Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Tror kanskje jeg holder meg til den gode gamle boot-disketten. Ok, OT.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Har prøvd denne posten i en annen tråd også, men kanskje noen vet bedre her? Er det noen som kan si om det vil være noen audiofile forskjeller på feks en
    SL-1210 MK7 og en SL-1500C, gitt at man utstyrer de med samme pickup? 1210 er jo i utgangspunktet en DJ spiller (jeg har brukt slike tidligere og de tåler jo alt mulig), mens 1500 er jo en spiller laget for "hjemmebruk". Prisen for de er ca den samme (1210 kommer riktignok uten PU, og 1500 med 2M red), så sånn sett er vel 1210 hakket dyrere. Skal man opp på feks SL-1210GR, så man vel enda ca 5000,- opp i pris + PU.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Det er nok vanskelig å mene mye om lydforskjeller uten å ha sammenlignet spillerne selv. Men hvis jeg må svare aner deg meg at PU-valg utgjør den største forskjellen lydmessig. Omkvedet her på Forumet er vel at 2M Red ikke holder mål i lengden, og at du må opp på enten 2M Bronze eller 2M Black. Så det snusfornuftige svaret er kanskje 1500 hvor du "oppgraderer" 2M Red. Men så er det jo litt ekstra kult med 1210 da, uansett versjon :).
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Det er nok vanskelig å mene mye om lydforskjeller uten å ha sammenlignet spillerne selv. Men hvis jeg må svare aner deg meg at PU-valg utgjør den største forskjellen lydmessig. Omkvedet her på Forumet er vel at 2M Red ikke holder mål i lengden, og at du må opp på enten 2M Bronze eller 2M Black. Så det snusfornuftige svaret er kanskje 1500 hvor du "oppgraderer" 2M Red. Men så er det jo litt ekstra kult med 1210 da, uansett versjon :).
    Ja, jeg regner også med at PU vil ha mye å si. 2M Red vil nok ikke bli stående uansett valg av spiller. Jeg har en del gamle plater liggende, og jeg mistenker at alle de ikke er helt strøkne, så 2M Black vil muligens bli for "avslørende". Er åpen for andre merker enn Ortofon også da. Jobbet som DJ for bortimot en mannsalder siden, og brukte da SL-1210 og likte de veldig godt. Blir lite DJ bruk nå fremover, så en evt ny spiller vil bli stående på stua for å nyte musikk, derfor litt usikker på valg. SL-1500C har vel et litt mer "stuevennlig" utseende.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    2M Black på SL1200 er helt strålende. Har kjørt med denne kombinasjonen i mange år og det blir svært kostbart å oppgradere
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Min tanke er at det må være en harmoni mellom platespiller, forsterker og høyttalere. Tredelsprinsippet kan være et utgangspunkt for kvalitets/(prisklasse).
    Kjøp så bra spiller du kan, pickup kan enkelt byttes når lyst/økonomi tillater dette.
    Har selv 1200 g, akkurat for at muligheten var der og grensen oppover på kvaliteten på pickup øker. Det er min oppfatning at det til stor del er pickup som bestemmer lyden.
    Lykke til med valg!🤔👍
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Min tanke er at det må være en harmoni mellom platespiller, forsterker og høyttalere. Tredelsprinsippet kan være et utgangspunkt for kvalitets/(prisklasse).
    Kjøp så bra spiller du kan, pickup kan enkelt byttes når lyst/økonomi tillater dette.
    Har selv 1200 g, akkurat for at muligheten var der og grensen oppover på kvaliteten på pickup øker. Det er min oppfatning at det til stor del er pickup som bestemmer lyden.
    Lykke til med valg!🤔👍
    Skal kobles opp mot Lyngdorf TDAI-1120 (med det innebygde RIAA trinnet til å begynne med i alle fall) og Sonus Faber Sonetto II. Så da vil vel tredelsprinsippet si at SL-1210GR med 2M Black passer midt i smørøyet.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Skal kobles opp mot Lyngdorf TDAI-1120 (med det innebygde RIAA trinnet til å begynne med i alle fall) og Sonus Faber Sonetto II. Så da vil vel tredelsprinsippet si at SL-1210GR med 2M Black passer midt i smørøyet.
    Om du ikke skal bytte mange ganger, er det kanskje like bra å strekke seg litt lenger, uten å "forstrekke" seg.😁
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Nå kan dere begynne å tenke på Hegel V10.

    1610048040171.png
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    6.876
    Har samme erfaring som cox med 2M Black og SL 1200 MK2.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tenkte å kjøpe kuzma kombinasjonen, men , " tut og kjør" stilen på technicsspillerne vant, og det har jeg ikke angret på. En glede å snurre vinyl. Føler meg som en dj! Vis vedlegget 687521
    Jepp. Det er "tut og kjør" som fikk meg til å bytte også. Kan ikke si om den låter bedre enn kuzmaen, og det er igrunn uinteressant da jeg syntes det er morsommere å spille plater på Technics
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Anbefaler heller Nagaoka MP200 enn Ortofon 2M Black. Har også eid 2M Black. Etter at jeg har blitt godt kjent med MP200 synes jeg at 2M er overpriset. Nålefane har også mye å si på lyden, og den tjukke alu-pinnen på Ortofonen, burde ha vært av bedre kvalitet til den prisen. Skal du ha Boron nålefane, slik MP200 har, så må man nå opp på Cadenza Black hos Ortofon. MP200 er en high end MM. Det synes jeg ikke 2M Black er. Men jeg likte også 2M Black tidligere, til MP200 kom i hus😃

    Er nok godt overveid at Nagaoka leveres med Technics SL1210GAE(y)
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Har brukt 2 m black og nagaoka mp 500. Mp 500 var overlegen i mitt oppsett med sl 1200 g. Nå er det nettopp ortofon cadenza black som graver i vinylen, og lydforbedringen er enda tydligere, men det er prisen forteller sannsynligvis dette. Her var det en pickup til 6000 kr, etterfulgt av en til 10 000, og endelig 20 000+ kr.
    🤔
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    2M Black LVB 250 kan være et alternativ. Fra reklamen til Ortofon:

    The 2M Black LVB 250 uses a Nude Shibata diamond on a Boron cantilever, the combination known from the acclaimed MC Cadenza Black cartridge.

    Jeg finner ikke noe norsk pris på den enda, men den runder nok fort 10000 kr.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kingsington: Tenk også på at HELE platespilleren er et SYSTEM. Uten at de andre to- drivverk og arm- er i stil vil aldri pickupen være verd noe som helst. De andre to hoveddelene skaper henholdsvis PLATTFORMA og OPPHENGET til "fisk-oppen". Og som ikke det var nok trenger man en fredsmegler som kan samarbeide med bråkete linjeinnganger også: RIAAen... Ortofon og Technics er forresten en av Hi-Fiens største no-brainers..
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Kingsington: Tenk også på at HELE platespilleren er et SYSTEM. Uten at de andre to- drivverk og arm- er i stil vil aldri pickupen være verd noe som helst. De andre to hoveddelene skaper henholdsvis PLATTFORMA og OPPHENGET til "fisk-oppen". Og som ikke det var nok trenger man en fredsmegler som kan samarbeide med bråkete linjeinnganger også: RIAAen... Ortofon og Technics er forresten en av Hi-Fiens største no-brainers..
    Joda, jesus sa at veien var løsningen😁
    Poenget er at jo høyere vi strekker oss, ja, hvem vet hvor rett vi havner. Men det er oss gitt at vi kan strekke oss. Det gjelder pickup og lyd, for min del. 👍
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kingsington: Et anlegg med LP består av TO HELT EGNE SYSTEMER. Ingen vits i å bruke ti tusen på en pickup hvis du ikke kan gi den de forhold den behøver og fortjener..
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Kingsington: Et anlegg med LP består av TO HELT EGNE SYSTEMER. Ingen vits i å bruke ti tusen på en pickup hvis du ikke kan gi den de forhold den behøver og fortjener..
    Det er pickupens oppgave å forene plast med elektriske signaler uansett. Riaatrinn, forsterker og til slutt er det lyd ut, høyttalerne, ere selvfølge. Balansekunst har alltid vært en krevende øvelse. 😁
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Om pickupen heter ortofon, audiothnica, nagaoka eller hana, denon osv....
    Om pris har noen betydning er mitt råd, la selgerne strekke seg etter deg, for kvaliteten har med stor sannsynlighet noe med prisen å gjøre.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    2M Black LVB 250 kan være et alternativ. Fra reklamen til Ortofon:

    The 2M Black LVB 250 uses a Nude Shibata diamond on a Boron cantilever, the combination known from the acclaimed MC Cadenza Black cartridge.

    Jeg finner ikke noe norsk pris på den enda, men den runder nok fort 10000 kr.
    Spennende og litt rart samtidig. Spennende å høre hva en bedre nålefane gir. Litt rart av Ortofon, siden de for kort tid siden tok en avgjørelse på å gi avkall på boron nålefane på Quintet Black. Ortofon skrev at boron var såpass vanskelig å oppdrive at de valgte den bort. Hvordan blir det da den dagen man skal bytte erstatningsnål? Står man i fare for å kun få tak i aluminium og ikke boron?
    Pris blir spennende. Men dersom de legger på 4000kr for boron ift standard Black, så er det kanskje noen som rynker på nesen...
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Spennende og litt rart samtidig. Spennende å høre hva en bedre nålefane gir. Litt rart av Ortofon, siden de for kort tid siden tok en avgjørelse på å gi avkall på boron nålefane på Quintet Black. Ortofon skrev at boron var såpass vanskelig å oppdrive at de valgte den bort. Hvordan blir det da den dagen man skal bytte erstatningsnål? Står man i fare for å kun få tak i aluminium og ikke boron?
    Pris blir spennende. Men dersom de legger på 4000kr for boron ift standard Black, så er det kanskje noen som rynker på nesen...
    Ca 10 000 for en ny cadenza black. 🤔
    Retipping. 😁
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    CA: Vel, der har vi enda et offer for den jakten som foregår blant verdens produsenter for å få elektrifisert mest mulig. Noe lille Norge er svært delaktig i..
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    6.876
    Hvilke pickup’er bør vurderes til en SL-1200 MK2 hvis man ønsker oppgradering fra Ortofon 2M Black? Ønsker forslag på enten MM eller MC som vil utgjøre en betydelig endring i positiv forstand. Er det noen som stikker seg klart ut?
    Pris er ikke låst, men tenker rundt kr. 10 000,-
     

    ingarol2

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    20
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    6
    Har nylig og i voksen alder kjøpt min første platespiller og landet på Technics SL-1210GR m/Nagaoka MP200. Har få vinyloppsett å sammenligne med, men ift. mitt "digitaloppsett" spiller dette overraskende bra. Forhandler anbefalte Ortofon Cadenza Bronze om jeg ville "ta den helt ut". Noen som har erfaring med sistnevnte?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn