Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Sætre
    Bildet er ikke av min arm :) hentet det fra google og fikset litt i paint

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Ser forresten nå at du mangler et lodd til antiscating mekanismen

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Sætre
    Justerte den til 1.7 gram nå . Da skal det være i orden . Er det en tommelfinger regel at antiskating skal være like mange gram som pu sitt stift trykk ?

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Er armen ikke balansert ut blir skalaen på stifttrykk justeringen jo feil. Enten setter du justeringen til 0 gram, balanserer ut armen, setter armen tilbake i holderen, setter justeringen til anbefalt stifttrykk eller du kan bruke en digital vekt for å kontrollere om dette er korrekt.
    Så ja, enten stoler du på armens justering, eller på din digitale vekt...
    Jeg bruker ikke armens stifttrykk regulering, jeg dreier inn stifttrykket med kontravekten.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dette kunne du kanskje opprettet en egen tråd på, siden dette er en SL1200-tråd......

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det var så klart ikke ment noe annet enn at vi holder Technics SL-1200 tråden til den spilleren det gjelder, og at jeg tror det er bedre for den og andre med SL-23A med en egen tråd. Da blir det og enklere å søke opp info om spilleren din ved en senere anledning:)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.648
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Prøver å hjelpe naboen. Noen som vet om noen som kan reparere en 1210 i Oslo/Akershus, helst ikke langt fra Søndre Nordstrand? Tror det er noe med armen. Mannen har kjøpt seg ny AT-spiller og truer med å slenge 1210 på loftet. Det er uhørt!;)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.510
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Prøver å hjelpe naboen. Noen som vet om noen som kan reparere en 1210 i Oslo/Akershus, helst ikke langt fra Søndre Nordstrand? Tror det er noe med armen. Mannen har kjøpt seg ny AT-spiller og truer med å slenge 1210 på loftet. Det er uhørt!;)
    Hør med TT. her på forumet. Vet at han nettopp hadde en slikt til service/rens/justering.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.648
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hør med TT. her på forumet. Vet at han nettopp hadde en slikt til service/rens/justering.
    Takk, jorwed. Andre tips, gjerne med tlfnr (på PM) som jeg kan bare dytte i hendene på naboen?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det ser ut som at dette er en svart versjon av 1200GR (den rimelige som er annonsert). Da ligger det kanskje i kortene at det kommer en svart versjon av den dyrere 1200G. Forhåpentligvis i pianolakk ala 1210M5G.

Da er jeg solgt tror jeg:)

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.177
    Torget vurderinger
    2
    Forhånds bestilling er i gang ser jeg,14990,- for GR modellene er vel innafor?

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    827
    Den prisen er nærmest som et ran å regne i forhold til hva jeg betalte for min 1200G før jul. Jeg får bare satse på at 1200G er vesentlig bedre. Jeg tør ikke begynne å sammenligne 1200G vs. 1200GR:).

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.293
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Noen som har sett en tabell eller liknende med sammenligning av tekniske spesifikasjoner til de tre forskjellige modellene?

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    10
    Du har i alle fall fått ca. 7 kg mer spiller for pengene. Kanskje det også virker positivt inn på lyden.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har sjekket hovedforskjellene mellom G vs GR?

Er det grovt regnet slik:
    GGR
    Vekt 18 kg11,2 kg
    Rumling78 dB78 dB
    W&F0,025 %0,025 %
    Motor:
    Rotor21
    Dragkraft3,3 kg cm2,2 kg cm
    Tallerken
    Materiale
    Aluminum
    + messing​
    Aluminium
    Masse3,6 kg2,5 kg
    Arm
    MaterialeMagnesiumAluminum
    Effektiv Masse??

Dvs G i all hovedsak som en GR men en lettere kontruksjon, lettere tallerken, enklere motor og arm i aluminium i stedet for magnesium?

Jeg tipper ytelsen kan være farlig lik.

mvh
    KJ

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Vil nok tro at G er vesentlig mer påkostet. De 7 kiloene består nok av annet enn plastikk. Du har nok betalt endel fordi den kom en god stund før de nå kommer med standardutgaven. Det du har er toppmodellen. Så får vi se om det etterhvert kommer et rent drivverk. ???

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    827
    Vil nok tro at G er vesentlig mer påkostet. De 7 kiloene består nok av annet enn plastikk. Du har nok betalt endel fordi den kom en god stund før de nå kommer med standardutgaven. Det du har er toppmodellen. Så får vi se om det etterhvert kommer et rent drivverk. ???
    Ja, tror det er få av de 7 kiloene som er plastikk, i alle fall som er synlig plastikk:). Men det koster nok litt ekstra å være tidlig ute med å kjøpe noe nytt - det er ikke uvanlig, og noe jeg strengt talt forstod da jeg kjøpte spilleren. At Technics kan tenke tanken om noe enda mere avansert enn 1200G er vel heller ikke utenkelig.

Jeg er forresten litt usikker på om arma på spilleren min er aluminium i stedet for magnesium. Tror det egentlig var meningen at kun 1200GAE -spillerne skulle ha magnesium arm.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1
    En ikke ubetydelig forskjell mellom G & GR, både kosmetsik og mht vekt kan være topplata. På G er den vel ett stykke utfrest og børstet 10 mm aluminium ? Jeg ser i forbifarta ikke hva den er på GR, Technics omtaler det som en to-lagskonstruksjon : Technics launches Grand Class SL-1200GR: Leading-edge Technologies Deliver Rich, Robust, Analogue Music in a New Standard Direct-Drive Turntable System | News | Technics UK Mens de omtaler G som en fire-lagskonstruksjon : Technics launches Grand Class SL-1200GR: Leading-edge Technologies Deliver Rich, Robust, Analogue Music in a New Standard Direct-Drive Turntable System | News | Technics UK

«A hairline-processed, 10-mm-thick top panel of immaculate aluminium» 45X37 cm er jo ikke akkurat billig, og kun den kosmetiske siden av det er IMHO verd noen slanter.

mvh
    KJ

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

GGR
    Vekt 18 kg11,2 kg
    Rumling78 dB78 dB
    W&F0,025 %0,025 %
    Motor:
    Rotor21
    Tallerken
    Materiale
    Aluminum
    + messing​
    Aluminium
    Masse3,6 kg2,5 kg
    Arm
    Effektiv Masse??

Dvs G i all hovedsak som en GR men en lettere kontruksjon, lettere tallerken, enklere motor og arm i aluminium i stedet for magnesium?

mvh
    KJ
    Til sammenlikning har SP-10 mk2 en dragkraft på 6 kg/cm.

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    596
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    8
    Ja, tror det er få av de 7 kiloene som er plastikk, i alle fall som er synlig plastikk:). Men det koster nok litt ekstra å være tidlig ute med å kjøpe noe nytt - det er ikke uvanlig, og noe jeg strengt talt forstod da jeg kjøpte spilleren. At Technics kan tenke tanken om noe enda mere avansert enn 1200G er vel heller ikke utenkelig.

Jeg er forresten litt usikker på om arma på spilleren min er aluminium i stedet for magnesium. Tror det egentlig var meningen at kun 1200GAE -spillerne skulle ha magnesium arm.
    Arma på G er den samme som på GAE. Det var sagt til å begynne med at det skulle være Al på G, men det ble endret. Det er en visuell forskjell på armene, på G er den shinet, mens GAE har en matt finish.

Det er også forskjell på dempematerialet i føttene mellom G og GAE og også fra G til de nye billigere modellene.

Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.412
    Sted
    Oslo
    Takk, jorwed. Andre tips, gjerne med tlfnr (på PM) som jeg kan bare dytte i hendene på naboen?
    Tor Modalen (teletor) fikset ganske nylig både min gamle Technics SL 303 og min gamle Audiolab forsterker. Han holder til ved gamle Aker Sykehus og har telefonnummer 22223210.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

GGR
    Vekt18 kg11,2 kg
    Rumling78 dB78 dB
    W&F0,025 %0,025 %
    Motor:
    Rotor21
    Tallerken
    Materiale
    Aluminum
    + messing​
    Aluminium
    Masse3,6 kg2,5 kg
    Arm
    Effektiv Masse??

mvh
    KJ
    Tror det er en litt rar måte å angi moment på, for å få større tall i stedet for bare brøkdeler. Altså Kg*cm i stedet for Nm. Ikke kg/cm.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

GGR
    Vekt18 kg11,2 kg
    Rumling78 dB78 dB
    W&F0,025 %0,025 %
    Motor:
    Rotor21
    Tallerken
    Materiale
    Aluminum
    + messing​
    Aluminium
    Masse3,6 kg2,5 kg
    Arm
    Effektiv Masse??

mvh
    KJ
    Tror det er en litt rar måte å angi moment på, for å få større tall i stedet for bare brøkdeler. Altså Kg*cm i stedet for Nm. Ikke kg/cm.
    Tja, det er slik det er oppgitt. :rolleyes:

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Artig at det benyttes switchmode psu, på tide i grunn.
    Tipper man allerede nå kan kjøpe passende lineær oppgradering til dustepris fra tredjepart.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

GGR
    Vekt18 kg11,2 kg
    Rumling78 dB78 dB
    W&F0,025 %0,025 %
    Motor:
    Rotor21
    Tallerken
    Materiale
    Aluminum
    + messing​
    Aluminium
    Masse3,6 kg2,5 kg
    Arm
    Effektiv Masse??

mvh
    KJ
    Tja, det er slik det er oppgitt. :rolleyes:

Ja. "Kg cm", ikke "kg/cm". 6 Kg cm = 0,59 Nm. Altså moment, ikke "trekkraft". Men, nok pirking.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning