Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Artig at det benyttes switchmode psu, på tide i grunn.
    Tipper man allerede nå kan kjøpe passende lineær oppgradering til dustepris fra tredjepart.
    Ikke dumt det, da slipper man magnetfelt og vibrasjoner innenfor audiobåndet inni spilleren som man får med trafo og linjær psu. :)

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.177
    Torget vurderinger
    2
    The Vinyl Factory har sett litt på forskjellene mellom G og GR,litt dårlig nytt til ChrisAndre på slutten av stykket..

A first look at the new Technics SL-1210GR - is it worth the price?
    Leste det, men tipper at det kommer en flottere blanksort utgave. Sier de at det er en på vei er de kanskje redd for å selge færre 1200G?
    Sikkert ikke et dårlig tips det,nå skal GR selges så kanskje ut på høsten kommer neste nyhet fra Technics?

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Har akkurat fått et strøkent eksemplar av SL 1210 i hus, uten PU og headshell. Er ikke særlig dreven innenfor vinylverden, så derfor spør jeg enkelt og greit; er en Ortofon 2M Black et fungerende alternativ til denne spilleren? Eller er lillebror 2M Bronze et godt nok valg? (går for MM, da jeg allerede har et bra RIAA). Har forøvrig bestilt orginalt headshell...

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Har akkurat fått et strøkent eksemplar av SL 1210 i hus, uten PU og headshell. Er ikke særlig dreven innenfor vinylverden, så derfor spør jeg enkelt og greit; er en Ortofon 2M Black et fungerende alternativ til denne spilleren? Eller er lillebror 2M Bronze et godt nok valg? (går for MM, da jeg allerede har et bra RIAA). Har forøvrig bestilt orginalt headshell...
    Jeg har benyttet SL1210 med 2M Black med godt hell, men har blitt enda mer fornøyd med Dynavector DV10X5
    Men det kommer an på hva man liker av lyd, og hva slag plater man spiller. Jeg spiller mye 70 tallets rock, og der kan innspillingen være så som så, og da liker jeg ikke at pu er så superanalytisk, men heller tilfører litt fylde.
    2 M Bronse kjenner jeg ikke.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hva er resten av oppsettet ditt? Riaa, forsterker og høyttalere?

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Liker du Rock eller Jentejazz?

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    9.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    No billig greier. Står ikke navn på engang :p sto på en onkyo cp 1050

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Da er det nok en helt grei Nagaoka du har.
    Kjøp heller en ny god stift til den.

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    596
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    8
    Røyk på en smell å kjøpte en 1210 i uken jeg også :) noen tips til pu? Innen et studentbudsjett :) Vis vedlegget 427692
    Ortofon sine 2M er jo nevnt så det holder her. Mens jeg venta på min Ortofon Cadenza, spilte jeg med en Shure M97xE jeg hadde liggende. Denne gjorde seg ikke bort, en god MM til rett over 1.000. Ei lita uke uten studentmiddag, og du har den:).

• Liker
    Reaksjoner: T-1

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    9.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Ja med så stort løft hos deg seskage så ser jeg hva som må til :)
    @breuer takk for tips, det skal jeg lese litt på :)

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hva er resten av oppsettet ditt? Riaa, forsterker og høyttalere?
    Vincent SA-T1, SP991, IMF tls 80 II, Rega Phono.

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.885
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    ^
    Da er det nok en helt grei Nagaoka du har.
    Kjøp heller en ny god stift til den.
    Kan man velge og vrake i stiftene til Nagaoka? Har en AT120EB nå, og hvis det er mulig, hadde det vært artig å forsøke noe annet uten å måtte kjøpe komplett pickup når stiften er utslitt :)

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Liker du Rock eller Jentejazz?
    Liker rock, prog, fusion, 70-talls i hovedsak, og jazz ja. Jentejazz? hehe, jada, Olga Konkova bl.a. er ikke dumt ☺

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Da vil jeg påstå en 2M Black vil låte godt :) Brukte selv den på original arm, og bruker den videre på Jelco 750D armen :)

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Jeg har benyttet SL1210 med 2M Black med godt hell, men har blitt enda mer fornøyd med Dynavector DV10X5
    Men det kommer an på hva man liker av lyd, og hva slag plater man spiller. Jeg spiller mye 70 tallets rock, og der kan innspillingen være så som så, og da liker jeg ikke at pu er så superanalytisk, men heller tilfører litt fylde.
    Takk for svar :) Ja, det går mye i 70-talls rock og prog, pluss en del jazz her også, så jeg vil også anta at en for følsom pickup kan dra fram vel myel uhumskheter fra relativt slitte plater og så som så innspillinger. Så jeg gikk for 2m bronze, da jeg har god erfaring fra 2m blue på min gamle Rega Planar 3. Man får jo bare starte et sted, er tross alt ikke to sett like ører her i verden, og alle har sine preferanser :)

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar :) Ja, det går mye i 70-talls rock og prog, pluss en del jazz her også, så jeg vil også anta at en for følsom pickup kan dra fram vel myel uhumskheter fra relativt slitte plater og så som så innspillinger. Så jeg gikk for 2m bronze, da jeg har god erfaring fra 2m blue på min gamle Rega Planar 3. Man får jo bare starte et sted, er tross alt ikke to sett like ører her i verden, og alle har sine preferanser :)
    Høres ut som et fornuftig resonement.

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Da var Ortofon 2M Bronze montert og justert. Lydmessig må jeg si det ble svært positivt, luftig, åpent og stramt. Men Adam og Eva var som kjent ikke lenge i paradis, for det tok ikke mange sekundene før alt ble en skikkelig nedtur, da selv det letteste tråkket i gulvet foran stereobenken resulterte i noen solide brak ut av høyttalerne. Jeg stoppet plata, lot pickupen ligge nedpå og kakket lett på plintet, og lyden kom umiddelbart. Det er ikke den typiske "bump bump"-lyden, som man må forvente, avhengig av underlaget, men heller et bump med en etterfølgende rakling, som om noe er løst innvendig i spilleren. Tråkker jeg i gulvet blir det enda verre.

Har noen vært borti dette, og har forslag til hva det kan være? Er det kurant å åpne spilleren fra undersiden?

Mvh. Caron

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.108
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Besynderlig. Tviler på at noe som er løst inne i spilleren kan forårsake dette. Det er enkelt å ta av tallerken og plate under for å se inni spilleren, men tviler sterkt på at du finner noe der. Har du annen pickup å prøve med?

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da var Ortofon 2M Bronze montert og justert. Lydmessig må jeg si det ble svært positivt, luftig, åpent og stramt. Men Adam og Eva var som kjent ikke lenge i paradis, for det tok ikke mange sekundene før alt ble en skikkelig nedtur, da selv det letteste tråkket i gulvet foran stereobenken resulterte i noen solide brak ut av høyttalerne. Jeg stoppet plata, lot pickupen ligge nedpå og kakket lett på plintet, og lyden kom umiddelbart. Det er ikke den typiske "bump bump"-lyden, som man må forvente, avhengig av underlaget, men heller et bump med en etterfølgende rakling, som om noe er løst innvendig i spilleren. Tråkker jeg i gulvet blir det enda verre.

Har noen vært borti dette, og har forslag til hva det kan være? Er det kurant å åpne spilleren fra undersiden?

Mvh. Caron
    Åpne? Har du mistanke om at det er dårlig kontakt I armkabler fra arm til riaa? Inni der er kablene VELDIG tynne... Sjekk over, evt remonter kablene fra PU til hus. Forstår jeg deg rett at raklingen kommer fra høyttalerne?

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold

Mvh. Caron
    Åpne? Har du mistanke om at det er dårlig kontakt I armkabler fra arm til riaa? Inni der er kablene VELDIG tynne... Sjekk over, evt remonter kablene fra PU til hus. Forstår jeg deg rett at raklingen kommer fra høyttalerne?
    Nei, høres ikke ut som dårlig kontakt, lyden er ikke noe som kan relateres til signalforstyrrelser. Det er en rent mekanisk lyd, som oppstår når jeg tråkker i gulvet, verst helt nærme stereobenken. Lyden kommer gjennom høyttalerne ja, men fra spilleren. På Regaen må jeg trampe hardt i gulvet for å ane svake lavfrekvente "bump" gjennom høyttalerne, altså mer normal feedback. Her derimot holder det å rusle normalt på sokkelesten, og lyden er altså kraftige BOOOMM-sammen med en rakling/romling som henger etter. Kan sammenliknes med å slå på en liggende stortromme med en mynt/klinkekule oppå trommeskinnet. Jeg mistenkte først skalahjulet for vekta, for det spinner ganske løst/lett rundt loddet (vibrering derfra), og tapet dette fast uten at det hjalp. Derfor er det jeg undres om det kan være noe løst innvendig i spilleren. Hva med lageret, kan det være slark her? Eller andre innvendige komponenter?

Mvh. Caron

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Besynderlig. Tviler på at noe som er løst inne i spilleren kan forårsake dette. Det er enkelt å ta av tallerken og plate under for å se inni spilleren, men tviler sterkt på at du finner noe der. Har du annen pickup å prøve med?
    Pickupen er splitter ny og sitter i orginalt headshell, alt er tight og OK her. Vil det ikke generere støy gjennom høyttalerne om noe kommer i bevegelse/vibrasjon innvendig eller utvendig på spilleren? Tapping med fingre på plintet gjør vel det på de fleste spillere, derfor vil vel også evt. løse komponenter kunne gjøre det samme, om de kommer i bevegelse/vibrasjon når man f.eks. går/tråkker foran spilleren? Jeg prøver bare å tenke rasjonelt, men er altså ganske uerfaren på feltet så alle synspunkter er velkomne rundt dette.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tviler på om det er lageret, men det kan jo testes med forsiktige fingre innved basen. Du har ikke for lite stifttrykk da - eller for mye?

Ved for mye - PU treffer overflaten av skiva. Ved for lite - PU slingrer I sporet.

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Tviler på om det er lageret, men det kan jo testes med forsiktige fingre innved basen. Du har ikke for lite stifttrykk da - eller for mye?

Ved for mye - PU treffer overflaten av skiva. Ved for lite - PU slingrer I sporet.
    Jeg har justert stifttrykket ihht beskrivelsen som fulgte med pickupen, 1,5 gram. Men skal absolutt eksperimentere litt med dette, du har jo et rimelig poeng i det du antyder, slingring i sporet høres jo veldig sannsynlig ut. Det motsatte mindre sannsynlig da jeg kan se at PU ligger over plata. Men det er vel grenser for hvor mye man bør avvike fra fabrikantens vektangivelse? Eller er det ufarlig for stiften om jeg får stillegående resultat ved f.eks 2 eller 2,5 gram?

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

Jeg har justert stifttrykket ihht beskrivelsen som fulgte med pickupen, 1,5 gram. Men skal absolutt eksperimentere litt med dette, du har jo et rimelig poeng i det du antyder, slingring i sporet høres jo veldig sannsynlig ut. Det motsatte mindre sannsynlig da jeg kan se at PU ligger over plata. Men det er vel grenser for hvor mye man bør avvike fra fabrikantens vektangivelse? Eller er det ufarlig for stiften om jeg får stillegående resultat ved f.eks 2 eller 2,5 gram?
    Blir det for mye vekt oppstår situasjon #1 eller at den begynner å vingle. Den tar neppe skade å øke opp med 0,5g. Kun for å teste. Spiller den bedre da så har du muligens gått litt feil ved balansering av arm. Husk å skru antiscating til 0 når du justerer (den dreibare skiva på siden av armen).

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Høres I hvertfall ut som du trenger å gjøre noe med plassering av spilleren. Har du skikkelig feste I vegg (betong stenderverk e.l.) så kanskje du bør vurdere en vegghylle? :)

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Høres I hvertfall ut som du trenger å gjøre noe med plassering av spilleren. Har du skikkelig feste I vegg (betong stenderverk e.l.) så kanskje du bør vurdere en vegghylle? :)
    Ting har ordna seg. Viste seg å være to feil, det ene som produserte støy var en løs metallplate i venstre hengselfeste for støvdekslet som vibrerte når jeg tråkka i gulvet. Fikk satt i skruer i begge festene. Det andre var slark i det loddrette opphenget for armen. Der sitter det en skrue på toppen, tighta denne ørlitegrann til slarken ble borte, og vipps, alt ble tystere enn graven :) Nå er det kun normal feedback å høre, og da må jeg virkelig trampe hardt i gulvet, så behøver ikke å montere vegghylle. Nå nytes grom-musikken med en pils attåt, så takk for innspill til dere som tok dere tid til å svare en uerfaren stakkar. Utrolig lærerikt og nyttig å lese og henvende seg hit inn når uønskede ting oppstår :)

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ting har ordna seg. Viste seg å være to feil, det ene som produserte støy var en løs metallplate i venstre hengselfeste for støvdekslet som vibrerte når jeg tråkka i gulvet. Fikk satt i skruer i begge festene. Det andre var slark i det loddrette opphenget for armen. Der sitter det en skrue på toppen, tighta denne ørlitegrann til slarken ble borte, og vipps, alt ble tystere enn graven :) Nå er det kun normal feedback å høre, og da må jeg virkelig trampe hardt i gulvet, så behøver ikke å montere vegghylle. Nå nytes grom-musikken med en pils attåt, så takk for innspill til dere som tok dere tid til å svare en uerfaren stakkar. Utrolig lærerikt og nyttig å lese og henvende seg hit inn når uønskede ting oppstår :)
    Det er supert Caron. Da er det bare å sette på en skive, sprette en øl og nyte. Grattis med ny spiller. Ta gjerne et bilde og legg det ut her så vi kan få del i stemningen. 8)

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Herlig. Flott spiller, bygget som en tanks og spiller nydelig. Det er lykke det Caron! :)

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Herlig. Flott spiller, bygget som en tanks og spiller nydelig. Det er lykke det Caron! :)
    Tjahh.... visst er det flott spiller :) Er superfornøyd... At det ble en slik en var egentlig bare tilfeldig. Ville prøve noe annet, eller rettere sagt, ha noe annet i tillegg til Regaen som nå er forflytta til anlegg nr. 2 sammen med en Tandberg TR 2075, som forøvrig ble en vakker og øregod kombinasjon. Regaen har jeg hatt siden jeg kjøpte den på Hi Fi-Klubben i 1990, og forsåvidt vært fornøyd med. Men i den senere tida har jeg lest og vurdert, ville ikke ha et månelandingsfartøy eller en boreplattform, så litt vintage måtte det bli. Vurderte lenge Thorens, og har en kompis som nettopp kjøpte en TD 165, forøvrig en knallgod spiller. Men tilfeldigvis begynte jeg å lese om denne panzerspilleren som jo har eksistert i et halvt århundre snart, blitt brukt på omtrent hele verdens diskoteker og av hundretusener av DJ`s. Fant jo etterhvert ut at den også innehar glimrende egenskaper i hifisammenheng, og fant jo rimelig lett denne tråden her på sentralen. Da ble det bestemt, det måtte bli en 12xx. Spilleren jeg kjøpte har visstnok stått lagret siden 2001, ikke vært DJ-brukt, men har derfor sikkert litt ekstra behov for litt pleie. Den olja til lageret/spindelen, må man virkelig helt til junaiten (KAB) for å få tak i den? Er ikke dette bare en litt tyntflytende olje ala symaskinolje, som vel må kunne fås tak i her til lands tru?

Vel vel, etter en foregående natts lite søvn og bekymringer er det i allefall herlig å bare kunne sitte og nyte krem-musikken fra en stadig kvikkere og opplagt 1210 som nettopp har blitt vekket opp fra 16 års dvale. Og bedre blir det vel bare, etterhvert som PU får gått seg til :)

jaeger

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    33
    Kjøpte min første snurre i går. En mint 1210 Mk5 :)

Trenger pickup til int riiakort som spiser MC 0.5-1mV... Og som passer 1210. Hva skal jeg kjøpe mon tro?

Specification

Gain x500 (54dB)
    Frequency Response 10 Hz to 20 kHz +/- 0.5 dB
    Signal to Noise Ratio - 73 dB
    Total Harmonic Distortion MC < 0.03%
    R1AA deviation +/- 0.5%
    Output level 400 mV from 0.8mV input
    Input Sensitivity / Impedance/ Capacitance - 0.8mV / 120 Ohm / 1000 pF
    Overload Margin MM 22 dB
    Suitable for medium output cartridges in the range of 0.5mV - 1mV output

Sist redigert:

jaeger

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    33
    Er dette et skudd i blinde: Ortofon Quintet Red pickup?

Ser den har 0.5 mV output

stoned

Medlem
    Ble medlem
    17.10.2004
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som kan gi meg mål på SL 1210 fra benk og til toppen av plinth?
    Skal tilpasse kommende spiller i stereobenken og vil senke denne ned så den komme flush.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som kan gi meg mål på SL 1210 fra benk og til toppen av plinth?
    Skal tilpasse kommende spiller i stereobenken og vil senke denne ned så den komme flush.
    Jeg måler rundt 9,4 cm fra underlag til topp på min på fremste venstre hjørne. Jeg bruker Isonoe føtter som rensket litt opp i nedre mellomtone og øvre bass i forhold til orginalføttene. Husk at når du vatrer opp spilleren så kan høyden variere avhengig av underlag. Tok et dårlig mobilbilde av føttene ved siden av hverandre. :)

2017-03-12 00.00.17.jpg

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte min første snurre i går. En mint 1210 Mk5 :)

Trenger pickup til int riiakort som spiser MC 0.5-1mV... Og som passer 1210. Hva skal jeg kjøpe mon tro?

Specification

Gain x500 (54dB)
    Frequency Response 10 Hz to 20 kHz +/- 0.5 dB
    Signal to Noise Ratio - 73 dB
    Total Harmonic Distortion MC < 0.03%
    R1AA deviation +/- 0.5%
    Output level 400 mV from 0.8mV input
    Input Sensitivity / Impedance/ Capacitance - 0.8mV / 120 Ohm / 1000 pF
    Overload Margin MM 22 dB
    Suitable for medium output cartridges in the range of 0.5mV - 1mV output
    Grattis med ny platespiller! Moro at du har fått tak I en strøken mk5. Markedet flommer ikke over av de. Sjelden vare.
    Nå har ikke jeg testet Quintet Red og det er sikkert en meget god sak. Siden ingen andre svarer deg kan jeg I hvertfall fortelle jeg er en svært godt fornøyd Audio Technica AT PTG/II bruker. Den er noe dyrere enn din og får svært gode omtaler. Utgangssignalet er endel lavere enn Red. AT 33SA som er bror/søster til PTG ligger på 0,4V ut. Veldig mye pickup for pengene og rost i en mengde tester og omtaler. Av Ortofon sine PUs er det 2m Black som nevnes som den mest passende til 1210. Platekompaniet har slått ned prisen noe I disse dager. De har Red også...

Jeg har en Graham Slee Reflex M riaa og en trafo stepup +26 db og passer perfekt nivåmessig. Håper noen fler tar ansvar her som kan fortelle deg mer om Quintet. Lykke til!

Og - Vi liker et og annet bilde av resultatet. :)

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    9.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Hei. Jeg har kjøpt en ekstra clamp/platespiller vekt til min 1210. Den veier rett over 1kg. Nesten 1100 gr. Blir det for tungt for spiller? Noen anbefalninger? :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.041
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Hei. Jeg har kjøpt en ekstra clamp/platespiller vekt til min 1210. Den veier rett over 1kg. Nesten 1100 gr. Blir det for tungt for spiller? Noen anbefalninger? :)
    Dropp vekt! Kjøp platestrammer ;)
    De gjør ikke noe galt med spilleren men retter ut platene som jo er hele meningen.

O

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn