Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Lite aktivitet her, Mala:) Må jo kikke innom her en gang i ny og ne.

Hvordan liker du forresten høyttalerne dine? Jeg er veldig glad i JBL sounden og digger 4429. Det er faktisk ett par jeg kunne tenkt meg en gang! Fikk høre JBL4365 med McIntosh MA8000 i våres og det var noe av det råeste og mest musikalske jeg har hørt. Elsker mine ProAc, men JBL 4429 hadde vært gøy å få testet en gang!

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ja jeg har ikke hatt tid til vinyl kos og lytting siste tiden pga. mye ekstra jobb under revisjonsstans på fabrikken + terassejobb hjemme. Enormt lite tid til å sette seg ned skikkelig å snurre plate etter plate. Men nå er jo høstmørket over oss...

Jeg er veldig nøgd med mine 4319 altså, de står her enda og er ikke planlagt å forlate det lille krypinnet mitt med det første :) Virker å spille godt på lag med den gamle Sony tanksen min også. Friske farger på de også som jo spriter opp alt det hvite hehe. 4429 spiller no i en litt annen klasse igjen vil jeg tro, og like ma JBL lyden tror jeg ikke at du trår helt feil med ett slikt par.

mean69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    479
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Jeg får melde meg inn i klubben jeg også. Kjøpte for 2 uker siden AirCanada sin 1200 mk2. Har demontert spilleren og renset den.

Byttet pitch platen igår da den gamle var skadet, og bestilte ekstra lodd for å kunne bruke Denon DL103R og Sumiko HS-12.

Bestilte idag Kab/Cardas SpiralAir all Litz kabler med ferdigloddet pcb board da det var brudd på gamle kabelen.

Har ikke tenkt å maxe oppgraderinger helt ut, men litt blir det sånn dann og vann.

Sist redigert:

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med en solid spiller da :) Litt tafatt her inne om dagen, men vil tro det løfter seg litt her fremover! Prime-time for lyttekos står ved dørstokken for min del :)

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med ny super snurre mean69. Det er en spiller du vil få mye glede av. Jeg ser du har startet med noen småmodder. Smart av deg å ta det etterhvert. Vi liker veldig godt bilder og noen ord om hvordan du opplever moddene du gjør. Velkommen I 1210-klubben. :):)

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Lækkert!
    Du har fått på plass ny arm og ja - fornøyd? :)

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Takk :)

Ja fikk montert den for en liten stund siden, men det har ikke vært altfor mange timene lytteglede før nå forleden :) Er noe som skjer når mørket lir tidlig på :D Er kjempe fornøyd med Jelcoen, lekker arm og helt klart en forbedring over standard armen. Jeg syns lyden var herlig allerede med sistnevnte jeg da. Jeg greier ikke å høre noe galt med denne armen heller. Vet ikke om det bare er innbilning eller om hukommelsen lurer meg, men føler lyden "satte seg" litt mer sentrert i forhold til lytteposisjon uten å føles innesluttet. Og nei, jeg har ikke flyttet på høyttalerene :p

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med ny arm! ;D Er det en standard Jelco 750? Hvor handlet du?

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Takk takk :)

Det var en del av gruppebestillingen vi hadde her inne i fra MARI I England :) Er 9" 750D utgave.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Å ja, det var den bestillingen. Kjøpte noe jeg også der, men kassa var for skrapet til en Jelco dessverre. :(

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    255
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle!
    Er det andre som kunne vært interessert i "Ring-Clamp" til 12xx?
    Jeg vurderer å lokke gamle kollegaer i CNC bransjen å få dreid en ring som passer.
    Dette er ikke helt plankekjøring da en slik ring nødvendivis vil "slå" seg, så dette tar både litt tid, og ikke minst få varmebehandlet et emne til formålet.. til flere vi er, til billigere blir det, og mer atraktivt for han som skal brette opp ermene! ;)

Dette er på planlegningstadiet, men er vesentlig om det er snakk om 1, 5, 10 eller 20 ringer!!

En VPI-ring til 7-8k er uaktuelt for min del, men rundt halvparten kunne jeg tenkt meg..men, til flere jo bedre!

NK

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.08.2007
    Antall liker
    13
    Sted
    Bergen
    Hvilke strømforsyning anbefale i fra mains-cables-r-us anbefales

jallajalla

Medlem
    Ble medlem
    19.12.2011
    Antall liker
    67
    hei

Vurderer å oppgradere 1210´n med en en Jelco sa-750 arm. Noen som vet om man må ha ny armkrage og?
    [h=1][/h]mvh T

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.332
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Nytt armbrett må du ha, oppgradert armkrage er kjekt å ha :)

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Du blir ikke å angre på ny arm. :)
    Armbrett må isåfall ha.
    Om du vil ha den beste termineringa til armen anbefaler jeg ett i heldreid tre, i motsetning til de aluminiumsplatene som er mest vanlig. Har vel skrevet noe om det noen sider bak.
    http://fosworld.wixsite.com/magna-audio
    :)
    Som ragwo sier er forbedret armkrage også en god plan.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jelco er en bedre arm, og som det sies så trenger du en armkrage. Jeg hadde en fra Mains cables som jeg var veldig fornøyd med. Men, husk på at Jelco er en tyngre arm en originalarmen med tanke på hvilke pickuper som passer til hvilken arm. Går du for feks en MC og spesielt Denon DL-103R så er det en meget god match. Dersom Ortofon 2M Bronze eller Black er i siktet så passer nok originalarmen bedre. I tillegg så er det en genial VTA-justering med Technics-armen.

Det er litt å vurdere, og Technics-armen skal du ikke kimse av. Dersom jeg i fremtiden kjøper en 1210M5G igjen så tipper jeg at jeg beholder Technics-armen, og heller putter de pengene i en bedre pickup;) Strømforsyning er viktigere å bytte enn arm imo...

jallajalla

Medlem
    Ble medlem
    19.12.2011
    Antall liker
    67
    Takk for utfyldende svar...

Har idag KAB sin arm og ekstern PSU(DIY)Ble jo så å si tyst!!!+ 2mBlack PU....
    IMG_1159.jpg
    Er egentlig veldig fornøyd med settet, men har hørt mye om armene til Jelco...

kanskje bare driide i det...

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Mitt tips med 2M Black som hos meg var den mest vellydende av de alle jeg hadde på 1210 med KAB-armen:
    Behold armen. PSU har du. Brenner pengene i lomma, så har jeg det siste året fått aha-opplevelse av hva de dyrere Riaa-trinnene gjør med lyden.... ;)

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Drivverket er langt langt bedre enn armen, og det er mye og hente på å gjøre armbytte imo. Det er da man begynner å få ut potensialet i spilleren. Oljedempinga på Jelcoen pluss matching med headshells får den til å værre omtrent altspisende hva pickuper gjelder.
    Ingen vits med pengesluk RIAA om det som ligger før i kjeden begrenser den.

Nye føtter er og å anbefale:)

jallajalla

Medlem
    Ble medlem
    19.12.2011
    Antall liker
    67
    ja merket god forskjell med nye isonoe føtter..:)

har en hs-12 Sumiko headshell med en 2mblack PU på. Overhang på 51mm. Er det innafor?

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Om du har fullt oppgradet KAB arm, Sumiko headshell, Isonoe føtter og ekstern psu høres det ut som du er godt i siget allerede ;)
    Du mener 52mm overhang vel? Men det høres godt innafor ut iallefall :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Rega Aria er en veldig god riaa, men spesielt på MM. Fungerte godt med Denon DL103R og Ortofon 2M Black.

Strand79

Medlem
    Ble medlem
    29.11.2012
    Antall liker
    0
    Hei, jeg har en SL 1210 mk2 kjører ortofon 2m rød, pro-ject phono box ds pluss og nad m2.
    Har plustelig fått litt skurring på S uttalelse i vokal. Vet ikke hvordan det kommet. Har kalibrert alt på nytt igjen men til ingen nytte.
    Noen her inne som kan ha en ide om hva det kan være?

Strand79

Medlem
    Ble medlem
    29.11.2012
    Antall liker
    0
    Hele veien, men det er bare hørbart på ord som begynner på S, men det må være litt høyere vokal for å høres. Vet ikke om jeg forklarer dette godt nok :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Skjønner hva du mener. Enten har det skjedd noe med pickup siden du sier dette plutselig er blitt tilfelle og du har justert alt og dobbeltsjekke....

Strand79

Medlem
    Ble medlem
    29.11.2012
    Antall liker
    0
    Kanskje kjøpe ny pickup, se om det hjelper. Takker for raskt svar ihvertfall.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Du kan jo oppgradere ved å bytte til 2M Blue nål. Et godt hakk bedre enn Red leser jeg.

Strand79

Medlem
    Ble medlem
    29.11.2012
    Antall liker
    0
    Hehe satt akkurat å så på 2m blue nål.
    Får ta en tur på hifiklubben neste år

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gjør det. Ortofon sin 2M serie er gode. Om du har råd kan jeg anbefale 2M Bronze. En fantastisk god MM:)

Strand79

Medlem
    Ble medlem
    29.11.2012
    Antall liker
    0
    Tenker jeg holder meg til 2M red/blue for nå.
    Har også snart tenkt å restaurere platespilleren, vet du hvor det er mulig å få tak i de orginale technics klistremerkene?

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.07.2010
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Hei

Er det noen her på forumet, eller vet dere om noen dyktige sjeler som utfører reparasjon og service
    på 1210?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn