Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Hmmm... Jeg tror jeg lar trafo og print sitte i og bare kopler det fra. Da er det mye lettere å reversere hvis noen på død og liv ha en orginal spiller. Så slipper jeg å pakke det inn og lagre løst også som jeg i motsatt fall ville gjort. Synspunkter??
    Jeg tenkte det samme. Så oppgraderte jeg litt etter litt, og nå vil jeg absolutt ikke selge den:) Om jeg skal ha en annen spiller så blir det i tillegg.

    Oppgrader den litt etter litt, og behold den!! Tro meg, du kommer aldri å selge den fordi du alltid kommer til å savne lyden...Dessuten blir det færre og færre av M5G der ute, noe som også skyter prisene i været. Om noen år, hvem vet hva du kan få for den da, spesielt som oppgradert. Jeg har kun tatt vare på orginal-tallerken. Strømforsyning kastet jeg (hva skal jeg med den), armen solgte jeg og det samme med lagere/ spindel. I motsetning til en del andre spillere er 1210M5G litt som Garrard 301 og 401; de stiger sagte men sikkert i pris:)
    Hehehe.... hvem sa noe om å selge? Neida, den blir nok i mitt eie til jeg dør. :-D Om hundre år så kan det jo være at orginalen er mer attraktiv?

    Husker p***** ikke hva som er vanlig loddetemp. Skikkelig rusten på DYI. Hva skal jeg stille stasjonen på?
    Jeg har bygd alt utstyret mitt med en simpel 30W loddebolt fra biltema (Ønsket om en Weller WS81i se er lagt inn til bursdagen), så jeg vet ikke hvilken temperatur jeg pleier å ligge på. Her har du noen tips.
    Temperature setting for soldering? - diyAudio
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har justerbar bolt og bruker full purke, 450 grader. Raske gode loddinger og aldri et problem, ikke en gang med skjøre KS-kondensatorer som visstnok skal tåle lite varme. Jeg tror kort loddetid er like viktig. Bruker WBT sølvloddetinn for det meste.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hva er forskjell på M5G og M3G ?

    O

    Nå er ikke jeg spesielt godt kjent med forskjellene mellom modellene, men M5G skal ha bedre armkabler, litt modifisert arm. Strømforsyningen virker også modifisert. Og.... så er den svart. Glitrende svart. I tillegg til to skalaer for å justere hastighet og har den en reset knapp som tar spiller til riktig hastighet med et trykk. M3D har resetknappen, men hva annet som er gjort er jeg usikker på. Ble solgt en på Finn for noen dager siden. CrisAndre kan sikkert oppdatere oss.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Der var print og trafo koplet fra. Tre små ledninger igjen å kappe (oppe til høyre) så er det inn med ny kabel. :)

    img_003.jpg
     
    Sist redigert:

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    jeg pleier og ha stationen på 320 grader til alt jeg lodder,har funnet ut at det er en perfekt temp ;)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Prøvekjøring i full fart det er jo natt og det skal jobbes i morgen. :cool: Måtte jo bare få prøvd marakkelset. Ble ikke skuffet! Satte på Abby Road for den er mikset temmelig tungt og ting flyter lett i hverandre. Mye mer rom, distinkte instrumenter og stemmer og sortere bakgrunn. Det som var av grøt var i kjente frekvenser nedover der jeg ikke har kontroll på akustikken i rommet enda. Skjønner egentlig ikke at en strømforsyning kan gjøre så stor forskjell. Stereobildet er jo mye bredere også...

    Prøveoppsettet:
    img_001.jpg
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hva er forskjell på M5G og M3G ?

    O
    Det er vel ingen spiller som heter M3G (men mk3 og mk3D) så vidt meg bekjent. 1210M5G er en påkostet jubileumsmodell i sort pianolakk som kom i 2002 (30th Anniversary edition) og produsert frem til 2010. Ment kun til japanske markedet, men ble såpass populær at de fortsatte produksjonen for salg i resten av verden.

    Påkostet strømforsyning, bedre armkabler, bedre justering for anti-skating, bedre dempet arm, digital pitch, sotet glass i lokket og noen forbedringer i chassis mtp resonanser (selv om mk2-mk3-chassis er temmelig resonansdødt fra før), pluss noen andre små-forbedringer her og der.

    Herlig å se at fler får øynene opp for 12xx-serien. Dersom man modifiserer de områdene Matsushita sparte inn på ift deres high end spillere:

    - fjerner støyende strømforsyning som selvfølgelig påvirker lyden negativt når den i tillegg ligger rett under tallerken. På MC pickuper er det enda mer merkbart. Ekstern kvalitets PSU med ny regulator.

    - armlager på 12xx er veldig bra og armen står i følge David hos KAB USA ikke noe tilbake i kvalitet sammenlignet med en Rega RB-300. Bytt ut arm til f.eks den eminente Jelco 750D.

    - Tallerkenen resonerer uten tvil og derfor kaget de den 5 mm tykke gummi-matta. Ta av tallerken og hold en finger i ett av hullene, og knakk på den med knoken. Høres ut som en kirkeklokke:) Gummi-matta dreper resonanser godt, men dessverre også lyden. Filtmatta er for DJer og gjør bassen ullen. En Funk Achromat 1200 er den beste nå (siden Oyaide MJ-12 aluminium ikke lages mer).

    - Den beste tallerken lydmessig er Mike New sin ETP Platter på 2,7 kg Delrin (materialet er resonansdødt og brukes av andre high end merker) med tykkere ytterkant (litt som Rega RP-10 sin keramikk-tallerken). ETP løfter lyden til et helt annet nivå og opp i high end. Tro meg! Dyr, og Mike New tror jeg ikke lager de lengre. Alternativt så lager Funk Firm sin versjon av MN ETP, og som trolig er like bra!

    - Spndel/ lager er spart inn på og har for lite olje i kontaktflaten. Er ellers greit men enkelt bygget opp. Med presisjonslageret til Mike New (Bearing) så blir spilleren enda tystere og detaljer slippes mye bedre frem. Alle vet viktigheten av gode lager i pkatespillere. Se feks JR Transrotor sitt TMD lager. MN Bearing er dyrt, men viktig forutsetning for god lyd.

    - føtter og fundament: føttene er spart inn på og ment for å fungere på disco. Altså at de er justerbare og demper resonanser som det jo er plenty av på disco. De demper veldig godt og såoass mye at de demper bort en del av lyden. Å bytte ut disse til feks Isonoe Feet (eller andre) så forsvinner den litt mørke lyden som ofte kjennetegner 12xx. Om man kun bytter til Isonoe så får spilleren en spenstigere spille-stil med en gang.

    Det som Matsushita overhode ikke sparte inn på var selve Direct Drive Quartz motoren og chassis (her finnes ikke plast!). Og det er akkurat på de to punktene som alle modellene i 12xx-serien er så mye bedre på enn etterligningene vi ser i dag. Også ift Pioneer PLX-1000.

    Med disse oppgraderingene så har noen kjørt A/B testing mot en godt vedlikeholdt Technics SP-10mk2 i utbedret plint. Modifisert 1210 var like god med samme driv og oppløsning. Så kan man si at å full-modifisere blir dyrt. Ja deler koster, men gjør man litt etter litt så er det ikke så ille dyrt hver gang. En strøken SP-10 koster fort 50-60.000 kr om ikke mer! Ellers så er det jo mange som handler en eller annen spiller til 20k og selger den med tap for halv pris og kjøper ny spiller til kanskje 30k. Hva som er mest økonomisk er ikke jeg i tvil om.

    Jeg digger jo det klassiske designet, men for meg er lyden det aller viktigste. Nå har jeg en lyd som sammenfaller med en godt vedlikeholdt Technics SP-10mk2 i påkostet plint (i følge de som har hørt begge side om side), og jeg tror min tåler og testes lydmessig med hva som helst opp til 50-60k. Over denne prisen er det andre spillere som gjør ting så mye mer anderledes (eks VPI Ares eller Avid). Lyden av moddet 12xx er at det er ekstremt mye PRaT, oppløsning fra topp til bunn med artikulert og dynamisk bass. Mellomtone som stemmer og blåsere fremstår som veldig realistiske. Dette har noe med direkte drevet drift å gjøre.

    Så forrsett å modifisere! Ta litt etter litt og etter lomneboka. Hver lille oppgradering gir bedre lyd. Du er ikke nødt til å ta den helt ut, men gjør du det, har du neppe behov for annen spiller i fremtiden mtp det lydmessige:)

    Jeg har to oppgraderinger igjen, og det er Mike New Base Plate som stabiliserer MN Bearing. Og et EBONY ARM BOARD. Etter jul en gang:)

    I orginalform er det 15 kg med kvalitet. Min veier vel like under 20 kg nå tipper jeg:):)

    Fortsett og knipse bilder og gi tilbakemelding på lyd:)
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Her står alt oppsummert om 1210M5G og hva forbedringene var ift de andre 12xx-modellene:

    image.jpeg


    TECHNICS SL-1210 M5G Turntable | 30th Anniversary | NZ

    Technics SL-1210M5G Turntable

    The Technics SL-1210M5G Turntable marking the 30th Anniversary of the SL-1200 series the professional model Mark 5G is loaded with new features including:
    * High Grade Finish
    * Pitch Control Range +- 8% / +-16%
    * Exchangable Pitch Control Slider
    * Computerized Pitch Control
    * Anti Skip Adjuster for Scratching
    * Anti Skating Weight 0g - 6g
    * High Quality Arm Audio Signal Cable
    * High Quality Phono Cable
    * Head Shell Stand
    * Slip Mat included
    * Covered Power Switch
    * Arm Weight Scale for quick setting
    * Adjustable Break Speed Controls
    * Stylus Illumination Lamp -Long life Blue LED
    * Pitch Control Reset button

    Technics SL-1210M5G Turntable

    The Technics SL-1210M5G Turntableis subtitled the "grand master" and takes over the top of the line position for Technics' line of turntables. The major improvement here, and the feature which is exclusive to the Technics SL-1210M5G Turntable, is the pitch control. It is now completely digital, which means you should never have the problem of mismatched pitch ranges, and it also gives you the ability to choose between two separate pitch ranges: the standard +/-8 range and the larger +/-16 range. The color scheme, style and finish are also exclusive to the M5G and includes a blue stylus pop-up light, blue lights for both pitch ranges, a unique metallic black finish, and brushed steel hardware for everything down to the 45 adaptor.
    Other than that, the Technics SL-1210M5G Turntable includes the same improvements that the MK5 made over the M3D: include 1) the tonearm construction has been improved, which should lead to better skip resistance 2) the brake adjustment is now more accessible. Simply remove the record and slipmat and it's possible to adjust the platter's breaking time with a screwdriver.
    Technics SL-1210M5G Turntable Highlights

    The Technics 1200 turntable is still our #1 recommendation, in any model number. This "grand master" edition has finally made some serious improvements to the basic 1200 scheme, with the digital pitch control a particularly useful step. Aside from that, the Technics SL-1210M5G Turntable is the most unique 1200 this side of the limited edition gold 1200s and retains all the strengths of previous models. The feel and durability are unmatched. It is the best turntable available, and one that is used in 99% of all venues. Some newer turntables may have more features, but this is the superior overall product, and is the preferred choice for all types of djing. The high torque (motor strength), accurate pitch (speed control), quality tone arm (aids in skip resistance), and superior sound are the standards by which all other turntables are judged. The body and major components are made of steel (whereas most other turntables are made of plastic). The bottom of the body is made of a dense rubber that eliminates distortion and feedback and adds extra weight for stability. Most of the basic parts are readily available and user replaceable. The resale value is also very high.
    Technics - the industry standard
    Technics have been the industry standard for over 35 years with this turntable. It has been released and re-released over 9 times with different models and numerous other manufacturers have tried to compete with this deck, but above all, the Technics SL-1200 & Technics SL-1210 sit at the top of the list and have our highest recommendation. There is simply no replacement for a Technics 1200 turntable. Regardless of model number, Technics still makes the best turntable available, and they are used in 99% of all venues. Resale value is also very high. Some newer turntables may have more features, but this is the superior overall product. When you use a 1200, you know you are using the best.
    The Technics SL-1200 and Technics SL-1210 turntables have shaped the world we know today. Featured in the London museum of science and technology they are regarded as a major stepping stone in how music is played and presented.
    Approximate Weight 15.0kg
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    jeg pleier og ha stationen på 320 grader til alt jeg lodder,har funnet ut at det er en perfekt temp ;)

    Et perfekt kompromiss, kanskje. ;)

    Men ja. Det er kjekt å bare finne noe som funker til det meste. Ellers kan man jo lese seg helt skrullete på godstykkelser, hvoir mye varme komponentene tåelr, etc. Ofte er det jo dessuten slik at en litt ømtplig komponent tåler bedre høy varme i en kort periode enn lavere temperatur over en lengre periode.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg oppdaget i natt at strømbryteren ikke lenger er aktiv. Nå står den konstant på. Tenkte på det når jeg byttet ut strømforsyningen i går for mod-beskrivelsen kapper jo flere kabler som kommer ut fra bryter og hastighets velgernes åpning i chassis.

    - Regner med at det bare er å finne de to ledningene som bryter strømmen og sende strømmen fra den svarte ledningen over bryteren? Er vel neppe to-polet?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Min står nå alltid på etter ny psu. Kunne valgt å kjøre kretsen innom av/på bryter, men valgte kortest mulig signalvei innom færrest mulig støykilder:) Lyser så koselig rødt så. Mulig jeg heller kjøper en innretning fra KAB som gjør at jeg kan slå av og på strobe lys under spilling. Stroben trekker litt strøm og kan forårsake ulyd. Nå snakker vi om å spalte atomer, så klart, men når jeg har gjort alt av mods så teller hver tusendel:)

    Denne siden er obligatorisk:

    http://www.kabusa.com/frameset.htm?/
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    nippon81 skrev:
    Hei.

    Jeg har lest en del på tråden du hennviser meg til og er nysjerrig på din mening.

    Hvilken PU annbefaler du meg?

    Jeg ser du skryter av AT120E/b og AT-150MLx. Kontra min Ortofon CC gold hvilken forbedringer vil jeg få?

    Jeg tenker og spare litt på PU slik at du kanskje kan annbefale meg en ny arm også??

    mvh
    Hei.

    Hyggelig at du tar kontakt:)
    Først er det greit å hvite hvilket Riaa-trinn du har nå.
    Armen på SL1200/1210 er av meget god kvalitet. Det er totalt misoppfattet at den er dårlig. Det som er dårlig i den armen er kablene, og når disse byttes hører man hvor dårlige de kablene var.

    Legger ved denne linken som du bør ta deg tid å lese (kun 1 side). Kevin hos KAB USA vet det som er verdt å vite om spilleren:
    CUSTOM BUILT HI PERFORMANCE TECHNICS SL-1200 TURNTABLE AT KABUSA.COM

    og her
    KAB Electro Acoustics http://www.kabusa.com

    Når det gjelder pickup så passer både Ortofon 2-serien og Audio Technica sine pickuper veldig godt til SL-serien. Jeg har prøvd disse, og de i uthevet er de jeg har nå og er kanskje mest fornøyd med av de jeg har eid:
    AT=Audio Technica

    - AT95E (MM)
    - AT120Eb (MM)
    - AT440MLb (MM)
    - AT33PTG/II (MC)
    - Denon DL-103 (MC)
    - Denon DL-103R (MC)
    - Ortofon 2M Bronze (MM)
    - Ortofon 2M Black (MM)
    - Ortofon Rondo Red (MC)

    Ift en DJ-pickup vil du få en riktigere lyd som er mer avbalansert. Dvs at man kan sammenligne det litt som å trykke på loudnessknappen eller bildeinnstillingen "dynamic" på tven. Ser og høres bra ut, men i det lange løp ser man at gresset på dynamsik bildeinnstilling er FOR grønt. Litt slik er DJ-pickuper også. De overdriver litt for å få opp diskolyden. De er gjerne litt grove i kantene, veldig tyngt stifttrykk som ødelegger platene dine på sikt og med sfærisk nålesliping som er buttere enn feks finere slipinger. Finere sliping betyr lengre ned i rilla, som igjen gir deg mer informasjon. Altså luftigere diskant, klarere mellomtone og dypere bass.

    Spørs på hvor mye du vil bruke, men disse tre kan jeg varmt anbefale:
    - AT120Eb (varmere lyd enn Ortofon 2M Bronze, men samtidig samme gode oppløsning som 2M Bronze. 1/3 av prisen til 2M Bronze!)

    - AT440MLb (ultraoppløst og med Fine Line sliping på nåla. Latterlig billig for slik kvalitet. Her får du luftig diskant, oppløst, herlig nærvær av mellomtone og fast og dyp bass. Denne kan måle seg med toppmodellen til Ortofons MM-serie; 2M Black. 2M Black koster ca. 6000 kr. AT440MLb koster ca 2000 kr!

    - Denon DL-103 (dette er en MC som krever et tyngre headshell ala Sumiko HS12. Vanvittig dynamisk lyd, nydelig mellomtone og kjapp bass. Dette er pickupen som er over 40 år og er fortsatt populær og i produksjon. Nesten alle radiostasjoner opp gjennom tiden brukte Denon DL-103 pga dens spilleglede. Mange pickuper forsøker å etterligne CD-lyd. Denon sin er ekte vinyllyd med magi og dynamikk. Men det krever at du har en MC Riaa.

    - Eller kan jeg varmt anbefale 2M Bronze. En vanvittig god pickup, men for dyr sammenlignet med AT120. 2M Black med sin shibata sliping er det ultimate innen MM. Herlig varme, og jeg synes 2M Black og AT440MLb er såpass like i lyd at AT440MLb er et røverkjøp! Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere kjøper denne? Men mange leser om den første AT440M som var veldig slank og lys i lyden. 440MLb kom i 2015 og den er ikke det.

    Håper dette hjelper litt:)
     

    PålK

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    41
    Antall liker
    24
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    7
    Enig Chris, bra økonomi og lyd i disse du foreslår! MC vs MM avhenger av riaa trinnet og pengebingen til nippon81 seff.
    Selv liker jeg Ortofon sine, men spennende at det er flere veier til Rome :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nagaoka Crystal Mat er en av de platemattene som har fått aller høyest annerkjennelse. Denne gikk dessverre ut av produskjon og er nesten umulig å få tak i. Anaolgue Studios har laget en identsik krystall tallerken (også nesten umulig å skaffe), og jeg bestilte en i kveld:) En liten julegave til far, som vi sier:) Blir spennende å legge den oppå ETP Delrin tallerkenen...
    image.jpeg
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Julegaver kom tidlig i år:
    6 mm crystal mat. Den er satt direkte oppå MN ETP Delrin tallerken. Totalt er det nå en massiv tallerken, som er total resonansdød! Støynivå sank ytterligere og mer lyd kom fram. I tillegg ble det en kul effekt når det blå LED lyset treffer kanten på krystall matta, så lyser ytterringen svakt blått hele veien rundt. Litt sånn effekt som akryltallerken ala McIntosh sin spiller:) Glad jeg fikk tak i en slik!
    image.jpg
    image.jpg
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Har ikke veid, men ETP tror jeg er 2,7 kg og Crystal Mat (ikke crystal meth...hehe) veier kanskje en kilo. Så vesentlig mer masse. Dette er ingen problem for motoren, da den er såpass overdimensjonert. Men en oppgradert PSU er et must. Lekkert å se på ble det, og en oppgradering lydmessig også:)
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.683
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Bergen
    F u n k ACHROMAT II
    image.jpg

    Nødvendig/vanlig å bruke de dobbeltsidige tape padsene som følger med?
    Bruker alltid clamp.
    Tg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.514
    Antall liker
    17.310
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ikke på den siden av matta ihvertfall;)

    Det de skriver på produktarket som følger med er at de bør brukes for å feste matten til tallerken - skal gi best effekt.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Må ikke, men det du kan gjøre er å bruke litt vaselin for å binde den sammen med tallerkenen. Problemet med tape er at den er innmari sterk, og vanskelig å fa av. Og av må Funk dersom du skal få tak i tallerkenen i hullene... Godt valg av platematte da:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.514
    Antall liker
    17.310
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Håper det, ettersom du sier at tape´n fester godt. Har ikke satt på de tapebitene selv enda, så kanskje det er smart å velge noe annet som hefter, men ikke gjør sitt til at den er problematisk å få av igjen.
    Tanken går mot klister, eller 3M hefte/klebelim. Har matten på min TD 2001, og der kan tallerken løftes av m/matten på.
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.683
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Bergen
    Tapebitene er lagt tilbake i posen:)
    image.jpg

    Har hatt spilleren i en liten måned og den funker som bare det.
    Flott tråd med mye bra tips.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg fulgte rådet jeg fikk fra Art of Sound forumet da jeg skaffet en slik matte. Tre små dæsjer med vaselin, og så klemme Funk platter ned. Blir nesten et lite vakum, samt at vibrasjonene fra tallerken blir plukket godt opp av Funk; som er akkurat derfor man kjøpe en slik:) Men flere veier til Rom, men de medfølgende tapene er et klart "nei" fra meg:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Tapebitene er lagt tilbake i posen:)
    Vis vedlegget 354936
    Har hatt spilleren i en liten måned og den funker som bare det.
    Flott tråd med mye bra tips.
    Gratulerer med, det jeg synes, er en av de mest ikoniske og vellydende spillerne jeg har hørt:) Spesielt dersom man kjører litt oppgraderinger i egent tempo! Ser du har moddet armen litt, men har du byttet armkabler? Det husker jeg var et veldig stort løft. Strømforsyning er og et mega-tips, spesielt dersom du kjører moving coil (noe jeg ser du gjør av bildet). MCer plukker opp støy fra den nokså store strømforsyningen som sitter rett under tallerkenen. Og stor strømforsyning trengs siden DD-motoren krever det. Ekstern PSU trenger ikke koste mer enn ett par høvdinger, og det er superenkelt å utføre også.

    Jeg er på jakt etter ny Riaa, sånn på sikt, selv om jeg var veldig fornøyd med den jeg hadde har jeg lyst på en med balansert ut. ASR mini basis III, Rega Aria eller en brukt Whest ps.30R er de tre heteste kandidatene nå (selv om det er kun Whest som har XLR). Skal få lov å teste en Rega Aria hjemme fra Soundgarden Fredrikstad (super butikk med supre ansatte) en dag når de får den inn. Skal og få lov å låne en Rega RP8. Skal bli spennende å teste opp i mot min SL1210M5G, som nå etter 1,5 år har blitt nokså kostbar (men også helt rå lydmessig) :) Kom gjerne med tips om noen har Riaa-forslag i 10k-kroners klassen...
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.683
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Bergen
    image.jpg


    Er gjort noen oppgraderinger av forrige eier.
    Armen er en KAB-1200 såkalt fluid damper. Armkablene er byttet og går helt frem.
    Føttene er byttet til Isonoe. I tillegg er det gjort noen andre småting - interne strømforsyning er byttet.
    Tilfeldig at det ble mc - hadde en AT33EV liggende som brukes sammen med Graham Slee Fanfare.
    Fanfare'n ble nylig kjøpt for 1500.- hos Stereolab(suveren service). Er nok litt å gå på her.
    Ihvertfall bedre enn Cambridge 651(med alt for lav gain) som eg også har liggende.
    Er strålende fornøyd med spilleren så får la det gå noen måneder før en oppgradering
    til ekstern strømforsyning blir aktuelt.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takk for tips ptb:) Jeg har kikket litt på den, men det er to ting jeg er litt usikker på. XLR inngangene har keg ikke sett før og så finner jeg ikke noe om gain? Spennende sak, men.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.270
    Sted
    Oslo
    Litt o.t. Men hvor har det blitt av Laban:confused:.


    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.514
    Antall liker
    17.310
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    5-pin mini xlr er vel ikke noe uvanlig løsning det. Finner ikke noe direkte info om gain, bortsett fra +6db venderen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn