Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.040
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    IMG_2545.JPG

Med filtringen under så funker disse gull :)
    Ca 500kr på OHC

O

• Liker
    Reaksjoner: T-1

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Har noen her gode råd/tips til utbedring av følgende?:

Jeg hadde tilfeldigvis av fronttrekket på ene høytt. her om kvelden mens jeg spilte ei plate på 1210`en. La med èn gang merke til at basselementet hadde noen regelmessige relativt store utslag. Disse var ikke generert av selve musikken, men vandret og gikk i sin egen rytme ut og inn, så jeg hevet PU og utslagene ga seg øyeblikkelig. Satte så ned PU på starten av plata (før første spor), og membranen begynte å gå ut og inn momentant, og det tiltok ved mer volume. Prøvde så en annen plate, og her var utslaget svakere og med en helt annen takt. Sjekket den andre høyttaleren også, og fenomenet var tilstede her også. Kan ikke høre verken lavfrekvent lyd eller brum, annet enn en svak bakgrunnslyd som kan minne om havet som bølger svakt innover stranda... Prøvde flere plater, og ser jo at dette varierer veldig fra plate til plate, så er det rett og slett innspillingene som er av så forskjellig kvalitet at noen "stresser" basselementene mer enn andre? Er dette skadelig for elementene, hva kommer det av, og hvilke tiltak kan gjøres for å roe dette ned? Vil jo veldig gjerne unngå å ødelegge elementene, da disse (TDL 3021) er omtrent umulig å få tak i.

Mvh. Caron

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Det er helt naturlig og ufarlig.
    OK, men vet du hva som genererer dette? Virker jo som om det sendes ut en strøm til elementene ved siden av lydsignalene, og det skulle vært interessant å vite hva som evt genererer denne? Kan det avhjelpes med bedre demping i form av bedre føtter, underlag osv, platelodd eller annet?

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    9.928
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    her er litt bilder av min 1210 :) kommer ikke gjøre store modifikasjonene på denne så lenge den er i mitt eie :) pu og tjukkere gummi matte er det som er gjort. Mangler den singel adapteren men den regner jeg med skal være grei skuring å få tak i :)
    IMG_0280.jpg
    IMG_0281.jpg
    IMG_0282.jpg

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt naturlig og ufarlig.
    OK, men vet du hva som genererer dette? Virker jo som om det sendes ut en strøm til elementene ved siden av lydsignalene, og det skulle vært interessant å vite hva som evt genererer denne? Kan det avhjelpes med bedre demping i form av bedre føtter, underlag osv, platelodd eller annet?
    For å eliminere dette må du evt ha preamp med subsoniq filter.
    Altså ta vekk de aller laveste frekvensene.
    Bare å google.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det er rett og slett små sleng I plata som varierer fra plate til plate som du har observert. De kan gå svært dypt, langt nedenfor hørbart område. Et filter er som nevnt en løsning.

jaeger

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    33
    Takk for svar knarfar. Skal sjekke ut Audio Technica AT PTG/II. Kan jeg bruke originalt headshell på denne evt eller trengs det vekter og headshell for å komme I mål?

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Armdemper.jpg
    Kjøpte denne armdemperen (Viscous Damper) fra KAB USA, men måtte bare gi opp å finne ut hvordan den skal monteres, så hvis noen har gjort dette vil jeg bli glad for å få forklart hvordan. Gjerne med bilde(r) :)

jaeger

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    33
    AT ptgII grovjustert. Helt grønn på vinyl, men Etter ASR Mini Basis mkIII kom i hus så spiller det som bare rakkern. 1210 skal forbli original med unntak av nytt headshell evt. Det går nå i 100ohm og 2,1g. Prøvde 220ohm men det ble for lyst.

1210mk5.jpg

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    487
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Vis vedlegget 431710 Kjøpte denne armdemperen (Viscous Damper) fra KAB USA, men måtte bare gi opp å finne ut hvordan den skal monteres, så hvis noen har gjort dette vil jeg bli glad for å få forklart hvordan. Gjerne med bilde(r) :)
    Mulig skal monteres invendig, har med armlift å gjøre.
    Hei lyntoft. Ja, jeg sendte en mail til KAB og ba om hjelp, og fikk opplyst at den sitter under armliften, innvendig. Var litt kjapp når jeg bestilte, og misforsto. Men jeg synes pickup`en senkes litt for fort ned på plata, den tenderer på enkelte plater å rutsje over de 2-3 første rillene før den slår seg til ro, så jeg tror jeg likevel skal skifte ut dingsen og se om det hjelper, når jeg nå først har den...

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.648
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Naboen trenger å fikse sin 1210. Kan noen hjelpe i Holmlia/Oslo/Akershus. Kan jo ikke bare la den stå i skapet.
    Send gjerne PM hvis det passer bedre.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det kan kanskje være et poeng å utdype hva «fikse» i denne sammenhengen innebærer. Det er kanskje et sted i mellom støvtørk og full renovasjon, elektrisk service eller «bare» mekanisk arbeid? Det er også litt lettere ev. å føle seg kvalifisert med en litt mer dekkende beskrivelse av jobben.

mvh
    KJ

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.648
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette skriver naboen: -"Trenger en generell rens. LED lys lampe virker ikke. Hev/senk justerings ring til selve armen (bak der arm er forankret i spilleren) sitter fast og må fikses"

vanilla_ninja

Medlem
    Ble medlem
    28.05.2017
    Antall liker
    3
    Heisann!

Jeg er ny 1210-eier (siden i morges) og har lest gjennom halparten av denne tråden foreløpig.
    Min er, så vidt jeg har funnet ut, laget i 2006 og har vært hos samme eier siden da.
    Jeg har prøvespilt et par plater nå i ettermiddag, og alt funker som det skal. Pickupen som står på er en Stanton 680EL, som sannsynligvis har stått på siden spilleren var ny. Noen som vet hva slags kvalitetsnivå den ligger på?
    Det eneste jeg har å utsette på lyden foreløpig er at den vrenger på skarp uttale av "s". Hvis noen har tips for å bøte på det blir jeg glad.

Oppsettet ellers er ganske basic: spilleren er koblet til en gammel Pro-ject tube box og videre inn i en Primare i20 og til slutt ut i System Audio 1050 som jeg kjøpte en gang på slutten av 90-tallet.

Jeg har planlagt noen oppdateringer allerede, men er usikker på hvor jeg kommer til å begynne. Nok en gang tar jeg imot tips.

På forhånd takk.

FullSizeRender.jpg

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Heisann!

Jeg er ny 1210-eier (siden i morges) og har lest gjennom halparten av denne tråden foreløpig.
    Min er, så vidt jeg har funnet ut, laget i 2006 og har vært hos samme eier siden da.
    Jeg har prøvespilt et par plater nå i ettermiddag, og alt funker som det skal. Pickupen som står på er en Stanton 680EL, som sannsynligvis har stått på siden spilleren var ny. Noen som vet hva slags kvalitetsnivå den ligger på?
    Det eneste jeg har å utsette på lyden foreløpig er at den vrenger på skarp uttale av "s". Hvis noen har tips for å bøte på det blir jeg glad.

Oppsettet ellers er ganske basic: spilleren er koblet til en gammel Pro-ject tube box og videre inn i en Primare i20 og til slutt ut i System Audio 1050 som jeg kjøpte en gang på slutten av 90-tallet.

Jeg har planlagt noen oppdateringer allerede, men er usikker på hvor jeg kommer til å begynne. Nok en gang tar jeg imot tips.

På forhånd takk.
    Hei og velkommen!

Jeg kjenner ikke til pickupen din eller hvilket kvalitetsnivå den ligger på. Stanton er vel generelt sett annerkjent for sine DJ pickuper, og ikke til hjemmemarkedet så her hadde jeg kanskje starta med oppgraderingen. Pickuper finnes i alle prisklasser og Ortofon 2M-serien så høyt lommeboka tillater er en bra plass å starte til 1210.

Du sier "S" lydene er skarpe, dette tyder ofte på enten at nåla på pickup er slitt, feiljustert, spiller med feil stifttrykk eller en god kombinasjon av dette. Så her bør du begynne med å gå over geometrien, antiskate, VTA og stifttrykket ihht spilleren og pickup før du spiller for mange plater - da du kan gi platene dine uopprettelige skader.
    https://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml finner du protractorer for å sjekke/justere geometrien med, det ligger en egen for Technics litt ned på siden som er enkel å bruke. Stifttrykket på din pickup ser ut til å skal ligge på mellom 2-5g.
    Det finnes ellers mye info om innjustering av alle parametrene både her på forumet og ellers på nettet. :)

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Ser ellers ut som du har fått tak i en flott spiller som garrantert kommer til å innfri etterhvert som dere blir kjent! :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Heisann!

På forhånd takk.

Vis vedlegget 442692
    Gratulerer!

Den Vanilla_ninja?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    1210-ekspert er jeg langt ifra. :)

Observerer at det er ganske vanlig å flytte/bytte strømforsyningen ut av kabinettet.

Platematte er jo enkelt å bytte, men hvor betydelig?

De gærneste bytter lager, tallerken og alskens.

Føtter er jo enkelt.

Alt står vel bakover i denne tråden. Med et objektivt sinn, unngår du sikkert de dyre blindveiene. ;)

vanilla_ninja

Medlem
    Ble medlem
    28.05.2017
    Antall liker
    3
    Hei og velkommen!

Jeg kjenner ikke til pickupen din eller hvilket kvalitetsnivå den ligger på. Stanton er vel generelt sett annerkjent for sine DJ pickuper, og ikke til hjemmemarkedet så her hadde jeg kanskje starta med oppgraderingen. Pickuper finnes i alle prisklasser og Ortofon 2M-serien så høyt lommeboka tillater er en bra plass å starte til 1210.
    Jeg har sett litt på forskjellige PUer etter å ha lest gjennom store deler av denne tråden.
    Budsjettet er ganske begrenset nå i begynnelsen, så jeg lurer på å prøve en AT95E til å begynne med. Den kan jo fås til noen få hundrelapper, ser jeg.
    Siden den jeg har kanskje begynner å bli slitt, noe som ikke er så usannsynlig, siden den har stått på i 20 år, er det kanskje uansett lurt å få satt på noe annet.

Du sier "S" lydene er skarpe, dette tyder ofte på enten at nåla på pickup er slitt, feiljustert, spiller med feil stifttrykk eller en god kombinasjon av dette. Så her bør du begynne med å gå over geometrien, antiskate, VTA og stifttrykket ihht spilleren og pickup før du spiller for mange plater - da du kan gi platene dine uopprettelige skader.
    https://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml finner du protractorer for å sjekke/justere geometrien med, det ligger en egen for Technics litt ned på siden som er enkel å bruke. Stifttrykket på din pickup ser ut til å skal ligge på mellom 2-5g.
    Det finnes ellers mye info om innjustering av alle parametrene både her på forumet og ellers på nettet. :)
    Er det meningen antiskate og stifttrykk skal være omtrent like store, eller er forholdet mellom de to størrelsene bestemt av andre faktorer?
    Jeg tok en kikk på spilleren min nå, og så at antiskate stod på null, mens stifttrykket ifølge motvekten var 2g.
    Jeg har boblevater på vei og skal justere etter beste evne når det dukker opp. Protractor og greier må jeg lese meg opp på, men det går vel på et vis, det også.

vanilla_ninja

Medlem
    Ble medlem
    28.05.2017
    Antall liker
    3

Observerer at det er ganske vanlig å flytte/bytte strømforsyningen ut av kabinettet.

Føtter er jo enkelt.

Alt står vel bakover i denne tråden. Med et objektivt sinn, unngår du sikkert de dyre blindveiene. ;)
    Strømforsyning har jeg sett på, ja. Det blir sikkert så jeg kjøper en passende boks og prøver å lodde litt.

Lager og tallerken får i beste fall vente.

Føtter blir muligens aktuelt som en av de første oppgraderingene.

Ellers er jeg jo, som gammel terrengsyklist, helt rå på å være objektiv og bare kjøpe det hjernen sier jeg trenger (as if …).

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Tror nok du kommer langt bare ved å flytte trafoen utav spilleren for å bli kvitt 50Hz vibrasjoner.
    Tviler på at fjerning av AC har noe for seg. Jeg flyttet trafoen ut og likerettet eksternt på min, det gav noe forbedring men ikke så mye som jeg hadde forventet etter uttalelser fra andre som har brukt flerfoldige tusen på "påkostede" strømforsyninger.

Til tross for min tvil til magien, bygde jeg en regulator som er mer sofistikert enn det du får kjøpt ferdig. Merket ingen forskjell, men det skulle egentlig bare mangle da 1200 med original PSU kan lage perfekte bølger i MHz området på oscilloskopet. ??????

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.293
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44

Føtter er jo enkelt.

Strømforsyning har jeg sett på, ja. Det blir sikkert så jeg kjøper en passende boks og prøver å lodde litt.

Ellers er jeg jo, som gammel terrengsyklist, helt rå på å være objektiv og bare kjøpe det hjernen sier jeg trenger (as if …).
    Gratulerer med finfin spiller og velkommen i klubben! :)
    Når det gjelder ekstern stømforsyning laget jeg en liten guide for et par år siden, den skal ligge her i tråden. Jeg har plugger, lampe, ferritkjerner og nettbrønner liggende fra prosjektet som jeg gjerne donerer bort til dem som måtte trenge slikt for å flytte strømforsyningen over i eksternt kabinett. Bare ta kontakt på PM hvis du skulle trenge noen deler.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med ny spiller Vanilla_ninja! Gode saker med potensiale de der. :):):)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.078
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

Føtter er jo enkelt.

Når det gjelder ekstern stømforsyning laget jeg en liten guide for et par år siden, den skal ligge her i tråden. Jeg har plugger, lampe, ferritkjerner og nettbrønner liggende fra prosjektet som jeg gjerne donerer bort til dem som måtte trenge slikt for å flytte strømforsyningen over i eksternt kabinett. Bare ta kontakt på PM hvis du skulle trenge noen deler.
    Sentralen slutter aldri å overaske,flott tilbud :)

mvh

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.293
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44

Føtter er jo enkelt.

Sentralen slutter aldri å overaske,flott tilbud :)

mvh
    Greit at det kommer til nytte :) Måtte kjøpe i bulk og kommer nok ikke til å modifisere flere spillere.

vanilla_ninja

Medlem
    Ble medlem
    28.05.2017
    Antall liker
    3
    Takk for velkomsten, folkens. Og takk for tilbudet om deler, ragwo.

I dag har jeg justert etter geometri og justert trykket på pickupen. Det jeg ikke fikk sjekket er at headshell er vannrett, siden jeg ikke har noe lite nok vater. Jeg har en boble på vei i posten, så det blir ganske snart.
    Det jeg la merke til er at "S" fremdeles vrenger som bare det. Det samme gjør andre skarpe lyder, bare ikke like mye. Kan det tyde på at nåla er utslitt? Verdien på anti skate har ingen innvirkning på dette, så vidt jeg kan høre.

Apropos anti skate: når jeg setter motvekten slik at armen er vannrett og lar anti skate stå på null, svinger armen likevel sakte ut fra midten. Når jeg skrur opp anti skate øker den farten, så det tyder på at mekanikken fungerer som den skal, men den trekker likevel litt selv skrudd helt ned. Har det noe å si? Spilleren står i vater, i hvert fall etter hva iPhone sier. Mer nøyaktig utstyr har jeg som sagt ikke for øyeblikket.
    Angående vatring av spiller: jeg synes å huske å ha lest at originalbeina kan justeres i høyden. Beina på min er av plast, forbundet med spilleren av en gummikjerne som gir en del demping. Noe justering er det ikke snakk om. Husker jeg feil?

Om jeg skal bytte ut pickup på lavt budsjett med det første, er AT95E verdt å prøve? Noen andre forslag?

Beklager mange spørsmål samtidig, og si gjerne fra hvis jeg heller bør lage egne tråder med de forskjellige emnene i stedet for å fylle opp denne.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    AT95 er veldig entry level. Med en tusenlapp til i budsjettet får du noe du kan ha en stund.

vanilla_ninja

Medlem
    Ble medlem
    28.05.2017
    Antall liker
    3
    AT95 er veldig entry level. Med en tusenlapp til i budsjettet får du noe du kan ha en stund.
    OK.
    Jeg bruker gjerne noen kroner ekstra, altså, jeg leste bare tidligere i tråden at noen omtalte den som en slags default oppgradering.
    Jeg har en 2m red som jeg i første omgang har tenkt å prøve for å se om det løser vrengingen. Hvis det gjør det vet jeg i hvert fall at det ikke er noe annet galt som kan kødde det til.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    2M er en god match til armen. Red er vel ikke det siste ordet i sporing, men verdt å prøve siden du har den. :)

vanilla_ninja

Medlem
    Ble medlem
    28.05.2017
    Antall liker
    3
    Kjapp oppdatering: prøvde 2M red. Resultatet ble bedre, men det vrenger fremdeles litt på skarpe konsonanter og mye diskant.
    Får dobbeltsjekke alle innstillinger og teste mer i morgen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1
    ^ Vær oppmerksom på at noen plater har innebygd vreng, særlig på høyt volum. Noen plater kan også være tidligere behandlet på en måte som gjør at de ikke låter rent - ulike «avleiringer» (skitt og støv) og slitasjemønster i rilla. Andre årsaker kan være overstyring i phonoforsterkeren, eller andre steder i lydkjeden. Det kan være vrient å trekke en konklusjon om at det er «feil» er i geometrien eller PU.

mvh
    KJ

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært flere tråder om 2M Red som har problemer med sibilans.

Du har en protraktor eller en mal så pickupen er montert med riktig geometri?

vanilla_ninja

Medlem
    Ble medlem
    28.05.2017
    Antall liker
    3
    Jeg har montert etter en protractor jeg lastet ned fra vinyl engine. Jeg stod riktignok litt krøkkete til da jeg justerte azimuth, men jeg er nokså sikker på at det ble rett. Skal dobbeltsjekke i bedre lys og arbeidsstilling i kveld.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn