Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    Er neppe noen andre som har tilgang, men det er nok datainnsamling på en hittil ukjent skala i privatbilisme. Men det er nok ganske heftig logging i andre biler også. Men andre biler må nok på verksted og plugges inn for å hente ut noe. Tror Tesla sender mye data som lagres sentralt hos de.

    Har lest at passordet til bilens servicemeny endres daglig, der ligger veldig mye info som kundene ikke har tilgang til. Synest Tesla kunne litt tilgang til noe mer, som total energimengde, hvor mye ladet på SC, hvor mye ladet hjemme osv
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er neppe noen andre som har tilgang, men det er nok datainnsamling på en hittil ukjent skala i privatbilisme. Men det er nok ganske heftig logging i andre biler også. Men andre biler må nok på verksted og plugges inn for å hente ut noe. Tror Tesla sender mye data som lagres sentralt hos de.

    Har lest at passordet til bilens servicemeny endres daglig, der ligger veldig mye info som kundene ikke har tilgang til. Synest Tesla kunne litt tilgang til noe mer, som total energimengde, hvor mye ladet på SC, hvor mye ladet hjemme osv
    Nei tilgangen er kanskje begrenset.

    Men akkurat nå er det jo en rettsprosess mot Apple om å gi fri tilgang til all informasjon til statsmyndighetene.

    Når det gjelder bilen så forstår og aksepterer jeg dette.

    Men de som ikke aksepterer dette bør ikke kjøpe en Tesla.

    Innsamling av totalinformasjon vil gjøre min bil til en mye mye bedre bil.

    Innsamling av totalinformasjon om mennesker vil gjøre oss fullstendig sårbare overfor krefter som ønsker å herke over oss.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    På vinterferie i Trysil om dagen, eller Flendalen for de som er lokalkjent. Ca 30 km og rundt 400 høydemeter opp fra sentrum. Merket rimelig godt effekten av kulde, stigning og skiboks. Masse bagasje og to voksne + to barn. Prøvde ikke å kjøre økonomisk. Snittforbruk på ca 280 på turen. Forvarmer godt fra nett før start og hadde er par stopp underveis. Fikk ikke lader helt fullt før avreise, startet med ca 90% fullt. Hadde faktisk ikke godt uten de 74 tkm jeg ladet på SC Elverum mens jeg handler litt snop på bensinstasjonen. Ankom med 64 tkm (så det hadde jo gått da, men hadde vært på reservetanken og langt fra komfortabel). Sist jeg kjørte opp fra Oslo i høst hadde jeg masse igjen når jeg kom frem.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kondolerer. Syns alle at stresset er verdt det?

    Har selv opplevd at regenerator ikke fungerer ned fra fjellet fordi noen deler var for kalde..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kondolerer. Syns alle at stresset er verdt det?

    Har selv opplevd at regenerator ikke fungerer ned fra fjellet fordi noen deler var for kalde..
    Ja regen funker bare når batteriet er varmt, så om man starter på en fjelltopp og det er kaldt nok, så får man ikke mye lading på veien ned.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kjørte ned fra fjellet i en god og varm bensinbil.. ble lite med regenerert bensin til tross..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    Kondolerer. Syns alle at stresset er verdt det?

    Har selv opplevd at regenerator ikke fungerer ned fra fjellet fordi noen deler var for kalde..
    Stress? Det var ikke noe stress. Jeg kom da frem med god margin. Ladet på Elverum hvor det uansett passer å lade og ladestoppet var planlagt. Av de 10(?) ladeplassene var 3 opptatt.

    Poenget var bare at det bør lades på en strekning om vinteren som går med god margin om sommeren. Første gang siden romjulen jeg har vært på "bensinstasjon". Ellers har jeg ladet i garasjen hjemme.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.287
    Antall liker
    40.841
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kondolerer. Syns alle at stresset er verdt det?

    Har selv opplevd at regenerator ikke fungerer ned fra fjellet fordi noen deler var for kalde..
    Jeg opplever heller ikke dette som stressende. Det blir bare en ekstra kaffepause på strekningen Oslo-Malmø enn hva jeg ville tatt med dieselbil. Ved norske hastigheter samme antall pauser, bare litt begrensninger på hvor pausene tas. Trenger fortsatt littegranne mer planlegging enn fossilbil, siden man ikke kan kjøre til det er nesten tomt og så begynne å se seg om etter en superlader, men det kommer nok etterhvert.

    Kilometertelleren i P85D passerte forresten 30000 her om dagen etter 11 måneder.

    Analyse fastslår at elbilene truer oljeselskapene - DN.no
    - Utviklingen vil gå mye raskere - DN.no
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    For noen uker siden var det en spesielt glatt vintermorgen her.

    Jeg bor langt oppe i en bakke. Jeg forsto at det var glatt denne morgenen, og med en gang jeg svingte ut fra oppkjørselen så testet jeg hvor glatt det var. Litt bremse, ok ... full bremse ... ingen effekt ... seile fremover ... pumpe på bremsen ...(selv om dette ikke funker siden bremsene ikke er mekanisk koblet) .. fremdels ingen opplevd effekt. Svinger innom en oppkjørsel 100m lenger nede og da stopper bilen. Rygger meg tilbake hjem og tar bussen til jobb den dagen.

    Leser siden på teslaforum at noen har hatt problemer med bremsene på frostdager. Så jeg tar kontakt med Tesla og forklarer problemet.

    Teknikere undersøker (uten at jeg leverer bilen) ..

    Og utifra loggen kan de lese hvert trykke jeg har hatt på bremsen da, hastighetsendringer, når ABS er innkoblet, utendørs temperatur etc. etc.

    Dette var sikkert en uke etter i tid.

    Det interessante er hvor detaljert log som finnes i bilen. Alt man gjør inne i denne er logget!

    På godt og vondt. Hver minste bevegelse er registrert.

    Det er litt rart.

    Jeg lurer også litt på hvem som kan få tilgang til all denne informasjonen utenom teknikerne i Tesla.

    Hver eneste Tesla er logget som et romskip på vei til Mars.
    Klart du er overvåket - bilen er jo amerikansk ! Det er bare å selg så fort som svint før du sitter i saksa ;)

    PS. Kvitt deg med mobilen samtidig - samme greia der, for ikke snakk om PC'n.....
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.287
    Antall liker
    40.841
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bor langt oppe i en bakke. Jeg forsto at det var glatt denne morgenen, og med en gang jeg svingte ut fra oppkjørselen så testet jeg hvor glatt det var. Litt bremse, ok ... full bremse ... ingen effekt ... seile fremover ... pumpe på bremsen ...(selv om dette ikke funker siden bremsene ikke er mekanisk koblet) .. fremdels ingen opplevd effekt. Svinger innom en oppkjørsel 100m lenger nede og da stopper bilen. Rygger meg tilbake hjem og tar bussen til jobb den dagen.
    Det var et problem på tidlige biler med bremser som fungerte dårlig i kulde. Jeg hadde også en slik opplevelse med P85 i fjor vinter. Det skjer gjerne når det er så beinkaldt at regenerativ bremsing heller ikke fungerer. Etter at jeg fikk P85D la jeg merke til at den hadde mye bedre bremser, så jeg nevnte problemet for Tesla ved årlig service på P85. De byttet bremseskiver og klosser til "Scandinavian spec" som biter helt utmerket også i kulde. Formodentlig vil de nye bremsene i stedet fade tidligere hvis de brukes mye i bakkene ned i Death Valley i 50 graders varme, med det kan jeg leve med.

    Fikk du løst problemet?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Kondolerer. Syns alle at stresset er verdt det?

    Har selv opplevd at regenerator ikke fungerer ned fra fjellet fordi noen deler var for kalde..
    Jeg opplever heller ikke dette som stressende. Det blir bare en ekstra kaffepause på strekningen Oslo-Malmø enn hva jeg ville tatt med dieselbil. Ved norske hastigheter samme antall pauser, bare litt begrensninger på hvor pausene tas. Trenger fortsatt littegranne mer planlegging enn fossilbil, siden man ikke kan kjøre til det er nesten tomt og så begynne å se seg om etter en superlader, men det kommer nok etterhvert.

    Kilometertelleren i P85D passerte forresten 30000 her om dagen etter 11 måneder.

    Analyse fastslår at elbilene truer oljeselskapene - DN.no
    - Utviklingen vil gå mye raskere - DN.no
    Har du alltid kjørt så langt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.287
    Antall liker
    40.841
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men det skyldes litt endringer i jobben. Mere reising i bilavstand, færre interkontinentale flyturer. Det er P85D jeg bruker hvis jeg skal kjøre langt. Jeg kjørte en tur til innerste Värmland for noen uker siden. Ca 4 timer hver vei inkludert pause på superladeren i Karlstad begge veier. Jeg startet med ca 90 % batteri hjemmefra. Rekkevidde var aldri noe problem. Tror ikke jeg var under 100 km reserve noe sted på turen. Total kostnad for turen var å etterfylle batteriet med strøm for ca 45 kr etter at jeg kom hjem + to hamburgere. Det blir noe sånt som 25 øre pr km, hamburgerne inkludert.

    Den "gamle" P85'en har gått ca 50000 km siden høsten 2013, men madammen kjører ikke så mye langturer med den etter at hun overtok den. Hun holder seg mest i Østlandsområdet.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.287
    Antall liker
    40.841
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg undrer litt på hva slags testsyklus de brukte for å få 444 kWh/km. Mitt gjennomsnitt til nå er 192 kWh/km etter 32000 km i P85D med vinter og det hele, og jeg er ikke helt fremmed for å bruke effekten som finnes i bilen.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Asbjørn; om du tar 192kwh/km fra kjørecomputeren i bilen er jo ikke det representativt for det reelle forbruket.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.287
    Antall liker
    40.841
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har vi diskutert før, men om man legger på ladetap og det hele er det likevel ingen måte jeg kommer i nærheten av 444 kWh/km på. Bilen er nokså nøyaktig på forbruket mens den er på. Ladetapene fra stikkontakten til batteriet er i størrelsesorden 10 %. Tapet fra batteriet mens bilen står parkert over natten er noen få km rekkevidde. Kanskje jeg hadde fått 225-250 kWh/km om jeg målte på stikkontakten i stedet for displayet i bilen. Jeg er oppriktig forundret over hvordan man kan komme til 444 kWh/km i en testsyklus. Bredsladding på isbane?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Problemet er foreløpig at ingen har målt energiforbruket skikkelig over feks et år. Mener jeg feks så tall på ladetap opp mot 30%.

    Ser ikke for meg særlig mye regenerering i Singapore, og kontinuerlig aircondition og kjøling av batterikasse.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.407
    Antall liker
    1.942
    Vær og klima i Singapore - fra Reiseplaneten

    Nope. Bortimot ideelle temperaturer for et lithiumbatteri. Stort lavere forbruk enn han får her er ikke mulig å oppnå.
    At Singaleserne skattlegger alt de kan komme over er det lagt liten vekt på i artikkelen. Å ha en bil der er ruin.
    Svartsjuk saksbehandler med frie tøyler i tollvesenet kan være fin forklaring på dette utfallet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Leifen; dette mener jeg er tøys. Bemerk at ideel temperatur på et batteri er 20 grader. Det har du ikke ofte på gateplan i Singapore hvor man typisk ligger på minst 30+. Da vil det være høye utladetap og dramatisk reduksjon av levetid.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.407
    Antall liker
    1.942
    Leifen; dette mener jeg er tøys. Bemerk at ideel temperatur på et batteri er 20 grader. Det har du ikke ofte på gateplan i Singapore hvor man typisk ligger på minst 30+. Da vil det være høye utladetap og dramatisk reduksjon av levetid.
    Vedlagt bilde av tempsettings. En får ta med en klype salt om det er korrekte settings som er lagt inn.
    Active cooling over 50. (AC)
    Passive cooling over 30.
     

    Vedlegg

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    Problemet er foreløpig at ingen har målt energiforbruket skikkelig over feks et år. Mener jeg feks så tall på ladetap opp mot 30%.

    Ser ikke for meg særlig mye regenerering i Singapore, og kontinuerlig aircondition og kjøling av batterikasse.
    Jeg har lekt med tanken på å måle hjemme noen uker (siden jeg til daglig kun lader hjemme). Det som har stoppet meg er at jeg ikke stoler på at den målesaken jeg har fra Clas Ohlson tåler 7-10A ladestrøm i timesvis. Da ville det være en ganske smal sak å se hvor mye energi som er trekt fra nettet og hvor lang jeg har kjørt og så regne det ut. I tillegg til ladetapet har bilen et vampire drain på ca 1kWh i døgnet, det slår også en del ut på snittforbruket om man bare kjører korte turer.

    Faktisk forbruk avhenger også veldig mye av kjøremønster - med jevn halvlang pendling på dagtid vil snittforbruket bli mye lavere enn med mye småkjøring. For min del nå om vinteren kan en typisk bruksdag se slik ut:

    - bilen varmer seg opp om morgenen
    - kjøre litt over 3 km totalt frem og tilbake til barnehagen, parkere i garasjen
    - forvarming om ettermiddagen
    - kjøre de samme 3km frem og tilbake til barnehagen
    - eventuelt ny forvarming om kvelden og kjøre ett eller annet sted, typisk maks 30km om jeg skal handle, ordne noe eller hva det nå måtte være

    Det sier seg selv at snittforbruket blir mye høyere enn om jeg pendlet 30km hver vei til jobben. På disse korte turene slår også batterivarmingen inn regner jeg med uten at det egentlig har særlig hensikt. Det er en del som kjører med range mode på hele vinteren for å unngå dette.

    I vinterferien kjørte jeg Oslo-Flendalen (30 km forbi Trysil). Da var forbruket 270-280 om jeg ikke husker feil. Startet med ganske bra forvarmet bil, kjørte i 110-115 på motorveien og ellers i 70-80-90 etter at jeg tok av fra E6. Temperaturer i området -4 til -14 på turen, proppfull bil, 2 voksne + 2 småbarn + masse bagasje og skiboks på taket. Netto ca 650 høydemeter stigning.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Weld; ja det hadde vært veldig interessant med en logg over strømtrekket fra bilen over en periode.

    Leifen; ikke godt å si hva det bildet ditt viser.. Går batterikjøleren (chilleren) på 100%?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    Weld; ja det hadde vært veldig interessant med en logg over strømtrekket fra bilen over en periode.
    Ja, om jeg noen gang får tak i en industrial-grade strømmåler så skal jeg prøve. Siden jeg stort sett lader om natten er jeg ikke særlig komfortabel med å plugge inn en slik lekedings foran ladekontakten. Alternativt få elektriker til å koble opp en måler en gang de skal jobbe hjemme hos meg uansett. Det andre som trekker strøm i garasjen blir svært lite i forhold.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Weld; ja det hadde vært veldig interessant med en logg over strømtrekket fra bilen over en periode.
    Ja, om jeg noen gang får tak i en industrial-grade strømmåler så skal jeg prøve. Siden jeg stort sett lader om natten er jeg ikke særlig komfortabel med å plugge inn en slik lekedings foran ladekontakten. Alternativt få elektriker til å koble opp en måler en gang de skal jobbe hjemme hos meg uansett. Det andre som trekker strøm i garasjen blir svært lite i forhold.
    Du kan jo låne deg et tangampermeter, men da må du få tilgang til en av fasene.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Er vel bare en fase? Og man må ha mulighet for å logge/akkulumere forbruket da det hjelper lite med øyeblikksverdier.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det jeg mener er at gapet på tangampermeteret må settes over Nøytral eller Fase - ikke begge samtidig.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.407
    Antall liker
    1.942
    Strømforbruket hos oss er en ganske greie pekepinn. 58000 km på ganske akkurat to år. En kald vinter og en varm. Forbruket er ca 28000kwh, mot 25000 i snitt før. Lader stort sett alt hjemme unntatt superlader på langtur. Jeg er også mektig glad i å forvarme før jeg drar. Det forbruket vises ikke i bilen. Den måleren mener jeg antydet 13300 kwh siden ny. (Kun forbruk mens kjørt.)
    Måleren i bilen er altså ikke helt på bærtur.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.287
    Antall liker
    40.841
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Leifen; dette mener jeg er tøys. Bemerk at ideel temperatur på et batteri er 20 grader. Det har du ikke ofte på gateplan i Singapore hvor man typisk ligger på minst 30+. Da vil det være høye utladetap og dramatisk reduksjon av levetid.
    Men hvordan kan levetiden på batteriet påvirke energiforbruket i en kjøresyklus? Jeg tror ikke det ligger noen så sofistikert modell bak dette "forbrukstallet". Mer sannsynlig har man gjort en eller annen sjablonberegning av typen 2200 kg x 0,2 Wh/kg, hvor multiplikatoren er et "erfaringstall" dratt ut av løse luften.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.287
    Antall liker
    40.841
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Antagelig en slitsom type å ha i huset: Mesterhjernen Elon Musk skilles fra samme kvinne for andre gang - Kjendis

    I siste nummer av MIT Technology Review var det listet opp "10 technologies that will change the world". Elon står bak tre av dem med Teslas autopilot, Space-X's gjenbrukbare raketter og SolarCity's "gigaplant" for solceller i Buffalo, NY. Kanskje ikke så mye tid til overs.

    Min P85D fyller forøvrig ett år påskeaften. Ca 33500 km, snittforbruk 0,191 kWh/km. Eneste egentlige tekniske problemer har vært en gummilist ved siden av soltaket som måtte byttes og et lite irritasjonsmoment med gulvmatten som ikke helt vil holde seg på plass. På ett tidspunkt hengte mediespilleren seg opp og ville bare spille "Return of the Grievous Angel" med Gram & Emmilou på evig repeat. Det var helt OK de første 20-30 gangene. Deretter fikk den en forced reboot og oppdaget at det var mye mer musikk på disken. Men den gulvmatten åker ut på første service.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.287
    Antall liker
    40.841
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Personlig kontrer jeg den med et strømabonnement med opprinnelsesgaranti. Garantert ren og fornybar vann- og vindkraft. Det var til og med billigere enn vanlg spotpris. Spør ikke meg hvorfor.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.766
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    1
    Er det kapasitet til å overføre slike mengder med energi da?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.675
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Min hypotese er at folk med elbil kjører mer enn tidligere og slikt sett forurenser mer. I tillegg til å bli feitere pga alle pølsestoppene.

    Og strømmen i Norge er kun 9% fra fornybar kraft; resten kull og kjernekraft:
    Norsk vannkraft er utsolgt - NRK Viten - Nyheter innen vitenskap og forskning

    Lurer på hvordan elbilforeninga skal kontre denne?
    Det betyr vel at så lenge man ikke personlig har ordnet med et strømabonnement med opprinnelsesgaranti så forurenser man mer med en Tesla enn hvis man kjøper en vanlig bensinbil (jmfr. utregningene som ble gjort av den amerikanske lobbybedriften som beregnet dette for den amerikanske antiforurensningsbevegelsen - orker ikke finne fram referansen akkurat nå).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.287
    Antall liker
    40.841
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det kapasitet til å overføre slike mengder med energi da?
    Nei. Det er ikke en sjans for at det skulle være fysisk mulig å overføre 90 % av norsk strømproduksjon ut av landet og overføre like mye annen strøm inn. Ikke at det gir mening heller, elektronene er identiske og strømmen ville bare flyte den ene veien netto balanse mellom produksjon og forbruk tilsier i øyeblikket. Det er bare en papirgreie med omsettelige opprinnelseserklæringer som bytter eier.

    Uansett er 0,2 kWh/km fint lite energi. Det er lavere pr passasjerkilometer enn NSBs tog. Mht CO2-utslipp er det vesentlig bedre å innstille togavganger utenfor rushtiden og la folk kjøre alene i hver sin elbil i stedet. NSBs strøm kommer jo fra det samme strømnettet, må vite.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Tror det kan være klokt å sette seg inn i hva opprinnelsesgaranti er, sier ikke en pøkk om hva som "er i" stikkontakten
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Presis, strømmen er akkurat den samme, og blir ikke hverken grønnere eller skitnere av at selskaper handler med monopolpenger.

    Norge er netto eksportør av strøm, vi produserer mer enn vi bruker. Og så og si alt er ren grønn fornybar energi som vannkraft etc.

    Produksjon/forbruk er det eneste som har noe å si i den virkelige verden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn