Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Har en sl 1200 g og lurer på hvor man bør legge seg kvalitemessig med signalkabel fra spiller til Riia. Har en luxman E 200 og bruker en Nagaoka mp 500. Er det noe å hente lydmessig på kabel oppgradering.
    Mvh. Jon
    Fin spiller og sikkert fin PU også :)
    Tror ikke vi skal starte noe kabeldebatt her (kabler generelt er et følsomt tema på Forumet). Jeg kan tro på det KJ skriver at kabler kan tune lyden en del, men noe sier meg at PU og RIIA-trinn teller mere her. Selv har jeg Nordost Blue Heaven kabel mellom spiller og RIAA, men jeg har ikke testet denne kabelen opp mot andre kabler, så jeg vet ikke hvor mye den påvirker lyden totalt sett. Jeg kjøpte nok den kabelen mest fordi den ser fin ut:p.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.148
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Dessverre har E 200 på denne modellen ikke dipswitcher for fintuning , men fast innebygd last, kun valg mm/low output mc, High output mc på fronten. Er forøvrig ikke i tvil om at de uansett har truffet bedre enn project rs riaatrinnet som hadde muligheter for å tilpasse dette med sine switcher. Min Nagaoka "synger" klart bedre.
    Nettopp. Jeg blingsa på Luxman og så på E250 ...

    Mvh
    KJ
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Nettopp. Jeg blingsa på Luxman og så på E250 ...

    Mvh
    KJ
    For vel gjøre som vanlig, la lommeboka ha det siste ordet, og dermed havne på et "fornuftig" nivå. Bruker nå van den hul phonokabler med integrert jordledning.👍
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    @Edzilla , hører du noen forskjell på alle disse 1210'ene du drar i hus, eller er det kosmetikk? Pickupene gir kanskje mer forskjell i lyd? Denne siste jubileumsmodellen var kanskje et hopp?

    Veldig kule spillere da, hadde selv en 1210 MK2 på studenthybelen på 90 tallet.

    🤘
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    @Edzilla , hører du noen forskjell på alle disse 1210'ene du drar i hus, eller er det kosmetikk? Pickupene gir kanskje mer forskjell i lyd? Denne siste jubileumsmodellen var kanskje et hopp?

    Veldig kule spillere da, hadde selv en 1210 MK2 på studenthybelen på 90 tallet.

    🤘
    Skal være forsiktig å være bastant på at jeg hører noe enorm forskjell mellom de ulike spillene. Har tre spillere i hus som jeg har lyttet en del timer til.
    Det første jeg kan si er at 1210GAE er roligere i lydbildet med samme pickup enn den gamle 1210’n.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Traum6: Bruker du The Thames? Mitt tips er å la den være der den isåfall er. Fordi den tar ut det som finnes i den kombinasjonen. Laget for formålet er den også. :)

    Edizilla: Mer raffinert, ja? 50-100 timer der også, så graver den opp det som fins...Gratulerer! For direktedriftsfantasten har du der en "livstidsrigg", imo..Selve innbegrepet av direktedreven platemoro, så solid at den varer et helt liv dersom den tas vare på. Og så er de typiske niggle-punktene raffinert vekk.
     
    Sist redigert:

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Etter mange uker (tror vi er oppi over to måneder) så har endelig Platekompaniet fått inn Ortofon 2M Black!
    Så da burde jeg ha den her hjemme om 2-3 dager.
    Blir spennende å sammenligne den med de pickupene jeg har til 1210GAE
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Edzilla: En ting kan jeg garantere: DEN GJØR JOBBEN SIN! Dansken, altså...hehe..
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.908
    Antall liker
    1.915
    Sted
    Sortland
    Tror vel egentlig at du hadde fått et bedre resultat om du hadde lagt ut for en Sumiko Blackbird (e.l.) i første omgang ;) .
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Forstår ikke helt innlegget ditt @Handsoer
    Tanken her nok at i stede for å kjøpe mange MM PU-er kunne du ha brukt pengene på en dyr MC PU. For 1210GAE takler nok dyre MC-er, i alle fall hvis de ikke har for stivt oppheng. MEN samtidig er det ingen tvil om at Technics spillere trives godt med en god MM også, ikke minst hvis du spiller mye pop/rock med varierende vinylkvalitet. Så bildet her er nok litt nyansert. Subjektivt føler jeg kanskje at en MM er litt lettere å leve med til daglig🙂. Kanskje det ideelle hadde vært 2 spillere til hvert sitt bruk.
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Har forresten nettopp satt opp en ortofon cadenza black på min 1200 g, og , ja det ble betraktelig mer av alt , i forhold til Nagaoka mp 500. Men riiaen må selvsagt kunne takle en pickup i høyere prisklasse. Nagaoka mp 500 er dog en fremragende mm pickup.👍
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Traum6: Cadenza Black er en kjempe. Men så koster den fire-fem ganger så mye som 2M også...Kunne tenkt meg en Cadenza på Regaen min også, men det blir ikke før jeg evt. går opp i kvalitet drivverksmessig også. Selvfølgelig innen det engelske merket.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Fornøyd med 1210/1200'n?
    Har målt min direktedrevne sl-1500C mot den beltedrevne Luxman pd-171A. Hadde en forventning om at dd skulle være mer nøyaktig enn som så...
    De to øverste Tech, de to nederste Lux.
    Screenshot_20200910-173856.jpg
    Screenshot_20200910-173702.jpg
    Screenshot_20200910-173506.jpg
    Screenshot_20200910-172805.jpg
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.908
    Antall liker
    1.915
    Sted
    Sortland
    Forstår ikke helt innlegget ditt @Handsoer
    Ikke meningen å være impertinent - mulig jeg blander deg med en annen bruker.....
    som kjøpte flere versjoner av AT33 med forskjellige sliping av diamanten.
    Cadenza Black gjør helt sikkert jobben ;)
    Beklager at jeg rører til en fin tråd i halvfylla midt på natten :rolleyes:
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Ikke meningen å være impertinent - mulig jeg blander deg med en annen bruker.....
    som kjøpte flere versjoner av AT33 med forskjellige sliping av diamanten.
    Cadenza Black gjør helt sikkert jobben ;)
    Beklager at jeg rører til en fin tråd i halvfylla midt på natten :rolleyes:
    Tror du blander meg med en annen @Handsoer
    Eier ingen AT-pickuper. Men har nylig fått 2M Black i tillegg til Concord Century og en Rega Carbon. Denon-pickupen er solgt.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Har du ikke en Nagaoka jt-1210 også? Er den kanskje til salgs?
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Har du ikke en Nagaoka jt-1210 også? Er den kanskje til salgs?
    Jo. Beklager. Den glemte jeg å nevne. Den ligger fortsatt urørt i boksen sin.
    Fulgte riktignok med 1210GAE´n.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Kanskje er dette en match som nærmer seg en øvre grense for hva spilleren kan prestere? Vis vedlegget 661395
    Jo, det kan jeg nok tro på, men prisen blir litt stiv for meg foreløpig i alle fall (jeg kommer vel dit til slutt!).
    Antar du ikke har noe problem med "hopping" av PU p.g.a. stivt oppheng.

    Mulig at øvre grense for meg ville vært en Ortofon MC Xpression, men den koster 50k så det er i alle fall helt urealistisk.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Jo. Beklager. Den glemte jeg å nevne. Den ligger fortsatt urørt i boksen sin.
    Fulgte riktignok med 1210GAE´n.
    Ja, nettopp. jt-1210 tror jeg er like limited som platespilleren, som den hadde jeg beholdt hvis jeg satt på en 1210GAE. Men Nagaoka skal komme med en ny PU jt-80 som jeg antar ligner veldig på jt-1210. Så hvis jeg nå først skal prøve en Nagaoka kan det være kult å prøve en ny modell (uten at jeg aner om den skiller seg ut fra andre Nagaoka-modeller).

    nagaoka.jpg
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Jo, det kan jeg nok tro på, men prisen blir litt stiv for meg foreløpig i alle fall (jeg kommer vel dit til slutt!).
    Antar du ikke har noe problem med "hopping" av PU p.g.a. stivt oppheng.

    Mulig at øvre grense for meg ville vært en Ortofon MC Xpression, men den koster 50k så det er i alle fall helt urealistisk.
    Neida, alt er "smooth". Har jo forhørt meg om spiller/arm takler så pass kostbare pickuper.
    Michael Fremmer i Stereophile testet den med langt dyrere pickup, og nevnte ikke noe om at spilleren ikke var kapabel til dette. Det er kanskje ikke å anbefale for 1210 med aluminiums arm.
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nettopp. jt-1210 tror jeg er like limited som platespilleren, som den hadde jeg beholdt hvis jeg satt på en 1210GAE. Men Nagaoka skal komme med en ny PU jt-80 som jeg antar ligner veldig på jt-1210. Så hvis jeg nå først skal prøve en Nagaoka kan det være kult å prøve en ny modell (uten at jeg aner om den skiller seg ut fra andre Nagaoka-modeller).

    Vis vedlegget 661428
    Leste at det kun var 700 stk 1210GAE som ble levert med JT-1210

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Aiso: Hvis det er ultra high-end du vil ha, prøv Ortofon Windfeld Titanium(y) Men Cadenzaene leverer også tett opptil det mulige..Det har danske toppmodeller alltid gjort.. Dog, Kleos er fin den- det er Parnassus også. De ville vel jeg heller satt på en topp VPI..
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    4.292
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Aiso: Hvis det er ultra high-end du vil ha, prøv Ortofon Windfeld Titanium(y) Men Cadenzaene leverer også tett opptil det mulige..Det har danske toppmodeller alltid gjort.. Dog, Kleos er fin den- det er Parnassus også. De ville vel jeg heller satt på en topp VPI..
    Jeg har Cadenza Bronze som jeg har prøvd på 1200 G, men liker Kleos bedre på denne. Kleos satt forøvrig på min VPI tidligere. Det var en god match.
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Jeg har Cadenza Bronze som jeg har prøvd på 1200 G, men liker Kleos bedre på denne. Kleos satt forøvrig på min VPI tidligere. Det var en god match.
    Har Nagaoka 500 mp som utgangspunkt, og da bringer cadenza black meg inn i musikken på en helt annen måte, og det var forhåpningen da jeg skulle prøve MC pickup for første gang. Angrer ikke et sekund!
    Nettopp spilt en flunkende ny utgave av Dark Side of the Moon. Låter kanon!👍
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Traum6: Kanon pickup OG kanon skive! Hent bare inn Wish You Were Here og...:D Sistnevnte er pur progterapi!! Den plata kan redde selv den mest iskalde vinterkveld...Som Love Over Gold og Road To Hell/Auberge..
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Traum6: Kanon pickup OG kanon skive! Hent bare inn Wish You Were Here og...:D Sistnevnte er pur progterapi!! Den plata kan redde selv den mest iskalde vinterkveld...Som Love Over Gold og Road To Hell/Auberge..
    Mitt første møte med musikken var da den ble utgitt, og tror faderen hadde noe Harman kardon el. lignende. Sannsynligvis Phillips snurre. Fikk ståpels da(1971-72?). Lurer på hva som hadde skjedd om dagens lydnirvana hadde åpenbart seg. Sannsynligvis varig "oppsettende" sjelsevner. Skitt au! 👍
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Mitt første møte med musikken var da den ble utgitt, og tror faderen hadde noe Harman kardon el. lignende. Sannsynligvis Phillips snurre. Fikk ståpels da(1971-72?). Lurer på hva som hadde skjedd om dagens lydnirvana hadde åpenbart seg. Sannsynligvis varig "oppsettende" sjelsevner. Skitt au! 👍
    Det er vel med lyd som med damer; noen liker de varme og runde, mens andre foretrekker sylskarpe og nøytrale saker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn