Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Nei, dette er ChrisAndre sitt forrige prosjekt. :)

Han har gått over til Linn-leiren, og er skuffende lite aktiv her inne for tia. :rolleyes:

Hvordan går det med justering? :)

Vet det har vært mye diskutert her før, men hvordan foretrekker folk her inne å justere PU?
    Baerwald, Stevenson eller Technics sin enkle 15mm overheng? Andre?

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    266
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Aah, gratulerer!
    Jo jeg hadde en grundigere runde i dag, og fikk kontrollmålt litt med skyvelær og forstørrelse-glass.. kom frem omlag 1.5mm, og er nå helt paralell med headshell..

En ting jeg har fått øyet opp for ila kvelden, STATISK ELEKTRISITET, har fått ny betydning i kveld!!

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Heheh:) Det var hyggelig sagt, Valfy;) Jo, det blir litt nytt å sette seg inn i for meg nå, og det er kjempespennende. Utrolig flott å se at min tidligere perle lever i ditt flotte oppsett!!! Nydelige bilder, og litt rart å se spilleren hos noen andre egentlig... Men men.

Noen har vært på meg på pm, og noen lurer her inne på det samme. Hvordan setter man opp pickupen på SL. Jeg har testet de aller fleste protraktorer som var å skrive ut på VinylEngine (husk å kontrollmåle med linjal på utskrift at den er i korrekt målestokk). Jeg er helt overbevist om at den aller beste lyden kommer med 15 mm overheng. Det betyr vinkelrett pu, og at man er sabla nøye på de 15 mm. Det er litt forskjellige måte å gjøre det på. Jeg brukte protraktor, men så kontrollmålte jeg ved å ta av headshellet og sitte med linjal og lupe. Målte avstanden på headshellet til 52 mm nøyaktig. Husk å sette antiskating på NULL når dere justerer.

Ha rett arm. Jeg mener armen alltid skal være rett. De aller fleste pickuper jeg har eid er designet slik at armen skal være rett, og om man er nøye med VTF så får man korrekt SRA. Etter å ha fått meg en Lyra Delos, så er jeg glad for at jeg har vendt meg til å være nøye med justeringer, og ikke forhaste noe. Ta deg god tid. Gjerne på kvelden når huset er gått til ro:) Jeg har nå begynt å studere SRA via forstørrelsesglass, men skal bestille meg et usb mikroskop.

Legg så til VTF. Min anbefaling; bruk ALLTID produsentens anbefalte VTF! Uansett hva andre på diverse forum mener. Deretter er det å justere anti skating. F.eks: er nåletrykket på 1,8g, så ville jeg startet med AS på 1,2. Min metode som jeg vet mange andre benytter for å justere riktig antiskating er å følge med på nåla når den senkes ned på første-sporet. Dersom nåla "kaster" seg litt raskt inn retning første-sporet, øk AS litt til. Gjør dette helt til at nålen bare forblir i sporet sitt, uten å ta det velkjente lille hoppet inn. Armen daler sakte ned, nåla treffer første rille helt ytterst og ligger rolig der inntil første strofe starter. Litt ut i første låt tar jeg et forstørrelsesglass og kikker direkte rett forfra pu mens nåla er i rilla. Jeg prøver å se om nåla bøyer seg enten mot spindelen eller utover. Dvs at armen enten "ønsker " å gå mot spindel (for lite AS) eller at nålefanen peker en anelse mot spindelen (for mye AS).

For å kontrollere azimuth bruker jeg et lite boblevater som jeg legger oppå headshellet når pickup er i rilla uten at vinylen snurrer.

Da er det bare å spille, og det skal ikke være hørbar forvrengning fra ytterst til innerst. Anbefaler alle å kjøpe ONZOW ZERODUST! Et must for å rense pu imo!

For dere med originalarm så trenger dere ingen digitalvekt for å måle VTF (nåletrykk). Justeringen på originalarm er stort sett spot on på antall gram, men du MÅ være nøyaktig når du balanserer ut armen til å flyte. Den skal flyte så vannrett som du overhodet klarer å se med øya. Gjør du det så er justering av antall gram nesten 100% korrekt på Technics-armen!

Selv om jeg har blitt en Linn-elsker, er jeg fortsatt en stor beundrer av SL-1210. Det går helt fint å beundre og elske flere driftsprinsipper innenfor platespillere;)

Bare spør så skal jeg så godt jeg kan forsøke å hjelpe de som ønsker det!

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Flott og utfyllende svar som vanlig, ChrisAndre. ;D

Hvordan har du gått fram for å få justert armloddet på min Isokinetik 100% vertikalt? Antar dette er ganske vesentlig for riktig sporing.

En vinkel burde fungere fint, men da vil jeg finne tak i en i plast.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takk Valfy! Armloddet er bare å prøve i små bevegelser inn/ ut og kontrollveie med digitalvekt. Vekten er tung med lavt tyngdepunkt. Det betyr at loddet kommer nærmere pivot-punktet, og det gir bedre sporing enn når lodd er lengre bak. For øvrig har jeg esken til Jelco-armen, om du vil ha den? Om ikke kaster jeg den.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Selve VTF er grei nok å justere, men hvis loddet ikke henger 100% vertikalt vil det jo bidra til sideveis krefter ut i pickup?
    For et ekstremt eksempel kan du se for deg at loddet festes i 90 grader.
    Vanskelig å få dette 100% rett uten en vinkel eller lignende.

Tja tjo, er jo greit å ha eskene om det ikke er for mye bry å sende den avgårde. :)

Sist redigert:

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    266
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Idag fikk jeg en Dust-Bug i hus, men sliter litt med sporingen..Savner noe anti-skating, for den har det travelt med å komme seg til senter!
    Går dette seg til etter hvert eller er det noe triks?

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Mener du at nålen plutselig fyker over platen og inn mot senter?

Har du justert tracking force riktig? For lav verdi her kan lage problemer.

Jeg sleit litt med dette på min første spiller, Yamaha PF800, men hadde aldri noe tull med M5G.

(Jeg er ingen ekspert på området, så ta mine råd med ei klype salt)

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    266
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er dust-bug'en som har det travelt, ikke PU! :p

*for å kompensere manglende anti-scate flytta jeg foten til andre siden av 45rpm.-adapter, og nå spores det som det skal :)

Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Det er dust-bug'en som har det travelt, ikke PU! :p

*for å kompensere manglende anti-scate flytta jeg foten til andre siden av 45rpm.-adapter, og nå spores det som det skal :)
    Der ser du! Ta ALT med ei klype salt!;)

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    I dag fikk endelig hentet glasstallerknen som postens sporing sa var levert 26. Juni. Å få den over fra Miami tok under en uke resten var bare rot fra postens side. :rolleyes:

Siden jeg har brukt Acromat til nå, så la jeg glasset rett på denne. Høydemessig I forhold til spindelen ble det perfekt da Mike New har lengre hals. Nå stikker den rett I underkant av 10mm over vinylen. Noen som har testet denne løsningen mot å bruke BR-ONE som underlag? Lydmessig klarere lyd sånn ut av boksen uten de store justeringene.

2016-07-13 22.01.04.jpg

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Virkelig pent, gratulerer! :)
    Takk ragwo. Det ble fint og løste en utfordring jeg hadde mht at jeg ikke hadde nok å gå på for å få armen parallell med tallerken. Glassplata la en god demper på resonansene I aluminiumtallerkenen. Lyden når du tapper på spilleren er også vesentlig redusert. Har jo en 1 mm Oyiade matte liggende som jeg kan teste ut også I stedet for Acromat. Håper noen har prøvd så jeg evt slipper for min er limt med padsene som fulgte matta. ;D

Bjørge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Da har jeg endelig gjort alvor av en av planene mine :) Ortofon Nigthclub s blir bytta ut med 2m Bronze, hadde egentlig lyst på Black pnp men hørte at det var lydmessig bedre å bruke headshell og kabler fremfor ferdigjustert pnp. Kjøper fra HiFi-klubben og får de til å justere for meg der. Gleder meg som en liten kid!

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.968
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    I dag fikk endelig hentet glasstallerknen som postens sporing sa var levert 26. Juni. Å få den over fra Miami tok under en uke resten var bare rot fra postens side. :rolleyes:

Siden jeg har brukt Acromat til nå, så la jeg glasset rett på denne. Høydemessig I forhold til spindelen ble det perfekt da Mike New har lengre hals. Nå stikker den rett I underkant av 10mm over vinylen. Noen som har testet denne løsningen mot å bruke BR-ONE som underlag? Lydmessig klarere lyd sånn ut av boksen uten de store justeringene.

Vis vedlegget 389924
    Lyver bilde eller er den litt for høy i bak kant(armen altså) :)?

O

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 389924
    Lyver bilde eller er den litt for høy i bak kant(armen altså) :)?

O
    Tja, det er ikke godt å si Evo. Den ble kastet på i expressfart pga ferie og justert comsicomsa i all hast. Tror den er paralell og tror det er et synsbedrag, men er ikke sikker. 8) Det låt i hvertfall bra, men som sagt litt i en hurry. :):) Har byttet ut Acromat med gummi og det visste jeg at jeg skulle.

Forøvrig har jeg funnet ut at å bruke makro objektiv og en app som heter Helicon så kan jeg studere endel av disse justeringene på nært hold endog ta bilde hvis jeg ønsker.

Er litt usikker på det lille libelle-vateret jeg bruker. Slike instrumenter gir ingen vitenskap... ;D

Bjørge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Glassmatte. Hvordan behandler denne platene? Riktig nok så bruker vi jo ikke spilleren til å scratche med men da må man jo være veldig forsiktig når man løfter av og på plater? Jeg hadde vært redd for riper :O

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Riper?? Nei, glass-tallerkenen er jo glatt som....glass:) Denne brukes på andre spillere; blant annet har jeg sett den på Avid og ombygde Garrard 301/401. Beste matta jeg har hatt på SL!

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Glassmatte. Hvordan behandler denne platene? Riktig nok så bruker vi jo ikke spilleren til å scratche med men da må man jo være veldig forsiktig når man løfter av og på plater? Jeg hadde vært redd for riper :O
    Ser ingen fare for riper ved å bruke glass. Uansett må jo platene legges kontrollert ned på tallerkenen og samme av. Under har jeg nå en 1 mm gummimatte (Acromat er fjernet) og kombinasjonen har gitt mer tyngde og demping av platter. Temmelig død den aluminiumsplatteren nå. Testet litt på fredag hvor jeg var alene I huset og kunne dra på litt (er egentlig på ferie på hytta) og det spilte forrykende flott. Ikke bare 1210'ens fortjeneste da den har en solid forsterkerrigg å støtte seg på. Smekk, definisjon, rom og dybde - jeg ble bare sittende å glise. Moro å høre den klarte å følge opp. Jeg har aldri hørt liknende I heimen. Glass med gummi under bidrar godt for å løfte lyden. :):):)

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    266
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    IMAG1035.jpg

Noen easy-fix for å roe ned farten på armløfteren, på vei ned? (Tenker f.eks tykk gris/fett, på rette plassen)

Ellers, har igrunn mer eller mindre gitt opp å få dust-bug'en til å spore i samme speed som PU :/ tips mottas!

Men, livet med M5G er fint.. Fantastisk, faktiskt!
    Jeg har vært svært kresen på hva som har blitt spillt digitalt, via Elcomp ecd-2 dac, og var spendt på utfallet med vinyl. Men eneste som brenner er mer, mer, og høyere!
    Cornwallene har rett og slett fått ett gir til..! Brutaliteten er virkelig til å ta og føle på ved pådrag! Hadde ikke forventet å få så godt trykk i rommet, men fytti så det TRYKKER! :D

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Spesielt ved bratt bakke ned fra kanten av skiva går det litt fort og nåla raser ned litt ut i starten av sporet. Jeg regulerer det ved å kontrollere hastigheten på lift-hendelen. Det jo bare å ta kontrollert ned I sakte hastighet. Hvis den går for sakte vil du ved bulket plater oppleve subbing I stedet før den treffer. Du vil ikke ha det heller. ;D

Den dustbuggen er ett min mening for kort. Går greit på enkelte skiver og ikke på andre. Samme erfaring som deg antakelig. :)

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Helt krise tidspunkt å få ny arm i hus. Jobber som en villmann, på tampen av 84 timers uke nå. Får 2 korte fridager mandag/tirsdag til uken før det blir nye skift med hardkjør.. Men da er det en amputert friuke å komma seg på..og omsider tid for finjustering og skikkelig lyttekos :)

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    266
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Noen som bruker ring-clamp på 1210'ene sine? Hva tåler (et nytt) orginal-lager av vekt igrunn, sånn "komfortabelt"?

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Noen som bruker ring-clamp på 1210'ene sine? Hva tåler (et nytt) orginal-lager av vekt igrunn, sånn "komfortabelt"?
    Hva har du funnet av outher clamp som passer til 1200 serien? Kunne vært moro å testet.

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    266
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke funnet noe særlig igrunnen, derfor jeg spør :p
    Men, for inntill et år siden var jeg CNC-operatør, så satser på å få tidligere kollegaer til å lage en custom hvis alternativet er VPI's til usd1000,-!!

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg så også den. Enig, det får være måte på for en dreid ring. Har sett et par sofistikerte ute der som vel heller ikke var gratis, men de passer ikke til 1200. Fant også et prosjekt, men de manglet tydligvis penger til å kjøpe inn verktøyet til dreibenken. Har du mulighet så henger jeg meg gjerne på hvis du får til noe på gamlejobben. 8)

Jobbet du på MO?

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    266
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke vært på MO nei..
    Men, skal kunne få til noe for langt mindre enn 8-10k!!!

Kom med innspill dersom noen har prøvd, eller vet om fallgruver.. eller om andre vil bli med.. cnc=dessto flere jo billigere....

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    I pdf filen som er linket til er det mål som er brukt på ringen. For å få den til å passe på 1200 må det brukes en tykk matte under.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.319
    Discospilleren har fått litt vibrasjoner å bryne seg på. Den takler det veldig fint. :)
    DSC_0770.jpg

Jeg skulle aldri satt lokk på effektforsterkeren. Da jeg kom hjem etter 14 dager på jobb, sto det en potteplante på den.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Trøst deg med at hun da synes det nesten er ok at utstyret står der. 8)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.319
    Trøst deg med at hun da synes det nesten er ok at utstyret står der. 8)
    Er heldig der med ei tålmodig og tolerant kone. Så lenge jeg ikke bygger over brudebildet som henger over anlegget, har jeg forholdsvis frie tøyler. :)

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Antall liker
    254
    Torget vurderinger
    2
    Har en 1210 mk 2 på veg hjem til meg, den mangler støvlokk, hvor kjøpe jeg det?
    Hadde denne versjonen kulen over armlageret?
    Vil gjerne ha et som ser ut som originalt, men trenger ikke være originalt.

Bjørge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Leste på KABUSA at den nye 1200 vistnok skal ha samme støvlokk som sine firgjengere, med kul over armlageret. De venter på at dette skal bli en reservedel forså å begynne å selge dette. Prisen, den blir sikkert stiv men da er det nytt, og originalt!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn