på gulvet.
    I tillegg blir disse spillere berørt nesten konstant av DJ.
    Enten ved scratching, hastighetsjusteringer osv.

    Sist - og det tror jeg var i fjor - jeg så en 1210 ny til salgs her i Norge kostet den ca 13.000,- kr
    Dette ble satt ned til ca 10.000,- kr, og det var 3 - 4 stk nye 1210 MkV
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    --------- Modding av SL12xx gir deg fremdeles en SL12xx bare med ymse bedre deler. ------------------------
    Tja... spørs hvor langt du går... eller hvordan du definerer hva som er merke/type-typisk.
    Og en strikk-spiller blir ALDRI tilsvarende en god DD
    :cool:
    Forresten, den uttalelsen om at "alt må være på samme nivå" går under "vrøvl" fra mindre seriøse hi-fi pushere...
    De som har levd litt, vet bedre.
    Du må ikke ha alt på samme nivå, for all del, men skal du få noe igjen for investeringen, så blir det desverre slik. Ville du for eksempel hatt en forsterker til 100k, med høyttalere til 100k koblet opp med lampettledning? BTW jeg har gjort meg noen av disse erfaringene siden jeg begynte med denne hobbyen tidlig på 70-tallet:p og jeg har vel heller endt opp med å samle alt gammelt utstyr på loftet heller enn å selge det (noe som gjør at det begynner å bli litt trangt om plassen der)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Uansett, en ting blir du aldri kvitt, og det er feedback fra plinten. Bare den letteste berøring av spilleren under avspilling av vinyl lager lyd helt utigjennom høyttalerne.
    Så spilleren egner seg ikke for disc jockey altså?

    De som har vært innom diskotek vet hvilke arbeidsforhold disse spillere blir utsatt for, at denne platespiller var så følsom viste ikke jeg fra før selv om jeg har hatt flere 1200 og 1210 i hende uten at jeg eide dem.

    Minst en Peavey høyttaler henger pekende mot platespilleren, sikkert en også på den andre siden foruten de kasser som er linjet opp på gulvet.
    I tillegg blir disse spillere berørt nesten konstant av DJ.
    Enten ved scratching, hastighetsjusteringer osv.

    Sist - og det tror jeg var i fjor - jeg så en 1210 ny til salgs her i Norge kostet den ca 13.000,- kr
    Dette ble satt ned til ca 10.000,- kr, og det var 3 - 4 stk nye 1210 MkV
    Jeg ble også overrasket over sensitiviteten, men jeg regner med at min ikke har vært unntaket alle sammen. Under avspilling kan du jo forsøke å "tappe" forsiktig på plinten med en finger. Dette høres veldig godt ut igjennom høyttalerne.
    Jeg antar bare at allt bråket generellt på et diskotek gjør at man ikke legger merke til disse ulempene ved spilleren. Du kan gjerne skrætsje med den, men da setter du vel fingeren på selve plata og slår vel ikke akkurat takten på plinten? Armen står fastmontert i en plint uten noen særlig form for avdempning, og da vil pickupen få med seg slike vibrasjoner.
    Det som var hovedpoenget er at en 12xx aldri blir en high end spiller uansett hvor mange andre high-end deler du monterer på den. Er man ute etter high end lyd, bør man heller legge de tenkte investeringene i dyre deler inn i en ekte high end spiller. Dersom man kun er ute etter å modde bare for gøy, så er jo det noe helt annet, men da må forventningene være deretter, det er mulig jeg misforstod formålet Aggromagnet hadde med moddeprosjektet? Og da legger jeg meg flat og ber om unnskyldning.
    Jeg vet ikke helt hvor du vil med priseksemplene på 1210, men jeg har også sett dem til salgs for ikke særlig lenge siden både hos soundshop, og dj-spesialiste for oppunder 15000,-
    Ganske hårete priser, men noen vil vel profittere på kultstatusen tenker jeg. Spilleren gikk for øvrig ut av produksjon i 2010 etter å ha vært en av verdens mest populære spillere i over 30 år. Jeg fikk min første 1200 i 1979, og kvittet meg med min siste i 2012, så jeg likte den også godt, og ser ikke bort fra at jeg kjøper enda en dersom jeg får tak i en MK6K1
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1200-spelarane vart etter kvart for dyre å lage. Men dei har helde det gåande lenge, og ikkje utan grunn. Ingen bankar vel på kabinettet (plinthen?) til spelaren under avspeling. Eg kan ikkje sjå at dette er til nytte, og såleis ikkje nokon kvalitet at spelaren tåler slikt.

    Drivverket til 1200 er godt, men det er på godt og vondt direktedrive. Dette har sitt særpreg. Reimdrift høyres mindre utprega ut, men er vanskeleg å få til dynamisk på same måte i lågare prisklassar (sjølv om 1200 i det siste var såpass dyr at det var naturleg å samanlikne med ganske gode beltespelarar). Men det er til nytte å bruke ei platematte av typen PlatterMatter eller anna klistrande gummi. Spelaren tåler også ein tung platestrammar, og dette er betre enn ein som skruast til sentertappen.

    Armen er ei utfordring, som oftast løysast ved å velje ein passande pickup. Men du kan også finne ein SL 150, som er om lag same spelaren utan arm. Då monterer du det du har lyst på, og hevar kvaliteten ganske godt.

    Siste moment er at spelaren let seg påverke av omgjevnadane. Han fangar opp noko feedback, og om du har han i eit rack, vil du kunne merke tramping i golvet. Dette gjeld nesten alle spelarar utan flytande oppheng, og den einaste spelarar som er totalt upåverka av slikt, er dei gamle frå Dual. Men problemet løysast lett ved å bruke ei vegghylle. Andre ordningar finnest også (luftpaking gjerast med ein sykkelslange delvis fylt av luft, eller eigne plattformer som kan kjøpast)

    1200 er den dyraste av ein familie beståande av sl 13-, 14-, 15-, 1600, og er mest robust, men eg oppfattar han som overprisa samanlikna med "slekta". Dette kjem vel av ikon-statusen i DJ-miljøet. Du kan få like god lyd noko rimelegare. Men det er god lyd, og han skil seg frå det opplagde alternativet frå Rega (som er veldig godt i same prisklasse, det også) Skal du ha særleg betre og nye ting, ville eg ha sett på ting som VPI, Clearaudio, Linn og NAS (her skulle eg nemnt ein del endå meir eksotiske, men det får vere til ein annan gong). Eller fintråla bruktmarknaden.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Når man får en pent brukt 1210 billig og har en SME M2 slengende så er det bare et armboard fra sound hifi som trengs for å få en langt bere spiller enn originalen..... Om det er "lønnsomt" aner jeg ikke, men det er gøy å holde på.
     

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Men det er til nytte å bruke ei platematte av typen PlatterMatter eller anna klistrande gummi. Spelaren tåler også ein tung platestrammar, og dette er betre enn ein som skruast til sentertappen.
    Hvor får man kjøpt en slik "platter-matter" og hvor tung platestrammer mener du Arve?
    Under 1/2 kg har blitt nevnt før i tråden.....
    :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    PlatterMatteren eg har, er haugegammal, men var eit must på SL1000 eg hadde, og fungerte også veldig godt på 1200. Sist eg fekk fatt i slike matter, var frå Danmark, men butikken er no lagt ned, så eg veit ikkje. men det er nok om lag same effekt av ei mjuk, lett klistrande matte av andre fabrikat. Oracle-spelaren hadde noko liknande i gamle dagar, men på dei nye utgåvene har dei endra på dette, såg eg.
    Platestrammaren frå Clearaudio (den med litt vekt) funkar fint.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Når man får en pent brukt 1210 billig og har en SME M2 slengende så er det bare et armboard fra sound hifi som trengs for å få en langt bere spiller enn originalen..... Om det er "lønnsomt" aner jeg ikke, men det er gøy å holde på.
    Jeg er usikker på om en SME M2 er bedre enn orginalen...men den er iallefall forskjellig, og sannsynligvis bedre som "MC-arm"
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Når man får en pent brukt 1210 billig og har en SME M2 slengende så er det bare et armboard fra sound hifi som trengs for å få en langt bere spiller enn originalen..... Om det er "lønnsomt" aner jeg ikke, men det er gøy å holde på.
    Jeg er usikker på om en SME M2 er bedre enn orginalen...men den er iallefall forskjellig, og sannsynligvis bedre som "MC-arm"
    Javel, så du tror originalarmen er like god som en M2? Det ville overraske meg. Armen er vel ikke 1210s sterke side.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Armen er slett ikke værst, føttene, spenningsregulatoren, strømforsyningen, og lageret er ting man bør fikse før armen. Har man kraftigere lager kan man også få en mye bedre tallerken som roer lydbildet noe enormt.
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Dersom man kun er ute etter å modde bare for gøy, så er jo det noe helt annet, men da må forventningene være deretter, det er mulig jeg misforstod formålet Aggromagnet hadde med moddeprosjektet? Og da legger jeg meg flat og ber om unnskyldning.
    Er i hovedssak for moro skyld (custom er jo kult), og om jeg merker lydmessig forbedring er det bare et pluss.
    Uansett - resten av svarene i tråden gjør meg enda mer usikker. Jeg trodde i likhet med andre at armen var det svake leddet :p
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har faktisk hørt at denne s-armen ikke er så verst, og at den brukes som upgrade på andre spillere, men for all del en SME-309 f.eks vil gi god lyd sammen med en AT33EV ihht diverse artikler. Ta i betraktning at armen vi snakker om her koster ca 15k, også pu til ca 5k. Da har du plutselig 20k som du like gjerne kan legge i en god brukt high-end spiller som VPI Classic, så har du en spiller som din SL1210 aldri vil være i stand til å konkurrere med lydmessig. Det var derfor jeg lurte på hva du egentlig vil. Modding av 1210 er gøy, men ikke billig. :)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Orginal-armen er god, MEN den er lett-bygget, relativt tynt arm-rør, super-fin opplagring, men underdimensjonert for MC-bruk.
    Så, om den er god eller ei, avhenger av bruks-område.
    På samme måte er FR-64 er ikke noen god MM arm...

    En SME 309/IV -serie vil nok ligge et par hakk kvalitetsmessig over VPI-armen ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn