Problemet er foreløpig at ingen har målt energiforbruket skikkelig over feks et år. Mener jeg feks så tall på ladetap opp mot 30%.
Ser ikke for meg særlig mye regenerering i Singapore, og kontinuerlig aircondition og kjøling av batterikasse.
Jeg har lekt med tanken på å måle hjemme noen uker (siden jeg til daglig kun lader hjemme). Det som har stoppet meg er at jeg ikke stoler på at den målesaken jeg har fra Clas Ohlson tåler 7-10A ladestrøm i timesvis. Da ville det være en ganske smal sak å se hvor mye energi som er trekt fra nettet og hvor lang jeg har kjørt og så regne det ut. I tillegg til ladetapet har bilen et vampire drain på ca 1kWh i døgnet, det slår også en del ut på snittforbruket om man bare kjører korte turer.
Faktisk forbruk avhenger også veldig mye av kjøremønster - med jevn halvlang pendling på dagtid vil snittforbruket bli mye lavere enn med mye småkjøring. For min del nå om vinteren kan en typisk bruksdag se slik ut:
- bilen varmer seg opp om morgenen
- kjøre litt over 3 km totalt frem og tilbake til barnehagen, parkere i garasjen
- forvarming om ettermiddagen
- kjøre de samme 3km frem og tilbake til barnehagen
- eventuelt ny forvarming om kvelden og kjøre ett eller annet sted, typisk maks 30km om jeg skal handle, ordne noe eller hva det nå måtte være
Det sier seg selv at snittforbruket blir mye høyere enn om jeg pendlet 30km hver vei til jobben. På disse korte turene slår også batterivarmingen inn regner jeg med uten at det egentlig har særlig hensikt. Det er en del som kjører med range mode på hele vinteren for å unngå dette.
I vinterferien kjørte jeg Oslo-Flendalen (30 km forbi Trysil). Da var forbruket 270-280 om jeg ikke husker feil. Startet med ganske bra forvarmet bil, kjørte i 110-115 på motorveien og ellers i 70-80-90 etter at jeg tok av fra E6. Temperaturer i området -4 til -14 på turen, proppfull bil, 2 voksne + 2 småbarn + masse bagasje og skiboks på taket. Netto ca 650 høydemeter stigning.