Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Kan for øvrig på det sterkeste anbefale platterkombinasjonen:
    Oyaide BR-One 1mm butyl matte under Analogue Studio Crystal Mat!

    Fikk den løvtynne butylmatta forrige uke og den tunge glasstallerken kom nå virkelig til sin rett. Tallerken er nå så resonansdød som det går an. Knakker jeg på den så minner det om ETP platter:)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Synes det er stive priser på noen cm kabel med mikroskopisk tverrsnitt. :rolleyes:
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Kan for øvrig på det sterkeste anbefale platterkombinasjonen:
    Oyaide BR-One 1mm butyl matte under Analogue Studio Crystal Mat!

    Fikk den løvtynne butylmatta forrige uke og den tunge glasstallerken kom nå virkelig til sin rett. Tallerken er nå så resonansdød som det går an. Knakker jeg på den så minner det om ETP platter:)
    Er den butylmatta tykk nok for å heve glassskiven over kanten på platteren? Jeg regner med at glasset går på utsiden av den lave opphøyede kanten? Er det forsenking I glass "matta" for etiketten på platene slik at de ligger plant mot underlaget I glass?
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Synes det er stive priser på noen cm kabel med mikroskopisk tverrsnitt. :rolleyes:
    Enig med du. Hinsides pris I forhold til innhold. Bruker også kabler som fulgte med min AT PTG. Synes det fungerer aldeles utmerket. God kvalitet på dem. Skal jeg bytte så må det bli til sølv hele veien. ;D
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Litt 1210 kos.
    DSC_0441.jpg


    Igår prøvde jeg å måle støy fra den med spektrum analyzer. Med PU hengende over plata, greide jeg ikke å måle forskjell med spilleren av eller på. I runout track så jeg heller ingen støy utover "popp" når den starter på ny runde, så jeg sier meg godt fornøyd med vinyl komboen min. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    ChrisAndre: Poenget er tross alt ikke å få Technics til å låte Pro-Ject.:) Den type endringer på en 12xx kan nok- for enkelte ører- ha samme effekt på den som Groovetracerdeler har på en av spillerne til vår kjære venn Roy i Southend. Og fjerne dem fra huslyden i forsøket. Ikke nødvendigvis ei forbedring, men ei forandring like fulllt utfra det originale blueprint. Enda et tilfelle av "If you can´t beat them, make them join you."
    Endret referanse, endrede forutsetninger for den systematiske balanse,. På den annen side har vi produsenter som Origin Live- som i tillegg til fine 12xx-sett har forbedret tidsbeviste svakheter - feks ved motoren på en Systemdek. Det er noe annet, da slike endringer redder originaldecks derfra uten å legge til annet enn holdbarhet. Noe selvfølgelig også KAB gjør med Technics og Audiosilente med Lenco..Det gjelder bare å bedrive logisk oppgradering uten å gå for langt. Som det både du og flere her har fått til..12xx skal tross alt leve evig:cool: Og det som gjorde den så ikonisk skal-såvidt mulig- ivaretas i renest mulig form. Point taken?


    Dazed: Det er en smakssak, ja..men Technics henvendte seg til danskene da pickupen trengtes til den originale DJ-maskinen. Det samarbeidet funka som ei kule. Og Ortofon er idag merkets referanse. Som også for amerikanske Sota- og halve vinylverden.:cool:
    Du spurte hvorfor. Mitt svar er to enkle ord: SYSTEMATISK BALANSE. I absolutt alle henseender. Danskene har verdens breieste utvalg.
    Følgelig finnes ikke en eneste spiller som ikke har- eller har hatt- en mulighet for ny Ortofonpickup. Eneste de nesten ikke gjør etter nedleggelsen av det lille unimirakelet TM7U er T4P. Der er AT eller Grado imo det beste valget. Selv om Ortofon OM-S120 og OM Qbert fortsatt eksisterer, og de har en adapter fra T4P til halvtomsfeste. Grado Black ,feks er såpass varm og behagelig ift de OMene, så..
    Et tredje merke som har benyttet seg av dansk referansepickup-nærmere bestemt Kontrapunkt A- er Perreaux på New Zealand. De konstruerte sin Silhouette RIAA rundt Kontrapunkt-serien og dens resultater. Silhouette er forøvrig en meget musikalsk sak, også perfekt for en 12xx. Men sjelden i Norge. Se forøvrig over.
     
    Sist redigert:

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Festes denne med magnet nerri hølet? (litt dialekt)

    Den har klebeteip på undersiden av foten, men den står såpass greit med sin egenvekt at man ikke nødvendigvis trenger å "lime" den fast :)
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Auditor skrev:
    ChrisAndre: Poenget er tross alt ikke å få Technics til å låte Pro-Ject.:) Den type endringer på en 12xx kan nok- for enkelte ører- ha samme effekt på den som Groovetracerdeler har på en av spillerne til vår kjære venn Roy i Southend. Og fjerne dem fra huslyden i forsøket. Ikke nødvendigvis ei forbedring, men ei forandring like fulllt utfra det originale blueprint.If you can´t beat them, make them join you.
    Endret referanse, endrede forutsetninger for den systematiske balanse,. På den annen side har vi produsenter som Origin Live- som i tillegg til fine 12xx-sett har forbedret tidsbeviste svakheter - feks ved motoren på en Systemdek. Det er noe annet, da slike endringer redder originaldecks derfra uten å legge til annet enn holdbarhet. Noe selvfølgelig også KAB gjør med Technics og Audiosilente med Lenco..Det gjelder bare å bedrive logisk oppgradering uten å gå for langt. Som det både du og flere her har fått til..12xx skal tross alt leve evig:cool: Og det som gjorde den så ikonisk skal-såvidt mulig- ivaretas i renest mulig form. Point taken?
    Her er jeg nok veldig uenig med deg Auditor. Min påstand er at du ikke har hørt en modifisert SL-12xx når du skriver dette. SL var en helt spesiell drive og det har den fra bunnen av. Og selv om den har mange likhetstrekk med den langt dyrere SP-10mk2, så var det også nettopp ift den at Matsushita måtte spare. Ta de enkle føttene feks. De er jo ikke satt på fra Matsushita for å gi en spesiell house sound. De ble tatt i bruk for at kostnad skulle ned. Akkurat det samme kan vi si om strømforsyningen. Det var ikke ideelt å sette en strømforsyning rett ved siden av DD-motoren under tallerkenen. Den ble jo ikke satt der for å få en spesiell house sound som du kaller det.

    House sounden er nettopp driv og veldig korrekt bassgjengivelse. Men hele signaturen kommer så mye mer frem etter oppgraderinger. Og de som har sammenlignet en god SP-10mk2 med en godt oppgradert sier det omtrent ikke forskjell.

    Man ødelegger jo heller ikke LP12 sin house sound ved å gjøre noen oppgraderinger...

    Poenget er ikke å få SL til å låte som en annen spiller. Tvert i mot. Poenget er å minimalisere påvirkning og utbedre de deler Matsushita måtte spare inn på;)
    Auditor skrev:
    Dazed: Det er en smakssak, ja..men Technics henvendte seg til danskene da pickupen trengtes til den originale DJ-maskinen. Det samarbeidet funka som ei kule. Og Ortofon er idag merkets referanse. Som også for amerikanske Sota..Du spurte hvorfor. Mitt svar er to enkle ord: SYSTEMATISK BALANSE. I absolutt alle henseender.
    Et tredje merke som har benyttet seg av dansk referansepickup-nærmere bestemt Kontrapunkt A- er Perreaux på New Zealand. De konstruerte sin Silhouette RIAA rundt Kontrapunkt-serien og dens resultater. Silhouette er forøvrig en meget musikalsk sak, også perfekt for en 12xx. Men sjelden i Norge. Se forøvrig over.
    Det var selvsagt en lukrativ avtale for de begge vil jeg tro:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Kan for øvrig på det sterkeste anbefale platterkombinasjonen:
    Oyaide BR-One 1mm butyl matte under Analogue Studio Crystal Mat!

    Fikk den løvtynne butylmatta forrige uke og den tunge glasstallerken kom nå virkelig til sin rett. Tallerken er nå så resonansdød som det går an. Knakker jeg på den så minner det om ETP platter:)
    Er den butylmatta tykk nok for å heve glassskiven over kanten på platteren? Jeg regner med at glasset går på utsiden av den lave opphøyede kanten? Er det forsenking I glass "matta" for etiketten på platene slik at de ligger plant mot underlaget I glass?
    Ja den er kanskje 1mm tykkere slik at crystal matt kun er i kontakt med Oyaide butyl matta.
    Vis vedlegget 387304
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har bestilt noe glass og en gummimatte, så får vi se. :) I og med jeg ønsker å holde M5G'en min så nær orginalen som mulig og at ting skal være reverserbart om ønskelig, så synes jeg det er et bedre valg. Så får vi se om resultatet holder til forventningene. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    ChrisAndre: Som sagt: For enkelte ører- ikke alle. Det vil bestandig være leirdeling og forskjellig skole i vinylverdenen- du vet selv hvordan jeg stiller meg til 95% av de såkalte "oppgraderingene" som florerer om feks Roys spillere. Det er noen av de delene som gjør det de skal, absolutt. Derfor finnes de også som originale oppgraderinsdeler fra produsenten i Regas tilfelle.. Men det er også noe som heter "to love one´s imperfections"..Heller ikke 12xx er 110% perfekt-da hadde vi kun ett merke igjen, da..Heldigvis er det muligheter til å holde alle mer eller mindre fungerende 12xx, Rega, Lenco, Linn og Sysdek "på skiva" i flere tiår til- med varierende grad av tredjeparts endringer- merk: jeg sa endringer..Flere av dem er nødvendige også, da originaldeler enten er borte fra markedet, ødelagte, aldersdegraderte, svindyre eller er vanskelige å oppdrive for den som ikke veit hvor han skal gå..:cool: Det er der "forbedrende", reddende tredjepartsdeler kommer inn for min del- som feks OLs motor, elstyring og reimer til Systemdek, i Audiosilentes mellomhjul/lagersett til Lenco eller Mikes 12xx-lagre..bedre konstruksjon kommer som bonus. Og er i de fleste tilfeller også verd penga. Du har selv nedgradert M5G litt, sant? Men de endringene som er der har kjempeeffekt..

    Ellers sier jeg: Hold spilleren så original som mulig. Puristisk tenking? Kanskje det, men det fungerer..

    Fandrese: Tror det blir bra, jeg..
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Jeg vil dra det så langt og si at eneste modifisering som funker (er dokumentert med målinger) er å flytte trafo ut av spilleren. Utover det er et evt armbytte veien å gå.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken arm har du på spilleren din , Yngve? Har du utført den strømoppgraderingen?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Jeg har original armen og er fornøyd med den. Jeg har utført oppgradering av psu i to steg. Først flyttet jeg trafo og likeretting utav spilleren, det fjernet den "mørke technics lyden" som kommer av mekanisk trafobrum 50 og 100Hz.
    Etterpå bygde jeg en regulator som er overkill i forhold til de som leveres med de overprisede psuene, det gav ingen hørbar forbedring.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    AT150MLX. Må nevne at psu oppgraderingen kostet meg rundt 200kr i deler som jeg allerede hadde liggende. Forskjellen er ikke større enn at jeg heller hadde lagt de 200kr i en bedre pickup
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det funker, det og...originalarmen tåler en solid oppgradering av fisk-oppen..kan bruke alt fra AT95 og nesten til Anna..hehe.. Dog, hadde jeg en originalarm på evt fremtidig 12xx med halvråtne lagre ble nok den bytta i Jelco- en 750D.
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil dra det så langt og si at eneste modifisering som funker (er dokumentert med målinger) er å flytte trafo ut av spilleren. Utover det er et evt armbytte veien å gå.
    Synes nok at bytte av bein gjorde masse med lyden. Mudderet forsvant og det ble mye tightere.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Fandrese: Bedre fokus, demping og eliminering av uønska vibrasjoner har den effekten, ja..det merker du på høyttalere også..:cool:
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Jeg har faktisk vibrasjonsdempere fra clas ohlson under spilleren
    Uten dem ble spilleren mer påvirket av vibrasjoner enn min tidligere Rega RP1.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Iallefall noe Clas av og til kan brukes til..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Nå mente jeg dersom du bruker spikes på dem, jeg da..Spikes gjør det samme for oversetterne dine. Fokuserer kabinettvibrasjoner ned i et knøttlite punkt pr hjørne, dissiperer dem ned i gulvet derfra...
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Spikes er selvsagt en annen løsning. Mitt flislagte betonggulv rett på bakken er nok ikke helt mottakelig for vibrasjoner. Det er mange veier til Rom, men slik er det nå bare. Orginalføttene låter grums... Greit nok da, for sånn er jo spilleren bygget - uansett låter det ikke dårlig uansett. :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    ChrisAndre: Som sagt: For enkelte ører- ikke alle. Det vil bestandig være leirdeling og forskjellig skole i vinylverdenen- du vet selv hvordan jeg stiller meg til 95% av de såkalte "oppgraderingene" som florerer om feks Roys spillere. Det er noen av de delene som gjør det de skal, absolutt. Derfor finnes de også som originale oppgraderinsdeler fra produsenten i Regas tilfelle.. Men det er også noe som heter "to love one´s imperfections"..Heller ikke 12xx er 110% perfekt-da hadde vi kun ett merke igjen, da..Heldigvis er det muligheter til å holde alle mer eller mindre fungerende 12xx, Rega, Lenco, Linn og Sysdek "på skiva" i flere tiår til- med varierende grad av tredjeparts endringer- merk: jeg sa endringer..Flere av dem er nødvendige også, da originaldeler enten er borte fra markedet, ødelagte, aldersdegraderte, svindyre eller er vanskelige å oppdrive for den som ikke veit hvor han skal gå..:cool: Det er der "forbedrende", reddende tredjepartsdeler kommer inn for min del- som feks OLs motor, elstyring og reimer til Systemdek, i Audiosilentes mellomhjul/lagersett til Lenco eller Mikes 12xx-lagre..bedre konstruksjon kommer som bonus. Og er i de fleste tilfeller også verd penga. Du har selv nedgradert M5G litt, sant? Men de endringene som er der har kjempeeffekt..

    Ellers sier jeg: Hold spilleren så original som mulig. Puristisk tenking? Kanskje det, men det fungerer..

    Fandrese: Tror det blir bra, jeg..
    Dette nyanserer det litt:) Men jeg mener at selv ved oppgraderinger av 1200 så beholdes kjernen av lyden. Den bare kommer mer til sin rett. Jeg skal også nyansere hva jeg mener litt bedre. Når det gjelder oppgraderinger som har aller mest å si for SL-serien er det tre ting:
    - PSU
    - Isonoe føtter
    - komplett KAB-arm eller en Jelco 750D

    Disse tre oppgraderingene gjør så store forbedringer, samtidig som de beholder den originale look og sounden. Går man videre så endres spilleren karakter. Dette er med Mike New bearing og ETP. Spilleren endrer utseendet med ny platter, og lyden endres til å bli langt mer korrekt og hifi. Min opplevelse var at bakgrunnen ble sortere og bassen fikk mere strenger å spille på. Men samtidig forsvant bittelitt av drivet som er før Mike New oppgraderingene. Jeg liker begge deler, og synes at Mike New oppgraderingene var verdt hver krone, men i mine øyne så savnet jeg samtidig den originale looken. Nå savner jeg noen ganger ETP, men har slått meg til ro med de oppgraderingene jeg har nå og som er de mest vesentlige:)

    Det er Rega-lyd fra RP3 til RP8 også Auditor, men Rega strekker det så mye lengre med RP8. Litt slik er det med forholdet fra en standard 1200 til en 1200 som har gjort de tre essensielle oppgraderingene;) Håper jeg var litt mer nyansert nå.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har faktisk vibrasjonsdempere fra clas ohlson under spilleren
    Uten dem ble spilleren mer påvirket av vibrasjoner enn min tidligere Rega RP1.
    Da er det noe fundamentalt galt mener nå jeg. SL ble jo laget for å tåle hissige 15 tommere og hoppende diskoløver...
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.409
    Antall liker
    17.866
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Jeg har faktisk vibrasjonsdempere fra clas ohlson under spilleren
    Uten dem ble spilleren mer påvirket av vibrasjoner enn min tidligere Rega RP1.
    Da er det noe fundamentalt galt mener nå jeg. SL ble jo laget for å tåle hissige 15 tommere og hoppende diskoløver...
    Bunnfeed på 50 hz er noe som jeg har vært plaget meg gang etter gang når jeg har gjort lyd på DJer med SL1210. Løsninga ble ofte fire askebegere og en stor haug tykke gummistrikk pr spiller. Stikkene blir spent mellom skårene i askebegeret der sigarettene skal ligge og SL1210en satt på strikkene. DIY flytende oppheng. Funket som snus :D

    Edit:
    Sannelig fant jeg ikke et bilde av himkoket på nett. Isonoe kan ta seg en vaffel ;)
    4190901485_c88f217643.jpg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    ChrisAndre: Beklager hvis jeg på noen måte har vært utydelig. Det fine med en RP8 er at den absolutt ikke trenger en eneste oppgradering-fullblods Rega hele veien- som også de andre er.:rolleyes: Men delene er der fra Rega, KAB, New, Audiosilente++ for å gi muligheten for endring til den som vil endre, samt redde eldre maskiner, tilpasse dem og holde dem på skivene sine..

    Poenget mitt er at jeg i vinylsammenheng som regel aldri oppgraderer kun for å oppgradere (annet enn PU/RIAA/overføringer, da..), men mer for å redde..)Fordi små, gjennomtenkte, tidsbeprøvde endringer i kritiske deler- helst fra produsenten selv- viser at de faktisk veit om svakhetene , innrømmer dem og prøver å gjøre noe med dem.
    Det forteller om seriøsitet i det produsenten gjør- og ikke minst KJÆRLIGHET til format, produkt, modell og konstruksjon.Ikke helt ulikt herværende tråd. Det skal nemlig mye til for å innrømme egne feil og mangler, og enda mer til for å konfrontere dem.

    Så hvor langt skal du gå?
    Først gjennomgang, rens og olje. Reimdrevne spillere SKAL-as per me- ha ny reim hvis forrige eier ikke har skiftet den, lagrene og pickupen har oftest godt av fornyelse dersom maskinen ikke har fått dette gjort på X antall år..sånne ting..det er ofte nok til å få godt liv i maskinene. Direktedrev = full teknisk gjennomgang. Oppgradering kun der det har størst effekt etterpå- utfra ovennevnte kriterier.
    Call me a purist, because that´s exactly what I am..
    Får jeg byttet feks ei reim, er det absolutt nødvendig i 100% av tilfellene, fordi den originale er gammel, sprø og morken dersom den ikke beviselg har blitt skiftet rett før evt overdragelse i en salgssituasjon.. Som at du bytter to diskanter hvis en har røket..eller kamreimsservice på bil..Så forresten et eksempel på fin revitalisering på nett tidligere idag: Original Rega Planet/Planar med Rega-spec Acos RB200 (SME-type, som Technics..) Ny reim, påmontert Nagaoka MP110H. Ferdig biff! Og en virkelig klassiker. Fra tida før Rega selv begynte å bygge armer. Acos = Japan, som du vet. Står ikke så veldig langt unna deg, den..

    Før du spør: Mike, KAB, Audiosilente, OL, Rega- alle står på "seriøs-lista" mi..sammen med noen få andre.

    Den askebegermodden din, Ragwo, er en gammel , velprøvd teknikk som faktisk funker!! Bra! Jeg har selv vært ute for å ha satt opp noe lignende i samme situasjon i russetida..Ikke alle husker på den der idag.
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Vi tåler vel et lagerskifte til??? Tok litt tid før jeg kom i gang... ;D

    Her er deler demontert og det gamle lageret sitter fremdeles i brønnen sin under printet. Litt klorete å fjerne plastbeskyttelsen som sees liggende bak på den grå opprinnelige strømforsyningen (som jeg har beholdt montert i plintet i tilfelle noen har ønske om å modde den tilbake en gang i framtiden). Klorete i den forstand at den satte seg litt i mot å bli fjernet. Måtte lirke og ta i litt - mer enn jeg hadde lyst til. Det er endel tynne ledninger - virkelig tynne - som befant seg nedi der. Det gikk jo greit. Hadde det ikke det så ville dette innlegget handlet om andre ting... 8)
    DSC_9112.JPG


    De små som går ut fra spolene her er ikke greie å lodde sammen igjen om en skulle være uheldig

    DSC_9113.JPG


    Mike New lageret er i en helt annen klasse enn det orginale. Det merkes både på størrelse og vekt. Det fyller brønnen omtrent og er et lukket messinghus.

    DSC_9114.JPG


    Her er nylageret på plass.

    DSC_9116.JPG


    Påfylling av olje. Tror denne "tuben" kommer til å rekke noen år... 3-5 dråper i kransen - fremdeles en halvliter igjen.

    DSC_9117.JPG


    Så var det prøvespilling... Oppå MI23 ligger overskuddslageret til spilleren. Satte ikke inn dekkplata igjen. Det var en del resonanser i den og dessuten deler den plintet horisontalt i to og skaper to rom, så jeg fant ut at jeg ga den selskap av resterende overskuddsmateriell (remoddesettet). 8)

    DSC_9121.JPG


    Så var det noen vits å bytte? Hører jeg noen forskjell...?

    Jeg er faktisk overrasket over resultatet. Større rom, bedre definisjon, tightere bass - gode gamle floskler som absolutt er berettiget som beskrivelse. Jeg angrer ikke på å bytte for å si det slik. Så må den få snurre noen timer slik at friksjonen i lageret blir vant til å snurre. :) :)
     
    Sist redigert:

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Vakkert fandrese!:)

    Helt enig med deg i betydningen av oppgraderingen av lagret - hjertet i spilleren.
    Jeg skjønner ikke diskusjonen her inne de siste par dagene.
    For meg var lagret fra Australia like stor forbedring av spilleren som nye føtter og oppgradert psu. Forbedringen i mitt oppsett er langt mer hørbar og viktigere enn jeg først hadde trodd. Jeg erstattet ett orginalt lager som såvidt var halvåret gammelt - altså ikke nedslitt men alikevel godt innspilt og oppsmurt.

    Lyden i spilleren endrer ikke karakter som enkelte hevder, man bare forbedrer punktene som det ble spart på når spilleren ble designet. Lyden sitter i rillene, mikroskopiske vibrasjoner som skal holdes under kontroll - og det er tanken bak designet til det kompromissløse lagret. En oppgradering som får fram mer av musikken. Det handler ikke om ikkehørbar støy i tomme riller.
    Det som overrasket meg mest etterhvert som lagret var innspilt var hvordan hele lydbildet er skjerpet og holdes i fokus. Måten lagret fra Mike New spiller musikk i forhold til det orginale lagret mener jeg bare må høres og oppleves!:)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer! Veldig pene bilder av seansen også :cool:
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.409
    Antall liker
    17.866
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Gratulerer så mye fandrese!
    Godt du er fornøyd med oppgraderingen. Bilder får vi aldri nok av :)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Vakkert fandrese!:)

    Helt enig med deg i betydningen av oppgraderingen av lagret - hjertet i spilleren.
    Jeg hørte det samme I forbedring som deg: Faktisk enda litt større forskjell enn da jeg byttet strømforsyning, isonoe-ben og Acromat platematte tilsammen. Lydsignaturen og drivet er det samme som når jeg startet, men nå hører jeg signaturen og drivet mye klarere. En gedigen renseprosess. Spilte endel I går. Det låter forrykende fint. Spesielt det store distinkte rommet spilleren tegner setter jeg pris på.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! Veldig pene bilder av seansen også :cool:
    Takk for det. :) Traff ikke helt som jeg ville med fokus på alle, men akkurat da var det prosessen med lageret som var I fokus.8)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så mye fandrese!
    Godt du er fornøyd med oppgraderingen. Bilder får vi aldri nok av :)
    Takker ragwo. :) Svært fornøyd. Da venter jeg på noe gummi og glass som en siste puss. Funker det greit så skal spilleren få være I fred og gjøre det den er ment for; Spille plater. 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn