Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.378
    Antall liker
    17.655
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    @mhesten
    Har mye endret seg etter 50 timer med innspilling av lageret?
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    @mhesten
    Har mye endret seg etter 50 timer med innspilling av lageret?
    Nå tok jeg innkjøringen ganske raskt med å la tallerkenen og maskineriet stå på tomgang i to døgn, bare med litt sporadisk lytting. Så hva som skjedde lydmessig med lagret før og etter det kjørte seg inn er litt vanskelig å si. Men plater jeg kjenner godt, hørte jeg umiddelbart og underveis at lydbildet har større rom og luft, at detaljene kommer bedre fram.
    Den største forskjellen fra orginalt lager for meg er uansett fokusen(mangel på bedre ord) i musikken, som er blitt virkelig "på plass". Det er ikke bare en liten hørbar forbedring, men det er for meg her spilleren virkelig viser hva den kan.:)

    Forresten så glir lagret betydelig lettere og lengre "for hånd" etter de 50 timene - så noe skjer med det underveis iallefall.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg opplevde først at jeg fikk en vesentlig oppgradering med MN bearing. Men så begynte jeg å tvile litt... Ble det bedre fordi jeg ville det skulle bli bedre!? Dessuten tok det tid å innstallere lageret fra det gamle, og hjernen kan fort spille oss et puss når man ønsker indelig at investeringen skal være verdt pengene:)

    Så mitt råd; spill og kos dere med MN i en måneds tid. Bytt så til det originale lageret i noen dager, for deretter å bytte til MN igjen. Såkalt A/B/A-testing. Min påstand er at det er først da du kan si noe om forskjellen uten at vi lar oss lure av selvoppfyllende profetier:)
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Så du har testet A/B/A og mener du ikke hører forskjell?
    Hører man forskjell på nye føtter, ny PSU, ny arm, nye platematter så er forbedringen lagret gir virkelig ikke noe hokus pokus. Det er helt tydelig i mitt oppsett iallefall.

    Sikker på at du ikke forsøker å lure hjernen din for at du har solgt?:rolleyes:
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Lydminnet er veldig kort (her er det snakk om sekunder) og det er vanlig at man ønsker at det skal bli bedre når man har lagt penger i en oppgradering.
    Den beste måten å teste oppgraderinger på, er å finne sette på en plate, spille den inn på PCen, utføre oppgraderingen og så spille inn samme plata igjen.
    Deretter kan man A/B teste evt ABX teste hvis man vil fjerne forventningsbiasen.

    Jeg prøvde å høre forskjeller med og uten rør-buffer koblet inn før effektforsterker. Her koblet jeg den inn i tape-loopen slik at jeg kunne koble den til og fra med fjernkontrollen. Her var switchetiden på rundt 0.5sek lang nok til at det var vanskelig å høre om det var forskjell eller ikke.

    Kjøpte meg en fin oppgradering til spilleren igår. 5 nye LP-plater. :) Nå gir SLen meg mer glede enn den har gjort på lenge.
    Fort gjort å glemme musikken når man fokuserer på det tekniske.
     
    Sist redigert:

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Har også handlet inn tilsvarende tilskudd til spiller som deg yngve de siste ukene, og først nå har jeg tid til å endelig sette meg ned og slappe av med de :) Det skal ble DEILIG!
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Det er godt med litt skepsis. Musikken er såklart det viktigste, og det er der fokuset ligger hos meg. Dette er dog en teknisk tråd, og jeg tar gjerne utfordringen, og kan stille med så gode digitale A/B opptak jeg får til her hjemme - en dag jeg har tid. :)

    Betydningen av kvaliteten til lagret i en platespiller er godt dokumentert verden over, kanskje den viktigste komponenten i drivverket utover en motor som går ved korrekt hastighet. Det handler om å kontrollere mikrovibrasjonene i det som har kontakt med rillene som gir oss musikk.
    Dette gjelder ikke bare for de utallige som har byttet lager på sin SL12xx, men ved andre merker og spillere også. ChrisAndre som trengte penger til å prioritere andre ting er den eneste jeg har hørt si noe annet.
    Jeg undret selv på hva lagret kunne tilføre, da det originale tross alt gjør jobben som det skal. Men spilleren er laget til en pris for å treffe et marked, og det er tydelige forbedringer å hente for den som ønsker. Lagret som den viktigste komponenten, som holder hele drivverket til spilleren og sammenkobler plinth og tallerken.

    Klarer man å skille hva som skjer med lyden når man løfter ut strømforsyningen, klarer man også og skille forbedret lager. Det er iallefall klart her. Lydminne eller ei så er ikke lagerbytte bare en liten touch og en detalj for den som kjenner anlegget sitt.
    Forbedringer nært kilden(plata) forbedrer signalet i hele kjeden og hva som til slutt kommer ut av høyttaler.

    Jeg har for eksempel eksperimentert mye med matter, og det er store forskjeller på forskjellige matter på forskjellige spillere - hva som gir synergi og hva man ønsker og oppnå. Det er vel allment kjent at ullmatta som fulgte med spilleren gjør en mye dårligere jobb enn gummimatta. Selv om jeg har mange dyrere matter jeg har brukt penger på, er det den billige resomatta som får ligge på tallerkenen hos meg. Oppgraderingen er for meg en oppgradering når den gir en forbedring i lyden - musikken. Ikke ut i fra hvor mye den koster.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Uten at jeg skal påstå at den ene eller andre oppgraderingen funker eller ikke, synes jeg at det er rart at produsentene ikke stiller med opptak for A/B testing evt målinger som viser at oppgraderingen fungerer. Vil tro de hadde fått solgt mye mer da.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @mhesten:
    Du vær så snill da; jeg ba deg høflig å lese det jeg skrev ikke en gang til men to ganger! Hvorfor klarer du ikke å tolke det riktig det jeg skriver!!

    Ok, en gang til.... Å tro at man hører så godt forskjell med nytt lager etter ca 1t med bytte fra gammelt lager (åpne spiller, skru av print, ta ut kabler fra print, klippe loddinger på undersiden; for så å sette alt sammen igjen) og huske hva man hørte for 1t siden klarer man bare ikke. Den forskjellen man hører da er forskjellen man vil høre pga at man har investert i det.

    Men når jeg fikk dreisen på å bytte lager ganske kjapt så klarte jeg å høre forskjell. Da hadde jeg spilt jevnt i ca 1 mnd med MN. Så byttet jeg over til originallageret, spilte på dette i noen dager og byttet så tilbake til MN. Da kkarte jeg å høre en reell forskjell og ikke en forskjell som hjernen vil du skal høre. Når man har lest side opp og side ned om hvilke for edri ger et lager har gitt andre medlemmer, så er og hjernen slik at "jo, dette er akkurat det jeg hører også".... Men dersom man A/B/A tester lageret så kan man tyde hva forskjellene går i.

    Forskjellene i lagrene kommer i all hovedsak fordi MN er et tight lager med treghet og større masse. Originallager har mindre masse og omttent ingen friksjon/ treghet. Hvilken metode som er best strides de lærde om. Et lager hos feks JR Transrotor eller Nottingham kan man forsiktig snurre tallerken og den snurrer fortsatt etter fortsatt 2 min (ca). MN lageret er ikke laget på den måten. Da er originallageret nærmere måten andre lager lages på. Det samme gjelder Funk Firm sitt ombygde lager. Dette baseres på så lite treghet og friksjon som mulig. Jeg tror begge typer er gode, de gir bare forskjellig lydsignatur.

    Hovedforskjellen jeg opplevde med MN bearing var noe dypere bass, klarere mellomtone og litt mer oppløst diskant. Men man skal samtidig ha godt utstyr ellers i rekka for å få nyttegjort seg av Mike New. Derfor er også anbefalingene både fra meg og mange på AoS at Mike New Bearing og evt ETP bør være de SISTE oppgraderinger man gjør på SL. Altså etter ekstern oppgradert PSU, Isonoe og ny tonearm. Og en god pickup er en forutsetning...

    Så håper jeg du nå skjønner mhesten at beg aldri tidligere har ment og ei heller nå mener at Mike New bearing ikke gir forbedringer! Det har jeg aldri sagt. Men det er noen forutsetninger for å få de lydmessige forbedringene av lageret ut i live.
     
    Sist redigert:

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skjønner hvor du vil - at man må lytte fram og tilbake før man uttaler seg og før man kan si hva forskjellene er. En dag jeg har tid skal gjøre som deg og bytte tilbake, samtidig skal jeg gjøre opptak.

    Men forskjellen er så merkbar at den plukket jeg faktisk opp med en gang. Det er ikke noe bare jeg tror. Fokuset lagret bringer til riggen er like lett å skille som lyden mellom Rega RP1 og RP6. Hvor det uansett vil være de som mener det ikke er noe lydmessig forskjell.
    Uttalelsen handler ikke om at man er farget av andres forventninger men om hvordan musikken faktisk blir formidlet. Og ja jeg kjenner platene og hvordan spilleren var med det gamle lagret godt nok til å være såpass bastant. Det blir for meg helt feil å framstille lagerbytte som en så liten lydmessig bagatell som du gjør her, for det er det virkelig ikke. Du proklamerer jo at spilleren blir bedre når man oppgraderer/tar ut PSU - og ja det blir den - der er forskjellen som å spille plater med og uten ullteppe over høyttalerne. Lagerbytte er ikke noe mindre oppgradering, og oppgraderingen er umiddelbar på samme måte.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Beklager, så ikke siste korrigering av innlegget ditt mens jeg skrev.
    Hvis vi skal refere til hva andre mener så er det virkelig mange, både på AoS og andre steder som mener nytt lager bør være tidlig i rekka, gjerne like etter PSU. Nettopp for å nyttegjøre seg av alt man gjør med spilleren i ettertid. Da hele poenget er å dra nytte av drivverket i spilleren.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Frskjellen kan nok heller ligge i at forskjeller; små eller store har en tendens med å beskrives med store ord;) Så at du sier det er en kjempeforskjell, mens andre sier det er mindre forskjell kan være mer måten man beskriver forskjellen. Det har og noe med hva forskjellen i lyd betyr for nettopp deg. Det er forskjeller i lagrene, men å kalle de enorme er for meg å overdrive litt.

    Den desidert største forskjellen er å oppgradere/ fjerne psu, Isonoe og bytte til Jelco-arm. Dette gir en enorm gevinst. Men drivverket har altså enda mer å gå på, og det er lageret og en bedre tallerken. Jeg mener alikevel at å bytte lager og tallerken bør komme etter at man har investert i en god pickup, og en god MC er minimum (eksempelvis AT33PTG/ii).

    Men klart; dersom man mener at drivverket er viktigere enn arm og pickup så er jo det greit det også. Jeg mener ikke det. Ragwo som kjøpte min MN bearing og ETP kjører med alle oppgraderinger jeg hadde, OG han kjører god pickup (Ortofon Cadenza Blue). I et slikt oppsett mener jeg mike sine oppgraderinger virkelig har noe for seg.

    Vi er ikke nødt til å være enige her, mhesten. Dette er kun mine meninger og erfaringer med SL1210;) Og uten tvil en fantastisk spiller!!!

    Edit: beklager litt skrivefeil, men sitter med den knøttlille iPhone 5s:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Beklager, så ikke siste korrigering av innlegget ditt mens jeg skrev.
    Hvis vi skal refere til hva andre mener så er det virkelig mange, både på AoS og andre steder som mener nytt lager bør være tidlig i rekka, gjerne like etter PSU. Nettopp for å nyttegjøre seg av alt man gjør med spilleren i ettertid. Da hele poenget er å dra nytte av drivverket i spilleren.
    Se gjerne hva de sitter med av oppgraderinger de som mener dette. I tillegg så har utvilsomt og enkelte der inne tjent litt på å proklamere. Jeg har snakket med mange der inne med stor erfaring på 1200 og vi har snakket på pm. Men det er delte meninger over alt. Jeg ville kun oppklare evt misforståelser rundt dette med at jeg ikke opplevde forskjell med mike sine to produkter. Det har jeg i detalj beskrevet mange ganger her inne:) De oppgraderingene var verdt hver en krone imo.

    Jeg valgte å nedgradere noe, men fortsatt er det selvsagt en knakende god spiller. Har nå et helt nytt originallager med ny olje som er satt ned i smeltet voks fra KAB, Isokinetik-armen er en forbedret Jelco 750D, Isonoe, MCRu Lineær psu, Oyaide butyl matte og Analogue Studio Crystal Mat. Og i tillegg sitter dette på en 1210M5G som er forbedret ift mk2. Så her kan jeg love det er driv og oppløsning.

    En av grunnene til at jeg nedgraderte var at 1) trengte penger til å realisere en spiller til og 2) ønsket samtidig det originale utseendet tilbake. Nå som det står to spillere her; en oppgradert 1210 og en ren Linn Somdek LP12 så klør det selvsagt å begynne å oppgradere LP12 også. Jeg liker å holde på og forbedre ting, og reisen med 1210 og oppgraderinger de siste 2-3 årene har vært utrolig gøy:):) Men dersom jeg nå velger å oppgradere LP12, så vurderer jeg å selge min SL1210M5G. Det blir med tungt hjerte for jeg er blitt utrolig glad i den. Strøken er den også. Men ikke har jeg plass til to spillere og ikke har jeg råd å oppgradere LP12 uten salg av 1210. Dilemma er det, men heller nok til et salg.

    Dette er en herlig hobby og i løpet av de 25 år jeg har holdt på med hifi, så har jeg alltid ønsket å utforske nye ting. Sånn er det nå også:) Må vurdere litt i kveld....
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Nå har jo du vært på nivå eller kanskje forbi SP-10 mk2 med din spiller. For det er det jeg mener drivverket til SL12xx har mulighet til å bli med litt små oppgraderinger, og det hele til en fornuftig pris ferdig med plinth. Det er uten tvil en morsom hobby og tweaking for å optimalisere alt gir ekstra god følelse når det endelig sitter. Når drivverket er optimalisert får pickup, arm og riaa optimale spillerom for å få ut hva "de kan".

    Høres ut som du egentlig har bestemt deg for å ville prøve noe nytt, men utsetter det for at du er så glad i SL'en din :) Og det skjønner jeg meget godt.
    Håper uansett du får like mye glede framover fra LP12'en som SL'en har gitt deg! Både med og uten oppgraderinger!:cool:
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Så så folkens. Tror nok ingen er uenige om at MN lageret gir en forbedring. Også viktig som påpekt at hele kjeden i stor grad vil påvirke I hvilken grad forandringen høres. Kan bare snakke for meg selv og min egen kjede; forskjellen var svært stor. Når du har noen referanseplater som du kjenner godt er det ikke vanskelig å høre om det er forskjeller. Mine referanser er ikke lp'er med 45 rpm ei heller 180 gr utgaver, derimot 70-80 tallls innspillinger i orginalskick og lyttet til utallige ganger. Abbey Road med The Beatles er et godt eksempel. Nyttårskonserten med Willy Boskovsky som dirigent en annen. Skal love at det var STORE forbedringer.av rom og distinkthet. Er ikke så usikker på hva jeg hører at jeg må a b a b a b teste, men det er jo opp til hver enkelt. :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Som regel blir man ikke usikker på hva man hører før man har ab testet.
    Som regel tør jeg ikke å ab teste hvis jeg har kjøpt/bygd noe nytt, for da risikerer jeg å bli skuffet. :p
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Som regel blir man ikke usikker på hva man hører før man har ab testet.
    Som regel tør jeg ikke å ab teste hvis jeg har kjøpt/bygd noe nytt, for da risikerer jeg å bli skuffet. :p
    Da kjenner du ikke referansen din godt nok. :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Som regel blir man ikke usikker på hva man hører før man har ab testet.
    Som regel tør jeg ikke å ab teste hvis jeg har kjøpt/bygd noe nytt, for da risikerer jeg å bli skuffet. :p
    Da kjenner du ikke referansen din godt nok. :)
    Jeg kjenner referansen min godt nok, for det er den jeg lytter til på 2-3 forskjellige anlegg hver dag. Jeg reiser også bort ifra anleggene i 14 dager om gangen hvor jeg har Cambridge dacmagic xs og B&W p5 som reisefølge.
    Hver eneste gang jeg kommer hjem, blir jeg overrasket over hvordan anleggene spiller. Hovedanlegget kan høres ut som dritt med sl1210 som kilde den dagen jeg reiser, men røre meg til tårer når jeg senker PU ned på samme plata den dagen jeg kommer hjem.

    Jeg har erfart at lydopplevelse har vel så mye med følelser og dagsform å gjør som det tekniske
    Jeg har også bygd en passiv pre-amp fra scratch og opplevd at den hørtes bedre ut etter at jeg hadde brukt en hel dag i garasjen på å bygge kabinett til den, selv om jeg visste at det ikke var gjort en eneste lydteknisk forbedring.

    Edit:
    Samme produkt, forskjellig innpakning hva låter best? :)
    DSC_0338.jpg
    DSC_0217.jpg
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dette blir bare type kabel-diskusjon;) Jeg heller nok mer til Yngve, om at hjernen spiller oss ofte et puss. Feks: du drikker et glass nydelig rødvin, og synes det smaker fortreffelig. Helt til jeg sier at like før jeg skjenket i glasset, urinerte jeg i det og tømte ut urinen før jeg serverte deg vinglasset. De fleste hadde spyttet ut vinen og brekt seg av vemmelse. Men vinen smakte jo egentlig like godt uavhengig av hva jeg gjorde med glasset før jeg skjenket i rødt:) Jeg kan deretter si etter at du spyttet ut vinen og nærmest brakk deg, at jeg bare køddet. Selvfølgelig urinerte jeg ikke i glasset; og vipps så smaker vinen godt igjen...

    Hjernen forteller deg at dette var kvalmt og ekkelt, og da blir det nettopp det. Det samme har hjernen en tendens til å gjøre den andre veien...

    I tillegg er det vanskelig å uttrykke seg presist hva gjelder persepsjon, siden beskrivelsen av f.eks lytteinntrykk ikke er kvantitativt målbart. "Drit bra" eller "enorm forskjell" kan være "bedre oppløsning" og "dypere lydbilde" som forklarer nøyaktig det samme hos to forskjellige individer. Beskrivelsen kan ofte bli fargelagt av testerens standpunkt eller testerens forventninger eller manglende ordforråd eller rett og slett at testeren er flink med ord og det å kunne beskrive ting...Variablene er mange og individuelle.

    Ergo kan det bli lite presist å si at forskjellen var enorm eller at man f.eks ikke kjenner sin referanse. Jeg vil heller si at de som faktisk kjenner sin referanse er de som IKKE er redde for å kjøre ABAB-testing av utstyr, og heller lytte til faktisk forskjeller i et kort tidsrom enn å stole på lagret lytteinntrykk i hjernen....

    Just saying :):)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Da er Technics SL1210M5G solgt til en ekte entusiast her inne:) En lynkjapp og hyggelig handel. Rart å kjenne på at jeg ikke har Technics lengre, selv om om den ikke hentes før i morgen. Men jeg kommer til å fortsette og følge tråden. Nå skal ny kunnskap tilegnes med nye opplevelser, og jeg håper Linn Sondek LP12 gir meg like mye glede som jeg har hatt med SL:) For en spiller!!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.802
    Antall liker
    18.138
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Oiii-da. Da er det nok ikke lenge før vi ser noen oppgraderinger på skotten tenker jeg;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    ChrisAndre: Jeg tror jeg svimer..Hva i allverden er det jeg ser på Torget? Ble det for mange spillere?? Uansett- du har mye å se fram til med Linn også! Bare pass på å ikke gå opp i nybilpris, type mellomklasse:rolleyes:
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Noen har iallefall gjort ett kupp!
    Gratulerer til dere begge!:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    ChrisAndre: Jeg tror jeg svimer..Hva i allverden er det jeg ser på Torget? Ble det for mange spillere?? Uansett- du har mye å se fram til med Linn også! Bare pass på å ikke gå opp i nybilpris, type mellomklasse:rolleyes:
    Hehe, ikke gjør det da:) En spiller for mye, og love at first sight med LP12/ Lyra Delos. Nei, det blir edruelige oppgraderinger. Skal avvente med Cirkus Kit, men har en psu på vei;)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Dæven døtte, sykkelstøtte! Ja det var jammen meg en fin pris :) Gratulerer til vedkommende for en salig pakke der ja! Lykke til på ferden med skotten Chris :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.378
    Antall liker
    17.655
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Gratulerer og kondolerer ChrisAndre! Håper du ikke forlater oss for godt. Strikkspillere er ikke like morsomt som DD ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Chris: Gjøre hva da? Du har valgt riktig, du.. Ingen fare ! Gjør sakene riktig, så ER de faktisk det.. Får bare håpe du har skifta reim, CA? Første bud, vet du..hehe Den læreprosessen blir vi gjerne med på..For å være ærlig trodde jeg ALDRI du kom til å selge den M5G..Men for en LP12/Lyra , så forstår jeg det. Delos er en litt annen klasse på enn 2M Black.

    Ragwo: Men personlig foretrekker altså jeg en Cadenza Blue..på en litt lettere toppklasse RP..:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Auditor: Jeg tenkte bare at du ikke må besvime:) Kan bli skader av sånt;)

    Jeg har bestilt ny rem på bukta og et rensesett til lager og ny olje fra Linn Specialist. Men vi kan jo godt diskutere LP12 videre i den tråden. Jeg trodde jeg heller aldri kom til å selge min M5G, og i hvertfall ikke gå over til rem. Men selv om jeg blir engasjert i en teknologi så har jeg aldri låst meg. Jeg har hatt alt fra Cervin Vega, Klipsch før jeg gikk over til britisk med B&W og nå ProAc. Har i årevis elsket rør, men er nå forelsket i Hegel. Kommer nok å kjøpe en H360 i løpet av høsten. Linn LP12 spiller forrykende bra med Delos og gleder meg til strømforsyning, rem og ny lagerolje:) Mulig ny riaa og. Takker de to som påvirket meg på en positiv måte til Linn-kjøpet: Gunnar Brekke og Auditor:) Dessuten ble datteren min på 10 år strålende fornøyd også; hun heter nemlig Linn:):):)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    ChrisAndre: Bare hyggelig. Greit du tok råd av GB og, da.:cool: Tryner ca en gang i uka, og har fått ett og annet skrubbsår allerede. Men det går vel..De tre oppgraderingene der vil løfte både spilleren, deg og resten av fammen!! Skottland er et land som holder på tradisjonene sine og de endrer ikke ei oppskrift som fungerer..Fin kombo, det!
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har fått overbevist en kjær snekkerkompis av meg det er fornuftig tidsfordriv at han banker sammen en woodbase til meg på fritiden.
    Er det noen her inne som har målene på de som selges av KAB? :)

    Har ikke bestemt meg for finish enda, men denne var jo riktig flott:


    Er også litt svak for cherry:


    Kanskje han blir nødt til å lage flere. :rolleyes:


    Jeg kunne også tenkt meg å fjerne pitchen. Regner med den er veldig enkel å koble ut, men finnes det et deksel som kan skrus over i samme finish som M5G?
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Blir spennende og se hva dere kommer fram til! Gjør seg absolutt med litt naturlig tre!
    Når det gjelder utkobling av pitch gjøres det enkelt med en jumper på printkortet. Har ikke sett eller kommet over noe annet enn fullstørrelsedeksel som man legger over hele spilleren, og det er vel langt mellom de som er i noe annet enn DJ-utførelse. Så her må du kanskje improvisere om du ønsker å ta den helt bort.

    Selv har jeg liggende en noe slitt ekstra plinth-top som skal etter planen med tid og stunder få seg litt puss og sparkel, og bli om til en litt mer ryddigere plinth. :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Noe stort klistermerke eller deksel over hele spilleren er nok uaktuelt, ja. :)

    Jeg kan enkelt lage ei plate med samme mål i rustfritt eller aluminium på jobben. Utfordringen kan bli å få den i samme finish som enten arm, plinth - eller tallerken, for den saks skyld.


    Edit: Nå skjønte jeg hva du mente. Da må vel all innmaten flyttes over i ny plinth. Forsåvidt greit nok, og kanskje verdt det for å også få en litt mattere finish.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor vil du fjerne pitch control-en, Valfy? Greit nok at den ikke er nødvendig for oss som er på jakt etter "høy troverdighet", men tilfører den noe negativt som gjør at du vinner noe på å fjerne den?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Pitch kontroll på M5G er digital og bypasser signalet. Ingen effekt, bortsett fra at man ødelegger det klassiske utseende;)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Hvorfor vil du fjerne pitch control-en, Valfy? Greit nok at den ikke er nødvendig for oss som er på jakt etter "høy troverdighet", men tilfører den noe negativt som gjør at du vinner noe på å fjerne den?
    Pitch kontroll på M5G er digital og bypasser signalet. Ingen effekt, bortsett fra at man ødelegger det klassiske utseende;)
    Jeg er klar over at pitchen ikke påvirker lyden når den står i bypass. Likevel er det unødvendige ledninger for en som aldri bruker funksjonen.
    I hovedsak vil jeg fjerne bryteren for å gi spilleren et cleanere og mer hifi-aktig look. :)
    Det er jo tross alt en modifikasjon uten kostnader som samtidig gir litt DIY-glede.



    If it looks good, it must sound good! ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn